Era bästa sortera-ut-onödigt-skräp-tips!

1. Ner med alla tveksamma grejer i en kartong
2. Tejpa igen kartongen och märk med datum
3. Har du inte öppnat kartongen 12 månader senare så kasta den. Titta INTE i den.

Detta fungerade hyfsat med mitt samlande ex. Det kräver att man har ett förråd eller något att ställa lådorna i samt att man "källsorterar" redan från start. Tricket är att aldrig öppna lådorna igen och påminnas om den-där-saken-som-kanske-kan-......

Själv är jag snarare åt andra hållet. Har nyss flyttat till mitt första förstahandskontrakt och blivit halvt chockad över hur mycket småsaker och annat skit man faktiskt behöver. Som typ potatisskalare. Och skruvmejsel O_o
 
1. Ner med alla tveksamma grejer i en kartong
2. Tejpa igen kartongen och märk med datum
3. Har du inte öppnat kartongen 12 månader senare så kasta den. Titta INTE i den.

Detta fungerade hyfsat med mitt samlande ex. Det kräver att man har ett förråd eller något att ställa lådorna i samt att man "källsorterar" redan från start. Tricket är att aldrig öppna lådorna igen och påminnas om den-där-saken-som-kanske-kan-......

Själv är jag snarare åt andra hållet. Har nyss flyttat till mitt första förstahandskontrakt och blivit halvt chockad över hur mycket småsaker och annat skit man faktiskt behöver. Som typ potatisskalare. Och skruvmejsel O_o

Det kräver enorm disciplin och en iskall inställning till allt som kan vara bra att ha och som kanske kostar skjortan att ersätta.... eller sånt man kommer på att man hade och börjar leta efter...

(jag hade aldrig kunnat hålla mig utan att titta i lådorna. :angel:)
 
Jag "glömmer" böcker på offentliga platser som tåg, fik eller väntrum....:angel:
Jag lämnade efter mig en hel del spår på dagavdelningen när jag fick cellgifter... ;) Jag har funderat på om jag ska höra om de vill ha lite mer lättläst att ha där, det är ju ett par år sedan jag lämnade nu. Bra att du påminde mig! :D


(stackars stackars barnet - hon får tunga lass att bära ut från huset)
Eftersom min mot är extremt på att samla på sig böcker, jag påpekade att hon hade tre ex av samma bok och att den var helt urusel, men hon förmår sig ändå inte att göra sig av med ens något av exen... :crazy: Syrran och jag kom fram till att den dag vi ska röja efter henne kommer vi att behöva vara lediga en månad för att det ens ska bli någon struktur på det hela. Det finns grejer och böcker högt som lågt och några guldkorn så man kan inte bara hiva allt. :crazy:
 
Jag blev av med några fina stora böcker med fina bilder i dit, men pocket och vanliga böcker är det tyvärr få som läser av de som är boende i äldreomsorgen i våran kommun, de försökte med bokbuss och boklådor men det var ingen som lånade mer än personalen...
Äldre människor brukar ha svårt att läsa pocket och andra böcker med liten text. När jag praktiserade på ett bibliotek gick vi med låneböcker till ett äldreboende och då var det mest lättlästa böcker (större text).
 
Äldre människor brukar ha svårt att läsa pocket och andra böcker med liten text. När jag praktiserade på ett bibliotek gick vi med låneböcker till ett äldreboende och då var det mest lättlästa böcker (större text).
Här handlar det tyvärr om att de allra flesta är så pass dåliga att de inte klarar av en hel bok, oavsett hur stor text det är. Bokbussen/boklådorna hade mängder av sådana men det hjälpte inte tyvärr. Jag vet att de har haft lite högläsning ibland vilket är uppskattat hos en del. Kanske ett tips om någon vill volontär arbeta med äldre, ta sig tiden att sitta och läsa högt.
 
Jag "glömmer" böcker på offentliga platser som tåg, fik eller väntrum....:angel:
Det har jag gjort nån gång med på tåg :) Mest såna där "tantsnusk" pocket :p Inbundna böcker är jag mer rädd om. Har tidigare sparat på alla böcker, men fått börja fasa ur en del. Räcker att jag har 6 kartonger i källaren med böcker som jag älskar och vill spara :o
 
För ett par år sen var det en kompis sambo som fick hjälp med att bestämma sig vad han skulle göra med svärmors gamla tjocktv som stod i hallen där sen gumman flyttade in på hemmet (5 år sen). Han skulle prompt ha kvar åbäket i den minimala hallen för "den funkade ju" och dom hade ju bara en platt-tv i sovrummet, en i köket och en stor i vardagsrummet,,,,,,,, :D

En gång när jag var där och fikade och han inte var hemma "moddade" jag den lite invärtes, lossar man högspänningskabeln i bildröret och placerar den på lämpligt ställe på kretskortet :angel: smäller det som satan när nån sätter i kontakten och trycker på knappen. :eek: När hon pratade om att få bort eländet så skulle han bevisa att den funkade "kanon"-bra. :devil: Den tvn hamnade veckan efter på återvinningen. :laugh:
 
Jätteintressant tråd!!! Och man skulle kunna säga att jag samlar på tips om att "rensa i röran"! ;)

Några tips jag har hittat:

Ställ dig frågan: "Använder jag den?" Är svaret "ja" är det ju givet att spara. Är däremot svaret "nej" ställer du dig frågan: "Blir jag glad när jag ser den?" Om "ja" så spara om "nej" ska du inte spara. (Ett alternativ till att spara i det senare fallet kan också vara att fota av prylen och spara fotot.)

Ofta har man någon viss typ av saker man sparar på och då kan man besluta sig för ett antal som inte får överskridas. När man sedan hamnar i situationen att man vill skaffa sig en ny av denna sak så måste man i så fall göra sig av med en gammal... En bra strategi för att hålla antalet "kan bli bra att ha-saker" på en hanterbar nivå. (Eller snygga handväskor - i mitt fall!)

Själv tycker jag också att det är lättast att göra mig av med saker om jag vet att de kan komma till nytta för någon annan så jag håller alltid utkik efter olika sorters insamlingar (glasögoninsamlingar, HM:s insamling av textilier o s v). Lämnar ofta till Myrorna och Röda Korset, men tidsbegränsade insamlingar tycker jag är allra bäst för då måste jag ta tag i det NU och därmed blir det också av. Nu senast hade Röda Korset en speciell insamling av vinterkläder till alla flyktingar som passerar järnvägsstationen här i Luleå på väg till Finland. Maken och jag passade på att fylla två stora sopsäckar med vinterkläder och skor - och tack vare att det var så tydligt vilket stor nytta kläderna skulle göra kunde vi "gräva extra djupt". För man behöver ju faktiskt inte hur många mössor, halsdukar, handskar som helst...!!! (Maken tyckte också det var kul: "Det här är ju som julafton - fast tvärt om!" utropade han när vi fyllt säck nr 2!)

Det senaste året har jag även sålt en hel del hästutrustning och ridkläder via Fb. Gör ett ryck då och då, lägger ut några annonser och när jag fått något såld får jag inspiration att lägga ut nya annonser. Och en hudring här och en hundring där blir ju också en hel del pengar tillslut vilket inspirerar att fortsätta.

Men f f a tycker jag att det handlar om att BÖRJA göra sig av med saker - för har jag väl börjat brukar det fortsätta av bara farten. Enligt Feng Shui-läran så binder alla ens ägodelar energi - även de som bara ligger i ett förråd och skräpar. Och genom att göra sig av med prylar frigörs den energin. Jag har ingen åsikt om Feng Shui i övrigt - men just detta stämmer absolut på mig!

Det jag haft allra svårast för att göra mig av med är nog ändå tidningar och magasin. Förr brukade jag ibland ta med mig en bunt magasin och lämna i väntrummet när jag besökte vårdcentralen eller sjukhuset. Men där emellan samlades de på hög... Numera har jag istället skaffat Ztory och läser tidningarna och magasinen via mobilen eller läsplattan istället! Samma sak med ljudböckerna där jag använder Storytel.
 
Jag hade en regel ett tag som fungerade hystat, tyvärr vart den gammal och bortglömd men fungerade lite:
En pryl in, minst 2 ut.
Spelade ingen roll om saken in var en duk och det åkte ut en tröja och en trasig pärm.
Jag brukar höra att jag kan vara envis men den där regeln fick inget vidare rotfäste så gjorde som mina blommor, slokade ihop.
Men det var ett försök, alltid något :angel:
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 323
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp