Er favoritmarktäckare till rosor?

Jag har inte sett tråden förrän nu, men vill du fylla ut med något mer så gillar jag lammöron. Växten alltså, inte "riktiga". ;)
Har dock inte lyckats få mina att bre ut sig så mycket som jag hoppats men kanske skulle flitigare ogräsrensning och torrare/soligare läge göra susen? Daggkåpa är också en favorit hos mig.

Men de valda sorterna låter kalasfint! Lägg gärna ut lite bilder när de tagit sig, för det är alltid kul att se och inspireras av andra.
 
@SusieQ i den där rabatten hade jag def satt lavendel. Kommer bli superfint!


Ahh, missade att du redan köpt! Du måste visa bilder när du planterat!
 
Har dock inte lyckats få mina att bre ut sig så mycket som jag hoppats men kanske skulle flitigare ogräsrensning och torrare/soligare läge göra susen?
Mina lammöron sprider sig hej vilt, framförallt genom att fröså sig!
De brukar hamna i grusgången så jag flyttar upp dem till lämpligare placeringar bara.
 
Några (5st tror jag det blev) rosor har flyttats, alla var visst inte röda, en laxrosa hade slagit ut... nu ser det ut så här. längst till höger i bild är det ett par meter rabatt till som jag inte orkat rensa än, så det blir fler rosor där...
De rosorna har inte beskurits så noga av mig åren innan, eftersom rabatten ligger så vi inte sett dem, men det får bli till att göra ordentligt till våren, nu är de mest som långa spröt, inte buskar.
DSC_0182_zpsa5z57txe.jpg
 
Myskmadra! Lägre än de flesta nävor, och inte lika invasiva som t ex flocknäva. Tar ett tag innan de etablerat sig men MYCKET tåliga i de allra flesta lägen, kväver inte rosorna heller. Vita blommor.
 
Min absoluta favvo-marktäckare är myskmadra! :love: Om den trivs sprider den sig som ett mjukt täcke över rabatten. Blir väl 1-2 dm hög typ. Blommar i maj/juni om jag inte minns fel, små vita blommor som doftar smultron!
Jag har för mig att den va väldigt bra för att hålla undan ogräs för den är tät osv. :)
 
Jag har backtimjan och rosenbräcka som marktäckare till mina rosor (urnor på balkong). Båda är mattbildande och har grunda rötter som inte skadar rosorna.
 
Jag har planerat vintergröna hos mina rosor.
Dock kommer det ta ett par år innan de spridit ut sig så tills dess är det ett evigt rensande
 
Jag har planerat vintergröna hos mina rosor.
Dock kommer det ta ett par år innan de spridit ut sig så tills dess är det ett evigt rensande
Men när de väl etablerat sig är de ostoppbara :D

Hos mig väller de ut över alla brädder. Jag kör över dem med gräsklipparen och det tar visserligen ett tag men så kommer de igen, gröna och fina...

Den som planterade dem för många år sedan tänkte att de skulle vara fina vid naturdelen av tomten. Inte att de skulle invadera vägar och gångar och gräsmattan.
Jag river bort också men rätt som det är kommer ett litet skott igen.
 
vet inte om någon bryr sig men nya bilder på rabatten.

DSC_0292_zpsmgxlmafg.jpg

Ingrid Bergman
20140701_140702_zpsjke7q6ms.jpg

Penny Lane
20140701_140535_zpsnhub6ofp.jpg


Och ja, jag ser att det är dags att rensa ogräs igen, marktäckarna har inte vuxit särskilt mkt om ens något än...

Wooow, vilken intensiv färg på Ingrid Bergman! :love:

Penny Lane har ju nästan samma färg som en av mina favoriter, New Dawn! :love:
 
Wooow, vilken intensiv färg på Ingrid Bergman! :love:

Penny Lane har ju nästan samma färg som en av mina favoriter, New Dawn! :love:

New Dawn är frömamma till Penny Lane, ND ses väl som rosa men jag tror att PL sägs vara champagnefärgad och ska gå mer i aprikoshållet (fullt utslagen tycker jag dock den mer är vit).

Jag älskar Ingrid Bergman, lätt ros att ha att göra med också. Håller sig kanonfint som snittblomma också om man vill ta in den. Och doften :love:

från igår, inte hela rabatten då
DSC_0422_zpsarzsd6uq.jpg


Även om det inte syns så har jag rensat ogräs, det var iofs förra veckan... suck:nailbiting:
 
Nu händer det grejer i rabatten. Rosorna som skulle flyttas dit, är flyttade. I helgen satte jag dessutom 160 tulpanlökar (sorterna Flaming flag, Passionale, Queen of Night, White Elegance, Happy Generation och Bastogne). Phu blev helt ledbruten och var på väg att ge upp halvvägs, men jag hade ju köpt lökarna själv så det var bara att köra på tills det var klart. Till våren borde det bli en hyfsat fin rabatt iaf. Jag satte även fler gråtimjan och lavendelplantor. Det borde bli en riktigt trevlig rabatt till våren iaf. Igår såg det ut såhär när jag var klar.
DSC_0862_zpsx8l6yeow.jpg
 
Satte tulpaner (57 st känns plötsligt lite :p ) alldeles nyss och kom att tänka på att jag läste här förut, så jag vart tvungen att googla sorterna och insåg att tre av dem (Flaming flag, Queen of Night och Happy Generation) var samma som jag fick ned här :D Hoppas att det kommer upp några till våren!
 
Jag försökte få till något slags färgtema med tulpanerna. Qeen of night, White Elegance Flaming Flag och Passionale som är lila, vita eller lilavita planterade jag i den delen som går bortåt där är rosorna laxrosa och lavendel står där. Rakt ut från hörnet står det två sorters blå tulpaner (de blir dock lila eftersom jag bor på Öland). På den delen av rabatten där Ingrid Bergmanrosorna står planterade jag Happy Generation och Bastogne som är röda och rödvita.
 
Jag försökte få till något slags färgtema med tulpanerna. Qeen of night, White Elegance Flaming Flag och Passionale som är lila, vita eller lilavita planterade jag i den delen som går bortåt där är rosorna laxrosa och lavendel står där. Rakt ut från hörnet står det två sorters blå tulpaner (de blir dock lila eftersom jag bor på Öland). På den delen av rabatten där Ingrid Bergmanrosorna står planterade jag Happy Generation och Bastogne som är röda och rödvita.
Har du en bild på rabatten i år:-)
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hade ju en tråd förra året om min rosrabatt och vilka marktäckare som bäst passade där. Marktäckare för att slippa rensa ogräs hela...
Svar
13
· Visningar
2 050
Senast: SusieQ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp