Era sämsta ordspråk.

Den som har rent mjöl i påsen..

Avskyr det ordspråket för det används oftast i sammahang där den som säger det antingen inte har förmågan att se det större perspektivet eller helt enkelt skiter i det som drabbar andra.
Är det det fullständiga uttrycket? Vet inte om jag förstår det rätt men om jag gör det gillar jag inte ens principen.
 
Det välkända Carpe Diem kanske kan vara med här.
Inte för att jag tycker illa om det, utan för att detta kan ha genomgått en betydelseförskjutning över tid, och jag tycker bättre om den tidigare innebörden.

Det har väl typ gåt från att "fånga dagen" (lita inte på morgondagen - att den ens finns eller att du hinner åstadkomma ngt under den) till "lev för dagen" (carpa skiten ur den här dagen - YOLO! :heart Skriv ett väggord! :heart ).

Gillar grejen med skeptisism och att lägga manken till och fånga hela jävla dagen idag och förbereda och jobba undan så jävla mycket som möjligt idag. För att kunna 1. gå hädan med stil vid midnatt, 2. oförtrutet jobba vidare morgens = splendid performance, 3. flexa ut och hinna slacka, carpa och måla väggord imorgon?
 
Fast den stämmer ju ofta rätt bra. Titta bara på spontantråden! :D

Jag har inte läst i den tråden, så det har jag inte koll på :), men min erfarenhet är att oftast skär det sig mellan personer som är väldigt lika. De är för lika helt enkelt
 
5B56B1D2-F961-4A9C-90B1-6B4344B7244D.jpeg

:wtf::wtf::wtf:
 
"Det är inte ens fel att två träter!" Avskyr det uttrycket, då det användes för att skylla på en person som blivit utsatt för trakasserier och de ansvariga menade att även den som utsatts var "skyldig". Vilket hen inte var, alls. En väldigt jobbig situation. Lite som att skylla på en misshandlad kvinna och mena att hon var medansvarig.
 
Jag tror att det är myntat av en överentusiastisk gymnastiklärare :D
Visst har jag lärt mig med åldern att rätta kläderna har betydelse för hur jävligt/behagligt en utevistelse kan vara, men det finns ju väder och situationer som inga kläder kan rädda.

Det är ju inte som att kläderna har någon betydelse när det blåser och kommer nederbörd vertikalt, så att hästarna börjar gå sidvägen när man ska rida.

Eller hetta, hur klär man sig ur den?
Jag tror 100% på en fritidspedagog. Källa: känsla och att min mamma var fritidspedagog och det är nog hennes favorituttryck i hela världen :D
 
Är det det fullständiga uttrycket? Vet inte om jag förstår det rätt men om jag gör det gillar jag inte ens principen.
Hittar inte hela om det finns ett helt.

men den som har rent mjöl i påsen behöver inte oroa sig för inspektion (dvs inte hällt gips eller sten eller ngt i mjölet ska accepera övervakning.)

(Fast det behöver hen ju, det är därför vi inte gillar gestapo och övervakningssamhälle ala 1984)
 
Jag tror 100% på en fritidspedagog. Källa: känsla och att min mamma var fritidspedagog och det är nog hennes favorituttryck i hela världen :D
Okej jag kan sträcka mig till att det möjligen finns ETT plagg som står emot det mesta. En overall. Barnmodell, med luva och förstärkta knän. Och impregnerad med något som säkert dödar känsliga vattenlevande organismer. Men jag tänker att det plagget slutar vara populärt någonstans vid förpuberteten av en anledning.
 
Okej jag kan sträcka mig till att det möjligen finns ETT plagg som står emot det mesta. En overall. Barnmodell, med luva och förstärkta knän. Och impregnerad med något som säkert dödar känsliga vattenlevande organismer. Men jag tänker att det plagget slutar vara populärt någonstans vid förpuberteten av en anledning.
Enig. Overall är ett överlägset plagg. Själv har jag precis investerat i en eluppvärmd väst för att överleva den skånska vintern. Nästa vinter kommer jag nog levla upp till strumpor också.
 
Det här med att kunden har alltid rätt (när det kommer till smak) som var upp tidigare tycker jag att vi ska göra om till:
Kunden har alltid rätt, utom när dom har fel vilket dom har i dom flesta fallen för dom vet oftast inte all bakgrund.

Jag gillar inte det ordspråket speciellt inte efter att ha jobbat på en privat mottagning fast med regionens patienter och regler. Många krävde orimliga saker eftersom dom "köpte" av oss.
 
Jag har chockat en hel del amerikaner med att berätta för dem att här är barnaga ett brott. Samma med hund i bur dagtid. De blir helt paffa.
OT-fråga här, men är det lagligt att ha hund i bur nattetid? Jag trodde det var nolltolerans oavsett tid på dygnet men har varken hund eller bor i Sverige så jag har noll koll egentligen!
 

Liknande trådar

Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 322
Senast: Rosett
·
  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
389
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 991
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 721

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp