Era godaste vardagsrätter?

För mig är gröt snabb vardagsmat 😛

För det mesta mannagrynsgröt med socker, kanel och mjölk. På sidan några skalade morötter eller någon sorts kål.

Eller pasta med pastasås. Slänga ner fryst broccoli i stekpannan, eventuella andra grönsaker jag har hemma, en tetra bönor eller kikärtor och sen grädde, creme fraiche eller något liknande. Och koka någon pasta på sidan.
 
Typ Stinas kyckling? Ibland saknar jag Stinas! Nostalgi liksom - om mor skulle jobba sent en fredagtill exempel hade hon ofta köpt hem en förpackning som vi fick plutta in i ugnen i lagom tid. Vi gjorde salladen, sedan hjälpte hon oss med riset och en snabb sås när hon kom hem. Bästa fredagsmiddagen! :love:

Ja precis :) Lät ju jättehärligt!
 
Den haller sig god aven efter att ha blivit fryst alltså? Varit sugen på att testa, men frysbarhet ar viktigt i mitt liv och var lite osaker pa hur bra pasta och mjölkbaserad mat håller sig i frysen...
Ändras mjölkkonsistensen mycket när man mixtrar den? Har ingen mixer, så funderar pa om jag kan komma undan med att bara hacka nötterna småååååå
Det funkade jättebra! Rev lite ny parmesan på och det blev toppen'

Alltså den boken har förändrat mitt liv. Sååååå god mat! Målet är att ha massor med frysta lådor av denna mat.
Mitt matkonto är banne mig halverat,
Och alla goda råd hon har. Hörde henne i meny också.
Jobbar nu på att äta upp det har i skåp och frysar för att kunna leva så.
Överblick och planering och att handla vettigt och klimatsmart. Sen att det är så billigt och gott och nyttigt är en bonus. Boken ger mig mer inspiration än podden,
Jag äter ofta ute i skogen numera också middag med dessert. Det är nåt extra. En vacker plats med liggunderlag att sitta på. Bra kläder är ju s och o. Det blir lite mindfullnes och en upplevelse.
 
Senast ändrad:
Färsk kycklinglårfilé, strimlad läggs i en ugnsform.
Smula över en buljongtärning hönsbuljong (tänk för en portion kanske 1/2). Finhacka en vitlöksklyfta (eller två) och strössla över. Riv stora mängder vällagrad parmesan över. Häll över ett par dl matlagningsgrädde (eller grädde) och rör om. Grädden ska täcka kycklingen och det ska bli lite såsigt liksom. Kör i ugnen typ 25 min på 200 grader.
Servera med kladdigt yasminris .
Ett bra rödvin till detta. Det blir ganska rustikt så ett bättre bordeaux tycker jag passar bra!

@tanten kan intyga att detta är enkelt men gött!
 
Idag gjorde jag en enkel rätt. Torskrygg i folieknyten i ugn. Man lägger en skiva smör, kryddor och ev grönsaker etc i botten och sen på med torskryggen. Idag hade jag i rödlök, minitomater, kapris och kryddor.
Man kan annars ha i annat, tex knipplök och morötter etc.
Till det gjorde jag idag libanesiskt ris som kokas i buljong. Kräver inte mkt jobb.

Kan vara gott med rotfrukter(och rödlök och vitlök) i ugn med tex sesamfrö och fetaost på. Funkar till både fågel, kött, fisk och vegetariska alternativ.
 
Stek bacon och salta det - lyft ur och låt rinna av på hushållspapper.
Fräs hackad gul lök och två klyftor vitlök i baconfettet, samt dra runt pepparkvarnen rejält så att pepparn fräser också
Lägg i strimlad kycklingfilé och bryn på lite lägre värme. Ös på generöst med dragon,
Häll på typ 3 dl grädde, och en bytta creme fraiche parmesan och låt koka ihop
Kan ätas till både pasta, ris eller ugnsrostad potatis. Servera med knaperstekta baconet.
 
Kasslergryta.
Kassler, paprika, matlagningsgrädde och chilisås. Fräs, häll i vätskan. Salta om det behövs. Syrran har alltid svamp i också men det gillar inte jag.
Servera med ris.

Verkligen barndomsmat för mig, men går snabbt och vi äter det lite då och då. 😁
 
Slående när man läser alla snabba och enkla recept här, och så är det hemma hos mig också, är att det är ganska mastiga, fettrika och hög-energirika måltider. I mga fall ganska långt från tallriksmodellen.

Jag önskar att det skulle vara lika lätt och snabbt att laga mera balanserade måltider.
 
Slående när man läser alla snabba och enkla recept här, och så är det hemma hos mig också, är att det är ganska mastiga, fettrika och hög-energirika måltider. I mga fall ganska långt från tallriksmodellen.

Jag önskar att det skulle vara lika lätt och snabbt att laga mera balanserade måltider.

Är det inte lika snabbt o nästan lika lätt? Väldigt lätt men ett extra steg. Ingen extra tid. Tänker att det mest är vana. Och vanor är ju svåra att ändra för all del.

Medan kolhydraterna kokar och proteinet lagas i sin sås, skär eller riv rot-/grönsaker, kål, nåt äpple. Strö över frö eller nötter för lyx.
 
Är det inte lika snabbt o nästan lika lätt? Väldigt lätt men ett extra steg. Ingen extra tid. Tänker att det mest är vana. Och vanor är ju svåra att ändra för all del.

Medan kolhydraterna kokar och proteinet lagas i sin sås, skär eller riv rot-/grönsaker, kål, nåt äpple. Strö över frö eller nötter för lyx.
Jag är mer ute efter recept som inte innehåller grädde, ost, créme fraiche som bas. Som ändå är goda, enkla och snabba. Det är ju tyvärr inte så enkelt att man bara kan ta bort såsen fr de här recepten. För då blir det en helt annan rätt. Jag tycker att de flesta vettiga alternativ antingen är krångligare/tar längre tid eller är mindre goda än att tex snabbt slänga ihop pasta m gräddsås av ngt slag.
 
Jag är mer ute efter recept som inte innehåller grädde, ost, créme fraiche som bas. Som ändå är goda, enkla och snabba. Det är ju tyvärr inte så enkelt att man bara kan ta bort såsen fr de här recepten. För då blir det en helt annan rätt. Jag tycker att de flesta vettiga alternativ antingen är krångligare/tar längre tid eller är mindre goda än att tex snabbt slänga ihop pasta m gräddsås av ngt slag.

Jag brukar riva morot, palsternacka och fräsa på med en gul lök och vitlök. Sen så slår jag över krossade tomater, kryddar efter smak med chilipulver/basilika etc. Rostar kikärtor i ugnen med chilipulver på och serverar med pasta och lite fetaost ovanpå. Blir lite mer grönsaker och lite mindre fettigt än pasta+grädde+bacon t.ex. Man kan ju slänga i köttbullar i tomatsåsen om man vill ha kött till.
 
Tonfisksallad är en lättvindig favorit här hemma.

En påse kinamix
Tomat
Gurka
Två burkar tonfisk
Fetaost (brukar vi ha men man kan ju ha vad man vill egentligen)
Ett delat kokt ägg per person om man vill

Vi brukar ha smörgås eller vitlöksbaguetter till också. Den som vill tar lite dressing på.
 
Jag kör mycket böngrytor (grund vitlök, morot och lök puttrar, i med kryddor och tomatpuré, späd med ajvar, passerade tomater, buljong, kokosmjölk.. i med linser (blötlagda om något salt gått i grytan). Koka minst 20 minuter. Eventuellt i med bladspenat).

Jag kör också tomatgrytor - lök, vitlök, kryddor, tomat i alla former, (ev paprika eller äggplanta) i med ett ägg som pocherar i såsen - ät med pitabröd eller rost-bröd

Jag kör pasta med riven ost, svartpeppar och en äggula

sallader t.ex.: tomat, bulgur, picklad rödlök (eller rå salladslök) en citron (zest och juice) lite olivolja och mängder av persilja

Pajer (grundrecept 3dl mjölk 3 dl riven ost 3 ägg - ofta med lika delar broccoli, spenat... i ett förgräddat pajskal in i ugn 45 min 175 grader)
 
Jag är mer ute efter recept som inte innehåller grädde, ost, créme fraiche som bas. Som ändå är goda, enkla och snabba. Det är ju tyvärr inte så enkelt att man bara kan ta bort såsen fr de här recepten. För då blir det en helt annan rätt. Jag tycker att de flesta vettiga alternativ antingen är krångligare/tar längre tid eller är mindre goda än att tex snabbt slänga ihop pasta m gräddsås av ngt slag.
Aha, då är jag med. Vad tycker du om att använda plantbaserad alternativ? De har oftast lägre fetthalt.
 
Fick tips av kompis. :d

Cowboyssoppa:
ca 300g köttfärs (jag har kört med blandfärs, går nog bra med nötfärs med)
3st potatisar (tärna potatisarna)
1st Röd paprika
1st Gul lök
1st Vitlöksklyfta
3 Msk Tomatpure
1-2st Köttbuljong (jag tar 2)
5dl Mjölk
1dl grädde
Salt
Peppar
Oregano

1. Stek lök, vitlök och köttfärs ihop, tills köttfärsen är genomstekt. Stek direkt i grytan där soppan ska kokas i.

2. Lägg i potatis, paprika och tomatpure, fräs en liten stund i grytan.

3. Häll i mjölk, grädde, buljong och kryddor. Koka ca 15-20min , jag kört på 15min och blitt bra.

På ca 500g blandfärs, och utöka potatis och paprika liiiite så blitt 2st portioner + en matlåda (ca 3st portioner) för mig och sambo, vanliga mått kanske 4st portioner?
 
Annars vardagsmat som återkommer hos oss, är Chili Con Carne
MIn variant ca 500g köttfärs, 2st burkar med vita bönor i tomatsås, Gul lök, vitlöksklyfta 1-2st, krydda med chili och paprika pulver, salt och svartpeppar. Serveras med ris.
 
Jag är mer ute efter recept som inte innehåller grädde, ost, créme fraiche som bas. Som ändå är goda, enkla och snabba. Det är ju tyvärr inte så enkelt att man bara kan ta bort såsen fr de här recepten. För då blir det en helt annan rätt. Jag tycker att de flesta vettiga alternativ antingen är krångligare/tar längre tid eller är mindre goda än att tex snabbt slänga ihop pasta m gräddsås av ngt slag.
Man behöver ju inte använda vispgrädde, utan kan ju t.ex. använda matlagningsgrädde. Jag använder den 15-procentiga i matlagning.
 
Koka makaroner. Skär bacon i ca 1 cm bitar och stek. Blanda makaroner, bacon, ärtor med creme fraiche, krydda med svartpeppar.
 
En enkel rätt, men kanske för dyr för att kalla vardags?
Ta fetaost, créme Fraiche, en kruka basilika, salt och peppar. Kladda ihop.
Ta lövbiff och en klick av röran. Rulla ihop. Stek på medelvärme, vänd bara en gång. Servera med valfri sallad. Sjukt gott, snabbt och enkelt!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp