literealistisk

Trådstartare
Hej,
Min 22 år gamla ponny hade tandkoll igår (hade senaste tandkollen för ett år sen) och tandläkaren konstaterade att han nog har EOTRH. Lösningen då är ju att plocka ut framtänderna som är drabbade, det rekommenderade hon en annan tandläkare för. Vet inte heller än exakt hur många tänder de tycker man ska plocka. Men har någon annan erfarenhet av denna sjukdom? Märkte ni skillnad på era hästar efteråt? Verkade de väldigt påverkade av själva ingreppet? Hur många tänder fick ni plocka, och ungefär vad blev kostnaden? Jag tycker att han i övrigt känns pigg och kan absolut tänka mig att han skulle vara glad och nöjd några år till om man löser detta, dock är han ju 22 år och jag vill inte utsätta honom för onödigt lidande
 
Mitt diagnostiserades med det som 27-åring. Några tänder hade gått sönder så veterinären drog dem.

Detta gjordes i stallet av en veterinär som är vidareutbildad på tänder. Ingen röntgen. Urvalet gjordes utifrån hur tänderna såg ut.
 
Efter röntgen har vi dragit två tänder på min häst, märkte dock ingen skillnad på min häst då de drogs i tidigt skede. Kostade närmare tio tusen per besök inkl röntgen. Hästen har ätit normalt direkt efter besöket.
 
Hade en ponny där två tänder behövde dras ut efter tandröntgen, varav en hade en fraktur under tandköttet. Kostade 8000:- med Evidensia. Han var som vanligt både innan och efter.
 
Min ena har det. Vi röntgar typ vartannat år eller om det verkar kollas extra.
Har dragit ut 3 tänder och en framtand ska ha blivit lagad före jag köpte honom.
Har inte haft några problem efteråt utan hästen är oftast gladare då det som gjort ont är borta. Har inte haft problem med mat eller annat heller.
 
Tack för svaren! Har ni dragit alla tänder i ett svep, eller fått dra fler efter hand?
Vi drog två samma år med några veckors mellanrum och sen nästa 1-2 år efter det. Minns inte helt. Har inte varit iväg på årets besök ännu så får se vad det blir detta år.
Förra året behövde vi inte dra ut någon.
 
Vi drog två samma år med några veckors mellanrum och sen nästa 1-2 år efter det. Minns inte helt. Har inte varit iväg på årets besök ännu så får se vad det blir detta år.
Förra året behövde vi inte dra ut någon.
Tack! Var det någon anledning till att ni inte drog de två samtidigt utan väntade några veckor?
 
Har ingen egen erfarenhet men vet att Systrarna Elfstrand har en Youtubevideo när veterinären plockar fyra tänder pga EOTRH på en av sina gamla hästar. Jag har tandläkarskräck 😖 så jag har inte kollat videon så noga men där kan du kanske få lite mer info?

 
Tack! Var det någon anledning till att ni inte drog de två samtidigt utan väntade några veckor?
För att hästen skulle hinna läka lite mellan.
Det var två kindtänder (de första kindtänderna (P2) kan också bli påverkade och inte bara framtänderna) så det var nog därför vi väntade
 
Har ingen egen erfarenhet men vet att Systrarna Elfstrand har en Youtubevideo när veterinären plockar fyra tänder pga EOTRH på en av sina gamla hästar. Jag har tandläkarskräck 😖 så jag har inte kollat videon så noga men där kan du kanske få lite mer info?

Ska definitivt kolla på den, tack!!
För att hästen skulle hinna läka lite mellan.
Det var två kindtänder (de första kindtänderna (P2) kan också bli påverkade och inte bara framtänderna) så det var nog därför vi väntade
Förstår, tack!
 
Min blev av med alla framtänderna i januari, betarna finns kvar. Han var väldigt nedsatt dagen efter och såklart påverkad i munnen ett tag efter. Nu när det har läkt märker jag ingen skillnad på honom, men han har inte haft så typiska symptom och ett väldigt långsamt förlopp samt att han inte hade hunnit bli så dålig. Han är 19 nu och vet. började misstänka eotrh redan för 4 år sedan, men som sagt inte typiska symptom... Kostade ca 7000 och försäkringen täckte. Själva ingreppet gick snabbt, ca 1 timme. Man röntgar dels för att ställa diagnos, dels för att se vilka tänder som är påverkade, ibland är eventuella betar påverkade, ibland t.o.m första "tuggtänderna"
 
Tack!
Min blev av med alla framtänderna i januari, betarna finns kvar. Han var väldigt nedsatt dagen efter och såklart påverkad i munnen ett tag efter. Nu när det har läkt märker jag ingen skillnad på honom, men han har inte haft så typiska symptom och ett väldigt långsamt förlopp samt att han inte hade hunnit bli så dålig. Han är 19 nu och vet. började misstänka eotrh redan för 4 år sedan, men som sagt inte typiska symptom... Kostade ca 7000 och försäkringen täckte. Själva ingreppet gick snabbt, ca 1 timme. Man röntgar dels för att ställa diagnos, dels för att se vilka tänder som är påverkade, ibland är eventuella betar påverkade, ibland t.o.m första "tuggtänderna"
Tack så jättemycket för infon! 7000 innan försäkringen tog alltså? Hade du velat PM:a mig vilken veterinär det är? Min försäkring tar inte, så om jag kan hitta någon som inte är alltför dyr (men fortfarande duktig såklart) vore det skönt…
 
En ponny i min närhet blev diagnosticerad med EORTH i slutet av förra året (han var 20 år). Han fick samtliga tänder uppe och nere bort opererade och han blev som en helt ny ponny efter det. Från att ha varit rätt energilös, apatisk och mest stått i hagen så busar han nu med sina hagkompisar, är vaken och med på ett helt annat sätt och dessutom väldigt pigg och glad då han arbetas. Helt underbart att se.
 
Tack!

Tack så jättemycket för infon! 7000 innan försäkringen tog alltså? Hade du velat PM:a mig vilken veterinär det är? Min försäkring tar inte, så om jag kan hitta någon som inte är alltför dyr (men fortfarande duktig såklart) vore det skönt…
Jag tror mina besök har legat på runt 5000 (minns inte exakt) och försäkringen tar inte. Jag åker till Karlstad till kliniken där. Veterinären där är extra utbildad på tänder
 
Ni med hästar som blev av med alla framtänder, lärde de sig att äta ur hönät igen? Tanken i hans hage är fri tillgång i nät, men han verkar inte riktigt ha fattat hur han ska bära sig åt än…

Och tack för tipset @Lutten , det blev dit vi åkte!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
885
Senast: netschjen
·
  • Artikel
Dagbok Jag är stolt och måste få skryta lite och eftersom ingen i vanliga livet känner till mina problem så får ni lyssna på det! Jag har...
2
Svar
20
· Visningar
1 405
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Doris fick för någon månad sedan diagnosen elakartad tumör som antagligen kommer sprida sig. Eftersom hon är 13 år kände jag inte att...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 148
Senast: Lillefrun
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp