Bukefalos 28 år!

Era varmaste vinterridstövlar?

Zebran

Trådstartare
Har ni några tips på varma fodrade sköna ridstövlar? Vill att de ska vara snygga och inte så "grova". Jag har Mountain Horse Rimfrost nu sedan många år, men det måste väl finnas nyare skönare och snyggare? Jag är väldigt frusen av mig.
 
Sv: Era varmaste vinterridstövlar?

Jag har Ariats Bromont och trots att de är så tunna så höll jag mig varm i dem hela förra vintern. Det trodde jag inte att jag skulle göra när jag köpte dem. Nu bor jag i södra Sverige där det inte blir fullt så kallt som i andra delar. De är även vattentäta så jag är nöjd med dem även om de inte är lika mjuka och sköna som mina sommarstövlar, också Ariat.
 
Sv: Era varmaste vinterridstövlar?

Jag har Treadstones vinterstövlar och har inte frusit något i de, hyfsat snygga är de också.
 
Sv: Era varmaste vinterridstövlar?

Jag har MHs High Rider i en storlek för stort som jag har lagt en lamullssula i och sedan har jag funktionsstrumpor, det tycker jag funkar bäst hittills och blir inte klumpigt.
 
Sv: Era varmaste vinterridstövlar?

Tycker de flesta vinterridstövlar är alltför klumpiga och grova, inte lämpliga för ridning eg. Ger dåligt stöd och stor risk för att fastna i stigbyglarna. Vinterstövlar måste ha fårskinnsfoder, konstpäls fungerar ej.

Har ett par fårskinnsfodrade från Loesdau, funkar bra i stallet och går bra att klafsa omkring i lera och snö med utan att bli våt. Men de går inte att rida seriöst med, vida och korta. funkar dock att rida ut med och lite enklare pass.

Har haft Cavallo Polar, snygga men de stl som finns är alltför korta och vida för mig. Helt okej om man passar i måtten dock, och relativt billiga. Foten är fårskinnsfodrad.

Jag har dock haft blåfrusna tår i båda dessa stövlar så supervarma är de inte.

I år har jag beställt riktiga stövlar med fårskinnsfodring, måttbeställda Petrie Olympic helt fodrade med fårskinn. Inte fått hem dem än men hoppas verkligen att de funkar! Tog en stl större i foten så jag kan lägga i tåvärmare när det är riktigt kallt.

Båda Königs och Petrie kan levera alla sina stövelmodeller med fårskinnsfodring. Så om man rider mkt ute på vintern och är frusen är det en bra investering. Det är ju kallt från oktober till april.... Kostar en slant men håller i många år. Ca 800-900 extra kostar det att få fårskinn i hela stöveln.

I stallet använder jag uggs, enda som håller mig varm!!

Allt beror ju på hur frusen du är.
 
Sv: Era varmaste vinterridstövlar?

Jag är också på jakt efter ett par RIKTIGT varma som faktiskt klarar av kylan där jag bor.. Här uppe i de norrländska skogarna är det inte många stövlar som klarar av att hålla tårna varma när man är i stall och hage och pysslar i 30, 35- om dagarna :)
 
Sv: Era varmaste vinterridstövlar?

Tycker de flesta vinterridstövlar är alltför klumpiga och grova, inte lämpliga för ridning eg. Ger dåligt stöd och stor risk för att fastna i stigbyglarna. Vinterstövlar måste ha fårskinnsfoder, konstpäls fungerar ej.

Har ett par fårskinnsfodrade från Loesdau, funkar bra i stallet och går bra att klafsa omkring i lera och snö med utan att bli våt. Men de går inte att rida seriöst med, vida och korta. funkar dock att rida ut med och lite enklare pass.

Har haft Cavallo Polar, snygga men de stl som finns är alltför korta och vida för mig. Helt okej om man passar i måtten dock, och relativt billiga. Foten är fårskinnsfodrad.

Jag har dock haft blåfrusna tår i båda dessa stövlar så supervarma är de inte.

I år har jag beställt riktiga stövlar med fårskinnsfodring, måttbeställda Petrie Olympic helt fodrade med fårskinn. Inte fått hem dem än men hoppas verkligen att de funkar! Tog en stl större i foten så jag kan lägga i tåvärmare när det är riktigt kallt.

Båda Königs och Petrie kan levera alla sina stövelmodeller med fårskinnsfodring. Så om man rider mkt ute på vintern och är frusen är det en bra investering. Det är ju kallt från oktober till april.... Kostar en slant men håller i många år. Ca 800-900 extra kostar det att få fårskinn i hela stöveln.

I stallet använder jag uggs, enda som håller mig varm!!

Allt beror ju på hur frusen du är.

Tack för tips. I stallet klarar jag mig med gummistövlar/fårskinnssulor, har stallet på gården och när det är som kallast ligger temperaturen på strax över 0. Det är själva ridningen som är det kritiska... Väldigt fina stövlar, lite för fina att rida hemma med kanske. Jag har också sett någonstans att man kan dra över en stor strumpa på stöveln men så vill jag helst inte hålla på. Är det mer än ca -15 brukar jag inte rida alls. Jag fryser ju om händerna också. I pjäxorna har jag batterivärme, mycket bra.
 
Sv: Era varmaste vinterridstövlar?

Gummistövlar! :eek: Haha det fryser jag som 17 med nu i september. :D

Funkar med yllestrumpa över ja, men inte så praktisk.
 
Sv: Era varmaste vinterridstövlar?

Har köpt ett par Muckboots. Dom har en modell som heter Tyne som är ett mellanting mellan gummistövel och ridstövel. Helt vattentät och med vikbart skaft plus att dom går att tvätta i maskin. Hittils supernöjd med dom. Ska vara varma utan socka ner till -17. Skön är dom också. Så här års känns dom rätt varma. Kostar ca 1250:-. Dom har även fler modeller av stövlar för fritidsfolk.
 
Sv: Era varmaste vinterridstövlar?

Rimfroststövlarna är ju inte luddfodrade och de är inte heller superbra. Jag har en särskild sula som jag knäcker till och stoppar i och får då en tillfällig skön värme, som dock går ganska fort över. Sen måste man koka sulorna i 10 min, sen kan man använda dem igen. Men det gör jag bara när temperaturen går upp mot -10. Skulle vara skönt att ha snygga fodrade stövlar som man inte fryser i. Luddfodring borde väl hjälpa lite? + Fårskinnssulor och plats för ett par extrastrumpor.
 
Sv: Era varmaste vinterridstövlar?

*kl*
Jag har väldigt lätt att frysa om fötterna och jobbar mycket ute i skyddsskor med stålhätta. En kompis tipsade mig om BoT sulor och jag testade, döm om min förvåning när fötterna var varma efter några timmar ute :eek: . Vid -5 var jag tvungen att rycka ur dom för att det blev för varmt åt tårna ;)

(Inget riktigt stöveltips men en sula som är väl värd att prova i mitt tycke).
 
Sv: Era varmaste vinterridstövlar?

Bra tips. Blir nog MH-luddstövlar och BoT-sulor. Låter intressant!
 
Sv: Era varmaste vinterridstövlar?

BoT har strumpor också ser jag - som man kan komplettera med. Hoppfullt.
 
Sv: Era varmaste vinterridstövlar?

Jag köpte ett par Treadstone vinterstövlar med fårskinnsfoder i våras, så jag har inte haft tillfälle att testa dem på riktigt än, men de verkar jättesköna och jättevarma:)
 
Sv: Era varmaste vinterridstövlar?

Jag har ett par MuckBoots som ska vara varma ner till -40. Tyne Sport tror jag dom heter, anpassade för ridning. Dock är dom klumpiga och inte roliga att rida i annat än uteritter. Men vad gör man? Vi norrlänningar vet att "vinterridstövlar" inte funkar för oss då som ofta är alldeles för kalla.
Inte ens nu när jag bor i mälardalen tycker jag det går att hitta tillräckligt varma ridstövlar som är trevliga att rida i. Än mindre när jag är "hemma" på vintern.

Jag tror inte att smidighet och att hålla värme i riktig kyla (dvs kallare än -15) är förenligt med varandra. Jag hoppas någon kan överbevisa mig...
 

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 545
Senast: LiviaFilippa
·
Fordon Jag har nu en Volvo v50 som jag egentligen är väldigt nöjd med, årsmodell 2012. Men det har varit väldigt mycket reparationer senaste...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 194
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Jag förstår inte hur jag kan ha hängt i stall i 30 vintrar och fortfarande inte hittat något som håller mig varm om fötterna. Söker tips...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 686
Senast: Buongusto
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
881
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp