Era bästa sortera-ut-onödigt-skräp-tips!

Jag blev av med några fina stora böcker med fina bilder i dit, men pocket och vanliga böcker är det tyvärr få som läser av de som är boende i äldreomsorgen i våran kommun, de försökte med bokbuss och boklådor men det var ingen som lånade mer än personalen...
Okej det var ju synd. Har själv inte lämnat på sånt ställe men farmor har. Jag har tur att de secondhand som är i närheten fortfarande tar emot böcker. En del gånger köper jag nya böcker där och som jag sen lämnar in igen när jag läst ut :laugh:
 
Har insett att jag börjat uppvisa obehagligt många symtom på att bli en hoarder. Jag sparar på allt möjligt jäkla skräp och har så himla svårt att avgöra vad som ska slängas! Så, hur gör ni för att bestämma vad som ska sparas och inte? Har ni några "system" ni använder er av vid rensning bland allt bös ni samlat på er? För jag gissar (hoppas?) att det är fler än jag som besitter en inre hoarder...:angel:
En hel del grejer jag känner borde sorteras bort men som jag inte kan kasta/ge bort riktigt lägger jag på ett ställe och låter vara några dagar. Tar fram, tittar igenom igen osv. Då brukar fler och fler grejer försvinna till återvinning/återbrukning.
 
Har insett att jag börjat uppvisa obehagligt många symtom på att bli en hoarder. Jag sparar på allt möjligt jäkla skräp och har så himla svårt att avgöra vad som ska slängas! Så, hur gör ni för att bestämma vad som ska sparas och inte? Har ni några "system" ni använder er av vid rensning bland allt bös ni samlat på er? För jag gissar (hoppas?) att det är fler än jag som besitter en inre hoarder...:angel:
Jag samlar på mig - men har blivit bättre på att låta bli, främst genom att inte skaffa saker i onödan.
Jag har dock haft en rensningsiver; dels när jag flyttade till min gård, dels nu under hösten.
Mitt kriterium har varit lite "kommer jag att ha behov av det här närmsta året?"
om svaret är nej, har mycket rensats bort.
Gamla gardiner ska bli trasor och användas ett varv till innan soptunnan, gamla barn/ungdomsböcker hade kanske kunnat skänkas men har blivit brännbart.
En del gamla leksaker är kvar men ryker nog nästa varv: plastdockor som är slitna finns det ingen glad mottagare av.

Har enstaka plagg som används väldigt sällan men som inte är mogna att kastas pga mycket god kvalitet och utrymmet finns (sämsta skälet över huvud taget att spara något).

Ju fler utrensningar jag gör, desto mindre är det att "ta" varje gång. Eftersom jag som sagt blivit ganska duktig på att inte samla på mig.

Vad gäller prylar är det skapligt enkelt att göra mig av med sådant jag köpt själv (enstaka ljusstakar som var roliga under en begränsad period) men desto svårare med sådant jag fått, även om jag aldrig använder eller har framme. Det beror väl på en känsla av oartighet mot givaren; jag värdesätter gåvan så lite att jag kastar den... inte trevligt.
 
Använder jag det inte så säljs det skänks bort eller slängs.
Jag har sparat dotterns skolgrejor och leksaker från henne med särskilt affektionsvärde plus mina skolarbeten från högskolan.
Annars sparas inte mycket
Och jag har äntligen slängt mina skolgrejor och en del av de gamla leksakerna. Eftersom de ändå bara legat nedstuvade i kartonger i förrådet.
Jag har inga barn och sannolikheten att jag kommer att få, eller att syrran kommer att få, närmar sig noll med stormsteg allt eftersom jag närmar mig klimakteriet...
 
Jag är värre än MacGyver.
Och har många lador att stuva i, de är fulla nu kan jag meddela.
Jag tänker inte kommentera det där. :rofl:

Men visst behöver du 30st 3-rörs lysrörsarmaturer av den nakna typen för hänglinemontage, visst? :angel: :D
 
Jag köper sällan saker/möbler/kläder som jag tröttnar på, att minska konsumtionen är helt klart det som funkar bäst för mig. Men böcker och tidningar (magasin, typ Filter) har en tendens att föröka sig och de slutade få plats i bokhylla för ett tag sedan. :cautious:

Däremot är jag väldigt avis på alla som enkelt kan köpa möbler second hand och/eller på Blocket. I det här länet krävs det dammsugning från ände till ände för att ens hitta något helt i second hand-affärerna, om det inte rör sig om kaffeserviser, likörglas eller furumöbler :yuck:. Samma sak gäller blocket där många dessutom sätter ut hutlösa priser på sjaskiga ikea-möbler och det är fruktansvärt tråkigt! Skåne är inte långt bort förvisso men utan egen bil och släp blir det ytterligare en faktor att ta hänsyn till när man sneglar på prylar +5 mil iväg.

Seriöst, alla som fyndar fantastiska möbler, VAR BOR NI? :D

/I stort behov av rejäla bokhyllor.
 
selektiv glömska:idea:
Ja, bara de böcker jag inte gillar....

Jag avskydde Män som hatar kvinnor-serien så jag glömde första delen på ett sjukhus och köpte inte någon mer. Någon "lättviktig" slaskroman som jag behövt för tidsfördriv har rönt samma öde. annars är jag en notorisk boksamlare.
(stackars stackars barnet - hon får tunga lass att bära ut från huset)
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 329
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp