Equiterapeuter

M

Midi

Läste ni artikeln i Häst och Ryttare om kritiken mot equiterapeuter? Förbundet påstår att djurskyddsmyndigheten godkänt utbildningen och metoderna vilket de inte gjort.
Veterinärförbundet kritiserar equiterapeutförbundet för att det inte finns en kvalitésstämpel och oavsett om man blivit utesluten ut förbundet eller inte, kan man arbeta.

Enl equiterapeutförbundet måste man avlägga en examen på HTU och då har staten godkänt nivån o kvaliteten, men det har den inte.

Vad tycker ni om hela grejen?

Sv: Equiterapeuter

Hej!

Jag vet inte vad jag ska tycka riktigt, anlitar inte equiterapeuter själv, då jag tycker dom har för kort utbildning i för mycket olika saker, många det inte finns någon evidens för alls.

Är det så att de sagt att de är kontrollerade och kvalitetsäkrade och de inte är det, tycker jag det handlar om bedrägeri, men jag har egentligen ingen åsikt.

/ Lavinia

Jag vet inte riktigt vart jag står i frågan, känner mig inte riktigt engagerad. Men vi har en viss norsk som kommer ut till stallet som många har till hästarna, han är lärare på HTU och har även kollat av min häst emellanåt. Dock har hon varit helt ok och inte behövt så många behandlingar , men jag tycker i alla fall han är duktig och vet vad han gör, jag har sett ökad rörlighet osv . på hästarna i stallet och hästar som blivit friade från tidigare låsningar etc. så jag tror på själva grejen s.a.s . Dock skulle jag inte låta "vem som helst" behandla min häst . Men jag tror att de som gått HTU:s utbildning vet vad de gör. Har träffat en del elever även fast de inte behandlat min häst.

Däremot tycker jag att det är felaktigt om de påstår sig ha en kvalitétsstämpel och i själva verket inte har det.

Senast ändrad:

Jag läste artikeln och är inte förvånad. Här på Buke verkar det vara väldigt vanligt att man som man skriver "Ringer ut ET" för allehanda åkommor, gärna som förstahandsval istället för Vet.
Skulle själv aldrig anlita annat än veterinär. Möjligen av vet rekommenderad kiropraktor.
Det verkar vara en hel värld av Et, hästpratare, barfotaverkare etc som en viss typ av hästmänniskor använder sig av.

håller med! tycker vet alltid skall vara förstahandsvalet, dessutom i många fall klinik o inte nån gårdsvet som kommer ut o muttrar lite om vrickning el dyl och sen åker med ordinationen vila i ett par dagar...

Men även en ordentligt utb. alternativbehandlare för häst förespråkar
ju veterinärundersökning/behandling före. Åtminstone de som jag har haft kontakt med (han som jag nämde tidigare + massörer m.fl. ) . Dessutom så den den ET:n som jag har haft ute, han jobbar i samråd med flera veterinärer osv. på en hästklinik.

Tycker det hela känns igen lite från människans egna värld. Alternativmedicin är inte helt accepterat på människor heller, även om det kommit en bit på vägen, ex. akupunktur i samband med förlossning. Där har sjukvården anammat/tillåtit en alternativmedicinsk behandling inom sjukhusets väggar, vilket även innebär att sjukhuset tar ansvar för ev. felbehandlingar, då det är barnmorskor anställda av landstinget som utför det.

Tycker det är bra att man generellt är skeptiskt och kräver erfarenheter/bevis för att det man utför ger en icke skadlig positiv effekt. Sen ska mann alltid ha med i beräkningen att även vetrinärmedicinska åtgärder kan gå väldigt fel och ge effekter/biverkningar som inte alls är önskvärda. Skillnaden där idag är att man kan anmäla och få ut på försäkringen.

Har själv haft en ET ute till min häst, då han har problem med spänningar i rygg/rump muskler pga spatt. Har naturligtvis utrett hästen på klinik och även kortisonbehandlat honom. Problemet nu är att han inte har ont av spatten, så att han är halt eller har svårt att röra sig, men han har en förmåga att spänna upp sig i ryggen och därmed bli öm. Troligtvis beroende på en rörelsespänning som han lagt sig till med i samband med att spatten debuterade. Efter samtal med vet. som säger att visst kan dom spruta kortison och låta honom vila, men problemet blir vi inte av med. Ryggontet märks ju inte när han vilar, men så fort han börjar röra på sig så kommer han att spänna sig och då är vi tillbaka på start. Alla vet att spatthästar mår bra av att röra på sig, men för att undvika konvalecens pga ryggont så valde jag att ta ut en ET. Ett alternativ då är att behandla spänningarna i ryggen med hjälp av akupunktur, laser och massage.

Har hitills bara sett goda resultat, då hästen inte längre är öm i ryggen, och visar fortfarande inga känningar i benen. Han är pigg och glad, och ffa nöjd över att få röra på sig, då hästen i fråga avskyr att vila.

Alltså jag vill ju själv bli ET egentligen, men efter denna artikel får det mig att fundera....

Jag har använt ET vid några tillfällen, då hästarna verkligen har behövt det. Men inte utan att en veterinär först har gått igenom hästen och konstaterat att felet sitter i mjukdelarna.
Nu på senare år har jag anlitat Hbg, de har ju ET på plats som samarbetar med veterinärerna - perfekt tycker jag! :bow:
Dessutom håller ena veterinären på att gå en ET-utbildning i Tyskland! :)

Jag är snart färdig utbildad ET och jag vet inte om en 2-årig heltids utbildning är "för lite att komma med", eller ska man räkna med att en termin som veterinärer kan gå och läsa i Tyskland är mer godkänd, som inte ens är på heltid??
T o m veterinärstuderande säger att de inte får tillräckligt med hästanatomi i skolan.
Som sagt, det är mycket diskussioner, och många behandlar utbildning orättvis, de tar inte reda på vad vi får lära oss, hur mycket vi läser och att vi under våra praktikveckor är ute med veterinärer, hovslagare, tandtekninker, travstuterier osv för att lära oss ännu mera och just skapa kontakter för ett ökat samarbete med andra yrkesgrupper.
Om vi nu skulle vara så "dåliga" som några säger, varför är det då många hästar som blir riktigt bra och friska efter att vi varit ute och behandlat?
Inte fasen håller vi på med nåt hokus pokus, vi jobbar som naprapater och sjukgymnaster fast på hästsidan, varför skulle det inte behövas för hästar om det behövs för människor?
Varför ska veterinärer göra allt jobb, varför inte låta dem forsätta med det som de är duktiga på och låta oss jobba med rehabiliteringen, för tillsammmans kan dessa yrkes grupper göra underverk.

Jag tror inte att staten godkände utbildningen för inget???
Jag får ju CSN;) , och slutligen kan jag påpeka att sluttentan som blir i slutet på maj, kommer inte låta de ET som är "dåliga", eller som inte har känsla för hästar, att bli godkända, så tuffa är de minsam mot oss.:devil: :banana:

Senast ändrad:

Jag tycker, som sagt, att det optimala är när veterinär och ET samarbetar - går igenom hästen ihop!:)

Jag förstår problemet, hovslagarna har ju lite samma dilemma - dvs att titlarna inte är skyddade så att vem som helst kan kalla sig för hovslagare, equiterapeut osv. Kruxet blir ju att vare sig yrkesverksamma eller kunder vet vad titeln innebär; är det ett fullt utbildat proffs vi får hjälp av eller nån som inte alls har den utbildning och kunskap som krävs?

Jag har inte alls något emot alternativbehandling (eller åtminstone vissa former därav) men i dag är det en djungel och mitt intryck är att många oseriösa har hittat en lukrativ nisch vilket dessvärre drabbar branschen i stort.

Sen finns alltid rötägg, överallt. Utbildade som outbildade, men de hör liksom inte hemma i debatten.

Jag hoppas att man kan komma fram till vettiga riktlinjer, det skulle vara till gagn för alla.

Det är som jag fattat det där det ligger. HTU anser att staten godkände utbildningen så blir utbildningen automatiskt "bra". Så är det inte. För att få en skola KY godkänd ska skolan/utbildningen kunna visa att det finns en efterfrågan och hur många som fått jobb efter utbildningen.
De på KY har ingen aning om vilka kurser som ska ingå etc.

Problemet är väl att titeln inte är skyddad, vem som helst kan kalla sig ET.

Tar man bara ut en equiterapeut till stallet om man misstänker att något är fel eller finns det dem som gör det för att "förebygga" (alltså gå igenom hästen då och då för att se att allt är som det ska)? Hur mycket kostar en equiterapeut?

Hej!

Jag vet inte vad jag ska tycka riktigt, anlitar inte equiterapeuter själv, då jag tycker dom har för kort utbildning i för mycket olika saker, många det inte finns någon evidens för alls.

Är det så att de sagt att de är kontrollerade och kvalitetsäkrade och de inte är det, tycker jag det handlar om bedrägeri, men jag har egentligen ingen åsikt.

/ Lavinia

I så fall så faller vi hovslagare under samma bedrägeri då vi inte heller är statligt kontrollerade. Vi kontrollerar oss själva via SHF
Det jag kan säga om hästterapeuter är att det dom gör fungerar.
Jag har fått hjälp med många svårskodda hästar som blivit snälla som lamm efter att ryggproblemen har avhjälpts. Jag har ofta varit med om att hästterapeuten har skickat vidare till veterinär i de fall problemen har varit av sådan art att det faller under veterinärens ansvarsområde. Så nog tycker jag att hästterapeuterna fyller ett stort behov och fyller igen ett glapp där de flesta veterinärer är ointresserade eller helt enkelt för okunniga.

Hej!

Men det ligger en skillnad i att själva kontrollera och godkänna och att gå ut och säja att staten garanterar kvalitet och kontroller. Jag har aldrig hört en hovslagare säja att deras utbildning är kvalitetssäkrad av staten, och nu sa du ju själv att ni inte är det. Att få CSN är inte samma sak som att staten kontrollerar kvalitet och är det inte så nu att ET-utbildningen blivit av med CSN-pengarna, eller ha jag missuppfattat det? Dom skulle ju tydligen inte vara KY längre???

/ Lavinia

Tar man bara ut en equiterapeut till stallet om man misstänker att något är fel eller finns det dem som gör det för att "förebygga" (alltså gå igenom hästen då och då för att se att allt är som det ska)? Hur mycket kostar en equiterapeut?

Om man misstänker att något är fel och hästen har ont eller någon typ av rörelsestörning - Då kontaktar man veterinären! En seriös ET säger detta också.

När hästen blivit bedömd av vet. och denna inte hittar något fel då kan det vara lönt att ta ut en ET för att luska ut vad som kan vara fel (om nu något är fel). Alternativt om hästen blivit behandlad av vet. så kan man ta ut ET efteråt. Den ET jag anlitar kommer inte ut och behandlar hästar som går på antiinflammatorisk medicin t ex, utan medicinen måste först göra verkan och vet. göra ny bedömning. Sedan kan ET gå igenom hästen och lösa upp ev spänningar som kan vara orsaken till t.ex en muskelinflammation m.m.

Jag anlitar min ET var 6:e månad i rent förebyggande syfte, det händer att hon hittar saker som kräver en behandling till inom en månad, oftast någon typ av muskelspäning. Får tips om hur jag ska rida och träna för att bygga upp min pålla. Dessa tips och råd tar jag sedan med min till min dressytränare och får hjälp rent praktiskt.

Jag betalar 600 kr för en ET-genomgång inkl resa.

/Lizzie

Hur det är med KY och ET osv. har jag ingen aning om.
Men att inte ET är statligt kontrollerade är riktigt.
Om det påstås i artikeln så är det felaktigt.
Det är få grupper inom hästvårdsektorn som är det.

Att blanda ihop ET, hästpratare och barfotaverkare tycker jag var magstarkt. Det är milsvid skillnad för mig.
Jag har väldigt bra erfarenheter av equietarapeuter, men jag har aldrig tagit ut en sån istället för veterinär.:eek: En skadad häst ska ses av vet, självklart. Men att låta ET gå igenom hästen för att känna på muskulatur, rörlighet, ev låsningar osv känns som om en bra hälsofrämjande åtgärd. De som tror att en ET ersätter en veterinär är helt fel ute.

HeJ!

Håller med dej. Även om jag inte använder ET själv, så är det milsvid skillnad mellan dom och tex hästpratare (där metoden inte på något sätt kan bevisas).

Det stora problemet med ET mfl "alternativare" är ju att många, men absolut inte alla!, inte alls säjer " ta ut vet." utan bara gissar sej vidare och behandlar i all evighet.. (Inte för att vet alltid gör rätt heller, men dom kan man ju som någon sagt iaf anmäla och dom är ju kontrollerade).

/ Lavinia, som hoppas bli hästsjukgymnast i framtiden, om utbildningen kommer tillbaka på bättre sätt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka