Era konstiga/perfekta/läskiga ridvägar!

"Mina" hastar bor ju i storstaden, sa, stallet ligger under en tagrals, och vi rider i park och bostadsromaden nar vi rider ut - ambulanser, sopbilar, bussar, tag, mopeder och cyklister ar allt vardag och hastarna tar det med ro.

Intressant perspektiv gallande hur hastar blir vana vid sin hemmiljo - nar vi tog ett gang hastar till Hyde Park for en tavling sa holl en av de absolut lugnaste hastarna pa att absolut explodera under uppvarmningen pa Rotten Row, trots att detta egentligen ar en mer hastvanlig miljo an dar han vanligtvis bor :p
 
1000009881.jpg
 
Hur gör ni om hästarna skiter?🙂

Har fick jag fundera (mest for att det var ett tag sedan jag kan minnas att det hande)!
Overlag lamnar vi det nog pa vagarna. Vi har en liten grasplatt i parken dar stallet ligger dar vi ibland rider lite mer intensivt, haller lektioner etc (som variation till den "ordentliga" ridbanan) och dar mockar vi rent nar det behovs, men det ar ocksa en park som anvands av allmanheten, och vi vill vara goda grannar!
 
Hade häst vid revingehed förr, jättefint att rida ut på - men är ju lite speciellt med alla kor och att man då och då möter både soldater till fots och stridsvagnar mm.
 
Vi har väldigt fina och lugna ridvägar på de flesta håll, men väljer ibland att rida genom byn. I julas skrittade jag ut en sväng tillsammans med en vän och stötte på en säckpipaspelare som stod utanför byns ena pub, det var lite speciellt! Ljudet hördes ju på långt håll kan man lugnt säga, så det var inga problem, men hästarna tyckte att själva instrumentet såg lite suspekt ut och lämnade lite extra många meters utrymme för säkerhets skull ;)
 
Just det, en gång stötte vi på ett filmcrew i skogen också! Tror att de blev räddare än vi eftersom det vanligtvis aldrig är någon i den delen av skogen, så vi kom farande i galopp runt kröken innan vi upptäckte dem! Numera tar jag det alltid lite lugnt när jag närmar mig den lilla gläntan eftersom det ibland dyker upp lite skräp och annat som garanterat äter små welshponnyer till frukost.
 
Jag var medryttare på en häst som stod i ett stall bredvid en flygplats när jag var tonåring. Det kändes som att om jag bara ställde mig upp i stigbyglarna och sträckte upp handen skulle jag kunna toucha planen som gick ned för landning över oss när vi red :) Hästen brydde sig inte ett dugg!
 
Här har samebyn som har sitt vinterbete i skogarna runt oss just gjort en ny inhängnad för renskiljning och uppsamling. En stor del av inhägnaden går runt om en av våra ridvägar. När den inte används är den öppen och man kan rida igenom men rätt vad det är kan vara flera hundra renar där. Vi får se vad hästarna säger om det 😅
 
En av mina favoritrundor innefattade ridning förbi litet flygfält som mest frekventerades av segelflygplan och deras bogserplan, sedan lång raksträcka förbi en skjutbana och tillbaka upp i skogen på ett elljusspår där det var okej att rida men man fick räkna med uppdykande både skidåkare och löpare. Tur man hade cool häst!
 
Ett ställe jag stod på kunde det ofta komma in grävmaskiner och skogsmaskiner i hagen och rulla förbi, hästarna låg och sov jämte 😁

På nuvarande ställe så kan vi rida ner till grustaget. De spränger ibland men hästarna är väldigt vana så de reagerar inte nämnvärt. Vi rider givetvis inte där när de jobbar
B4246366-AFF7-4163-A193-64F1239F0960.jpeg
 
På ridskolan hade vi under något år när de byggde nya stallet en byggarbetsplats bara några meter från paddocken. Man hörde knappt ridläraren när de var igång som värst. Det innebar även att om man ville rida ut var man tvungen att rida bara någon meter från stora grävskopor och andra läskiga maskiner, som ofta var igång.
Någon gång hade de någon form av matta som gjorde att hela marken vibrerade runtomkring som vi red förbi. Den var också mycket spännande :D
De som jobbade körde på med sitt och vi ridskoleryttare fick nyttig träning i problemlösning med att ta sig förbi läskiga grejer på rätt trygga ridskolehästar som inte flippar ut helt okontrollerbart. Visst blev några hästar några gånger riktigt rädda men aldrig så att det var ohanterbart.

Det var mycket spännande att rida förbi där många gånger, det var även väldigt intressant att känna skillnaden på hur olika hästar hanterade läskiga grejer. Samt hur även de mest hariga hästarna till slut gick förbi utan jättestora problem.

Vi har även en ridstig där vi rider förbi ett fält som tillhör något eventföretag där massor med folk i bland rullar runt i såna där gigantiska uppblåsbara bollar och skriker, flyger drake, leker lekar, har någon form av konstigt rejvparty med ljus och allt etc. :D Det är också spännande!
 
Förra stallet kunde man antingen rida på fina sandvägar eller rida över en bro över E18. En bilbro, där man allt som oftast mötte lastbilar och långtradare på väg upp till närliggande grustag. Dom kom inte upp i så höga hastigheter över bron, oftast.
Vi hade också en tunnel under E18, när det regnade var den vattenfylld. Jättebra vattenträning!
 
Vi har elskåp med jämna mellanrum längs med ridvägen. Ett framför varje gård vi rider förbi. Det hörs lite lågt brummande ljud från dem och jag misstänker att det är ljudet våran häst reagerar på. Hon går alltid i sidled förbi dem och håller helst ett ordentlig avstånd. Ridvägen ligger längs med en traffikerad väg och hon reagerar aldrig på motorfordon, hur stora och högljudda de än är. Men en tyst cyklist som ljudlöst rullar förbi är ofta farlig, även om hon ser den komma i god tid.
Annars är det oftast förändringar som de flesta hästarna inte är förtjust i. En dag hade någon satt en burk på ett av elskåpen. Alla hästarna var rädda, även de som aldrig tidigare ens titta på dem. Vi satt av och tog bort burken och då var alla nöjda och avslappnade igen.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
12 956
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 633
Senast: Inte_Ung
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 585
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp