Er transports takhöjd vs hästens mankhöjd?

Sv: Er transports takhöjd vs hästens mankhöjd?

Jag tycker det är något man ska avgöra själv. Man ska ju komma ihåg att säljaren faktiskt tjänar på extrabeställningar. Sunt förnuft kommer man långt med...

Oj - jag menade inte att din fråga inte var befogad! Jag är mest bara sur över att det är stört omöjligt att få reda på hur långa och breda spiltorna är... och i och med att jag sett uppgifter om invändig höjd på många sidor blev det liksom det som referenspunkt... för spiltans längd och bredd är ju också faktorer som är viktiga för hästens komfort.

Min häst är 171 hög men grov och lång. Med andra ord är höjden lite viktig men framför allt längden på spiltan och i viss mån även bredden på densamma.

Oj - jag menade inte att din fråga inte var befogad! Jag är mest bara sur över att det är stört omöjligt att få reda på hur långa och breda spiltorna är... och i och med att jag sett uppgifter om invändig höjd på många sidor blev det liksom det som referenspunkt... för spiltans längd och bredd är ju också faktorer som är viktiga för hästens komfort.

Min häst är 171 hög men grov och lång. Med andra ord är höjden lite viktig men framför allt längden på spiltan och i viss mån även bredden på densamma.

Hallå, det är hur lugnt som helst :laugh: jag tog absolut inte illa upp! Jag förstod allt att du oxå tyckte frågan var befogad så det är hur lungt som helst. Mitt svar var endast upplysningsvis till dig och andra som läser tråden att det tyvärr ofta inte finns info om takhöjd på hemsidorna. Märkligt nog. Jag blev själv förvånad när jag började leta runt. Det blir ju stört omöjligt och veta vad man ska leta efter när det inte finns tillräcklig info :(

Tror min pålle behöver 2,30 och ska köpa begagnad vagn i prisklassen max 30'. Det är dock skitsvårt att veta vad som funkar eftersom takhöjden oftast ej står i annonsen och inte heller på hemsidorna. Har ni tips någon på märke. Ja, det ska vara en boogie och ej VV eller Trane...

ja längden är defintivt lite krångel, dessutom så är det som sagt svårt att få reda på den infon. Min häst har storlek 165 i täcke och det blir därmed rätt tajt i transporten.

Med risk för att jag måste ta på mig dumstruten ;) men menar du då att du inte anser att minimumhöjd är 2,30 eller menar du att det inte finns någon sådan standard?

Jag vet att det inte finns någon sådan standard men undrade vad ni andra tycker om lägsta tänkbara takhöjd för häst på 170+. Vad är minimumhöjden då? Ja för att den inte ska stå som en packad sill alltså. :crazy:

Nej jag anser inte att minimumhöjd är 2.30 utan att det är upp till respektive situation att avgöra. Betydligt mer än bara takhöjden avgör, utifrån hur trailern är byggd. många trailers har tex inte samma takhöjd rakt igenom utan det takhöjdsmått som är angivet är det som är på det högsta stället (längst fram) i trailern.

Känner inte igen alls att det skulle vara svårt att få tag i informationen om mått och takhöjd. står på de flesta trailermärkens hemsidor i beskrivningen av vagnen. VV, Boj, Thule, Christ, Henra.... osv osv. :confused:

Det svåra, ska jag väl förtydliga, är begagnade vagnar. Det kan vara modeller som bytt namn / inte tillverkas längre. Men nu vet jag vem jag ska fråga ifall jag inte hittar ;););)

*knapplån*

Efter rensning påminner jag om forumreglerna som gäller precis som vanligt. Om de inte respekteras riskerar tråden att raderas.

Lovis
moderator

*knapplån*

Efter rensning påminner jag om forumreglerna som gäller precis som vanligt. Om de inte respekteras riskerar tråden att raderas.

Lovis
moderator

Vill du vara snäll och förtydliga? Jag är inte medveten om vad som blev fel?!
Tack på förhand!

Egentligen hör inte regeldragning hemma i diskussionstrådarna, det finns en tråd för detta högst upp i forumet. Reglerna har man ju också godkänt när man registrerade sig som användare.

Länkar till försäljare/butik är inte tillåtet, det andas väl mycket reklam. Länk är OK som fördjupning i diskussion, men då inte till butik utan tillverkare.

Aha! Tack för att du tog dig tid och svarade, här trots allt. Har förvisso godkänt forumreglerna men måste motvilligt erkänna att jag inte kan de på mina fem fingrar. :D Det var i alla fall absolut inte menat som reklam, utan för info. Ok, jag provar på nytt.

Hallå,

Jag går bet på Böckman Master B och Böckman Classic, har googlat men kan inte hitta invändig takhöjd. Någon annan som vet?

Har egen Niewiodow-00 boggie
Takhöjd invändigt 215 cm
Hästarna är 150 cm och 156 cm

kl
Finns det inga riktlinjer för hur högt taket ska vara i transporten i förhållande till hästens mankhöjd? Alltså lägsta tillåtna höjd för transport av hästar.

kl
Finns det inga riktlinjer för hur högt taket ska vara i transporten i förhållande till hästens mankhöjd? Alltså lägsta tillåtna höjd för transport av hästar.

Om det skulle vara en regel som man måste följa, skulle vi med mkt höga hästar behöva köpa det nyaste på marknaden vart o vartannat år:angel:

Innerhöjden i vår transport ligger på 2,25m och mina två hästar ligger kring 156cm samt 144cm i mankhöjd så de ryms gott och väl de bortskämda rackarna :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka