Era promenader?

kvandi

Trådstartare
Jag undrar hur era promenader ser ut? Vad gör ni till vardags och vad gör ni t.ex. på helgerna(eller när ni lägger mer tid)? Har ni hunden lös, kopplad? Tränar ni något på promenaderna? I viken miljö promenerar ni?

Berätta hur er hund får läst sin dagstidning och hur ni sköter motionen för både kropp o sinne! Lämna gärna tips på roliga övningar eller saker att göra på promenaderna, så kan vi andra inspireras och utvecklas!

:bump:

Sv: Era promenader?

till vardags blir det oftast vanliga "stadspromenader" i koppel, vi övar på att gå fot, stanna, sitt - ögonkontakt... ibland leker vi med två taxar och en stövare.
när jag har tillgång till bil brukar vi åka upp till motionsspåret, antingen 2km upplyst spår eller 5 km, vid det senare övar vi på att gå lös. när han går lös övar vi på gå fot, stanna, vänta, sitt och ligg på avstånd och såklart olika störningsmoment som andra hundar och joggande människor ;)

vi kör även personspår och blodspår med rådjursskånk, verkligen jätteroligt för hunden!
det gör vi ofta på helgerna.
ska även prova på weigthpulling och i vinter ska vi prova dra kälke/pulka. agility ska vi prova i vår hade jag tänkt!

vi går dagligen i skogen och har hon lös på kvällarna går vi i byn
(kopplad) på skogs promenaderna tränar vi inkallning sök fot m.m

tränar fot på dom anndra promenaderna oxå

utöver det tränar vi agility leker, jagar bollar personsök m.m

på helgerna är vi ute i skogen väldigt mkt jag har henne altid lös i skogen

har en jack russel

Jag går nästan alltid lös med min jaktlabrador. Han är såpass väluppfostrad att han alltid kommer och lyssnar. Han är oftast lugnare när han får gå fot bredvid mig när vi möter något skällande hund än när han går i koppel.

Vi bor i en förort till sthlm just nu med ett grönområde precis utangör så det är perfekt. Går kanske totalt 3timmar med honom per dag och tränar sök, stanna och fot vid varje promenad. Ibland så cyklar jag med honom och när jag joggar följer han alltid med och springer fot bredvid.

Nu har min lillskit lyckas dra på sig kennelhosta och ska inte röra på sig så hemskt mycket, så nu håller vi på att öva olika tricks som att spela död, sitta vackert, high five osv. :)

eftersom jag jobbar som timvikarie och är allmänt "slapp" för tillfället, så ägnar jag och goliat mkt tid i skogen och vardag och helg flyter liksom ihop...
vi brukar mest ströva runt i skogen och öva kontakt, hoppa upp på stenar och träna lite lydnad... har just upptäckt klickern efter en mkt givande helgkurs så den leker vi lite med emellanåt.
Fest för oss är när vi pallrar oss iväg till klubben och tränar på plan. Då kör vi lite tunnlar och slalomingångar samt några små skutt... försöker komma iväg minst en gång i veckan, oftast lyckas det bli två gånger.
vi är också mkt hos vänner som har hundar som han får leka med, och det tycker han självklart är väldigt roligt. idag har han rejsat med tre papillon och en dvärgpincherkorsning, det var livat värre:crazy::D

Just nu gör vi typ ingenting förutom går promenader, precis börjat bli könsmogen så det ska lyftas på benet vid vart tioende steg, allt ska luktas på osv.. Så träningen utomhus är lagd på is förtillfället:D

Annars brukar jag träna fot med/utan koppel, inkallning, "sidan" osv ute. Brukar gå stadspromenader på 20-30minuter häromkring ett par gånger om dagen samt minst 45-1h+ promenad där vi går längre bort till skog o grönområden där han får rusa av sig.

På helgerna brukar vi flörta med svärmor som kör ut oss o deras hund till brukhundsklubbens inhängnad så vår lillskit får busa och rusa av sig ordentligt. Vilket behövs:p

Hemma har han sin aktivetetsboll och aktivitetsleksak där man snurrar på en platta för att få godis, kör lite sök ibland och tränar även vanliga kommandon som sitt, ligg, varsågod, stanna, stanna kvar, vacker tass:angel: osv. Har lite idétorka på tricks man kan öva på just nu då han har nada koncentrationsförmåga, så de får bli ett senare moment att öva på:)

Jag kan ju svara för mig själv oxå, jag jobbar skift så mina vardagar/helgdagar "flyter ihop", precis som någon ovan skrev.

När jag är ledig eller jobbar natt så börjar vi dagen med en längre skogspromenad, busar mycket och den lilla vovvan får "söka" sin frukost. Hon äter nämnligen aldrig på morgonen så vi lurar i henne det på promenaden... Båda hundarna lösa och vi går mycket "off road" där det finns massa roligt att göra, och framförallt dofter av vilda djur. Ena vovvan är jakthund så det är uppskattat.

Mitt på dagen tar vi en ridtur, beroende på vägval så får den lilla följa med, men den stora är alltid med -hon är den av dem som lyssnar tillräckligt bra för att vara lös i trafik o bland folk.

På kvällen blir det ibland bara en toalett-promenad, lillskiten i koppel (luktar mycket gott vilt i skymmning...). Kommer husse hem tidigt brukar vi gå lite längre och träna lite personsök, o då får lillan vara lös oxå.

Ibland är jag egoistisk och tar bara ut min hund så vi kan träna på vår apportering och på lydnad. Omöjligt att ha lillan med, hon skall bara döda dummyn/anden och får hon inte det så gallskriker hon :D jakthundar... *suck*

Övriga dagar, när jag jobbar dag, em eller har jobbat natt(=sover på dan) så är bara min hund hemma så vi kör vårt eget race med apporteringsträning, konditionsträning och ridturer beroende på min trötthet/tiden. Konditionstränar gör visserligen bara hunden, jag åker fyrhjuling :D

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 852
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 244
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 136
Senast: Maniac123
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
831
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31