Finns min drömhund?

Mina egna tävlingsmeriter är ju i princip ickeexisterande, men jag är ändå intresserad av att hund presterar bra på ett mentaltest och/eller Mentalbeskrivning.
Och med bra brukar menas att hunden bland annat HAR mycket nyfikenhet, kamplust och jaktlust. Det hjälper ju hunden även i vardagen.
Ta dumpen eller skrammlet - även om hunden blir rädd och hoppar till så är det viktiga att den är nyfiken nog att undersöka och avreagera.

Dessa egenskaper hjälper även sällskapshunden i vardagen att den inte blir traumatiserad sen när man tex möter en påtänd stolle på stan som vrålar hunden rätt i ansiktet eller skitungar som tänder smatterband i gångtunneln tex
Sen får man ju ta hänsyn till rasegenskaperna. Jag är nöjd med min tibbes MH, men jag hade nog gråtit en skvätt om min rottis presterat likadant på ett MH.

Men det är ju också en av orsakerna till att få (om Någon?) tibbar presterar i brukset...
 
Ja, men innan man tar ut hunden på en ridtur måste hunden vara redo för det och tränad att kunna klara av det. Man kan inte släppa en hund som inte lyder en.

Fast personen ville inte ha en hund som är lydig bara utan en hund som bara är ett bihang och som man inte behöver tänka på under promenaden. Det krävs ju med många hundar ganska mycket jobb för att hunden ska ignorera vilt, hundar, folk, katt och automatiskt flytta sig för bilar så att man slipper tänka på hunden överhuvudtaget. Jag hade aldrig orkat det jobbet innan jag tar med hundarna på ridtur. Det räcker att de kommer på inkallning. Helst vill jag även att de ska kunna "kanten ligg" då det är smidigt om det kommer fordon. Men det är ju enbart av bekvämlighetsskäl.
 
Fast personen ville inte ha en hund som är lydig bara utan en hund som bara är ett bihang och som man inte behöver tänka på under promenaden. Det krävs ju med många hundar ganska mycket jobb för att hunden ska ignorera vilt, hundar, folk, katt och automatiskt flytta sig för bilar så att man slipper tänka på hunden överhuvudtaget. Jag hade aldrig orkat det jobbet innan jag tar med hundarna på ridtur. Det räcker att de kommer på inkallning. Helst vill jag även att de ska kunna "kanten ligg" då det är smidigt om det kommer fordon. Men det är ju enbart av bekvämlighetsskäl.

För mig brukar det ta kanske 1-2 år att få in den träningen beroende på hund. Och innan ett års ålder är det ju inte lämpligt att de är med på ridturer iaf så det känns inte som att jag lägger ner så mkt tid på det.

Jag pekar åt sidan så hoppar mina hundar över diket och sätter sig ner. Väldigt praktiskt!


För tillfället har jag tyvärr ingen hund att rida med då hon tycker att harar är roligare än vad jag är. Något vi jobbar på varje dag, men jag tvivlar på att jag kommer lyckas ändra på det.
Just viltintresse har jag aldrig lyckats få bort på någon hund som väl har upptäckt hur kul det är. Det övriga känns tämligen enkelt dock.
 
För mig brukar det ta kanske 1-2 år att få in den träningen beroende på hund. Och innan ett års ålder är det ju inte lämpligt att de är med på ridturer iaf så det känns inte som att jag lägger ner så mkt tid på det.

Jag pekar åt sidan så hoppar mina hundar över diket och sätter sig ner. Väldigt praktiskt!


För tillfället har jag tyvärr ingen hund att rida med då hon tycker att harar är roligare än vad jag är. Något vi jobbar på varje dag, men jag tvivlar på att jag kommer lyckas ändra på det.
Just viltintresse har jag aldrig lyckats få bort på någon hund som väl har upptäckt hur kul det är. Det övriga känns tämligen enkelt dock.

När hunden är 1 år så ignorerar den allt och beter sig som ett "bihang"?

Varför skulle hunden inte kunna följa med på ridtur innan den är 1 år?

Men om du ger kommando, Dvs pekar, så är ju inte hunden ett bihang.
 
När hunden är 1 år så ignorerar den allt och beter sig som ett "bihang"?

Varför skulle hunden inte kunna följa med på ridtur innan den är 1 år?

Men om du ger kommando, Dvs pekar, så är ju inte hunden ett bihang.
För att jag rider för långt och i för högt tempo för vad som är lämpligt med en växande hund.
Man börjar ju med kommando såklart. Eller trodde du att hunden skulle lära sig själv att den ska sätta sig på andra sidan diket?

Och ja, i den situationen så har flera klarat det. Sen kan det ju gå i perioder lite, där de är mest i sitt eget huvud, och då får de inte följa med på ridturer. Svårare än så är det ju inte.
 
För att jag rider för långt och i för högt tempo för vad som är lämpligt med en växande hund.
Man börjar ju med kommando såklart. Eller trodde du att hunden skulle lära sig själv att den ska sätta sig på andra sidan diket?

Och ja, i den situationen så har flera klarat det. Sen kan det ju gå i perioder lite, där de är mest i sitt eget huvud, och då får de inte följa med på ridturer. Svårare än så är det ju inte.

Nej. Det är du som sagt att hunden ska vara ett bihang om den ska vara med på ridtur. Jag är fullt nöjd med om den är lydig.

Och då menar jag inte om vad andra ska ha för krav på sina hundar. De behöver ju aldrig ha med dom. Det bryr ju inte jag mig om. Men för att kunna ha med en hund, rent allmänt, på ridtur, så måste den ju iaf vara så pass lydig så den inte springer fram och stör andra, jagar osv. Precis som allt annat lösgående helt enkelt.

Tråden handlar ju om någon som söker hund. Inte vad folk personligen vill ha med sig för hund på sin ridtur.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
8 790
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 232
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
1 952
Senast: DeCloe
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 187
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp