Bukefalos 28 år!

Era bästa ridövningar

Sv: Era bästa ridövningar

Så här kanske man inte får skriva men ge han havre fö fan! :D Då kanske gasen blir bättre.
 
Sv: Era bästa ridövningar

Gud nej, aldrig spannmål i närheten av min hästs mule!
Han är insulinresistant, hypotyroid och därmed fångbenägen. Spannmål och socker i alla dess former är bannlyst!
 
Sv: Era bästa ridövningar

Det är ett helvete.. Inget gräs, inga morötter, ingenting! Vet du hur svårt det är att få tag i ett melassfritt foder? I princip allt till häst tycks vara indränkt i socker och sirap...
 
Sv: Era bästa ridövningar

Jag var på kurs för tränare och fick träna förvända slutor i helgen.. Jag var förvirrad först men tror att jag fattade det rätt tillslut..

Frågade givetvis samma fråga.. Men,, blir det inte en öppna då?
Svaret var nej.. Du ska flytta ut rumpan INTE flytta in framdelen.. haha
Så jag red runt i olika volter och flyttade ut baken och trixade med vanlig sluta och sen över i förvänd.. Vi såg nog ut som en fisk som försökte ta oss fram men Gud de blev en helt ny häst.. Supermjuk och lyhörd.. Riktigt gymnastikpass för honom.. :D Å mej.. ;)
 
Sv: Era bästa ridövningar

Förvänd sluta är alltså som en vanlig sluta fast man gör den utåt istället? Som att man red i motsatt varv? Vilket håll skulle hästen vara ställd/böjd åt?
 
Sv: Era bästa ridövningar

*KL*

Det kallas för förvänd sluta om man under rörelse vänder hästen åt motsatt håll mot böjningen. Exempel på detta är om man rider vänster sluta i höger varv.

Hämtat från Aftonbladet ridsport.

Förstod alla nu? :)
 
Sv: Era bästa ridövningar

Vänta nu, nu trasslar jag till det i mitt eget huvud. Rid öppna på en långsida, när det känns bra sitter och ställer du om och rider som en sluta mot staketet med framdelen kvar innanför spåret. Alltså sluta fast åt andra hållet. Så där, förstod alla nu? :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Era bästa ridövningar

Jag vet inte några riktlinjer, förutom mina egna :). Mina är att ta en "vanlig" backe (ca 10 meter lång, relativt brant men inte tokbrant) ca 5 ggr. Om jag vill göra fler samma dag så rider jag en annan sväng/ skrittar, och tar den sen några gånger till. Så länge man tar det lugnt och försiktigt och hästen har hela ben, så tror jag att det funkar. Jag har inte sett något negativt hos min dam än, hon är 15 år så hon är ingen ungdom längre.
 
Sv: Era bästa ridövningar

Har vi samma häst? :)

Min har också otroligt stötig galopp, och har inget direkt driv. Däremot får hon äta spannmål, men det är inget hon behöver (är på bantningskur), så det blir det inget med.

Jag gör iaf såhär;

På uteritter gillar hon att galoppera, men galoppen kan bli lite hur som helst. Hon tar alltid höger galopp om hon väljer själv. Så jag tränar gärna fattningar, vilken gör henne dunderpigg, och hon får med sig rumpan. Dessutom behöver hon öva på att stanna på små signaler, så efter 20 meter så saktar vi av direkt till skritt och sen halt. Fattning igen.

På ridbanan behövs det i princip alltid sporrar för att få henne att lyssna direkt, inte såsa omkring. Då övar vi oftast längre galopper, runt fyrkantsspåret och på volterna, för att få in en bra rytm och bärighet.

Såhär har vi gjort nu sen ett år tillbaka, och nu kan jag rida på banan utan sporrar (och utan att behöva sitta och driiiiiiva hela tiden). Så jag tycker att det har funkat bra! Problemet med min häst har varit både en viss medfödd lathet och en muskelfattighet, men nu när han har värsta bootyn :D, så går det förstås bättre.
 
Sv: Era bästa ridövningar

Min ponny hatar att galoppera! Han gör det, men fanihelvete att han tänker gå fort. Idag lyckades han galoppera i 6 km/h (rider ute med gps), i otakt, det är imponerande :D Försöker rejsa med andra ibland, men det uppskattas inte..

Ridbanor undviker vi av just samma anledning, hatar att vara tvungen att sitta med sporren hela tiden. Brukar använda dressyrspö, då svarar han bättre. Men han är ju inte dummare än att han vet när jag har det med mig..

Ska vi krångla till det lite till? Han har exteriör som en.. ja jag vet inte, en traktor. Svårt att sätta muskler, svår att få upp kondition på. Och pricken över iet: Han har hypohidrosis och kan inte svettas.
Härlig pålle det där.
 
Sv: Era bästa ridövningar

Hahaha :D vilken rolig häst det låter som!

Bara för att jag skrev sådär att det har gått bättre, så hade jag alltså världshistoriens slöaste häst på ridbanan igår. Men jag tror det berodde på att det var någon månad sen vi red på bana sist, gör vi det ofta så fattar hon galoppen ;).

Finns det ingen situation som han blir pigg och alert i?
 
Sv: Era bästa ridövningar

I dagsläget nej tyvärr inte.. När han mår lite bättre brukar han bli glad när lokselen kommer fram. Han är fortfarande inte pigg, men glad.
Han blir väldigt nöjd och glad av att stå still också :angel:
 
Sv: Era bästa ridövningar

Haha, det låter faktiskt värre än min märr. Men å andra sidan förståeligt om det är så mycket krångel med kroppen.
 
Sv: Era bästa ridövningar

De flesta svär över min ponny :D
När han är på humör (jodå, ibland har han såna dagar!) är han skabbigt bra! Helt oslagbar, gör nästan vad som helst. Vi hoppas det kommer en sån period till snart!
 
Sv: Era bästa ridövningar

Vettesjutton om jag har några "bästa ridövningar" ...tycker ju allt är skitkul och det finns inget häftigare än att känna hur hästen är med, svarar på signalerna snabbt och det är bra flyt i ridningen hela tiden.

Nu har jag ju en hetlevrad tös, fux, sto och full med virvlar...så det kan väl inte bli nåt annat än rätt hetsigt ibland men när hon följer, allt stämmer ...ja då är det bara perfekt!!! Ska bli spännande och se om Raketen är annorlunda. Han är riden väldigt lite, håller på att sätta igång honom för mer ridträning eftersom han hunnit bli 4 år :o ...men han är totalt sett MYCKET mer cool än fröken rödhätta.
 
Sv: Era bästa ridövningar

Som de redan är sagt så är ju sluta och öppna helt fantastiska övningar mest för att som går att variera på så många olika sätt. En annan grej som jag började med för någon dag sedan är 5 galopp språng, 5 trav steg, 5 galopp språng, halt. osv.osv. Jag hade verkligen inte den blekast aning om hur svårt det faktiskt är. Men de gick snabbt att lära sig tajmningen när man ska bromsa/driva och jag tycker att man lär sig jätte mycket av den. En annan grej som är helt otroligt underbart att göra är att rida på en 10 meters 8 volt med hästen ställd utåt, den ska alltså gå som i en sluta, sedan när man kommer till mitten och ska byta varv.. jäklar vilken power de blir alltså:love: Flera av hästarna jag tränar går så gått som i passage några steg. Denna övning kräver dock att hästen verkligen orkar. Förvänd galopp är också jätte nyttigt och förbereder både hästen och ryttaren inför bytena. ;) Sen en annan grej jag tycker är otroligt bra är att verkligen använde energin, om man till exempel har varit ute och galopperat och hästen är jätte taggat att man verkligen använder de som en fördel och inte som en nackdel. Har nästen lärt min häst passage bara av att låten henne vara taggad :) Och man kan verkligen passa på att göra lite jobbigare saker då, så slipper det bli så tråkigt och negativt ;) Och, glömde nästan, jog dancing!! Jogga, stanna, backa och börja sedan jogga igen, får hästen att trampa under sig jätte fint!:D
 
Sv: Era bästa ridövningar

Bommar att skritta,trava och galoppera över, rida sidepass, backa längs med samt koner. Värmer upp med att göra en volt vid varje bokstav i alla gångarter, skänkelvikningar, serpentiner. :)
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag skulle vilja ha inspiration på hur ni andra rider fram era dressyrhästar. Det är högst individuellt SÅKLART men kul att höra...
Svar
8
· Visningar
1 019
Senast: Amanda_F
·
Träning Jag har en grym liten unghäst som hade varit helt perfekt för mig för nästan 20 år sedan, på den tiden då jag hade mer ridkänsla och...
Svar
0
· Visningar
1 365
Senast: moiran
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Vad kunde vara bättre tröst efter förra veckans dystra konstaterande att min ridkänsla var död, än att få sitta på två av mina sex...
Svar
0
· Visningar
308
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
374
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Allergiutredning
  • Hjälp med fundering
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

  • Lätt E
  • Servering på tävlingar
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp