Eran favorit ridövning.

Soyaa

Trådstartare
Heej! Tänkte nu starta en tråd om vilken eran favorit ridövning är (kunde inte hitta ngn annan så´n...). :idea: Min fantasi börjar nämligen tryta, så därför tänkte jag på er bukefalister!! Bomba gärna! :bump:

Sv: Eran favorit ridövning.

min favorit ridövning just nu är att från A eller C, göra galopp sluta ut till spåret när man kommit ut till spåret göra ett byte. typ =)

simpel övning men väldigt kul och nyttig.

Min favoritövning är att öka-minska volter, jag kan variera det i oändlighet (olika gångarter etc). Enormt nyttigt för min fröken.

Förutom det, gillar jag att rida "diamanten". Man rider i form av en kvadrat ståendes på ett av sina hörn, och när man kommer till ett hörn gör man en framdelsvändning så man kommer runt hörnet och kan skritta framåt igen.

Nu taggar jag denna tråd med ridövningar och ridtips. Skapa inte hela tiden bara nya trådar där ni ber om ridtips och ridövningar. Utan klicka på taggarna, så får ni upp flera trådar med roliga tips, eller trådar ni kan fortsätta fylla med tips och frågor.

Mvh

IngelaH
moderator

Förutom det, gillar jag att rida "diamanten". Man rider i form av en kvadrat ståendes på ett av sina hörn, och när man kommer till ett hörn gör man en framdelsvändning så man kommer runt hörnet och kan skritta framåt igen.

Den gör jag fast jag vänder på bakdelen istället, flyttar runt med ytterskänkeln och ledande innertygel, och rätar sen ut. Lossar min häst väldigt bra!

Serpentiner mellan konor längs långsidan i trav och galopp. Gärna där varannan kon står ca två meter längre från staketet. Nyttigt, ger lydiga hästar och hjälper oss hitta galoppombytena.

Tio galoppsprång, tio travsteg, nio galoppsprång, tio travsteg, åtta galoppsprång, tio travsteg, sju galoppsprång, tio travsteg och så vidare ned till ett galoppsprång, tio travsteg. Sen ökar du med ett galoppsprång till du är uppe i tio igen.

Den lät skojig, måste testa imorgon! Låter dessutom som den kna bli rätt jobbig :D

Just nu kör jag mycket ryggningar i alla möjliga terränger och vinklar, i backar, i mossan i skogen, på vägen, runt träd.. Direkt från ryggning till skritt eller trav utan halt emellan.
Skänkelvikning/sidepass utan att gå framåt innan vi byter håll, alltså sicksacka fram.
Massor av öppnor! Brukar använda telefonstolparna när jag är ute, höger öppna fram till den ena, där byter jag till vänster och så vidare. Om det inte finns några längs vägen räknar jag steg.

Någon som har tips på bättre galoppfattningar? Jag vet inte om det är något från körningen, men han liksom smyger igång både i trav och galopp.. Inget ont i det, det är väldigt bekvämt :D
Om någon har tölttips tar jag gärna emot det med!

bra övning för galoppfattningar:
skritt el trav. volt tillbaka, innan du vänder ut mot spåret i nya varvet rakställer du och kör skänkelvikning ut till spåret. sista steget i skänkelvikningen blir första steget i galopp.

annars gillar jag bommar, både som cavaletti, och att gå i mellan på olika sätt. samma i skogen, kliver över alla stammar jag ser, slalom mellan träd, osv.

Rida på en ått-volt, samlad, kort galopp på böjda spåret, skritt på rakorna. Bra träning för fattningar/avsaktningar, och bygger rumpmuskler:p Körde ganska mkt med den övningen på min ena, som hade svårt att balansera sig i avsaktningar.
Annars är skänkelvikningar på skogsvägar kul, likaså gymnastikhoppning av alla de slag

Brukar rida 8 så att jag lägger ut 2 bommar på tvären mitt på planen, med ca 1,5-2 m emellan. Rider så åttan så att jag rider mellan bommarna innan hållbytet. Brukar också göra volt runt bommen om hästen slarvar eller är för hispig. Då blir det typ en stor volt som är ena öglan av åttan och så en mindre volt efter det mitt på plan runt den ena bommen.

Tycker om att använda bommar. En annan bra övning är också typ 8. Lägger ut fyra bommar i diamantform mitt på plan. Nu kan man rida åtta över bommarna från alla håll. Vill jag ha lite klarare formation ställer jag ut koner eller tunnor för att få ordentliga linjer. Formen blir då mera som en rosett än 8.

Rid diagonalerna och halva tjugometersvolter vid A och C, tänk timglas eller kantig åtta. Kan varieras i det oändliga med övergångar och skolor/skänkelvikning.

Just nu har jag väldigt stor användning av växlingar mellan öppnor och slutor på volt :idea: både trav och galopp.

GUD vilken lust man får att rida när man läser alla bra övningar. Jag och mitt 6-årings sto med slarvig inridning kan kanske pröva på nån imorrn:) Hon är milväga från de svåraste övningarna men ,men....

Just nu kör jag mkt med galopp på ått-volt, sammla upp, ställ och böj. När du kommer till mitten gör jag halt (eller hur bra det nu går från galopp) och byter galopp. simpel övning, men bra:)

För att bygga musklerna klättrar jag mycket och i nerförsbackar tränar jag; samlad skritt 5 steg, halt, samlad skritt 4 steg , halt, samlad skritt 3 steg, halt o.s.v.
Skänkelvikning i backe är och så en favorit:laugh:

en galoppövning som jag gillar är när man rider på mittlinjen, kortsida till kortsida, och försöker få in så många olika galopper som möjligt.

alltså du vänder ut på mittlinjen i trav, fattar höger galopp, gör halt (ev ryggar om hästen inte vill svara på din hand), kommer fram i trav och fattar vänster galopp, gör halt.. och så vidare. det går ju att fatta galopp från skritt eller stillastående också, men jag brukar börja med trav, och så ser jag hur många gånger jag hinner byta galopp innan jag är framme vid nästa kortsida.

jättenyttig och rolig övning. :)

en galoppövning som jag gillar är när man rider på mittlinjen, kortsida till kortsida, och försöker få in så många olika galopper som möjligt.

alltså du vänder ut på mittlinjen i trav, fattar höger galopp, gör halt (ev ryggar om hästen inte vill svara på din hand), kommer fram i trav och fattar vänster galopp, gör halt.. och så vidare. det går ju att fatta galopp från skritt eller stillastående också, men jag brukar börja med trav, och så ser jag hur många gånger jag hinner byta galopp innan jag är framme vid nästa kortsida.

jättenyttig och rolig övning. :)

hehe, oj.. såg nu att det var en gammal tråd. ops.. jaja, stunt samma. :)

bra att du återupplivade den? = )

- 10-15 m volt i trav och gör stora tempoväxlingar (hittar ytter och balansen, även framåtbjudningen ('gaspedalen'))
- 10-15 m volt i trav utan stigbyglar, tempoväxlingar utan att ta i tygeln (hittar bålstabilitet hos ryttaren, hittar 'tyngden i rumpan' och 'gas' och 'bromspedalerna')
- 8 m volt med bitvis tagen bakdel/bogen in (hittar samlingen och början till piruetter och skolor)
- 20 m volt både trav och galopp, växla mellan att ställa inåt och utåt (lösgörande och även balansträning)
- sick sack skänkelvikning, olika många steg varje gång (ökar kvickheten hos både ryttare och häst)
- fullt ös på lång sidan i fältsits : P (för latare hästar - hittar framåtbjudningen, bra i uppvärmningen att gasa på några meter, eller i slutet av passet efter tråkiga övningar)

En evighetsövning som jag ffa rider när det finns stubbåkrar: Diagonalsluta till vänster, sen sitter/ställer jag om direkt till högeröppna rakt fram, direkt ur den sitter/ställer jag om till diagonalsluta till höger, därefter siter/ställer jag om till vänsteröppna, sen diagonalsluta till vänster osv. Kräver fokus hos både häst och ryttare, men ffa lydighet.

Sen gillar jag att göra fattningar ur både skänkelvikningar och slutor. Rider jag skänkelvikning för höger skänkel så fattar jag hö galopp. Fattning från sluta kan man göra lättare/svårare beroende på hur mkt sluta man gör. Dessa övningar stärker hästen och ger jättefina fattningar när det väl sitter.

En annan favorit som även hästarna brukar gilla: Jag rider serpentiner övar hela banan i galopp men istället för bågar vid långsidorna så rider jag hörn som en framdelsvändning, dvs mkt samlad galopp. sen gasar jag allt vad jag har över ridbanan för att innan väggen samla upp, byta galopp och göra en ny framdelsvändning i galopp. Man får en lydig häst som tänker framåt.

Bra tråd! Själv behöver jag tips på enkla, lösgörande övningar till våra kallblod, kör skänkelvikningar i skritt och volter oftast... Men jag har lite dålig fantasi :D

Den här tycker jag är rätt bra, och äntligen kan jag börja göra den igen nu när all snö har försvunnit! I vinter har vi bara haft ett stort spår runt hela banan och en mindre volt upptrampad på ridbanan, och snön var så djup att det var svårt att trampa upp nått mer :p
ovning.jpg

Snygg bild som jag har gjort själv i paint :grin: Man börjar med volten och väljer sen håll själv. En evighetsövning med både böjt och rakt spår, samt en volt :) (övningen kommer från Hippson från början, jag fick med ett papper när jag beställde från nån ridsportbutik :p)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
606
Senast: Lavinia
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort... 2
Svar
34
· Visningar
4 200
Senast: Sasse
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 600
Senast: Lady_S
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
16 257
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka