Er favoritmarktäckare till rosor?

En metod att slippa lite ogräs är att täcka med lite köpejord så får de ljusgroende ogräsfröna inget ljus.
 
Vad har ni för favoriter bland marktäckarna. Rabatten är solig och jorden är väldränerad och mycket kalkrik (Öland).

Jag gillar daggkåpa, nu när jag äntligen fått lite bukt med den här hemma (3m i diameter för en planta är liite väl vildvuxet). Sprider sig som ogräs men är riktigt trevlig om man bara håller plantorna lite i schack
 
Jorden är kass, mest sand (Öland som sagt), alla plantor fick både kogödsel och planteringsjord när de sattes och sen lite till, har för övrigt, 900l jord som ligger och väntar , kanske ska slänga på lite i denna rabatten då?
Ja och det är i princip den enda platsen vi har för rabatt (och den där de rosorna dom ska flyttas står, men den ligger ju så vi aldrig ser den, därav flytten).
Koskit från en mjölklagård (lösdrift däremot är bra) innehåller inte mull i någon större utsträckning så inte heller planteringsjord - planteringsjorden är just för plantering i växternas tidiga utveckling. Är de 900 L jord = matjord så är det samma sak där. Mums för potatis men rosor o rabatter vill ha lite mer fukthållande mjäll jord. Mullen kommer från nedbruten halm eller torv som gosat med gödsel 1-2 år.
Anfall första bästa stall.
 
Jag bor på mjölkgård, och våra kor får halm att äta (till viss del) och ligger på halm (som skrapas med ner i rännan), så då borde det vara halm i gödseln? Men då använder jag främst brunnen gödsel från ungdjuren i mina rabatter :) Lite fastare!

Men hur är det med kogödsel på påse? Sån man köper, det borde väl vara mullrikt? Eller för dom som inte har stall i närheten, vilken påse är mest mullrik? Om någon vet?
 
På tal om marktäckare var det ju också. Då tipsar jag om nävan Rozanne, som blir jättestor snabbt, men sprider sig inte, den bara "vräker sig" så är lätt att hålla borta från där man inte vill tycker jag. Tar STOR plats, så den kanke är bra mellan rosorna så länge :)
 
Menar ju naturligtvis lösdrift där det ligger bädd hos köttdjur eller som @Kaki skrev ungdjuren.​
Jag tror det står på påsarna hur stor mullhalt de har. Fnissar alltid åt påsarna med gödsel. Bajs på påse...



 
Koskit från en mjölklagård (lösdrift däremot är bra) innehåller inte mull i någon större utsträckning så inte heller planteringsjord - planteringsjorden är just för plantering i växternas tidiga utveckling. Är de 900 L jord = matjord så är det samma sak där. Mums för potatis men rosor o rabatter vill ha lite mer fukthållande mjäll jord. Mullen kommer från nedbruten halm eller torv som gosat med gödsel 1-2 år.
Anfall första bästa stall.

Menar ju naturligtvis lösdrift där det ligger bädd hos köttdjur eller som @Kaki skrev ungdjuren.
Jag tror det står på påsarna hur stor mullhalt de har. Fnissar alltid åt påsarna med gödsel. Bajs på påse...​

Mull är där allt. Och givetvis var det "bajs på påse" jag hade. Kan nog få tag i från kolösdrift med om jag vill, fast det blir lite knöligare. :)
DSC_0078_zpsicujaxll.jpg


Och så var det "planteringsjorden", det är denna jag har 900l av (lantmännen sålde 300l för 100 kr).
DSC_0077_zpsadgbmo0m.jpg
 
Det var nog det bästa förslag på marktäckare jag sett! :d

Javisst, då förenar man nytta med nöje, bara det att smultron inte riktigt är min grej (tycker inte det är så gott), jag har sneglat lite på Lavendel, Stäppsalvia och Gråtimjan däremot, blir ju lite samma sak fast med kryddor då...
 
Jaha, tråden verkade dö där.. Jag är fortfarande inte riktigt på det klara med vilken marktäckare som är bäst. På ett annat ställe i trädgården har vi både vintergröna och blodnäva och de funkar fint där. Nävor kikade jag på lite som sagt. Men, jag blev lite sugen på att kanske kombinera lavendel och stäppsalvia, dessa verkar dock vara mer buskväxande än marktäckande. Nävor kanske får bli svaret ändå, det verkar ju vara det mest återkommande i tråden...
 
Jag har en rabatt som jag tänkte bara skulle bestå av två sockertoppsgranar, så i fjol rensade jag den, la dit markduk och täckbark. Och i år är den lik förbannat full med ogräs.... :rage: Kan man sätta marktäckare trots duk och bark, och vilken/vilka kan vara lämpliga i så fall?
 
Jag har en rabatt som jag tänkte bara skulle bestå av två sockertoppsgranar, så i fjol rensade jag den, la dit markduk och täckbark. Och i år är den lik förbannat full med ogräs.... :rage: Kan man sätta marktäckare trots duk och bark, och vilken/vilka kan vara lämpliga i så fall?
Vad använde du för markduk? Låter konstigt att ogräset skulle växt igenom. Har mängder med rotogräs här hemma, men markduken har fungerat *pepparpeppar*

Du kan sätta annat igenom täckduken, finns växter som breder ut sig rätt fint.
 
Hassleört kanske? Det är en marktäckare jag verkligen gillar. Tålig, vintergrön och inte så hög. Dock är det inte jättesnabb i tillväxten, men hyfsat. Borde vara mycket vacker ihop med rosor! Tycker jag ;)
 
Jag har en rabatt som jag tänkte bara skulle bestå av två sockertoppsgranar, så i fjol rensade jag den, la dit markduk och täckbark. Och i år är den lik förbannat full med ogräs.... :rage: Kan man sätta marktäckare trots duk och bark, och vilken/vilka kan vara lämpliga i så fall?
Vilket ogräs?
Rotogräs som bryter igenom eller fröogräs som gror i täckbarken?
 
Hassleört kanske? Det är en marktäckare jag verkligen gillar. Tålig, vintergrön och inte så hög. Dock är det inte jättesnabb i tillväxten, men hyfsat. Borde vara mycket vacker ihop med rosor! Tycker jag ;)

Hasselört funkar nog dålig insåg jag, eftersom rabatten är i full sol större delen av dygnet.....
 
Jag är ett stort fan av marktäckare men just tillsammans med rosor tycker jag att det blir bökigt. Man måste hålla så mkt koll så att inte rosorna kvävs på våren när marktäckaren är mkt snabbare. Jag kör med täckbark i sådana rabatter istället! Fungerar väldigt bra för att hålla ogräs borta, framförallt om man har ett riktigt tjockt lager. De enstaka ogräs som kommer upp ändå brukar vara lättrensade eftersom de inte riktigt får fäste i barken med rötterna = lossar enkelt.
 
Ok, eftersom det inte verkade vara någon specifik marktäckare som blev röstad på mer än någon annan, utom nävor (ingen särskild sort) och jag läste att täckbark inte var helt lämplig i rosenrabatter (dels kunde den kväva rosorna om man hade för mycket och så "tar" den kväve när den bryts ner plus att det var hyfsat dyrt), så var jag idag och köpte plantor av gråtimjan, kuddphlox och flocknäva. Det blir alltså lite av en blandrabatt och det kan säkert bli bra eftersom rosorna också är av olika sort, dock är alla utom en röda.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hade ju en tråd förra året om min rosrabatt och vilka marktäckare som bäst passade där. Marktäckare för att slippa rensa ogräs hela...
Svar
13
· Visningar
2 050
Senast: SusieQ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp