Erfarenhet av karpaltunnelsyndrom-symptom som har orsak högre upp i armen?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag ska börja med att nämna att detta är under utredning via läkare, så facit lär komma framöver. Men innan det är klart vill jag ändå ventilera några funderingar.
Bakgrund: jag har några domnade fingrar på båda händerna, samma fingrar som vid karpaltunnelsyndrom (tumme, pekfinger, långfinger och halva ringfingret) så det råder inga tvivel om att det är medianusnerven som är påverkad. Men, när jag försökte provocera fram mer domning hos läkaren hände inget mer. Det känns alltså långt ifrån säkert att det är i karpaltunneln som det finns en förträngning. Jag har fått remiss för att utreda just om det är karpaltunneln som är problemet, så jag kommer få svar på det. (och i så fall operera)
Men...
Jag börjar själv tro mer och mer att förträngningen sitter högre upp, förmodligen i axel eller möjligen i nacken. Bland annat eftersom jag faktiskt stundtals kan följa domningen längs ena armen upp till axeln och för att det händer att jag vaknar av att det sprängvärker i hela armarna. (associerar då till det diskbråck jag har som skapar smärta i låret - inte ischias utan nästa nerv). Och nattskenor till handlederna gör ingen skillnad.
Med tanke på att min kropp är ett måndagsexemplar blir jag inte ett dugg förvånad om det inte är ett vanligt karpaltunnelsyndrom jag har...

Frågan då:
Är det någon här som har erfarenhet av karpaltunnelsyndrom-symptom som har sitt ursprung i nacke eller axlar?
Det jag är mest nyfiken på är hur det har behandlats/åtgärdats?
(eftersom min läkare mest kommenterade att "det blir svårare om besvärens ursprung sitter höger upp"...)
 
Jag har träffat många patienter medinklämning högre upp (inte ovanligt att det är retat på flera ställen heller så länge det sitter ”utanför” nacken)
Har du träffat en sjukgymnast för dessa besvär? Går detonerade att provocera från handen sitter nog inte huvudproblemet där. Det behöver absolut inte vara svårare att behandla!
 
Jag har domnande fingrar och problemet sitter högre upp. Men dp är det de typiska lillfinger och ringfinger som domnar.
 
För ett femtontal år sedan hade jag väldigt ont kring armbågen med domningar i fingrarna. Jag gick till naprapat som hittade att problemet satt i axeln. En nerv i kläm, tror jag att det var. Efter ett antal behandlingar, men framför allt övningar som jag gjorde på egen hand hemma, blev jag av med mina problem.... :)
 
Medianuspåverkan kan absolut härstamma från en inklämning i nacken, antingen från facettled eller disk. Man börjar med en neuorografi (mätning av flödet i nerven) och skulle det inte visa något lär det bli MR av nacke som nästa steg i utredningen.

Är det diskrelaterat läker det ofta ut av sig själv utan operativa ingrepp (som många gånger har tveksam effekt). Är det från facettled (oftast relaterat till artros) så lär du få leva med det.

Symptomen kan ofta mildras av fysioterapi och en skicklig fysioterapeut kan hjälpa till att diffa nacke gentemot karpaltunnel för att se var det retningen är som störst.

/Fysioterapeut
 
Stickningar och domningar kan ju även vara ett tecken på diabetes, problem med sköldkörteln, MS, fibromyalgi och andra otrevligheter. Kräv en rejäl utredning!
 
Jag ska börja med att nämna att detta är under utredning via läkare, så facit lär komma framöver. Men innan det är klart vill jag ändå ventilera några funderingar.
Bakgrund: jag har några domnade fingrar på båda händerna, samma fingrar som vid karpaltunnelsyndrom (tumme, pekfinger, långfinger och halva ringfingret) så det råder inga tvivel om att det är medianusnerven som är påverkad. Men, när jag försökte provocera fram mer domning hos läkaren hände inget mer. Det känns alltså långt ifrån säkert att det är i karpaltunneln som det finns en förträngning. Jag har fått remiss för att utreda just om det är karpaltunneln som är problemet, så jag kommer få svar på det. (och i så fall operera)
Men...
Jag börjar själv tro mer och mer att förträngningen sitter högre upp, förmodligen i axel eller möjligen i nacken. Bland annat eftersom jag faktiskt stundtals kan följa domningen längs ena armen upp till axeln och för att det händer att jag vaknar av att det sprängvärker i hela armarna. (associerar då till det diskbråck jag har som skapar smärta i låret - inte ischias utan nästa nerv). Och nattskenor till handlederna gör ingen skillnad.
Med tanke på att min kropp är ett måndagsexemplar blir jag inte ett dugg förvånad om det inte är ett vanligt karpaltunnelsyndrom jag har...

Frågan då:
Är det någon här som har erfarenhet av karpaltunnelsyndrom-symptom som har sitt ursprung i nacke eller axlar?
Det jag är mest nyfiken på är hur det har behandlats/åtgärdats?
(eftersom min läkare mest kommenterade att "det blir svårare om besvärens ursprung sitter höger upp"...)
Jag är opererad för karpaltunnelsyndrom (vilket kirurgerna bekräftade var rätt diagnos), men alla besvär försvann inte. Fysioterapeut, akupunktur, kiropraktor, yoga och hemmaträning har gjort mig symtomfri.
 
Jag är opererad för karpaltunnelsyndrom (vilket kirurgerna bekräftade var rätt diagnos), men alla besvär försvann inte. Fysioterapeut, akupunktur, kiropraktor, yoga och hemmaträning har gjort mig symtomfri.
Ja absolut. Jag tror att en av de bästa sätten att lindra är just den där tråkiga hemmaträningen.
 
Medianuspåverkan kan absolut härstamma från en inklämning i nacken, antingen från facettled eller disk. Man börjar med en neuorografi (mätning av flödet i nerven) och skulle det inte visa något lär det bli MR av nacke som nästa steg i utredningen.

Är det diskrelaterat läker det ofta ut av sig själv utan operativa ingrepp (som många gånger har tveksam effekt). Är det från facettled (oftast relaterat till artros) så lär du få leva med det.

Symptomen kan ofta mildras av fysioterapi och en skicklig fysioterapeut kan hjälpa till att diffa nacke gentemot karpaltunnel för att se var det retningen är som störst.

/Fysioterapeut
Vill understryka att det t.o.m. kan bli helt bra, men man kanske behöver underhålla rörlighet och jobba på med övningar länge, lite som att borsta tänderna för nacke/Axel/armbåge.
 
Jag ska börja med att nämna att detta är under utredning via läkare, så facit lär komma framöver. Men innan det är klart vill jag ändå ventilera några funderingar.
Bakgrund: jag har några domnade fingrar på båda händerna, samma fingrar som vid karpaltunnelsyndrom (tumme, pekfinger, långfinger och halva ringfingret) så det råder inga tvivel om att det är medianusnerven som är påverkad. Men, när jag försökte provocera fram mer domning hos läkaren hände inget mer. Det känns alltså långt ifrån säkert att det är i karpaltunneln som det finns en förträngning. Jag har fått remiss för att utreda just om det är karpaltunneln som är problemet, så jag kommer få svar på det. (och i så fall operera)
Men...
Jag börjar själv tro mer och mer att förträngningen sitter högre upp, förmodligen i axel eller möjligen i nacken. Bland annat eftersom jag faktiskt stundtals kan följa domningen längs ena armen upp till axeln och för att det händer att jag vaknar av att det sprängvärker i hela armarna. (associerar då till det diskbråck jag har som skapar smärta i låret - inte ischias utan nästa nerv). Och nattskenor till handlederna gör ingen skillnad.
Med tanke på att min kropp är ett måndagsexemplar blir jag inte ett dugg förvånad om det inte är ett vanligt karpaltunnelsyndrom jag har...

Frågan då:
Är det någon här som har erfarenhet av karpaltunnelsyndrom-symptom som har sitt ursprung i nacke eller axlar?
Det jag är mest nyfiken på är hur det har behandlats/åtgärdats?
(eftersom min läkare mest kommenterade att "det blir svårare om besvärens ursprung sitter höger upp"...)
Jag har haft detta... För mig försvinner det nät jag hittar skor som passar mig. Om jag har fel skor spänner jag axlarna och sen domnar fingarna när jag gått med det länge nog.
Jag har varit hos sjukgymnast, kiro, massage, ortoped- det mesta.. Men ett par sulor från stadium löste problemet denna gången...
 
Jag ska börja med att nämna att detta är under utredning via läkare, så facit lär komma framöver. Men innan det är klart vill jag ändå ventilera några funderingar.
Bakgrund: jag har några domnade fingrar på båda händerna, samma fingrar som vid karpaltunnelsyndrom (tumme, pekfinger, långfinger och halva ringfingret) så det råder inga tvivel om att det är medianusnerven som är påverkad. Men, när jag försökte provocera fram mer domning hos läkaren hände inget mer. Det känns alltså långt ifrån säkert att det är i karpaltunneln som det finns en förträngning. Jag har fått remiss för att utreda just om det är karpaltunneln som är problemet, så jag kommer få svar på det. (och i så fall operera)
Men...
Jag börjar själv tro mer och mer att förträngningen sitter högre upp, förmodligen i axel eller möjligen i nacken. Bland annat eftersom jag faktiskt stundtals kan följa domningen längs ena armen upp till axeln och för att det händer att jag vaknar av att det sprängvärker i hela armarna. (associerar då till det diskbråck jag har som skapar smärta i låret - inte ischias utan nästa nerv). Och nattskenor till handlederna gör ingen skillnad.
Med tanke på att min kropp är ett måndagsexemplar blir jag inte ett dugg förvånad om det inte är ett vanligt karpaltunnelsyndrom jag har...

Frågan då:
Är det någon här som har erfarenhet av karpaltunnelsyndrom-symptom som har sitt ursprung i nacke eller axlar?
Det jag är mest nyfiken på är hur det har behandlats/åtgärdats?
(eftersom min läkare mest kommenterade att "det blir svårare om besvärens ursprung sitter höger upp"...)
Hade det, opererade vid armbågen då en nerv satt i kläm där som dom lossade. Sen försvann problemet för mig helt.
 
Tack för alla svar!!
Jag har givetvis inte skrivit alla detaljer i min trådstart. Jag är väl genomkollad på både längden och tvären och behöver i nuläget inga andra utredningar än att hitta var nerven är klämd så att det kan åtgärdas.
Ingen sjukgymnast/fysioterapeut är inblandad än. Bara husläkaren, så här långt.

Men, det jag är nyfiken på är hur man har behandlat liknande fall.
Sjukgymnastik har jag förstått. Naprapat eller liknande är inte aktuellt pga hur nacken ser ut.
 
Tack för alla svar!!
Jag har givetvis inte skrivit alla detaljer i min trådstart. Jag är väl genomkollad på både längden och tvären och behöver i nuläget inga andra utredningar än att hitta var nerven är klämd så att det kan åtgärdas.
Ingen sjukgymnast/fysioterapeut är inblandad än. Bara husläkaren, så här långt.

Men, det jag är nyfiken på är hur man har behandlat liknande fall.
Sjukgymnastik har jag förstått. Naprapat eller liknande är inte aktuellt pga hur nacken ser ut.
I mitt fall så såg man problematiken vid en vanlig slätröntgen av axelpartiet. Det var så korrupt att endast en operation rådde bot på problemet. Så nu är jag helt besvärsfri från både smärta och domningar, men rörligheten är begränsad bakåt och jag ska vara försiktig med rörelser ovan axelhöjd (men det beror på mitt i övrigt kassa skelett).

Däremot så har jag nu stora problem med nacken, och där kan man också se problemen på vanlig slätröntgen, men jag är ändå remitterad att göra en specifik MR för att se exakt hur det ser ut med nerver och blodkärl innan vi går vidare. Så om det är nacken som spökar för dig så hoppas jag att dom gör en djupare utredning!
 
Ringde kliniken jag fått remiss till förra veckan och fick då veta att de har 17 veckors väntetid just nu. Suck, liksom... :meh: Satte upp mig på deras återbudslista, eftersom jag ofta har möjlighet att komma med kort varsel då jag jobbar halvtid på schema. Och idag ringde de mig, så jag har nu fått en återbudstid denna veckan - ungefär 2 månader tidigare än förväntat. Så kanske kanske jag kan få någon form av svar nu....
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 141
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Nån som har gjort och kan dela med sig av erfarenheter? Jag fick för lite mer än 1 år sedan kraftigt utstrålande smärta i högra armen...
Svar
6
· Visningar
1 582
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Har sedan någon månad problem med att händerna blivit svagare och värket. Först kopplade jag det till min fibromyalgi och tänkte inte så...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 895
Senast: Mikan
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
27 808
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp