Era barns namn

Sandra78

Trådstartare
Hur fick era barn sina namn? Vi satt och pratade om det på Öppna förskolan idag och det är så kul att höra hur folk har tänkt.

Mira Johanna - Jag har alltid älskat namnet Moa och var helt inne på att min framtida dotter skulle heta så, tills jag lärde känna en Moa som vände namnet till något negativt. Så jag letade namn med ungefär samma klang och hittade Mira, vilket även sambon fastnade för. Tyckte också att det var kul att det inte betydde nåt "känslig, ömsint osv" utan är ett starkt namn, det passar fröken bra.
Det är också roligt att det är ett tämligen ovanligt namn (i vår kommun är det färre än fem personer som heter Mira, enligt statistik) men ändå ganska så lätt att uppfatta och stava.

Johanna hette min mormor i andra namn, och jag ville väldigt gärna att det skulle föras vidare (det är ett släktnamn på hennes sida). Sambons första kärlek hette också Johanna, men det lär vara preskriberat för det var på lekis :D
 
Sv: Era barns namn

Min dotter heter Moa Anna Edith.
Jag gillade Moa jättemycket, men sambon tyckte inte om det. Vi talade om det tidigt i graviditeten ch la undan det eftersom han inte gillade det. Sen dagen efter förlossningen var han hemma och kom tillbaka och sa " jag är inte glad åt det ännu, ,mne hon ser ut som en Moa " :D
Så uppenbarligen gör hon det! N tycker han såklart det är jättefint.
Anna är ett släktnamn, jag, min farmor, min faster och min gammalfarmor heter det i för/andranamn bland annat.
Edith är efter hennes mormor (min mamma) som dog alldeles för tidigt.
 
Sv: Era barns namn

For oss var det viktigt att det skulle lata ungefar samma pa svenska och engelska. Jag kom pa massor av vackra namn men min sambo holl inte med och kom sjalv med apfula forslag :P Vi hade kallat magen Sam hela tiden sa till slut blev det det anda! Efter Samwise i Sagan om ringen saklart! Hans andranamn ar Anthony som ar sambons katolska konfirmationsnamn.

Med tvaan misslyckades vi totalt med "det ska lata likadant pa svenska och engelska" och aterigen hade vi grymma problem att komma overens. Isaac kom pa tapeten mitt i graviditeten och passade bra. Med engelskt uttal da, aven nar vi pratar svenska. Han heter Patrick i andranamn efter sambon. Haha sa ego vi later, inga forfadrar inkluderade har!

Hade jag fatt valja sjalv hade de nog hetat Noah och Elliott. :)
 
Sv: Era barns namn

Sonen heter Zakk Eddie Lukas

Eddie som är tilltalsnamnet bestämdes tidigt, eller ja sambon bestämde det och jag ett tjej namn. När sonen föddes så kallade vi honom på en gång Eddie. Jag vet inte riktigt vart sambon fick namnet ifrån, han skrattar bara när jag frågor om de var efter Eddie Meduza. Så mest troligt kommer de där ifrån.

Jag ville att han skulle heta Zakk, men med en annan stavning (Zach). Så när det började närma sig 3 mån och papprerna skulle skickas in så vart jag irriterad då jag inte fick något svar på de andra namnen och stavningen på Zach, så jag skrev helt enkelt Zakk (bara för att jävlas och att ett band hade den stavningen, inget band jag gillar :p) och sambon fick skriva sin namnteckning under tvång (skämt o sido) :p


Lukas kommer från min pappas hund (som avlivades 3 mån innan sonen kom)och min första kärlek när jag var 9 år gammal, som kom från tjeckien :rofl:
 
Sv: Era barns namn

Mina heter Martin Rickard och Nicole Victoria.
Martin är döpt efter en god vän till oss som inte längre finns kvar hos oss. Rickard är även pappans andranamn.
Nicole tyckte vi båda om. Victoria är mitt andra namn.
 
Sv: Era barns namn

För oss är det viktigt att namnet inte är en belastning, helst inte så det blir ett smeknamn och fungera även i engelskt uttal. Inget hittepånamn eller klurig stavning heller.

Ella tycker både jag och sambon är ett jättefint namn. Kort och enkelt. Hon heter dock Ella Emilia där Emilia är efter min älskade farmor.
 
Sv: Era barns namn

kl

Per Edvin Milton heter vår pojke.
Milton som tilltalsnamn eftersom vi fastnade för det båda två. Hästtjej som jag är så var det givetvis mitt förslag från början :D (jag ville ju först att om det var en flicka skulle hon heta Mynta, men det köpte sambon aldrig :angel: )
Per är ett släktnamn på min sida, men framför allt fick Milton det i andra namn efter min pappa, som också heter det i andranamn.
Edvin är sambons morfars andranamn.
 
Sv: Era barns namn

Vår son heter Elis Gustav.

Jag hade följande kriterier:
Svenskt (inga william eller liknande)
Enkelt så det inte blir några smeknamn
ETT vis att stava namnet, efternamnet är ovanligt och måste alltid bokstaveras
Namnet måste passa hela livet, lika bra på ett litet barn som på en rörmokare, banktjänsteman eller på ålderns höst.

Jag kom på en herrans massa förslag och det enda sambon godkände var Elis (han kom också med förslag som jag ratade). Gustav kommer efter min farfar.
 
Sv: Era barns namn

Vår dotter heter Melba Iris.

Många tror att vi har "hittat på" namnet men så är det inte. Namnet Melba kommer från den australiensiska operasångerskan Nellie Melba. Hon tog efternamnet från sin hemstad Melbourne. Då min sambo är australiensare (från en liten stad utanför Melbourne) och vi gärna ville ha ett namn som är knutet till hans ursprung så tyckte vi att det passade perfekt. Jag gillar namnet för att det är ett vackert, ovanligt, lättstavat och lätt att uttala på både engelska och svenska. Iris kommer från min sambos gammelfarmor.
 
Sv: Era barns namn

Sonens namn skriver jag inte ut offentligt. Men kan berätta hur han fick sina namn iaf:)
Sitt andranamn valde jag när jag fick veta att jag va gravid. Det va några månader efter att min styvpappas styvpappa gått bort. Han betydde mycket för hel familjen så det va lixom givet. Och nästan året efter hans bortgång föddes sonen och hans änka (min plastfarmor) grät (av glädje) när jag berättade vad sonen skulle få för extra namn:).

Sitt tilltalsnamn var det faktiskt en tvist om mellan mej och sambo. Han ville att han skulle ha samma namn som hans farfar. Sonens gammelfarfar som även han gått bort. I ärlighetens namn var det ett av dom fulaste namn jag hört:eek:. Sambo envisades och jag sa att "över min döda kropp":angel:.
Namnet växte så småningom på mej iaf och när sonen låg i min famn helt nykläckt så fanns det inget mer passande och vackrare namn i hela världen:D
 
Sv: Era barns namn

Precis som Vindvissla var det viktigt for oss att namnen uttalades ungefar lika bade pa svenska och engelska. Och vi hade ocksa jattesvart att komma overens.... Det som var ett fint namn i England verkade heltontigt pa svenska och vice versa. Sen ville jag helst att de skulle ha svenska namn men se sa blev det inte till slut!

Chloe Marie - skulle egentligen hetat Olivia men makens syster forlorade en dotter halvvags genom graviditeten och kallade henne Olivia...sa det blev Chloe istallet som vi bada tyckte var fint. Marie ar ett slaktnamn fran min sida.

Amber Grace - hade hetat Chloe om Chloe fatt heta Olivia :D och om barnen kommit ett par veckor for tidigt hade hon hetat Poppy, men sa tankte vi om pa sjalva dagen for kejsarsnittet och kom overens om att Amber var ett fint namn. Grace for att det ar fint och passade bra (jag hade velat haft Rose men da hade initialerna blivit ARS och det hade inte varit sa lampligt!!).

Jag tycker att makens foraldrar tankte till nar de dopte sina barn: Mamman heter Ann och ville att det skulle finnas i sina barns namn, alltsa heter de Joanne, Antonia och Brendan. Riktigt sa genomtankta ar inte vara barns namn ;)
 
Sv: Era barns namn

Redan innan jag blev gravid fanns det bara ett namn, och även när det började närma sig födseln som kunde vi verkligen inte komma på ngt annat namn. Och det var lite nervöst för det var ett tjejnamn, tänk om det var en kille?

Men självklart var det en liten Chelsea Mary Margareta som kom! :D
Chelsea - för att vi båda är fotobllstokiga och det är sambons favoritlag. Samtidigt är det ju ett vanligt flicknamn (ja kanske inte i sverige), så det kändes bara så rätt!
Mary är efter min sambos mormor och Margareta är ett släktnamn på min sida (jag heter det i andranamn, lika så faster, farmor etc.) Släktnamn är väldigt viktiga för mig, så andranamnen var minst lika givna som tilltalsnamnet!
 
Sv: Era barns namn

Äldsta dottern heter Victoria Inez Alde (Och de initialerna är bakgrunden till mitt nick här på buke, mitt vanliga smeknamn var upptaget.)
Victoria är ett namn som finns i makens släkt, Inez heter min älskade farmor i tilltalsnamn, och flera andra i familjen har det som andranamn. Namnet Alde förälskade vi oss i både maken och jag då vi lyssnade på böckerna om Arn, och det fanns egentligen aldrig något alternativ till det namnet.

Yngsta dottern heter Nike Idun Adele. Här var det inte lika lätt att komma överens om vad flickebarnet skulle heta kan man säga ...
Adele heter hon efter min farmors syster, och det namnet var vi ganska överens om. Sedan ville jag döpa henne till Idun, och maken ville att hon skulle heta Nike. Överens blev vi inte föränn vi var tvugna att skicka in pappren, så det stackars barnet var namnlöst rätt länge. :eek:

I slutänden blev det ju rätt bra ändå, med Nike som är segerns gudinna, och Alde som heter Victoria (seger) i andranamn. Just det kom vi inte på föränn i efterhand. Och så heter de Adele och Inez efter två systrar och så Alde och Idun som är deras egna namn.
 
Senast ändrad:
Sv: Era barns namn

Min son heter Elliot Einar. Elliot för att det var det enda pojknamn vi kom överens om! Einar är ett släktnamn på bådas sida.

Eftersom jag har ett lite ovanligare namn som folk ofta stavar fel och misstar för ett annat namn, så ville jag ha ett "lättare" namn till sonen. Nu kan man ju stava Elliot på olika sätt men man tar det ju inte för ett annat namn iaf...

Bra tråd för mig som väntar nr 2. Kommer bli svårt att komma på ett namn om det blir en pojke igen.
 
Sv: Era barns namn

ETT vis att stava namnet, efternamnet är ovanligt och måste alltid bokstaveras

Oj:o Något som vi kanske borde tänkt på! Sambons pappa är från Tyskland, och jag får alltid bokstavera efternamnet åt folk.
Jag har fått bokstavera både för- och efternamn nu inför dopet.

Vår dotter heter Cilia Anna Elisabeth. Anna är släktnamn på min sida, det kommer från mormor, mormors mor, farmors mor och farfars mor.
Elisabeth är ett släktnamn på sambons mammas sida. Sambons två äldre döttrar heter också Elisabeth i andranamn.
Cilia var sambons ide´. Jag ville haft en Ella eller en Idun, men hon var ingen Idun och Ella hann bli taget av en annan i bekantskapskretsen:grin:.
Inez och Nilla fanns också med på listan. Vi var ganska oense i början, så Cilia fick inte sitt namn förrän hon var närmare fyra veckor!
 
Sv: Era barns namn

Vi ville ha enkla, lättstavade namn till våra barn. Viktigt var också att det skulle fungera och låta lika på både svenska och tyska.

Våra barn heter

Emilia Elisabeth.
Jag ville att hon skulle heta Emma och sambon gillade Emilie men ingen av oss gillade den andras förslag så då satt vi och tittade efter liknande namn och hittade Emilia som båda gillade. Elisabeth är ett namn som finns på båda sidor av släkten.

Maja Maria
Min mamma kallades Maja när hon var barn så namnet är lite från det (min mamma dog för ung) samtidigt som det är ett namn som vi båda tycker är fint. I Sverige känns det lite för vanligt men det är inte lika vanligt här i Österrike. Maria är också det ett släktnamn som finns på både min och sambons sida.
 
Sv: Era barns namn

Vår älskade dotter heter Selma Anna Helena. Anna är ett släktnamn på min mammas sida, jag heter det själv i andranamn så det var självklart för mig. Helena är efter sambons mamma (hon heter egentligen Eva-Helena, men det vägrade jag... :p ). Selma är det namnet som både jag och sambon kom överens om, det bara dök upp när vi diskuterade namn. Viktigt för oss var att namnet skulle kunna uttalas enkelt både på engelska och svenska, då större delen av min släkt är engelskspråkiga. :)
 
Sv: Era barns namn

Alice Naima Chelsea heter våran dotter.

Alice efter min mormor,Naima(som är tilltalsnamnet)efter en tjej som vann Top model USA och Chelsea efter min sambos älskade fotbollslag:)
 
Sv: Era barns namn

Jag tycker att makens foraldrar tankte till nar de dopte sina barn: Mamman heter Ann och ville att det skulle finnas i sina barns namn, alltsa heter de Joanne, Antonia och Brendan. Riktigt sa genomtankta ar inte vara barns namn ;)

Det ar ju latt nar man heter Ann :D

(Fast om man sager IsaacIsaacIsaac pa engelska sa kan man bena ut mitt namn men det var helt omedvetet)
 
Sv: Era barns namn

Våran son heter Theo Hugo Edvin Elias.

Blev Theo eftersom att sambon promt ville fortsätta "traditionen" i hans familj där alla pojkar heter något på T (sen är det bara är pojkar i den familjen gör ju inte grejen lättare)

Hugo efter sambons morfar

Edvin efter min farfar

Elias ville jag egentligen att han skulle ha som tilltalsnamn, men för att inte göra sig ovänn med svärfamiljen ännu mer, räcker nog med att vi inte döpt, så blev det en Theo.

Nu har vi dock lite problem, lillebror kommer i januari, vad ska han heta?! Alla namn som jag kan tänka mig att han kan få på T är redan upptagna (:p) Kanske blir en Noah :angel:
 

Liknande trådar

I
  • Låst
Övr. Barn Vad tycker ni om det? Jag och sambon vill att våra barn ska ha namn som inte är alltför vanliga men de får helst inte vara helt udda...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
59 191
Senast: tifo
·
  • Låst
Övr. Barn Var det verkligen en "Kalle" som föddes? Eller var namnet ni bestämt inte alls passande? Vad heter era barn, finns det någon speciell...
Svar
14
· Visningar
3 922
Senast: Enya
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 679
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp