Era konstiga/perfekta/läskiga ridvägar!

En till på bron.
20230816_164155.jpg
 
I ett stall jag stod i för flera år sedan gick en av de bästa ridvägarna över ett skärmflygfält. Jag minns åtminstone en incident där en skärmflygare råkade landa i en av grannstallets hagar. Som jag minns det var hästarna inte speciellt bekymrade, de var väl vana vid skärmflygarna. Men jag gillade aldrig tanken på att rida där precis när de var igång. Jag gissar att det kanske inte heller är så kul att vara skärmflygare och behöva förhålla sig till hästar med ryttare.

Här där jag bor nu är rullskidåkare mina hästars stora skräck. Min vuxna häst har alltid ogillat människor som glider fram - skridskoåkare och skidåkare (där vi bodde förr inget större problem eftersom säsongen var så begränsad) och nu alltså rullskidor. Jag får väl gräva fram lite sportutrustning och börja hasa fram och tillbaka i hagen tills de vänjer sig.
 
Under min tonår bodde vi ett par år på en gård som låg granne med ett containerföretag och vinterhagarna var tråd i tråd med deras områdesstaket. Precis innanför deras staket hade de ett upplag av containrar som med jämna mellanrum flyttades och staplades med en containertruck. Hästarna hade en del panik i början men vande sig så småningom.
 
Under min tonår bodde vi ett par år på en gård som låg granne med ett containerföretag och vinterhagarna var tråd i tråd med deras områdesstaket. Precis innanför deras staket hade de ett upplag av containrar som med jämna mellanrum flyttades och staplades med en containertruck. Hästarna hade en del panik i början men vande sig så småningom.
Sånt där är ju ganska bra! Mitt förra stall bodde granne med en bilskrot. Ingen häst lyfte minsta öra när vi skrittade förbi - förmodligen för att de hörde slamrandet på avstånd mest hela tiden.
 
Här är våran bro, precis bakom reningsverket. Just nu är dammluckorna väldigt mycket öppna pga översvämning, så tillomed haflingern spände till. Det forsar på bra på båda sidor.
Ibland behöver jag fortfarande sitta av, om det är ankor på högersidan 🦆🤣 hon skulle säkert gå om jag tvingade henne, men det är liksom inte värt risken om hon hoppar åt sidan.

IMG_7151.jpeg
 
Jag är väl knappast ensam om att spendera väldigt många timmar ute i naturen till häst 🐴

Och jag är nyfiken på vad ni har för speciella ridvägar, eller märkliga saker att passera när ni tar er fram ute? Läskiga, vackra, konstiga eller liknande! Vad är det märkligaste ni stött på?

Jag måste rida förbi ett reningsverk💩 för att komma ut i skogen. När jag var liten tyckte jag att det luktade förskräckligt, nu har jag vant mig 😂
Här är slamhögen💩

Visa bifogad fil 125807
Oh , här har jag massa roligt att berätta! 😅

För det första måste vi korsa en länsväg för att komma ut i naturen.
Sen är det en betongfabrik.
När man väl kommit förbi detta väntar en landningsbana för flygplan och en väldigt aktiv helikopterplatta.
Sen toppar vi det med ett endurospår och en skjutbana.
Hojarna kör specifika dagar så de går att undvika, vilket jag gärna gör men övrig cirkus är vanligt förekommande.
Men skjutbanan är lite avsides så där brukar man mest höra ifrån.
Men det händer rätt ofta att man rider precis under ett flygplan i uppstart eller en lågt flygande helikopter.
Helt klart inget för sinessvaga. 😆

Oh, jag glömde att vi måste rida förbi en padelbana också.
Och ytterligare ett industriområde under uppbyggnad.
 
Oh , här har jag massa roligt att berätta! 😅

För det första måste vi korsa en länsväg för att komma ut i naturen.
Sen är det en betongfabrik.
När man väl kommit förbi detta väntar en landningsbana för flygplan och en väldigt aktiv helikopterplatta.
Sen toppar vi det med ett endurospår och en skjutbana.
Hojarna kör specifika dagar så de går att undvika, vilket jag gärna gör men övrig cirkus är vanligt förekommande.
Men skjutbanan är lite avsides så där brukar man mest höra ifrån.
Men det händer rätt ofta att man rider precis under ett flygplan i uppstart eller en lågt flygande helikopter.
Helt klart inget för sinessvaga. 😆

Oh, jag glömde att vi måste rida förbi en padelbana också.
Och ytterligare ett industriområde under uppbyggnad.
Men🙈
Ibland förstår jag varför folk liksom hoppar över att rida ut 😅
 
jag har i många år ridit precis bredvid järnvägen. Som tur var så var min häst cool med tågen, men det var nervöst i början och har fått många historier berättade för mig, om hästar som skenat längst med rälsen, ryttare som åkt av osv 😅
Jag hör tåg på långt håll fortfarande 🚂

Visa bifogad fil 125843
Hjälp, vi hade staket längs rälsen och det var ändå läskigt :)
Den där bilden toppar liksom allt annat för mig. Tänk att råka komma upp på spåret :eek:
 
Senast ändrad:
Hjälp, vi hade staket längs rälsen och det var ändå läskigt :)
Den där bilden toppar liksom allt annat för mig. Tänk att råka komma upp på spåret :eek:
Det är jätteläskigt med tåg. Just att de inte kan stanna om det händer något. 🙄 vi har haft hästar som på något sätt hakat i med skorna i rälsen då man passerat över, herregud vilken panik. Jag har aldrig varit med som tur är.
 
Jag stod i ett stall en gång där vi också skulle över järnvägen om vi skulle rida ut. Öresundstågen passerade så det hände relativt ofta att bommarna gick ner när man skulle iväg. Hästarna stannade bara framför bommarna och stod helt stilla när tåget susade förbi. Man kunne känna att de "lutade" sig lite bakåt precis när tåget kom men inte av rädsla. Deras hage gick precis bredvid så det var vardagsmat för dom.
 
Vi har en runda som kallas ”grisrundan”. Det bodde två stora svin på en gård där hagen låg mellan två uthus med en smal stig mellan sig. Det var inte många i stallet som fick förbi sina hästar där men jag vägrade ge upp för längre bort på rundan fanns en fantastisk lång gräsväg som var perfekt för att galoppera på. :)
 
Detta är en av de mindre stigarna som man kan ta om man inte vill rida på grusvägen 🥰
 

Bifogade filer

  • 2D522F24-DEF0-40F4-8A5A-58292C36069C.jpeg
    2D522F24-DEF0-40F4-8A5A-58292C36069C.jpeg
    505,9 KB · Visningar: 51
Har en fin vända upp på ett berg! ”Dalarnas bästa utsiktsberg 315m över havet”.
Tyvärr mest skritt från det hållet jag kommer ifrån, men mysiga stigar med lite lagom klättring.


Törs inte rida närmare kanten😂 men jättefin utsikt och rakt nedanför där är min fölunge född och bor. Haflinger bor på andra sidan berget nu 😊


IMG_7144.jpeg
 
Våra bästa ridvägar är på sand! De är verkligen helt perfekt och tar förvånansvärt mycket regn. Men när vattnet får med sig sanden i backarna är det kört ☹️
Är en gård i närheten som kör travhästar här, de har maskiner och har fixat förut. Hoppas de fixar snart igen. Våra bästa galoppbackar!


IMG_7197.jpeg
 
Vi har en berg runda vart det är mycket små träd och smalt på vissa ställen. Men eftersom min pålle är så duktig så flyttar hon undan sig när jag lägger på benet så klämrisken känns minimal. Skall försöka filma 😁
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
12 944
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 631
Senast: Inte_Ung
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 573
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inredningstråden, del 2
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp