Jag har också en stark femgångare med dålig galopp. Dessutom en svag länd på det. Försöker rida så bra jag kan O_o Men länden är svår att muskla på henne.
Tror equiband kan vara en bra investering till henne.
Gick in på hemsidan och 2900:- känns… jävligt dyrt. Sen skulle man köpa till nån extragrej för 149kr för att få tillgång till tips osv. Kanske var det nån app. Läste inte så noga.


Jag har lyssnat på equipodden igår och fattar varför man ska ha orginalet i stället för en kopia. Ska bara ta mig råd. Ser magert ut på begagnatmarknaden.
På andra hemsidor kan du köpa det billigare, finns även rabattkod, så kan du iaf spara några hundrade lappar ;) beställde mitt på en sådan sida.
 
Jag har ett equiband och det har nog förlängt min hästs liv med minst 5 år. Har en häst med pålagringar på flera halskotpelare samt si-lederna. Arbetar både från marken med det och även när jag rider.
Hade gamla band innan och upptäckte vilken enorm skillnad det var med nya band! Innan var jag dålig på att tvätta av dem och tyckte hela konceptet va lite överskattat, men med de nya banden (som jag tvättar varje gång, viktigt!!!) så ser man hur de följer hästens rörelser på ett annat sätt!

Men en av de viktigaste grejerna, som jag ser att många tyvärr missar, är att hästen måste få småjogga luft och hitta SIN balans. Inte longera på i samma takt som vanligt..
 
Använt Equiband och kopia. Märkte effekt av båda men ingen jätteskillnad produkterna emellan.

Har du en häst som prompt måste ha detta i rehabsyfte så hade jag kanske köpt originalet, men annars kopian alla dagar, den man kan sy på banden på valfritt schabrak, just för att jag skulle vilka ha en annan typ av schabrak.
 
Varför är ”klibbet” viktigt?
Därför att man vill ha en neuromuskulär effekt. Klibbet gör att hästen aktiverar muskler reflexmässigt, korrekt använt kan inte hästen välja själv om den ska reagera eller ej (det är därför de kan bli halta av det som min blev, de kan inte välja att låta bli). Det handlar inte om att hästen ska dra upp magen för att någon dragit åt ett obehagligt skärp, utan om att bandet "talar" till nerverna :)
 
Därför att man vill ha en neuromuskulär effekt. Klibbet gör att hästen aktiverar muskler reflexmässigt, korrekt använt kan inte hästen välja själv om den ska reagera eller ej (det är därför de kan bli halta av det som min blev, de kan inte välja att låta bli). Det handlar inte om att hästen ska dra upp magen för att någon dragit åt ett obehagligt skärp, utan om att bandet "talar" till nerverna :)
Ok! Tack för förklaringen :)
 
Jag har ett equiband och det har nog förlängt min hästs liv med minst 5 år. Har en häst med pålagringar på flera halskotpelare samt si-lederna. Arbetar både från marken med det och även när jag rider.
Hade gamla band innan och upptäckte vilken enorm skillnad det var med nya band! Innan var jag dålig på att tvätta av dem och tyckte hela konceptet va lite överskattat, men med de nya banden (som jag tvättar varje gång, viktigt!!!) så ser man hur de följer hästens rörelser på ett annat sätt!

Men en av de viktigaste grejerna, som jag ser att många tyvärr missar, är att hästen måste få småjogga luft och hitta SIN balans. Inte longera på i samma takt som vanligt..
Varför viktigt att tvätta efter varje gång?😊
 
Jag har ingen häst som är under rehab, men är lite nyfiken på att införskaffa ett equiband (eller liknande) för variationens skull. Jag känner mig dock väldigt velig gällande att köpa original eller kopia, pga snål😅
 
Jag blir velig nu. Equiband känns dyrt. Och jag vill inte köpa ihop med någon annan.
Bungeeband ska bara 1 mm tjocka i stället för equibands 2 mm. Hur mycket skillnad kan det göra?

Händig är jag inte heller direkt. Så sy egna spännen på shabrak känns lite vågat.
 
Jag blir velig nu. Equiband känns dyrt. Och jag vill inte köpa ihop med någon annan.
Bungeeband ska bara 1 mm tjocka i stället för equibands 2 mm. Hur mycket skillnad kan det göra?

Händig är jag inte heller direkt. Så sy egna spännen på shabrak känns lite vågat.
Jag behöver ju ersätta två spännen på mitt equiband som är trasiga och kommer inte sy själv. I alla fall originalen är väldigt kraftigt sydda.
 
Jag blir velig nu. Equiband känns dyrt. Och jag vill inte köpa ihop med någon annan.
Bungeeband ska bara 1 mm tjocka i stället för equibands 2 mm. Hur mycket skillnad kan det göra?

Händig är jag inte heller direkt. Så sy egna spännen på shabrak känns lite vågat.
Det jag hört om Bungee men inte kan verifiera själv, är att banden är mer elastiska medan Equi's band är ganska "hårda" i sin elastisk.
 
Från facebook idag:
75e15db1fb6bca9c8346742399fcc7df.png

286774191_677768126900268_128365197765884606_n.jpg


Jag tycker hon har en väldigt bra poäng, https://svenskhastrehab.se/vi-behover-prata-kopior/
Sen får man såklart tycka vad man vill, men bara bra att ha facit i hand angående kopior :)
 
Intressanta reflektioner och jag skall erkänna att även jag ryggat för priset.
Hade jag haft en vettig symaskin hade jag nog av pur snålhet sytt själv, men får man då instruktioner om var man syr på banden, ni som vet?:idea:

Å andra sidan, om det har den effekt som utlovas och hästen blir hållbar, så är det en billigare investering än ev veterinärräkningar som inte ens bygger upp hästen.

Har man fler hästar ( i samma storlek), så är summan lättare att acceptera, för det är klart, bandet kostar som två skoningar ungefär.

Idealiskt hade varit att köpa begagnat, men du säger att det inte går att finna, @Ajda ... :meh: Så värdelöst, rent ut sagt.

Oavsett, så är det kanske ett gott tecken, att det inte går att hitta dem på begagnatmarknaden. Folk är väl nöjda?
 
Intressanta reflektioner och jag skall erkänna att även jag ryggat för priset.
Hade jag haft en vettig symaskin hade jag nog av pur snålhet sytt själv, men får man då instruktioner om var man syr på banden, ni som vet?:idea:

Å andra sidan, om det har den effekt som utlovas och hästen blir hållbar, så är det en billigare investering än ev veterinärräkningar som inte ens bygger upp hästen.

Har man fler hästar ( i samma storlek), så är summan lättare att acceptera, för det är klart, bandet kostar som två skoningar ungefär.

Idealiskt hade varit att köpa begagnat, men du säger att det inte går att finna, @Ajda ... :meh: Så värdelöst, rent ut sagt.

Oavsett, så är det kanske ett gott tecken, att det inte går att hitta dem på begagnatmarknaden. Folk är väl nöjda?
De dyker upp begagnat lite då och då, man får hålla utkik😊
Ligger tex annons ute nu på FB marketplace.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Liten spinoff på tråden om att rida ut. En av mina mardrömmar när jag rider ut är att jag ska trilla av och hästen ska sticka så att...
Svar
5
· Visningar
719
Hemmet Vi har en inmurad Keddy insats som har suttit här sedan vi köpte huset. Vi har aldrig varit riktigt nöjda med den. Förmodligen för att...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
8 324
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 150
Senast: WBanna
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2
Svar
38
· Visningar
2 507
Senast: Harrysen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp