Er favoritmarktäckare till rosor?

SusieQ

Trådstartare
Som rubriken lyder, vilken är er favorit marktäckare att ha i en rosrabatt? Rabatten har innan varit vanskött och fullständigt övertagen av ogräs. När vi flyttade in i huset fick den en rejäl omgång roundup saker dog och vi rensade bort riset. Men ogräset kommer hela tiden tillbaks. Vi harlänge funderat på hur vi skulle göra med denna rabatt, om vi skulle låta den vara och köra över allt med gräsklipparen istället, som ju hade varit det klart enklaste alternativet, men rabatten är precis vid altanen så det känns roligare om det blommar lite där.
I höstas fick (ärvde av morfar som dog) jag 5 st rosor (Ingrid Bergman), de hamnade i denna rabatten. Vi tyckte nu att det var rätt trevligt med att rabatten är i ordning, så vi ska flytta ett antal (ca 10 st) andra rosor som står i en rabatt vi aldrig ser, till denna, samt att jag köpte en Penny Lane att klättra på en mur mot altanen. Men... det där förb*annade ogräset ger sig inte, lite grand kommer ju alltid, men det här är ju monstruöst. Vår lösning på detta blir att plantera en tät och gärna blommande marktäckare som döljer och eliminerar eventuellt ogräs och inte lämnar jorden naken mellan rosplantorna.

Vad har ni för favoriter bland marktäckarna. Rabatten är solig och jorden är väldränerad och mycket kalkrik (Öland).

Har googlat och tittat lite på nävor och Lavendel (just lavendel verkar poppis i gamla rosenrabatter).
Vad är era förslag? Har tillgång till det mesta på handelsträdgården här, finns det inte går det beställa.
 
Nej, jag har inga förslag för jag är hemskt dålig på växter ;) men jag undrar också vad som kan passa då jag snart ska gräva ut en rosrabatt.. Jag undrar även om man kan plantera typ vildvin, murgröna eller någon liknande klätterväxt bakom rosor som står mot en vägg? Eller kommer det bara bli trassligt?
 
Jag personligen skulle nog åtminstone skippa vildvin, för här har vinrankorna en tendens att ta över allting, murgrönan håller sig mer i bakgrunden...

Varför inte sätta klättrande rosor?
 
just nu har vi mycket kuddflox, skulle inte sätta dom för nära rosorna men som marktäckare som inte ogräs kan "övermanna" är dom oslagbara. Täta och blommar helt galet i början på säsongen
 
känns som en bra kandidat...
Varför inte för nära rosorna?
Hade väl tänkt att marktäckaren skulle vara som en matta i rabatten runt rosor och allting...
 
Ingen som har förslag på marktäckare?

Jag har lavendel, näva, vallmo, myntor tillsammans med rosor. Som ren marktäckare använder jag "Linnés 1700-tals smultron" - de revar sig täcker mark snabbt. Levererar dessutom stora smultron som smakar som vilda smultron :d

/Lizzie
 
Ingen som har förslag på marktäckare?
Jo jag har - Nävor :idea:.
Jag fick det tipset här på buke förra året när jag ville ha tips på marktäckare till min roskulle, har dock glömt av vem :o.
Men jag planterade Nävor iaf och det blev supersnyggt :up: och dom håller verkligen ogräset till ett minimum :up:.
Jag har även planterat in Tegetes där i år, för att dom är bra för rosor, sen får jag se hur bra det blir...:p
 
Som rubriken lyder, vilken är er favorit marktäckare att ha i en rosrabatt? Rabatten har innan varit vanskött och fullständigt övertagen av ogräs. När vi flyttade in i huset fick den en rejäl omgång roundup saker dog och vi rensade bort riset. Men ogräset kommer hela tiden tillbaks. Vi harlänge funderat på hur vi skulle göra med denna rabatt, om vi skulle låta den vara och köra över allt med gräsklipparen istället, som ju hade varit det klart enklaste alternativet, men rabatten är precis vid altanen så det känns roligare om det blommar lite där.
I höstas fick (ärvde av morfar som dog) jag 5 st rosor (Ingrid Bergman), de hamnade i denna rabatten. Vi tyckte nu att det var rätt trevligt med att rabatten är i ordning, så vi ska flytta ett antal (ca 10 st) andra rosor som står i en rabatt vi aldrig ser, till denna, samt att jag köpte en Penny Lane att klättra på en mur mot altanen. Men... det där förb*annade ogräset ger sig inte, lite grand kommer ju alltid, men det här är ju monstruöst. Vår lösning på detta blir att plantera en tät och gärna blommande marktäckare som döljer och eliminerar eventuellt ogräs och inte lämnar jorden naken mellan rosplantorna.

Vad har ni för favoriter bland marktäckarna. Rabatten är solig och jorden är väldränerad och mycket kalkrik (Öland).

Har googlat och tittat lite på nävor och Lavendel (just lavendel verkar poppis i gamla rosenrabatter).
Vad är era förslag? Har tillgång till det mesta på handelsträdgården här, finns det inte går det beställa.

Vintergröna har jag som marktäckare överallt i mina rabatter, det är inte jag som har valt det (de fanns där när vi flyttade in) men jag tycker att de är väldigt fina :)
 
Någon särskild näva som är bättre/finare/lättare? Roundup var en engångsnödlösning i rabatten...
 
Vi har både nävor och moss/kuddflox i vår rosenrabatt och jag tycker att floxen både ser treviligare ut och täcker bättre. Men det beror ju såklart på vad som trivs bäst. Just moss/kuddflox är ju väldigt låga och vill man ha höjd så finns det fler alternativ bland nävorna.

Jag skulle inte sätta dom för nära för att floxen blir STOR alltså rent ytmässigt och rosor gillar inte att få fötterna så täckta som en sådan flox blir. Dom vill ha lite luft runtom. Floxen sätter dessutom rötter hela vägen ut så att säga, lägger alltså inte revor ovanpå jorden bara (barnsligt enkla att dela på med andra ord)
 
Som rubriken lyder, vilken är er favorit marktäckare att ha i en rosrabatt? Rabatten har innan varit vanskött och fullständigt övertagen av ogräs. När vi flyttade in i huset fick den en rejäl omgång roundup saker dog och vi rensade bort riset. Men ogräset kommer hela tiden tillbaks. Vi harlänge funderat på hur vi skulle göra med denna rabatt, om vi skulle låta den vara och köra över allt med gräsklipparen istället, som ju hade varit det klart enklaste alternativet, men rabatten är precis vid altanen så det känns roligare om det blommar lite där.
I höstas fick (ärvde av morfar som dog) jag 5 st rosor (Ingrid Bergman), de hamnade i denna rabatten. Vi tyckte nu att det var rätt trevligt med att rabatten är i ordning, så vi ska flytta ett antal (ca 10 st) andra rosor som står i en rabatt vi aldrig ser, till denna, samt att jag köpte en Penny Lane att klättra på en mur mot altanen. Men... det där förb*annade ogräset ger sig inte, lite grand kommer ju alltid, men det här är ju monstruöst. Vår lösning på detta blir att plantera en tät och gärna blommande marktäckare som döljer och eliminerar eventuellt ogräs och inte lämnar jorden naken mellan rosplantorna.

Vad har ni för favoriter bland marktäckarna. Rabatten är solig och jorden är väldränerad och mycket kalkrik (Öland).

Har googlat och tittat lite på nävor och Lavendel (just lavendel verkar poppis i gamla rosenrabatter).
Vad är era förslag? Har tillgång till det mesta på handelsträdgården här, finns det inte går det beställa.

Beroende på vad det är för ogräs så skulle jag nog överväga att lägga duk under. Exempelvis kirskål och revfingerört är ett helvete att försöka bemästra med marktäckare. Duk och sen marktäckare på, eller täckbark tycker jag också kan vara fint i en rosenrabatt. Då blir det mycket enklare att rensa sen med.
 
markduk har jag :) Så täckbark över så ser det lite snyggare ut. Tänker sätta lite kantväxter också, men allt jag vill ha där får sitta genom duken.
 
Ok, dags för en bildbomb...

först såg rabatten ut så här (tänk nu på att den varit besprutad med Roundup), stupränneröret kommer givetvis inte ligga i rabatten sedan , längst till vänster i bild är ett gäng vallmo (redan överblommade) som ska flyttas.
DSC_0061_zpsmteizbbx.jpg

Börjat rensa i denna änden nu plus att jag satte min Penny Lane ros så den skulle kunna klättra där.
DSC_0062_zpsby8grfkb.jpg

Färdigrensad plats med ros (just denna var lite väl hårt beskuren, därav storleken) och kantlobelia.
DSC_0060_zps4zmkq6la.jpg

Delen jag gjorde klart först med rosor, kantlobelior och tulpaner längst bort.
DSC_0059_zpsyuti7v4a.jpg


Givetvis måste rabatten snyggas till ytterliggare, nu ser den mest tom och tråkig ut (därav mitt akuta och något desperata inköp av kantlobelior).
 
Jättefin plats för en rosenrabatt. Jorden ser ut att inte innehålla någon mull alls, lite välbrunnen hästgödsel skulle nog bli mums.
 
Jorden är kass, mest sand (Öland som sagt), alla plantor fick både kogödsel och planteringsjord när de sattes och sen lite till, har för övrigt, 900l jord som ligger och väntar , kanske ska slänga på lite i denna rabatten då?
Ja och det är i princip den enda platsen vi har för rabatt (och den där de rosorna dom ska flyttas står, men den ligger ju så vi aldrig ser den, därav flytten).
 
Senast ändrad:
Vågar man förresten flytta de andra rosorna nu, eller måste vi vänta till hösten. De rosorna har nog stått där sedan 1970 när huset byggdes så de är väletablerade...
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hade ju en tråd förra året om min rosrabatt och vilka marktäckare som bäst passade där. Marktäckare för att slippa rensa ogräs hela...
Svar
13
· Visningar
2 050
Senast: SusieQ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp