Envisa regnskållor

Okej! Spontant tänker man ju att fodertillskott ska vara dyrare, men då är det alltså mer koncentrerat?
Ja det är det. Yea-sacc är dyrt om man köper det som det står häst på men köper man det som är till nöt i storsäck blir det billigare per kilo. Det är exakt samma sak i och doseringen är densamma.
 
Varje höst och vinter är det samma sak, hästen får regnskållor.
Vi luftar, vi badar, vi har bra täcken som andas, ser till att han inte blir för varm, håller kortklippt etc, men inget hjälper (även om detta gör att de blir betydligt färre).
Vi har fått tips att testa att ge något "för magen" och påverka inifrån, men den ena säger bakjäst, den andra probiotika.

Så nu vill jag höra med er som haft envisa regnskållor och fått bukt med dem, vad har ni fodrat med? Eller har ni sprayat eller tvättat med något speciellt för att få bukt med dem och förhindra att de återkommer?
Hur ofta badar ni förresten?
Jag tänker att i kallstall, jag har lösdrift och typ utestall under tak så kanske värre hos mig, men det tar tid att få hästen torr mellan badandet, även om jag lägger ulltäcke sker det ju inte på "en kvart eller två". Så jag badar inte upprepat så ofta som jag hört rekommendationer om.

Även om ni klippt (är den helklippt eller klipper ni vart efter där skållor är som värst?) tror jag mig ha upplevt att upprepade tvättar kan om inte förvärra så göra att skållor inte ger sig eller i värsta fall blir fler. Jag kan ju inte svära på att det inte bara är sjukdomens normala gång förvisso. Samtidigt som fukt är just vad som triggar från början. Så jag kör en balansgång och inleder direkt vid minsta tecken med klippning, hibiscrub, om det hunnit bli mer än ett par enstaka skållor och sedan badda drabbade områden med vinägern varje dag och upprepa tvätt om det inte börjat vända åt rätt håll. Man kan späda ut vinägern med upp tilm hälften vatten om man vill, men jag upplever inte att hästen visar mer obehag än klorhexidin tvätten så jag späder inte ut.

Oavsett vad så rapportera gärna vilken metod du väljer att prova och hur det går. Alltid bra att ha fler verktyg mot det, även om det jag tar om verkar mindre utbrett än ert. Var bara första året när som det han bli ett område med ganska mycket innan jag hann med.
 
Hur ofta badar ni förresten?
Jag tänker att i kallstall, jag har lösdrift och typ utestall under tak så kanske värre hos mig, men det tar tid att få hästen torr mellan badandet, även om jag lägger ulltäcke sker det ju inte på "en kvart eller två". Så jag badar inte upprepat så ofta som jag hört rekommendationer om.

Även om ni klippt (är den helklippt eller klipper ni vart efter där skållor är som värst?) tror jag mig ha upplevt att upprepade tvättar kan om inte förvärra så göra att skållor inte ger sig eller i värsta fall blir fler. Jag kan ju inte svära på att det inte bara är sjukdomens normala gång förvisso. Samtidigt som fukt är just vad som triggar från början. Så jag kör en balansgång och inleder direkt vid minsta tecken med klippning, hibiscrub, om det hunnit bli mer än ett par enstaka skållor och sedan badda drabbade områden med vinägern varje dag och upprepa tvätt om det inte börjat vända åt rätt håll. Man kan späda ut vinägern med upp tilm hälften vatten om man vill, men jag upplever inte att hästen visar mer obehag än klorhexidin tvätten så jag späder inte ut.

Oavsett vad så rapportera gärna vilken metod du väljer att prova och hur det går. Alltid bra att ha fler verktyg mot det, även om det jag tar om verkar mindre utbrett än ert. Var bara första året när som det han bli ett område med ganska mycket innan jag hann med.
Just det där med tvätt tycker jag också varit svårt. Kallt för hästen att stå den där kvarten med schampo innan det sköljs ur, och vi har dessutom lite ont om varmvatten så kanske inte ens går att duscha varmt om flera har spolat ben innan.
Därför har jag sprayat med virkon på skållorna dagligen!
 
Just det där med tvätt tycker jag också varit svårt. Kallt för hästen att stå den där kvarten med schampo innan det sköljs ur, och vi har dessutom lite ont om varmvatten så kanske inte ens går att duscha varmt om flera har spolat ben innan.
Därför har jag sprayat med virkon på skållorna dagligen!
Så Virkon har funkat bra alltså?
Bra att veta ifall vinägern gör bet en annan gång.
I år fick han på benen av all väta. Klippning, en tvätt med hibiscrub och sen vinäger några dagar gjorde att det genast slutade bildas skållor. Jag var faktiskt jätteförvånad då jag trott att det skulle vara eländigt att få stopp på iom att delar av hagen var så pass blöt. Det tog mer tid när han hade en fläck på sidan.
 
Så Virkon har funkat bra alltså?
Bra att veta ifall vinägern gör bet en annan gång.
I år fick han på benen av all väta. Klippning, en tvätt med hibiscrub och sen vinäger några dagar gjorde att det genast slutade bildas skållor. Jag var faktiskt jätteförvånad då jag trott att det skulle vara eländigt att få stopp på iom att delar av hagen var så pass blöt. Det tog mer tid när han hade en fläck på sidan.
Ja virkon är ju bakteriedödande 😊
 
Jag blev nyfiken så jag läste på lite om vad atamon innehåller.
Natriumbensoat som atamon innehåller är främst effektivt på jäst och mögelsvampar men kan ha effekt på även vissa sorters bakterier, så ts kan absolut prova och hoppas det är en av de bakterier som ogillar det om annat gått bet.

https://www.livsmedelsverket.se/liv...natriumbensoat/?AspxAutoDetectCookieSupport=1

Ja, det är det som verkligen hjälpt oss. Hon började få ordentliga problem sommaren 2018 när det var så varmt, sen fick vi aldrig riktigt bukt på det. Har testat allt som går, dyra salvor/krämer, kompresser, daglig dusch, inte duscha alls, och torka,torka,torka.

Nu har vi haft en riktig skitperiod länge, och i samband med veterinärbesök i annat ärende så frågade jag åter igen vad jag ska göra, och hon tyckte då vi skulle överväga att amputera endå, men jag vill ju helst inte utsätta en äldre hund för det... Hon skulle höra med en annan veterinär tills nästa återbesök, och den här andra veterinären hade tipsat om detta.
Svansen har aldrig varit så här fin, inte ens under våra bästa perioder. Torr, fin i huden, ingen som helst lukt, och inte varm.

Billigaste lösningen dessutom, tror en flaska går på ca 15kr! Här har jag gått och köpt dyyyyra salvor under alla år...

Intressant att det faktist kan fungera på annat också!
 
Badda drabbat område med äppelcidervinäger varje dag. Bakterierna gillar inte sur miljö.

Regnskållor är en bakterie så jag är inte så säker på vad probiotika eller annat magtillskott skulle ha med det att göra. Det är väl om probiotika innehåller något ämne som eventuellt skulle kunna göra huden starkare så de de där mikroskadorna som behövs för bakterien att ta sig in inte uppstår.

Har också hört en del som tycker sig få effekt av att ge multivitamin. Där säger jag inget om huruvida det stämmer eller ej för jag har inte provat det tillräckligt själv. Antar att de om det nu har någon effekt i så fall är mer känsliga i huden om de har brist på någon vitamin eller mineral.

Lite mer om regnskållor
https://www.sva.se/djurhalsa/djursjukdomar-a-o/streptotrikos-hos-hast/

Äppelcidervinäger innehåller ju en del ättika (men att badda med "ren" ättika lär väl svida mer).
Kort om bakterier och ättika.
https://fof.se/tidning/2015/8/artikel/lagt-ph-haller-bakterierna-borta
Har testat äppelcidervinäger men det har inte funkat. Multivitamin var ny info, kan vara värt att lägga på minnet och testa!
 
Hur ofta badar ni förresten?
Jag tänker att i kallstall, jag har lösdrift och typ utestall under tak så kanske värre hos mig, men det tar tid att få hästen torr mellan badandet, även om jag lägger ulltäcke sker det ju inte på "en kvart eller två". Så jag badar inte upprepat så ofta som jag hört rekommendationer om.

Även om ni klippt (är den helklippt eller klipper ni vart efter där skållor är som värst?) tror jag mig ha upplevt att upprepade tvättar kan om inte förvärra så göra att skållor inte ger sig eller i värsta fall blir fler. Jag kan ju inte svära på att det inte bara är sjukdomens normala gång förvisso. Samtidigt som fukt är just vad som triggar från början. Så jag kör en balansgång och inleder direkt vid minsta tecken med klippning, hibiscrub, om det hunnit bli mer än ett par enstaka skållor och sedan badda drabbade områden med vinägern varje dag och upprepa tvätt om det inte börjat vända åt rätt håll. Man kan späda ut vinägern med upp tilm hälften vatten om man vill, men jag upplever inte att hästen visar mer obehag än klorhexidin tvätten så jag späder inte ut.

Oavsett vad så rapportera gärna vilken metod du väljer att prova och hur det går. Alltid bra att ha fler verktyg mot det, även om det jag tar om verkar mindre utbrett än ert. Var bara första året när som det han bli ett område med ganska mycket innan jag hann med.
Vi upplever att det blir bättre då vi badar var tredje dag, men tänker samtidigt att det inte är bra för huden i övrigt och dessutom väldigt opraktiskt, så vi badar varje vecka. Utöver det sprayar vi med klorhexidin, något som funkar bra men som inte heller känns hållbart i längden.
 
Har testat äppelcidervinäger men det har inte funkat. Multivitamin var ny info, kan vara värt att lägga på minnet och testa!
Attans. Det som funkade så bra på min i år. Har mycket bakterier fått fäste kan det säkert ta tid, hoppas du hittar något effektivare då.
 
Vi upplever att det blir bättre då vi badar var tredje dag, men tänker samtidigt att det inte är bra för huden i övrigt och dessutom väldigt opraktiskt, så vi badar varje vecka. Utöver det sprayar vi med klorhexidin, något som funkar bra men som inte heller känns hållbart i längden.
Varje vecka tycker ju jag låter rätt lagom.
Eller så kanske ni måste så ofta som var tredje dag.. Hur torkar ni hästen? I luften? Ulltäcke? Fleece?
Personligen gillar jag inte fleece men det kanske mest är smaksak..
Beskrivs ju saker som blåsa med typ hårtork på drabbade områden efter tvätt på vissa ställen 😱.
Men det har jag aldrig provat...
 
Varje vecka tycker ju jag låter rätt lagom.
Eller så kanske ni måste så ofta som var tredje dag.. Hur torkar ni hästen? I luften? Ulltäcke? Fleece?
Personligen gillar jag inte fleece men det kanske mest är smaksak..
Beskrivs ju saker som blåsa med typ hårtork på drabbade områden efter tvätt på vissa ställen 😱.
Men det har jag aldrig provat...
Borde ju sökt så jag hittat den här tråden🙈. I perioderna min varit som bäst i läkning har jag tvättat tre dagar i sträck, första dagen ned klorhexidinschampo och två dagar med Malaseb. Hon är klippt de områden med skållor, hals, bog och över revbenen på vänster sida, så hon torkar fort i ett tjockare fleecetäcke med teddyinsida.
 

Liknande trådar

Hästvård Häst diagnosticerad med regnskållor. Enligt vet fått ordinationen dagligt tvätt med Hibiscrub, raka om tjock päls (vilket hon har så...
Svar
1
· Visningar
507
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag kommer snart förlora förståndet... Jag har "alltid" haft ganska lätt för att få svamp, redan sen tonåren. På den tiden var det...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
21 078
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
27 648
Senast: lewellyn
·
Hästvård Min shettis har fått något som jag tror skulle kunna vara regnskållor, på ena sidan av ryggraden mitt i "sadelläget". Det är inte mkt...
Svar
5
· Visningar
1 442

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp