Era barns namn

Sv: Era barns namn

Theos ena kusin heter Tim så Timothy går bort, Toby för nog också det då kusin nr 2 heter Tobias. Truls, hmmmm tänker på en halvdryg kille i lillasyrrans klass då :o Ja nä vi får het enkelt vänta och se vad det är som gömmer sig här inne :laugh:
 
Sv: Era barns namn

Ted då? Eller Tristan?

Ted är jag lite sugen på om vi skulle få en pöjk, Ted gärdestad har alltid varit en av mina favoriter. :) men jag får väl aldrig med mig sambon på det... ;)
 
Sv: Era barns namn

Adrian Joakim heter vår son. Joakim efter sin pappa, jag tycker det är fint så det var jag som tyckte vi skulle ha det som andranamn. Adrian var sambons förslag, aldrig något jag hade tänkt på själv men jag gillade det direkt när han föreslog det! Jag tror sambon fick inspirationen från en av sina kusiner eller möjligen ett kusinbarn - ingen risk att någon släkting blir stött dock då han har typ 40-50 kusiner allt som allt, så det skulle bli en lång lista om man inte fick använda några "tagna" namn ;)
 
Sv: Era barns namn

Sonen heter Viggo Alex.
Viggo efter rollfiguren Viggo Strieber som Per Morberg spelade en gång i Rederiet. Inte för att vi gillade själva rollfiguren, men vi har båda varit Rederiet-fans och gillade namnet som sådant.
Alex hittade jag på. Jag har alltid gillat Alexander, men Alex låg bra i munnen och passade bra med Viggo. (och det var ett namn som min sambo kunde "godkänna").

Dottern heter Tilde Maja Nicelle.
Tilde efter ingen alls. Det var ett namn vi gillade och tänkte på redan under första graviditeten. De första dygnen hette hon dock Alva, men sen kände vi ändå att vi ville "gå tillbaka" till Tilde som passade henne bättre. Maja är efter hennes mormor (min mamma) som heter Maj och Nicelle efter farmor (som har det som andranamn).
 
Sv: Era barns namn

Vår dotter heter Mathilde Rose Cyrene.
Mathilde kom jag på när vi satt och såg en dansk TV-serie där en av individerna hette Mathilde. Pappans morfar är dansk och efternamnet på den sidan är danskt så det passar ihop med den biten också.
Rose är från min mamma och Cyrene från pappans mormor (hans mamma och en syster har det som andranamn).

Mathilde har mitt efternamn som mellannamn och pappans efternamn som sitt efternamn. Det eftersom vi själva vill ha den ordning på namnen när vi gift oss. (Vi ska bara lösa bekymret med att båda vill ha mellannamn och efternamn :p )
Att hon har så många namn gör att namnet är så långt att hon i vissa papper heter Mathilde R C Nyqvist Nielsen. Det passar ändå rätt bra eftersom min familj föder upp connemaror och de connemaror som stamboksförs får stamboksnummer med utseendet "RC 1265" :D
 
Sv: Era barns namn

Vår äldsta dotter heterMy Laura. My tyckte vi båda om tidigt under graviditeten, och hon kändes verkligen som en liten enveten My därinne i magen :) När hon kom ut var det inget snack om saken! Laura är efter min mans mormor som dog ungefär samtidigt som My blev till.

Andra namn vi funderade på var Emilia, Ella, Vilma och Elsa.

Vår yngsta dotter heter Maja. Det var min mans förslag som jag tyckte passade fint ihop med My. Jag var dock så säker på att det var en pojke i magen och hade tidigt bestämt att det då skulle bli en Sam, efter Sagan om ringen. Det blev ju infen Sam, utan en alldeles underbar liten Maja istället! Hennes namn kändes oxåhelt självklart när hon föddes. Andranamnet var svårare och blev tillslut Elanor, efter Sams dotter i sagan om ringen :D
 
Sv: Era barns namn

Sonen heter Xerxes.

Kung Xerxes av Armenien är hans namn ifrån.
 
Sv: Era barns namn

Sonen heter Xerxes.

Kung Xerxes av Armenien är hans namn ifrån.

Vilket ovanligt namn! Och samtidigt inte; åtminstone vet jag ju direkt hur det ska uttalas och stavas när/om jag hade hört det (vilket ju klart är en fördel när man namnger sina barn).

Men jag tror aldrig jag träffat på någon som heter det.

Fint!
 
Sv: Era barns namn

Vilket ovanligt namn! Och samtidigt inte; åtminstone vet jag ju direkt hur det ska uttalas och stavas när/om jag hade hört det (vilket ju klart är en fördel när man namnger sina barn).

Men jag tror aldrig jag träffat på någon som heter det.

Fint!
Tack tack!
 
Sv: Era barns namn

*kl*

Vår son heter Theo Johan. Theo var det enda pojknamn vi var överens om. Vi var dock inte överens om stavningen men jag fick som jag ville... ;) Johan finns på både min och Marks sida så det var lättare att bestämma!

Hade vi fått en flicka hade det blivit en Freya/Freja. Samma där, det enda vi tyckte om båda två. Jag hade gärna haft en Eira men det ville absolut inte Mark. Och nu blev det ju en Theo så då slapp vi diskutera det mer!
 
Sv: Era barns namn

Vi har en Freja, maria. jag har alltid sagt sen jag va liten att om jag nån gång får en flicka ska hon heta Freja. Men när hon låg i magen var jag/vi helt säkra på att de va en pojk så flicknamn diskuterades lixom aldrig, sen när hon väl kom så va det en Freja bara! jag hade Alvina på förslag lite med efter sen släkting, ett gammalt fint namn tycker jag som inte är så vanligt.

Maria blev de efter min svägerska, jag har inga systrar å sambon har bara en syster så de blev de lättaste så!
 
Sv: Era barns namn

Vår lilla tjej heter Tuva Mathilda. Tuva efter Tuva Novotny, som både jag och sambo gillar riktigt mycket och Mathilda är ett släktnamn. Jag ville att hon skulle heta Mary efter min farmor, men det ville inte hennes pappa :(
 
Sv: Era barns namn

Mina döttrar heter Juni Pauline och...håll i er nu ;-) Alma Astrid Gudrun April... Juni heter så för att hon är född första juni. Pauline är ett släknnamn, alla förstfödda flickor på pappas sida heter så (även jag).
Alma heter Alma för att vi alltid har gillat namnet, Astrid är efter min farmor. Gudrun kommer från att min kille kallade henne för det när hon låg i magen så det är lite på skoj.
April fick hon heta för att min bror tyckte att det var så vackert och eftersom det också är ett månadsnamn och vi råkar vara lite inne på det ;-)
 
Sv: Era barns namn

Vad roligt!!! Jag har ju också en Mira!

Min äldsta heter Tilde Anna. Tilde var lite svårt att komma på. Vi var lite inne på Isa, men det låter för hårt ihop med mitt efternamn. Det var sambon som kom på Tilde. Jag kände en Tilde genom jobbet. En jätte härlig tjej, så det gick ju inte att förknippa med nått negativt.
Anna är ett släktnamn i sambons släkt. I min släkt har vi inget flick-släkt-namn så då tog vi från hans i stället.

Lilltjejen heter Mira Kamila. Jag har alltid älskat namnet Mira! Men fram tills hon var född var jag övertygad om att det var en kille. Men som tur var kom det en tjej (för killnamn är ju nästan omöjligt att komma på). Då fick det bli Mira, det blev bestämt på 1 minut :D
Kamila är mitt andranamn, så då fick hon det också!

Sara
 
Sv: Era barns namn

Lite rolig grej: vårt mellandotter hette Sara i ca 3 veckor (vilket vi hade bestämt flera månader innan hon föddes) - sedan insåg vi plötsligt att hon inte alls hette Sara, utan Anna Lovisa Linnea..
Knasigt!
 
Sv: Era barns namn

*kl*

Min son heter Karl Wille Marcus.
Karl efter Morfar
Wille skulle egentligen varit Willem, men vi insåg ganska snart att han hela livet skulle få säga Willem... Willhelm?, Nej, Wille M... så det blev Wille och Marcus är efter hans pappa.

Min dotter, heter något ovanligt, hennes tilltals namn heter endast 9 i sverige och när jag kom på det, så fanns ingen, de andra 2 är hon helt ensam om.
De är i grunden efter mina bästa vänner och min häst :D
 

Liknande trådar

I
  • Låst
Övr. Barn Vad tycker ni om det? Jag och sambon vill att våra barn ska ha namn som inte är alltför vanliga men de får helst inte vara helt udda...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
59 186
Senast: tifo
·
  • Låst
Övr. Barn Var det verkligen en "Kalle" som föddes? Eller var namnet ni bestämt inte alls passande? Vad heter era barn, finns det någon speciell...
Svar
14
· Visningar
3 922
Senast: Enya
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 679
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Omplacera problemhund?
  • Tråden för spår
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp