Era erfarenheter av kastreringen

Lite intressant att läsa att så många är emot kastration. I vissa andra delar av världen är folk lika bestörta över att det finns hundar inte används i avel som inte är kastrerade.
Eller om jämför med hästar där är det tvärtom där är de flesta mot att inte kastrera.
Spännande!

Min första tanke är att vi ju hade lagar som gjorde att vi inte fick kastrera och det i sin tur gav ett bättre avelsarbete och större kunskap om hunden som hund.

Det finns dessutom mycket att läsa angående hur kastrering påverkar negativt, även i länder där det är kotym att kastrera. I många fall är det rent av farligt att kastrera hundar från gatan till exempel, för att sedan släppa ut dem igen. De luktar och beter sig annorlunda och drar på sig aggressioner på ett helt annat sätt.
 
Min första tanke är att vi ju hade lagar som gjorde att vi inte fick kastrera och det i sin tur gav ett bättre avelsarbete och större kunskap om hunden som hund.

Det finns dessutom mycket att läsa angående hur kastrering påverkar negativt, även i länder där det är kotym att kastrera. I många fall är det rent av farligt att kastrera hundar från gatan till exempel, för att sedan släppa ut dem igen. De luktar och beter sig annorlunda och drar på sig aggressioner på ett helt annat sätt.
Jag visste inte att det har varit förbjudet att kastrera hundar i Sverige. Har själv inte funderat så mycket på det innan. Trots att jag tidigare haft en hund nog skulle ha kastrerats med facit i hand. Han var helt hopplös när det fanns löptikar inom en halvmils radie. Dom 13 åren han levde hade varit betydligt enklare om kastrerats. Nu blev vi istället okända hos alla tikägare. Jag visste ju aldrig när någon tik skulle löpa. Min hund behövde inte mer tid än typ att varit och handlat satte ner kassen för att öppna dörren med hunden inne. När man öppnat och lyft upp kassen var hunden väck.
 
Vår hane var två år när vi efter lång tids velande fram och tillbaka tillslut valde att kastrera (oåterkalleliga beslut är något jag öht drar mig för att fatta). Vi testade kemisk kastrering innan den kirurgiska för att förhoppningvis få ett hum om effekten och ja, hittills har jag bara sett positiva förändringar. Bland annat så försvann förhudskatarren som besvärat honom sedan han blev könsmogen och han för sig väldigt mycket bättre socialt.
 
Har nu min första "lilla " hund, beräknas väga 5 kilo som vuxen. Alla mina andra hundar har varit riktigt stora.
Mina nuvarande stora har bägge haft problem som troligen inte hade uppstått om dom varit kastrerade. En har haft analfistlar och en prostatabesvär så jag har sett undersökningarna som gjorts på dom. Inser att det skulle vara väldigt svårt på den lille om han med tiden skulle råka ut för liknande. Därför funderar jag på att kastrera honom. Även veterinären rekommenderar att det görs och görs tidigt. Tydligen är det vanligt på små hundar att dom börjar märka revir inne m m.

Ja allt talar för kastrering men jag har inte tidigare haft någon kastrerad hund. Vad ska man tänka på?
Veterinären rekommenderar att det görs tidigt vid 7 till 8 månader. Ni som har kastrerade hundar när har det gjorts på era?
Är det som med katter att man ska ge speciellt foder eller ska man bara hålla koll på vikten?
Hur lång tid har det tagit tills det är läkt?
Är det någon komplikation man ska vara observant?
Om du bestämmer dig för att kastrera så vänta i varje fall tills hunden har mognat psykiskt och verkligen är vuxen. Veterinärrådet du fick av @Malibu_Stacy var ett år. Jag tycker ett och ett halvt, hundens hjärna behöver könshormonerna för att nå sin fulla potential.
 
Lite intressant att läsa att så många är emot kastration. I vissa andra delar av världen är folk lika bestörta över att det finns hundar inte används i avel som inte är kastrerade.
Eller om jämför med hästar där är det tvärtom där är de flesta mot att inte kastrera.
Spännande!
Hästar och hundar är ju trots allt helt olika arter med olika behov. Kraven på våra hundar är ju betydligt större än på hästarna - eftersom de ska leva med oss 24/7 och utsätts för mycket mycket mer saker.
Hos häst är det helt enkelt fler fördelar än nackdelar med kastrering (vi kan ha dem tillsammans i hagen etc) och deras nerver/mentalitet verkar inte påverkas negativt på samma sätt, även om vissa blir väldigt tråkiga som valacker.
Hundar verkar ha mer behov av sina hormoner helt enkelt.
 
Min kastrerades när han var 1,5 år och 12 år nu.
Han är precis lika tuff och framåt som innan, ingen skillnad i päls, har inte lätt att lägga på sig osv.
Han skvättkissar och sprätter ute lika mycket som innan men intresset för löptikar försvann.
För oss har det bara varit positivt med kastrering.
 
En veterinär som föreslår kastrering av hundar bör anmälas då det bryter mot lagen o inte skall få praktisera.
I vissa fall är det befogat.
 
Lite intressant att läsa att så många är emot kastration. I vissa andra delar av världen är folk lika bestörta över att det finns hundar inte används i avel som inte är kastrerade.
Eller om jämför med hästar där är det tvärtom där är de flesta mot att inte kastrera.
Spännande!
Fast svårt jämföra hästar och hundar. En hingst får ofta gå själv och kan rent ut sagt bli livsfarlig för vem som helst att hantera - vi snackar många kilon djur här :)

Hundar kutar sällan lösa vind för våg i Sverige - vi har ingen gathundsproblematik - och det mesta går att lösa med fostran :)
Min hane började lyfta på benet vid 12 veckors ålder och skulle säkert pinkmarkera hemma hos någon som har hanhund - men det är upp till mig ha koll (att han går i avel är en annan sak som givetvis kräver honom intakt). Jag även intakt tik hemma, så jag får hålla dom avskiljda under löp.

Jag har dock en äldre kastrerad tik som jag kastrerade enbart pga henne långa löp vid 8 års ålder. Hon var lättfödd före och än värre nu och är rent ut sagt fet på väldigt liten giva mat. Hon har dessutom blivit mer osäker och vaktig efter kastreringen (jäkla skällande i tid och otid så fort hon hör något ute).

Folk får absolut kastrera - vem vet, ja kanske kastrerar min hane om ett antal år om han inte ska gå i avel mer och ev har ännu en hanhund och fler intakta tikar hemma. Det får vi se. Men aldrig kastrera före hunden är färdigväxt i min värld. Könshormoner behövs både för skelettets och musklernas uppbyggnad, likväl som för den mentala utvecklingen :)
 
Jag måste väl säga att jag inte är kategoriskt emot kastration - men man ska vara medveten om att det finns risker.

För aveln eftersom man riskerar att avla vidare på djur som lämnar oönskade drag - jag upplever att fler småhundsägare har problem med inne-kiss nu än för ett par decennier sedan (nature or nurture?). För individen pga den minskade ämnesomsättningen men också beteendepåverkan av ändrad hormonbalans. En hane riskerar att bli mer osäker med minskad testosteronproduktion.

Fördelarna är då att det kan ge en önskad beteendeförändring. Att riskerna för vissa sjukdomar försvinner eller minskar.

Jag hoppas att hormonchipen ger en någorlunda bra fingervisning så att man kan få ett lite bättre underlag för ett oåterkalleligt beslut (chippen är inte heller riskfria). Och som vanligt - har man problem kan det vara värt att ta en risk för att lösa dem.
 
Har nu min första "lilla " hund, beräknas väga 5 kilo som vuxen. Alla mina andra hundar har varit riktigt stora.
Mina nuvarande stora har bägge haft problem som troligen inte hade uppstått om dom varit kastrerade. En har haft analfistlar och en prostatabesvär så jag har sett undersökningarna som gjorts på dom. Inser att det skulle vara väldigt svårt på den lille om han med tiden skulle råka ut för liknande. Därför funderar jag på att kastrera honom. Även veterinären rekommenderar att det görs och görs tidigt. Tydligen är det vanligt på små hundar att dom börjar märka revir inne m m.

Ja allt talar för kastrering men jag har inte tidigare haft någon kastrerad hund. Vad ska man tänka på?
Veterinären rekommenderar att det görs tidigt vid 7 till 8 månader. Ni som har kastrerade hundar när har det gjorts på era?
Är det som med katter att man ska ge speciellt foder eller ska man bara hålla koll på vikten?
Hur lång tid har det tagit tills det är läkt?
Är det någon komplikation man ska vara observant?
Jag har haft 3 kastrerade hanar. Alla omplaceringar och redan kastrerade, så jag har ingen koll på dina första frågor, men ville bara säga att jag har bara bra erfarenheter, inga komplikationer, men eller dyligt.
 
Har inga negativa erfarenheter av kastrering, varken av hane eller tik. Alla var/är samma individer som innan. Skillnaden på labben nu (hane) är att han inte låser sig i löptiksdoft som innan.
 
Min hund kastrerades när han var fem år. Han bor med tik och bryr sig inte längre om när hon löper.
Pälsen kan förändras och bli väldigt svårskött när de kastreras bla men vet inte vad din var för ras så kanske inte är aktuellt. Annars har jag inga negativa upplevelser av det. Jag skulle dock inte kastrera utan anledning bara för att.
 
Jag bor i USA där synen på kastration av hanhundar är ganska olik den jag förstår att dem flesta har i Sverige. Min dvärgschnauzer kastrerades vid elva månaders ålder. Han hade bara en testikel nere och den andra satt fast på ett väldigt dåligt ställe så veterinären rekommenderade att kastrera. Märkte ingen skillnad förutom att han efter ett par månader inte längre var besatt av att markera på varenda träd (vilket han var vid 9-11månaders ålder). Han är en glad, trygg kille och har haft noll hälsoproblem sedan han blev av med kronjuvelerna.
 
Hästar och hundar är ju trots allt helt olika arter med olika behov. Kraven på våra hundar är ju betydligt större än på hästarna - eftersom de ska leva med oss 24/7 och utsätts för mycket mycket mer saker.
Hos häst är det helt enkelt fler fördelar än nackdelar med kastrering (vi kan ha dem tillsammans i hagen etc) och deras nerver/mentalitet verkar inte påverkas negativt på samma sätt, även om vissa blir väldigt tråkiga som valacker.
Hundar verkar ha mer behov av sina hormoner helt enkelt.

Sedan är det ju annorlunda rent hanteringsmässigt. Oftast är det ju mer än två som hanterar din hingst och dessutom där kunskapen är på olika nivåer.

Om hunden inte är en stor Grand danois så är det ju tämligen lätt att hålla en hund jämfört med en häst.
 
Lite intressant att läsa att så många är emot kastration. I vissa andra delar av världen är folk lika bestörta över att det finns hundar inte används i avel som inte är kastrerade.
Eller om jämför med hästar där är det tvärtom där är de flesta mot att inte kastrera.
Spännande!
Hundhållningen samt hundaveln i Sverige skiljer sig väldigt mycket från stora delar av världen. Hästar och hundar är så olika att det enda gemensamma de har är att de lever med människor för det mesta. Det är ungefär lika relevant att jämföra hästar och hundar som att jämföra hästar med höns eller gris med hänvisning till att båda är vanliga ute på landet.
 
Min hund blev så personlighetsförändrad efter kastrering att jag faktiskt var tvungen att ta bort henne.
Hon var helt trygg innan, superstabil, hur klok som helst, inte rädd för något.

Efter kastreringen blev hon långsamt nervösare och nervösare.Totalt livrädd för allt.

Till slut kunde jag inte lämna henne ensam alls, hon fick fullkomlig panik och skrek och kissade på sig. Om någon gasade med en bil 200 meter bort så var hon så stressad att hon satt och hjässade. Folk var farliga, andra hundar var farliga... Ja, listan med ofarliga saker var typ jag och hennes valpar. That's it.


Jag kommer ALDRIG någonsin kastrera en hund som verkligen inte behöver det. Aldrig någonsin i förebyggande syfte.
Fast nu minns jag att din hund hade haft en del problem redan innan.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej på er! Jag har en hane på ett år, kastrerad blandras beagle som jag tyvärr har allvarliga problem med. Har haft flertalet hundar...
2
Svar
29
· Visningar
2 591
Senast: jemeni
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 189
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 600
Senast: YlvaG
·
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
642
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp