Era konstiga/perfekta/läskiga ridvägar!

Idag blev det bort om grustaget. Det är en perfekt galoppbacke dit genom skogen men jag insåg att vi behöver träna konditionen på både Java och mej 😂 (givetvis rider jag aldrig där när de jobbar)
 

Bifogade filer

  • EA37ACDC-02AF-48C5-BCC6-0DB69D397445.jpeg
    EA37ACDC-02AF-48C5-BCC6-0DB69D397445.jpeg
    754,4 KB · Visningar: 40
I slutet av förra veckan fick jag höra från olika håll i byn där jag bor att man hade sett en björnhona med ungar precis i det området där jag rider nästan dagligen 😬 Jag fattar att man säkert passerar nära vilda djur i skogen mycket oftare än man tror, men just det här kändes lite väl äventyrligt.
 
I slutet av förra veckan fick jag höra från olika håll i byn där jag bor att man hade sett en björnhona med ungar precis i det området där jag rider nästan dagligen 😬 Jag fattar att man säkert passerar nära vilda djur i skogen mycket oftare än man tror, men just det här kändes lite väl äventyrligt.
Risken att ni springer på varandra är försvinnande liten, är hon i närheten kommer hästen reagera långt innan du ser något och hon och ungarna kommer dra sig undan när hon hör er.
 
Risken att ni springer på varandra är försvinnande liten, är hon i närheten kommer hästen reagera långt innan du ser något och hon och ungarna kommer dra sig undan när hon hör er.
Ja, jag vet, och jag vet också att de kan ha varit långt härifrån redan när jag fick höra om det några timmar efter observationen. Men det var jakt i området precis norr om oss i helgen, och jag gissar att det var därför de dragit sig hitåt. Just när det gäller hona med ungar håller jag mig hellre borta från skogen ett par dagar för att inte störa. (Sen har jag haft en helt oproportionerlig rädsla för just björn ända sedan barnsben också, så ridturen i just den delen av skogen skulle ändå inte bli njutbar dygnen efter en observation. Man är inte alltid 100 procent rationell!)
 
Vi har björn i skogarna runt oss, sett spillning och grannen sköt en för ett par år sedan ett par km från oss. Men ändå har vi aldrig sett någon under de 13 år vi bott här och dagligen rört oss i skogarna både med och utan häst.
 
Vi har björn i skogarna runt oss, sett spillning och grannen sköt en för ett par år sedan ett par km från oss. Men ändå har vi aldrig sett någon under de 13 år vi bott här och dagligen rört oss i skogarna både med och utan häst.
Nä, risken/chansen är ju otroligt liten. Jag har pratat med "skogsgubbar" här som varit i skogen dagligen i 50 år och aldrig sett björn, men gärna skulle vilja. Men så blir det plötsligt som i fredags, att en jägare på en av sina första höstjakter plötsligt får se hona med ungar. Så man vet ju aldrig riktigt, särskilt inte när det är mycket rörelse i området på grund av jakt.
 
Älg har jag mött ett par gånger och blir lika rädd varje gång.
Ibland har våran snällaste häst blivit helt knäpp och då brukar vi skämta om att det säkert står en Björn nånstans i närheten. Det är säkert helt rätt 😅
 
Nu är det några år sen jag hade häst.

Men skulle man iväg en bit så fick man rida över en järnväg utan bommar men med varningslampa. Eller rida längs med järnvägen. Det var persontåg så dom kom rätt snabbt.

Sen fick man rida över eller under E4:an, beroende på vilken väg man tog.

Ca 2km från stallet ligger en flygplats med utrikes/inrikesflyg, med inflygning över stall och skogar.

När man passerat järnväg och E4:an så var det milslånga härliga ridturer.

Det var inga hästar som var berörda.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
12 951
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 632
Senast: Inte_Ung
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 579
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp