Era sämsta ordspråk.

Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder

Jag har alltid undrat vilken kombo av psykopat och viking alt slavdrivare med inomhusjobb som kommit på det idiotiska ordspråket. För det finns INGA kläder i världen som inte är dåliga i Skånskt vinterväder. Det handlar bara om grader i helvetet.
 
Jag har å andra sidan alltid tänkt att det har med en gyllene soluppgång att göra istället, då låter det rätt trevligt. 😊

Jag tänker att tidigare medförde ju nyttjandet av dagsljuset verkligen inkomster, men då var det också HELA dagen, dvs långa dagar och inte bara att börja arbetet tidigt och också sluta tidigare. Jag vet inte varifrån uttrycket faktiskt kommer, men jag tänker att det kommer från gamla bondesamhället och att det då fanns en poäng.

Idag när det används så är det oftast för att personen i fråga själv gärna vill börja (och sluta) tidigare och tror att det är någon allmängiltig uppfattning att det är vad alla föredrar. Plus den där användningen som syftar till att lägga ett latmansskammande över personer som inte är morgonpigga utan har sin storhetstid en annan tid på dygnet.

Jag tycker f ö att solnedgångar är rätt trevliga också...😉😀
 
Pain is temporary, glory is forever. :yuck:


Sen på temat ordspråk som huggits i bitar är avarten ”det ska börjas i tid” mitt absolut värsta, som folk slänger sig med till höger och vänster.
För den oinvigde lyder ordspråket ”Det ska böjas i tid, det som krokigt ska bli”. Ordspråket har således inte tappat sin mening men det har tappat all finess!
 
De många 'ordspråk' som blivit halva (och därför tappat sin riktiga mening. Tex:

The customer is always right, IN A MATTER OF TASTE
Köparen har alltid rätt... när det kommer till smak.

A Jack of all trades, but master of none, BUT BETTER THAN A MASTER OF ONE
Att kunna lite om allt men inte bemästra något... är bättre än att bara kunna en sak

Blod is thicker than water (THE BLOOD OF THE COVENANT IS THICKER THAN THE WATER OF THE WOMB) Första betydelsen - blodsband är viktigare än vänskap. Riktiga betydelsen - de blodsband man skapar med andra är viktigare än familjerelationer som bara 'är' där.

Mfl.
i samma anda - den som är utan skuld kastar första stenen (utan att ha någon aning om vad det var för sten som skulle kastas)
 
i samma anda - den som är utan skuld kastar första stenen (utan att ha någon aning om vad det var för sten som skulle kastas)
Det är från bibeln, en kvinna som skulle straffas genom att stenas till döds, men Jesus ansåg att hon inte skulle straffas, så bara de som själv aldrig gjort något fel skulle få straffa henne.
Ingen var ju felfri, och det insåg det själva, så hon blev inte stenad.
 
Det är från bibeln, en kvinna som skulle straffas genom att stenas till döds, men Jesus ansåg att hon inte skulle straffas, så bara de som själv aldrig gjort något fel skulle få straffa henne.
Ingen var ju felfri, och det insåg det själva, så hon blev inte stenad.
jag vet, men många använder det för att kunna skylla ifrån sig
 
Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder

Jag har alltid undrat vilken kombo av psykopat och viking alt slavdrivare med inomhusjobb som kommit på det idiotiska ordspråket. För det finns INGA kläder i världen som inte är dåliga i Skånskt vinterväder. Det handlar bara om grader i helvetet.
Jag tror att det är myntat av en överentusiastisk gymnastiklärare :D
Visst har jag lärt mig med åldern att rätta kläderna har betydelse för hur jävligt/behagligt en utevistelse kan vara, men det finns ju väder och situationer som inga kläder kan rädda.

Det är ju inte som att kläderna har någon betydelse när det blåser och kommer nederbörd vertikalt, så att hästarna börjar gå sidvägen när man ska rida.

Eller hetta, hur klär man sig ur den?
 

Liknande trådar

Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 322
Senast: Rosett
·
  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
387
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 990
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 720

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp