Enskild firma

Sv: Enskild firma

sjoberga skrev:
För ett skogsbruk så är det dock ofta så att Skatteverket accepterar att stora delar av vinsten kan ligga 20-40 år framåt i tiden.
Jag har faktiskt aldrig hört talas om att skatteverket accepterar att man äger en skogsfastighet och inte deklarerar som näringsverksamhet oavsett hur dåligt verksamheten går.

Så har man ett val när man har lantbruk eller skogsbruk? När man har lantbruk så blir man ju i vilket fall som helst företagare om man får EU-stöd.

TomasN skrev:
Jag har faktiskt aldrig hört talas om att skatteverket accepterar att man äger en skogsfastighet och inte deklarerar som näringsverksamhet oavsett hur dåligt verksamheten går.

Så har man ett val när man har lantbruk eller skogsbruk? När man har lantbruk så blir man ju i vilket fall som helst företagare om man får EU-stöd.

Men tanken är ju att man ska gå med vinst, eller hur? Om man har en massa utgifter som inte motsvaras av ens kommande intäkter så ska man definitivt sluta bedriva sin verksamhet. Momssystemet är INTE tänkt och får inte användas som subvention till olönsamma näringsgrenar, vilket blir följden av ditt tänkande.

Men man kan driva företag UTAN att momsregistrera sig och då försvinner genast kravet på vinstsyfte för de enklaste företagsformerna!

Det är inte mitt tänkande vi diskuterar nu utan skatteverkets.

Det jag undrar är om skatteverket någonsin kan anse att en skogsägare inte är företagare oavsett eventuell vinst eller förlust. Jag har inte hört talas om att skatteverket accepterar att man deklarerar ett skogsbruk som hobbyverksamhet.

Det ÄR skillnad mellan att bedriva verksamhet i vinstsyfte ELLER att inte gå med vinst.
Självklart är syftet med allt företagande att generera vinst åt ägaren. Blir det ingen vinst är det inget brottsligt, förutsatt att det är vit verksamhet och man har försörjning på något annat håll. Det skulle vara intressant om du kunde hänvisa till §§ eller rättsfall.
Ofta när skattemyndigheten griper in och kräver moms tillbaka är det ngt fuffens någonstans. Att inte gå med vinst fasten man som företagare vill det är inte brottsligt.

Precis.
Jord och skogsbruk deklareras alltid som näringsverksamhet.
Man har avdragsrätt för ingående moms.
Blir det ingen vinst...(vilket det sällan är i små jord- och skogsbruk) blir det ett underskott som får sparas för att kvittas mot framtida vinster.
SYFTET är vinst, verkligheten råkar dock inte alltid stämma överens med kartan.

Till Sjoberga: Skall dessa jord- och skogsbrukare fråntas sin rätt till avdrag för ingående moms?? Det måste bli konsekvensen av ditt resonemang.

smaland skrev:
Det ÄR skillnad mellan att bedriva verksamhet i vinstsyfte ELLER att inte gå med vinst.
Självklart är syftet med allt företagande att generera vinst åt ägaren. Blir det ingen vinst är det inget brottsligt, förutsatt att det är vit verksamhet och man har försörjning på något annat håll. Det skulle vara intressant om du kunde hänvisa till §§ eller rättsfall.
Ofta när skattemyndigheten griper in och kräver moms tillbaka är det ngt fuffens någonstans. Att inte gå med vinst fasten man som företagare vill det är inte brottsligt.

Agree.

Men det är svårt att hävda vinstsyftet mot Skatteverket om man genererar förluster år efter år och inte försöker åtgärda det på något sätt. Och allvarligt talat, är det oftast fuffens om det ligger till på det viset.

Som jag skrev i ett annat svar, momssystemet är inte till för att subventionera dåliga företag (eller privata hobbysysselsättningar).

Ett företag SKALL förädla sina momsade inköp till en högre omsättning. Det är hela tanken och om man inte på sikt gör det, så är det dags att lägga ned.

Köper du t.ex. en häst i din verksamhet SKALL syfta till att generera en högre intäkt än inköpspriset på sikt. Nu kan man givetvis inte särskilja enskilda objekt och deras exakta vinstpåverkan, men jag tror du vet vad jag menar.

smaland skrev:
Precis.
Jord och skogsbruk deklareras alltid som näringsverksamhet.
Man har avdragsrätt för ingående moms.
Blir det ingen vinst...(vilket det sällan är i små jord- och skogsbruk) blir det ett underskott som får sparas för att kvittas mot framtida vinster.
SYFTET är vinst, verkligheten råkar dock inte alltid stämma överens med kartan.

Till Sjoberga: Skall dessa jord- och skogsbrukare fråntas sin rätt till avdrag för ingående moms?? Det måste bli konsekvensen av ditt resonemang.

Det är inte alls konsekvensen av mitt resonemang. Om syftet är en framtida vinst, dvs förädling av de momsade inköpen, skall företaget bedrivas med momsredovisning.

Och kan man då bara motivera kartan så är det ju glasklart.

Om omsättningen är väldigt liten och man inte alls tänker gå med vinst (skänka bort skogen eller nåt) tror jag visst Skatteverket kräver att man inte momsregistrerar verksamheten.

Återigen, moms är inget subventionssystem till ej livskraftiga företag!

Ne, moms är ett system som slår slutkunden (enskild konsument) i skallen.

Återstår bara då att bedöma vad som är ett livskraftigt företag och vad som inte är det, och vem som skall göra det.
Omsättningen är inte avgörande för rätten att lyfta moms eller att bli momsregistrerad.
Även en vinst på 1 krona är en vinst.

Kan jag försörja mig på mitt företagande, lyfta moms på inköp och leverera in moms på min föräljning, hålla mina kreditgivare, kunder och leverantörer på gott humör men inte har någon stor vinst måste jag väl ändå ha rätt att driva mitt företag vidare?

Precis. Även en vinst på 1 kr är vinst. Men en vinst på 1 kr tyder också på att man försöker driva företaget med vinst. Att maximera vinsten är bara lagstadgat för AB.

Omsättningen är inte avgörande, däremot vinstsyftet.

Men hur kan du försörja dig på ditt företagande utan att gå med vinst. Det låter för mig som väldigt konstigt.....

Och så länge du betalar in mer moms än du lyfter så tror jag inte att Skatteverket ens tvekar att du driver företaget i vinstsyfte.

Var i lagen står det att AB måste vinstmaximera?
Det enda som står är att AB skall behålla aktiekapitalet intakt, går man med förlust naggas AK i kanten, visar du ingen eller liten vinst är AK intakt.

Vinst = Resultat efter att samtliga kostnader är betalda/bokförda, alltså även egna uttag (lön)

Senast ändrad av en moderator:

sjoberga skrev:
Och så länge du betalar in mer moms än du lyfter så tror jag inte att Skatteverket ens tvekar att du driver företaget i vinstsyfte.
Det går också att sälja så mycket så att man betalar in moms till staten varje år men trots det så går företaget med förlust.

smaland skrev:
Jo, men räknar jag vinst efter egna uttag och den vinsten är 1 kr så kan jag leva på det.
Det är ju inte så vi brukar definiera vinst. Det är inte så man brukar bokföra heller.

Ne, men i praktiken är det väl så, i enskild firma vill säga.
Jag råkar ha både anställning, AB, KB och enskild firma, beroende på utfall i de olika verksamheterna bestämmer jag vart och hur jag tar ut min lön

Jag tyckte att diskussionen om moms och lantbruk och skogsbruk var så intressant så jag skickade en fråga till skatteverket. Här kommer svaret

Skatteverket skrev:
Innehav av näringsfastighet och av avverkningsrätt tillI skog räknas alltid som näringsverksamhet enligt 13 kap 1 § Inkomstskattelagen (IL). Sådan verksamhet bedöms som yrkesmässig verksamhet i 4 kap 1 § Mervärdesskattelagen (ML). Även om omsättningen är liten ska du registrera dig för moms. Se länk för mer information och registrering http://www.skatteverket.se/skatter/moms/main.html. Om omsättningen är liten kan du välja att redovisa momsen i inkomstdeklarationen en gång om året i stället för i skattedeklaration varje månad. Se broschyr http://www.skatteverket.se/broschyrer/552/index.html

Så vad vi tycker spelar ingen roll. Som skogsägare är man näringsidkare och skyldig att redovisa moms punkt slut.

TomasN skrev:
Jag tyckte att diskussionen om moms och lantbruk och skogsbruk var så intressant så jag skickade en fråga till skatteverket. Här kommer svaret

Så vad vi tycker spelar ingen roll. Som skogsägare är man näringsidkare och skyldig att redovisa moms punkt slut.

Bra. Då anser Skatteverket att sådan verksamhet alltid drivs i vinstsyfte enligt ovan. Och egentligen vore det märkligt annars......

TomasN skrev:
Det går också att sälja så mycket så att man betalar in moms till staten varje år men trots det så går företaget med förlust.

Precis, men då ligger man oftast på ett sådant sätt i Skatteverkets ögon att man klarar sig.

Ursprunget till att jag tog upp det här är att det finns personer i detta land som tror att man:
1. Registrerar företag
2. Drar av moms för sin hobbyverksamhet.
3. Säljer inget.

alt.

1. Drar av moms för irrelevanta inköp i annat företag inom släkten.
Och tror att det är lagligt och sanktionerat.

Och egentligen är det en annan fråga! Men nu har vi nog rett ut statusen!

Ja särskilt inom hästbranschen är det vanligt att starta företag trots att vinsten aldrig kommer att komma.

Det jag ville komma till är att man inte har ett val om man äger en näringsfastighet. Begreppet vinstsyfte är då inte relevant eftersom inkomstskattelagen säger "Innehav av näringsfastigheter och näringsbostadsrätter samt avverkningsrätt till skog räknas alltid som näringsverksamhet". Så inkomstskattelagen ger en lantbrukare rätt att driva sitt lantbruk utan vinst! Visst kan du ha åsikter om det men det är fullt lagligt.

Sen är det ju en gråzon när man diskuterar om hästarna är en del av lantbruket eller inte.

Ja. Men alla inköp som görs skall ju användas i företaget för att generera intäkter, annars är de inte avdragsgilla gällande moms eller kostnader överhuvudtaget.

Så använder man inte hästarna för att generera sina intäkter så har de inte i företaget att göra. Det är ju egentligen ingen gråzon.

Lagen säger att man har rätt att driva företag trots förlust när det gäller "näringsfastigheter". Men jag tror också att det beror på att lagen typiskt kopplar ihop näringsfastighet med önskad vinst.

sjoberga skrev:
Så använder man inte hästarna för att generera sina intäkter så har de inte i företaget att göra. Det är ju egentligen ingen gråzon.
Det är inte alltid helt uppenbart hur hästarna genererar intäkter. Är det direkt eller indirekt. Tex så genererar hästarna intäkter indirekt via EU-stöden. I ett lantbruk idag så är ofta själva kärnverksamheterna som djurhållning och växtodling inte lönsamma. Dock kan hela verksamheten visa vinst tack vare EU-stöden.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Det finns ju ett tak för hur mycket man får tjäna för att få fullt studielån och-/eller bidrag från CSN. Per termin, om jag fattar saken...
Svar
3
· Visningar
278
Senast: Masqueradee
·
Juridik & Ekonomi Bakgrund - har liten enskild firma och merparten (nästan alla) av intäkterna betalas med swish på plats. Har tidigare haft en...
Svar
18
· Visningar
997
Senast: soom
·
Hästmänniskan Som rubriken lyder. Letar ihjäl mig efter Penny tidningar från 90 talet och framåt. Någon som vet vart man kan köpa dem på nätet? Hade...
Svar
1
· Visningar
279
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 588
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Hönstråden II
  • Somna in hemma