Epilepsi hos 3 år 8 månader gammal tik

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Nora_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 2 226
N

Nora_

hej.. min schäfertik är 3 år och 8 månader och har fått epilepsi, och jag undrar om det finns någon med vana av detta som kan berätta lite om det? vad man kan göra osv?

Sv: Epilepsi hos 3 år 8 månader gammal tik

Har du varit hos veterinär o fått en diagnos? Veterinären borde kunna berätta mer isåfall.

Det beror på hur ofta hon får anfall. Först ska du till en veterinär för att utesluta andra sjukdomar. På ett ungefär brukar man säga att hundar som har anfall mindre än en gång per månad ska man inte medicinera. Men hundar som får det tätare medicinerar man med nått som heter Fenemal (vet inte om det finns annat också) Har du en hund som får fåtal anfall så kan det räcka med att ha Stesolid hemma. Det är kramplösande. Man behöver inte ge det till hunden om det bara är ett anfall som går över på ett par minuter, men det kan iaf vara skönt att ha hemma som en liten trygghet om det blir ett stort anfall.

I övrigt så lever man bara som vanligt. Men man kan ju tänka på att inte utsätta hunden för extrem stress eller värme. Lite kan man ju tänka på att inte utsätta hunden för vad som helst. Anfallen kommer oftast när hunden sover och slappnar av. Ibland kissar de på sig, så man behöver kanske inte ha en superdyr matta som hundbädd :)

Min shchäfer hanne som jag tog bort för ca4år sedan hade epelepsii...
Han fick det när han var 3år gammal, tack vare en hästspark i huvudet. Talade med vet. om detta och han sa då att om hunden får täta anfall alltså mer än 1/månad så måste/bör man medicinera. Min hund fick anfall ca 1gg/varranan månad så honom medicinerade vi inte. Han blev 12år. Vi tog bort honom pga epelepsin, att den tog musten ur honom och att han kissade på sig de två sista anfallen han hade. Det hade han aldrig gjort tidigare. På någon konstigt vis så väkta han mej på nätterna innan han fick själva anfallet, jag hann precis sätta mej bredvid honom och lägga honom ner och sitta med honom under anfallen och sedan så kviknade han till och började att busa eller gå och dricka lite vatten, men oftast så busade han med mej, typ hämtade leksaker och sånt.. där satt jag och stor grät varje gång :( :)

I övrigt så levde han som en helt vanlig vovve, pigg och glad =) En sak märkte jag de tre sista åren att anfallen kom då han hade varit "stressad" under dagen... hm...

Hoppas att det blir bra med din vovve...
Jo.. en sak till sa vet till mej... att om vovven får epelepsi efter 2års ålder så är det pga yttre våld, om han får det före 2års ålder så är det medfött.

Jo, eller det är under utredning men det lutar mer å mer åt att det är epilepsi dock :(

aah tack för infon :)
haha näe.. använder inte precis mammas finmatta;)

usch.. jobbig berättelse förstår hur det måste ha kännts... jag trodde hon höll på dö första gången det hände.. det var inte alls nå roligt... okej tack för tipsen och din berättelse..

hmm yttre våld.. ja det kan inte vara enda orsaken till att dom får det.. för jag brukar inget som helst våld på min hund, förutom att jag nångång tagit henne i nackskinnet, men det var ju när hon var yngre och hon hittade på någon :devil: ...
Nu är hon så väl uppfostrad och förståndig att det inte behövs..

Colombia_Girl skrev:
Jo.. en sak till sa vet till mej... att om vovven får epelepsi efter 2års ålder så är det pga yttre våld, om han får det före 2års ålder så är det medfött.

Min förra vovve fick epelepsi när han var 3 år. Enl en undersökning som läkaren gjorde så var den medfödd.
Han hade dock sån svår epelepsi så vi valde att ta bort honom. Han kunde få 1-2 anfall i veckan:(

Vi har haft två hundar med epilepsi....
Den första provade vi mediciera med det hjälpte inte, så vi tog bort henne.
Den andra blev aggressiv när han fick sina anfall så vi försökte inte medicinera utan tog bort honom direkt.

Hoppas du har mera tur med din hund:crazy: Håller tummarna:bump:

okej.. usch vad hemskt.. och fruktansvärt jobbigt förstår jag, både för er och för hunden, jag hade gjort samma val som du gjorde även om det skulle kännas jobbigt

aah okej.. vad jobbigt det måste ha varit, tack så mycket! Jag hoppas att allt ska gå bra och att hon inte ska behöva lida för det, för ser jag att hon lider eller får mer å mer anfall så kommer jag att befria henne från allt även om det är jobbigt.. hunden är människans bäste vän, och man måste se till att man är hundens bäste vän också och hjälpa hunden på det bästa sätt så att de ska ha det bra..

yttre våld kan ju faktist vara nått som hunden själv har fixat, typ lyckat springa in i väggen, ja missat dörrhålet el likn. behöver ju inte vara att någon slår/sparkar på huvudet...

Colombia_Girl skrev:

Men en hund kan få epelepsi av annat också... Att använda fästingmedel tex kan ge epelepsi... Har varit med om hemska anfall som troligen berott på fästingmedlet... Och det handlar ju inte om yttre våld...

öh detta är inget som jag har "hittat på" utan fått berättat av min vet. Men visst finns det många orsaker till ep. Och mitt svar är ett av dem!

Kände en tervuren med epi. som tyvärr avlivades eftersom delar av hjärnan dör vid varje anfall och detta var en smått nervös hund som tydligt visade försämring under en kort tid.

Ledsna,förvirrade ägare

Hej,vi har en hane på 3 år och 3 månader och igår fick vi diagnosen att han har epilepsi vilket verkar ha kommit bara hux flux.
Första natten det hände så bar vi honom ner till bilen och åkte in akut men det vi fick höra då var att det inte var så allvarligt att veterinären behövde kallas dit men som djurägare så är det inget man förstår,klart att det var allvarligt med vår älskling.
Dagen efter fick vi en tid istället och åkte in med honom,de lyssnade på honom och tog ett blodprov som inte visade någon infektion i kroppen men vad är det då?
Något måste ju ha hänt,vi har försökt söka svaren av veterinären,av varandra och på internet men inte blir vi klokare för det utan bara ännu mer förvirrade.
En telefontid har bokats upp med en veterinär som"känner" vår hund och dessutom är väldigt duktig på vad han gör så vi hoppas finna svar där.
Igår fick vi diagnosen och nu ska han prova att gå på medicin(fenemal) först och främst en vecka och sen ringer veterinären för att höra hur det går och om nån vecka ska vi tillbaka för nytt blodprov så det enda vi kan hoppas på är att det blir bra nu.
Tydligen är det"normalt" att de kan få det i denna ålder men vad kan det tyda på?
Någon som kan göra mig klokare för igår var det nästintill bara tårar som gällde för min skull :(
Inatt hade han tack och lov inga anfall och det är vi glada för då vi nästintill väntade ut dem då de kommit på kvällen/natten.
Ledsen matte

Senast ändrad av en moderator:

Familjens förra JRT hade epelepsi. Kommer inte ihåg exakt hur gammal han var, men runt sex år ungefär tror jag.
Han fick det av fästingmedel.
Han levde ett symptomfritt liv tack vare medicinering. :)

Hej! Läste också om det nånstans att de kan få det av olika alternativ av skydd mot fästing,vår hade fästinghalsband som vi tog av direkt,hellre frenetiskt leta efter fästningar än att låta honom må dåligt.

Detta var sådant som man droppar i nacken.
Men vår andra JRT hade det också under samma period och fick ej epelepsi, så det handlar väl om vad hundarna är känsliga mot.
Dock slutade vi fort med det på båda hundarna.
Vår skrot kan inte ha "vanliga" fästinghalsband, hon blir röd och irriterad i skinnet och tappar päls, så hon får ha teatreeoil-halsband istället.

Har dock hört om många fall av epelepsi etterpå använding av de droppar vår blev sjuk av

Epi drabbar ffa unga hundar 0,5-3 år, men det kan vara
så att hunden har haft så små anfall tidigare att man inte
har märkt dem förrän hunden har blivit äldre och kramperna
förvärrats.
Det finns inget test man kan göra för att ställa diagnosen,
utan det är en uteslutningsdiagnos. Man kollar bl.a. infektioner,
kalcium, lever och njurvärden, elektrolyter. Hittar man inget
där så ställer man diagnosen epi. Man kan dock inte utesluta
t.ex. hjärntumörer, men inom veterinärmedicinen är det ännu
inte så vanligt med MR för att kontrollera det.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu är det stort sug efter valp och jag har stött på en kull som jag verkligen gillar föräldrarna till - men där valp passerat de där...
Svar
13
· Visningar
1 271
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
908
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
846
Senast: WildWilma
·
Övr. Hund Vilka tuggben är era hundars (och era) favoriter? Det finns ju rätt många märken numera som har svensk- eller nordisktillverkade ben av... 2
Svar
22
· Visningar
1 408
Senast: Capybara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka