Finns min drömhund?

Nyfikenhet på vad? Du säger ju att hunden följer med som ett bihang?

I den meningen att jag inte behöver bry mig, aldrig behöver säga fot när det dyker upp folk eller andra hundar, för det går liksom automatiskt.

Det betyder ju inte att dem inte kan nosa runt o ha sig. Och ena hunden har stooort sakintresse. Men intresset för folk och andra hundar är väldigt litet.


Jag säger inte att det är fel att hundar har intresse av andra människor än sin familj, jag förstår mkt väl att brukshundar måste ha det. Men jag tycker att sådant försvårar när jag är ute och rider.

Har jag en hund som har noll intresse av främmande hundar och människor så behöver jag aldrig oroa mig för att den springer fram. För intresset finns helt enkelt inte. Jag behöver i den situationen aldrig oroa mig för lydnaden på hunden.

Mina hundar är ganska lydiga, jag skulle säga att 99% av gångerna så vänder de i samma sekund som jag ropar och springer fort och lyckligt till mig. Men den där 1% där de kanske inte gör det så vet jag att jo men de ska bara kissa klart/lukta klart och sen kommer de. Det är ju inte ofta det händer, men när det väl händer så behöver jag aldrig oroa mig för att hunden ska springa fram till någon eller liknande.

Jag behöver alltså inte förlita mig på lydnaden, som jag inte tror någonsin kan bli 100%. För intresset finns helt enkelt inte.
 
I den meningen att jag inte behöver bry mig, aldrig behöver säga fot när det dyker upp folk eller andra hundar, för det går liksom automatiskt.

Det betyder ju inte att dem inte kan nosa runt o ha sig. Och ena hunden har stooort sakintresse. Men intresset för folk och andra hundar är väldigt litet.


Jag säger inte att det är fel att hundar har intresse av andra människor än sin familj, jag förstår mkt väl att brukshundar måste ha det. Men jag tycker att sådant försvårar när jag är ute och rider.

Har jag en hund som har noll intresse av främmande hundar och människor så behöver jag aldrig oroa mig för att den springer fram. För intresset finns helt enkelt inte. Jag behöver i den situationen aldrig oroa mig för lydnaden på hunden.

Mina hundar är ganska lydiga, jag skulle säga att 99% av gångerna så vänder de i samma sekund som jag ropar och springer fort och lyckligt till mig. Men den där 1% där de kanske inte gör det så vet jag att jo men de ska bara kissa klart/lukta klart och sen kommer de. Det är ju inte ofta det händer, men när det väl händer så behöver jag aldrig oroa mig för att hunden ska springa fram till någon eller liknande.

Jag behöver alltså inte förlita mig på lydnaden, som jag inte tror någonsin kan bli 100%. För intresset finns helt enkelt inte.

Fast det där är ju högst personligt för att du inte vill det. Sen kan ju en hund som vanligtvis inte är alls intresserad bli det någon gång också. Precis som att en lydig hund kan strunta i att lyssna någon gång. Så garantier finns det ju inte. Det är ju djur.
 
Så en hund ska vara intresserad av främmande människor för att vara duktig på spår och sök. Obekant för mig.

Obekant? Det är väl helt klart en fördel om man ska syssla med både spår och sök. Nu har jag inte tränat sök länge men med en variation av olika hundar och de hundar som har ett ointresse eller är reserverade mot människor behöver man ju lägga ner betydligt mer jobb på för att de ska vilja springa ut mot figgen.
 
Obekant? Det är väl helt klart en fördel om man ska syssla med både spår och sök. Nu har jag inte tränat sök länge men med en variation av olika hundar och de hundar som har ett ointresse eller är reserverade mot människor behöver man ju lägga ner betydligt mer jobb på för att de ska vilja springa ut mot figgen.

För att inte tala om de hundar som faktiskt ska jobba med det på riktigt och då jobbar flera timmar med att just söka/spåra folk i vissa fall. Har hunden inget intresse för folk så kan det ju bli svårt.
 
Fast det där är ju högst personligt för att du inte vill det. Sen kan ju en hund som vanligtvis inte är alls intresserad bli det någon gång också. Precis som att en lydig hund kan strunta i att lyssna någon gång. Så garantier finns det ju inte. Det är ju djur.
Ja? Har jag sagt något annat. Det blir ju enklare att ha hunden lös då för mig som inte kan fokusera på 14 saker samtidigt :)

Jo absolut, hittills har det inte hänt, men jag har dem inte lösa runt löp heller, för då är de ju lite speciella rent allmänt :o

Men det är iaf dubbelsäkrat om hunden är lydig och den dessutom inte är intresserad av folk och fä :D

Där jag bor vill dessutom väldigt många hälsa, det är så skönt att kunna säga "nej hunden vill inte hälsa". Och att då faktiskt ha en hund som är helt likgiltig bredvid en med.


Obekant? Det är väl helt klart en fördel om man ska syssla med både spår och sök. Nu har jag inte tränat sök länge men med en variation av olika hundar och de hundar som har ett ointresse eller är reserverade mot människor behöver man ju lägga ner betydligt mer jobb på för att de ska vilja springa ut mot figgen.

Är inte de individerna osäkra på folk då? För då kan man ju uppleva att de är ointresserade. Mina är inte osäkra på folk, utom en lite. Men hon är oxå den enda som faktiskt har intresse av folk. Men hon bodde inte hos mig som valp. Jag upplever att hon gärna hälsar på alla om vi är borta bland folk, främst för att tala om att hon är liten :p
 
För att inte tala om de hundar som faktiskt ska jobba med det på riktigt och då jobbar flera timmar med att just söka/spåra folk i vissa fall. Har hunden inget intresse för folk så kan det ju bli svårt.
Fast nu skulle ju inte TS göra såna saker så det känns väldigt orelevant.
 
Ja? Har jag sagt något annat. Det blir ju enklare att ha hunden lös då för mig som inte kan fokusera på 14 saker samtidigt :)

Jo absolut, hittills har det inte hänt, men jag har dem inte lösa runt löp heller, för då är de ju lite speciella rent allmänt :o

Men det är iaf dubbelsäkrat om hunden är lydig och den dessutom inte är intresserad av folk och fä :D

Där jag bor vill dessutom väldigt många hälsa, det är så skönt att kunna säga "nej hunden vill inte hälsa". Och att då faktiskt ha en hund som är helt likgiltig bredvid en med.




Är inte de individerna osäkra på folk då? För då kan man ju uppleva att de är ointresserade. Mina är inte osäkra på folk, utom en lite. Men hon är oxå den enda som faktiskt har intresse av folk. Men hon bodde inte hos mig som valp. Jag upplever att hon gärna hälsar på alla om vi är borta bland folk, främst för att tala om att hon är liten :p

Reserverad/ointresserad och osäker är absolut inte samma sak.
 
Att du har lyckats/råkat få två hundar som inte intresserar sig för folk, hundar, vilt, katter och automatiskt flyttar sig för bilar är ju en sak. Men det är ju knappast varken särskilt vanligt eller något att förvänta sig. Speciellt inte när man vill ha lite "mer" hund.

Tänker du likadant med en häst..?

Ärligt talat tycker jag det är lättare att hålla koll på omgivningen från hästryggen. Man sitter högre upp och hästen är snabbare.

Fast det där är ju en träningssak också.

Man lär ju hunden hur man vill att den ska bete sig. De hundarna jag känt som struntat i andra människor och djur på promenader har ju inte fötts såna. De har tränats och uppfostrats till att bete sig så. Vilket har fått följden att de kunnat gå lösa där många andra hundar behövt vara kopplade.
 
Ja? Har jag sagt något annat. Det blir ju enklare att ha hunden lös då för mig som inte kan fokusera på 14 saker samtidigt :)

Jo absolut, hittills har det inte hänt, men jag har dem inte lösa runt löp heller, för då är de ju lite speciella rent allmänt :o

Men det är iaf dubbelsäkrat om hunden är lydig och den dessutom inte är intresserad av folk och fä :D

Där jag bor vill dessutom väldigt många hälsa, det är så skönt att kunna säga "nej hunden vill inte hälsa". Och att då faktiskt ha en hund som är helt likgiltig bredvid en med.




Är inte de individerna osäkra på folk då? För då kan man ju uppleva att de är ointresserade. Mina är inte osäkra på folk, utom en lite. Men hon är oxå den enda som faktiskt har intresse av folk. Men hon bodde inte hos mig som valp. Jag upplever att hon gärna hälsar på alla om vi är borta bland folk, främst för att tala om att hon är liten :p

Okej. Jag tänkte att det var en allmän reflektion om vad för hundar som är lämpliga att ha med på ridturer.
 
Fast det där är ju en träningssak också.

Man lär ju hunden hur man vill att den ska bete sig. De hundarna jag känt som struntat i andra människor och djur på promenader har ju inte fötts såna. De har tränats och uppfostrats till att bete sig så. Vilket har fått följden att de kunnat gå lösa där många andra hundar behövt vara kopplade.

Ja? Men då kan ju inte hunden vara ett bihang utan man tränar ju på det.
 
@Acto @Vastgota
Jag tränade lydnad tillsammans med en del korthåriga collies för några år sedan, och det verkade vara trevligt temperament på dem även om de inte var i närheten av att vara lika på hugget som min blandras. Jag var lite inne på collie när jag funderade på pudeln, men det blev pudel istället. Dock såg jag en långhårig köra agility nu för någon månad sedan, och, ehm, det gick inte fort... :grin: Normalt sett brukar hundarna springar snabbare än mattarna, men den matten kunde jogga bredvid när den galopperade på banan :p Är det mer tryck i de korthåriga? Eller snarare, är det mer tryck i bruksavlade korthåriga? Finns det bra bruksavlade långhåriga också eller måste man leta bland korthåriga för att hitta en bra? Hur blir pälsen när de fäller? Är de inte också ganska tunnpälsade? Minns att det var en av de korthåriga collisarna som hade täcke på före och efter vi körde agility på hösten.

@kimmis87
Ja, jag hade ju gärna velat kunna ha hunden lös utan att den drar efter vilt :). Tror du det är lättare att få apporterande jakthundar (d.v.s. retriever, spaniel, vattenhundar) att hänga med utan att dra efter vilt?
Det enda som märks på min pudel av att hon är vattenapporterande jakthund i grunden är ett väldigt stort intresse för fåglar, och döda fåglar har hon inget emot att ta i munnen :grin:... Simma har hon dock hittills inte sett poängen med, och inte heller ta andra saker i munnen. Framförallt är problemet att hon inte vill greppa sakerna - hon kan öppna munnen och ha en sak i munnen, men bara tills den trillar ut, hon gör inget för att greppa tag i något (hon har till och med tappat ben hon fått för att hon inte ville greppa tag i dem :p).
Det hade definitivt varit ett plus att slippa alla hår :p. Men det känns som om det är svårare att hitta en bra storpudel. Jag har visserligen inte kollat runt överdrivet mycket, men finns det någon kennel där majoriteten av avkommorna/helsyskonen till föräldrarna etc. är röntgade, mentaltestade och gärna har någon typ av arbetsmerit?

@Lena Furberg
Jag har titta lite på beauceron men aldrig riktigt träffat några annat än att jag sett några på långt håll. Hur är de med pälsen och fällning? Får de plats i agilitytunnlar? Hur lättränade/lättmotiverade är dem? Hur stor skillnad är det mellan olika uppfödare - är alla hundar ungefär jämnbra eller är det som med t.ex. collie, tollare och aussie att det gäller att hitta rätt?

@Fisherling
Ja, jag har förstått att vännens aussie är lite av ett undantag när det gäller storleken :p

@Tingeling84
Hur är de med päls/fällning? Jag har fått för mig att de har en del problem med mentaliteten, hur svårt är det att hitta en bra hund?

@Linda_A
Ja, jag är inte alls särskilt glad i korta nosar, och med boxer är det ju även problem med att de har så kort päls.

Jag får bara flika in att jag har två labbar varav den ena är precis som du beskriver i första inlägget, dvs skäller och reser ragg, om det kommer någon jag inte "godkänd", sen superglad. dock är det ju absolut ingenting som är rastypiskt. Jag älskar ju labben för dess mångsidighet, men skulle inte rekommendera den om du inte vill hålla på alls med apportering. Tycker också att en nätt schäfertik nog skulle passa bra, rätt avlad tycker jag schäfern är jättetrevliga hundar, och de jag träffat kan lugnt vara utan aktivering i perioder utan att bli odrägliga (sålänge de får aktivering överlag). :)
 
I den meningen att jag inte behöver bry mig, aldrig behöver säga fot när det dyker upp folk eller andra hundar, för det går liksom automatiskt.

Det betyder ju inte att dem inte kan nosa runt o ha sig. Och ena hunden har stooort sakintresse. Men intresset för folk och andra hundar är väldigt litet.

Föremålsintresse och nyfikenhet är ju dock inte riktigt samma egenskaper. En hund kan ha stort föremålsintresse och låg nyfikenhet eller tvärtom.
 
Hade jag varit TS så hade jag som flera andra siktat på en schäfertik.

Personligen älskar jag doberman, men det faller på pälsen och att jag tror att schäfer är ett säkrare kort om man vill ha ett problemfriare lösgående. Dobbisar är så sinnesjukt reaktionsnabba...
 
Hade jag varit TS så hade jag som flera andra siktat på en schäfertik.

Personligen älskar jag doberman, men det faller på pälsen och att jag tror att schäfer är ett säkrare kort om man vill ha ett problemfriare lösgående. Dobbisar är så sinnesjukt reaktionsnabba...
Ja man kan inte gå och drömma för mkt, då är de någon annanstans rätt snabbt ;)

(Och är du i Skåne nån gång och vill träffa dobbis är du alltid välkommen!)
 
Fast hon ville köra högre klass spår och kanske även sök. Så även om det inte är flera timmar så bör det ju ändå underlätta med ett visst intresse.
Jag förstår verkligen inte varför vardag och jobb ska vara samma sak i eran värld. Min hund älskar sök. Han älskar att jobba. Men han är inte intresserad av folk på promenader för det. Inte det minsta då. Och han är inte det minsta varken reserverad eller osäker.
 
Jag förstår verkligen inte varför vardag och jobb ska vara samma sak i eran värld. Min hund älskar sök. Han älskar att jobba. Men han är inte intresserad av folk på promenader för det. Inte det minsta då. Och han är inte det minsta varken reserverad eller osäker.
Så du har en hund du tränar sök med (Alltså bruksgrenen) som över huvud taget inte ens reagerar om en svamplockare prasslar i skogen en bit bort?
Jag menar inte att den skulle dra iväg dit, det är ju absolut inte lämpligt, men nog bör hunden i alla fall vara lite intresserad över vad som händer där borta, typ titta dit?

Tittar man på mentaltester och mentalbeskrivningar så testar man hundens nyfikenhet, jaktlust, kamplust och samarbetsvilja eftersom man vet att det är egenskaper som är viktiga för en hund som ska vara annat än en rädd och lobotomerad soffprydnad.

Ett par av momenten är tex kamplek med en för hunden okänd figge, att hunden ska jaga ett litet byte i en lina osv
 
Så du har en hund du tränar sök med (Alltså bruksgrenen) som över huvud taget inte ens reagerar om en svamplockare prasslar i skogen en bit bort?
Jag menar inte att den skulle dra iväg dit, det är ju absolut inte lämpligt, men nog bör hunden i alla fall vara lite intresserad över vad som händer där borta, typ titta dit?

Tittar man på mentaltester och mentalbeskrivningar så testar man hundens nyfikenhet, jaktlust, kamplust och samarbetsvilja eftersom man vet att det är egenskaper som är viktiga för en hund som ska vara annat än en rädd och lobotomerad soffprydnad.

Ett par av momenten är tex kamplek med en för hunden okänd figge, att hunden ska jaga ett litet byte i en lina osv
Mina egna tävlingsmeriter är ju i princip ickeexisterande, men jag är ändå intresserad av att hund presterar bra på ett mentaltest och/eller Mentalbeskrivning.
Och med bra brukar menas att hunden bland annat HAR mycket nyfikenhet, kamplust och jaktlust. Det hjälper ju hunden även i vardagen.
Ta dumpen eller skrammlet - även om hunden blir rädd och hoppar till så är det viktiga att den är nyfiken nog att undersöka och avreagera.

Dessa egenskaper hjälper även sällskapshunden i vardagen att den inte blir traumatiserad sen när man tex möter en påtänd stolle på stan som vrålar hunden rätt i ansiktet eller skitungar som tänder smatterband i gångtunneln tex
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 061
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 455
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 001
Senast: DeCloe
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 311
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp