Equsana mineraler

the_connemara

Trådstartare
Någon som har använt deras mineraler? Vet ni hur det funkar med innehållsförteckning i Danmark, har de likt oss att de bara behöver ange tillsatta spårämnen eller anger de totalinnehåll även på spårämnen? Tänker främst på om dessa är järnfria eller att de åtm inte innehåller tillsatt järn?

http://www.equsana.dk/produkter/minivit-winter

Indhold pr. kg:
Calcium 6,0 g
Fosfor 5,8 g
Magnesium 8,3 g
Natrium 0,4 g
Zink 5260 mg
Kobber 2020 mg
Mangan 5300 mg
Selen 24,80 mg
Iod 630,80 mg

Vitamin D3 72700 IE
Vitamin E 7500 mg
Vitamin B1 388 mg
Vitamin B6 180 mg
Vitamin B12 0,18 mg
Folinsyre 180 mg

Lucernegrønmel, Hvedeklid, Byg, Melasse, Majs, Urter, Vitaminer og mineraler.

http://www.equsana.dk/produkter/minivit-summer

Indhold pr. kg:
Calcium 5,7 g
Fosfor 5,8 g
Magnesium 8,2 g
Natrium 0,5 g
Zink 5260 mg
Kobber 2020 mg
Mangan 5300 mg
Selen 24,80 mg
Iod 63,80 mg

Vitamin D3 60600 IE
Vitamin B1 264 mg

Lucernegrønmel, Hvedeklid, Byg, Melasse, Majs, Urter, Vitaminer og mineraler.

http://www.equsana.dk/produkter/grazing

Indhold:

Indhold pr. kg:
Calcium 5,7 g
Fosfor 5,8 g
Magnesium 8,2 g
Natrium 0,5 g
Zink 5260 mg
Kobber 2020 mg
Mangan 5300 mg
Selen 24,80 mg
Iod 63,80 mg

Vitamin D3 60600 IE
Vitamin B1 264 mg

Lucernegrønmel, Hvedeklid, Byg, Melasse, Majs, Urter, Vitaminer og mineraler.
 
Sv: Equsana mineraler

De där såg ju trevliga ut ju! Undrar vart dessa går att köpa? Måste kolla lite hos foderaffären hos oss som iafl säljer equsana lusern. Vore kul å veta pris. :)
 
Puttar upp o undrar igen om dessa verkar ok. Svenska Foder har de på rabatt just nu så funderar på o köpa. Har dock precis börjar ge hösilage och vet inte om vi ska analysera mikromineralerna i år. Funkar dessa att ge ändå eller är det meningslöst?
 
Jag sitter och undrar precis över samma sak som du @the_connemara. Har ingen mikroanalys och skulle vilja/behöva ge lite extra vitaminer/mineraler och tyckte dessa såg väldigt trevliga ut. Jag tittar då mest på minivit winter.

Men som alltid kan man väl varken säga bu eller bä om man inte har någon analys att gå på...
 
Har dock precis börjar ge hösilage och vet inte om vi ska analysera mikromineralerna i år. Funkar dessa att ge ändå eller är det meningslöst?
EU:s märkningsdirektiv för fodervaror gäller även för Danmark som är ett EU-land. Det betyder att det endast är särskilt tillsatta spårämnen (mikromineraler och vitaminer) som anges.

Om du inte har en häst som är IR och mineralinnehållet passar till ditt grovfoder kan du naturligtvis använda dessa fodertillskott. Men att använda dessa fodertillskott om man inte har en analys som omfattar mikromineraler i grovfodret skulle jag inte rekommendera. Manganhalten i ett grovfoder kan variera enormt och kan vara extremt hög. Att då ge ett tillskott som innehåller så mycket mangan som dessa fodertillskott gör är inte särskild smart. Är det däremot brist på mangan i ditt grovfoder kan dessa fodertillskott fungera utmärkt.
 
Det var faktiskt just mangan som jag reagerade mest på. Får fundera lite o räkna på det vi har kvar med analys. O sätta mig in i o skicka till usa :)
 
Jag sitter och undrar precis över samma sak som du @the_connemara. Har ingen mikroanalys och skulle vilja/behöva ge lite extra vitaminer/mineraler och tyckte dessa såg väldigt trevliga ut. Jag tittar då mest på minivit winter.

Men som alltid kan man väl varken säga bu eller bä om man inte har någon analys att gå på...

Jag tänker utifrån diskussionerna här och våra analyser sedan förra året att koppar o zink behövs nog typ alltid, mycket järn känns lite som standard. Mangan däremot verkar variera mer som spader oxå skriver.
 
Jag tänker utifrån diskussionerna här och våra analyser sedan förra året att koppar o zink behövs nog typ alltid, mycket järn känns lite som standard. Mangan däremot verkar variera mer som spader oxå skriver.

Men hur är det egentligen: av vad jag läst så är faran med för mycket mangan att den kan slå ut järnet. Men om de flesta hästar har ett järnöverskott... ... är det stor fara om man råkar ge liite i överkant av mangan då? Kanske en jättedum fråga.

Och jo, självklart bör balansen vara bra och man ha koll på alla värden och kvoter...
 
Men hur är det egentligen: av vad jag läst så är faran med för mycket mangan att den kan slå ut järnet. Men om de flesta hästar har ett järnöverskott... ... är det stor fara om man råkar ge liite i överkant av mangan då? Kanske en jättedum fråga.

Och jo, självklart bör balansen vara bra och man ha koll på alla värden och kvoter...

Det har jag ingen aning om! Inväntar spader :p

Har tidigare läst av hen att om manganhalter överstiger järnhalten så ska man balansera mikro utifrån mangan istället om jag inte minns fel.
 
Räknade lite snabbt och ger ger ffa dåligt med e-vitamin (men allt selen) och dåligt med zink (men lite högt mangan) om jag jömför med 40 g HippoHov till förra årets hösilage. Tror jag passar, mest pga selen/e-vitamin, vilket jag tycker känns viktigare o handfastare att jämföra med.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
958
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Hej alla analyskunniga! Har fått en hollänsk analys på ett hö, men har lite svårt att utläsa vad som är vad eftersom det är skrivet i %...
Svar
9
· Visningar
944
Senast: Lindsen
·
Foder & Strö hej Jag håller nu på och räknar min hästs foderstat och håller på med mineralerna. Eftersom det finns granngården mineraler i stallet så...
Svar
19
· Visningar
1 622
Senast: Ladybug
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 465
Senast: isafore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp