karpaltunnelsyndrom?

Sv: karpaltunnelsyndrom?

Jag tillhör Kronobergs landsting, och eftersom de har avtal med halland är det inga problem att söka vård där. Jag har skickat en egenremiss till capiomovement, på deras hemsida finns all information och även egenremisser att fylla i och mejla.
 
Sv: karpaltunnelsyndrom?

KL

Oj vilka utredningar ....

Kan KS gå tillbaka av sej självt ? Dvs har ju slitigt i stallet och jobbat TUNGT med både slägga, hammare osv ... Och iom det självklart överansträngt handlederna, så kan en "inflammation" pga överansträgning ge KS symptomen men sen gå tillbaka ? När det nu gått ett tag så känns den inte lika mkt (stickningarna i tumme tom långfinger)

Stickningar i tumme till långfinger har man vid karpaltunnelsyndrom. Många kan bli bra av nattskena från arbetsterapeut i åtminstone tre månader. Annars är det nästan alltid en enkel operation med bra resultat om man ställt rätt diagnos.
Diagnos ställer man på symtomen om de är typiska.
 
Sv: karpaltunnelsyndrom?

Jag är nu så uppgiven att jag inte vet om jag ska skratta eller gråta.
Vaknade flera gånger i natt och försökte dra på mig täcket som kasat ner. Först kunde jag inte greppa tag om det, när det väl lyckades var det för tungt och jag tappade taget. Försökte igen och tog i allt vad jag kunde med det enda resultatet att det gjorde för jäkla ont. Lösningen fick bli att åla nedåt i sängen istället O_o
 
Sv: karpaltunnelsyndrom?

Stickningar i tumme till långfinger har man vid karpaltunnelsyndrom. Många kan bli bra av nattskena från arbetsterapeut i åtminstone tre månader. Annars är det nästan alltid en enkel operation med bra resultat om man ställt rätt diagnos.
Diagnos ställer man på symtomen om de är typiska.

Håller med.

Men ibland får man hinder av praktiska skäl.
I mitt landsting har ortopederna problem med väntetider. Alltså kräver de i stort sett neurografi för att ta sig an remisserna.
Detta innebär ofta en försening på ca 3-6 månader.

De kräver också färsk röntgen på tjugoåringar med misstänkta meniskproblem i knäna, för det skulle ju möjligen eventuellt mot all rimlighet kunna vara artros (?)...
 
Sv: karpaltunnelsyndrom?

Tjatade till mig en tid till mig med på vc när jag ändå skulle dit med sonen. Läkaren höll med mig om att mina problem verkar komma från nacken eftersom hela händerna är påverkade. Han skrev en ny remiss till röntgen som även inkluderade nacken, han påpekade dessutom att han önskar att röntgen blir av snarast :)
Han dikterade samtidigt dom jag var där men jag kommer inte riktigt ihåg vad han sa. Det var inte diskbråck han pratade om utan om något annat.
 
Sv: karpaltunnelsyndrom?

skönt att det löste sig så! Alltid enklare än att behöva åka runt en massa.
 
Sv: karpaltunnelsyndrom?

Det känns skönt att det äntligen " händer" något ;)
Jag är tveksam om det hänger ihop med min misstänkta reumatiska sjukdom, men nu gör jsg röntgen gördt och sen får vi se vad dom dker
 
Sv: karpaltunnelsyndrom?

Ojdå, blev visst lite konstigt på slutet där ;)

Kommer ihåg att läkaren sa att eftersom hela händerna är påverkade så kommer det längre uppifrån. Jag är väldigt spänd i nacke och axlar och öm när man trycker där, ingen större spontan värk, lite stel kanske. Glömde fråga om väldigt spända muskler kan påverka nerverna så pass mycket att jag får dessa symptom. Å andra sidan borde det väl vara bättre när jag sover och slappnar av i sådana fall? ?

Kan det vsra förskjutna diskar han nämnde ?
 
Sv: karpaltunnelsyndrom?

Äntligen har jag fått kallelsen till röntgen, ska dit 20 nov. Vilket känns som en hel evighet, har ställt mig på återbudslistan så ev kan det bli tidigare.
vänster hand blir värre och värre, domnar och blir kall så fort jag har den stilla. Högerhanden känner jag mest av nattetid, förutom värk och fumlighet då.

varit hos sjukgymnast idag och han håller med om att det verkar komma från nacken, men eftersom vi inte vet orsak vill han inte göra något åt det i dagsläget. Han fick bort en del låsningar i ländrygg och en bit upp mot bröstryggen, längre upp ville han inte gå.

Det är bara att vänta på röntgen alltså :(
 
Sv: karpaltunnelsyndrom?

Efter akutbesök idag är Karpaltunnelsyndrom uteslutet. Imorgon väntar MR av bröstrygg, nacke och huvud. Ingen ortoped tillgänglig men en trevlig kirurgläkare som inte bara hänvisade mig vidare, jag är mycket tacksam :)
 
Sv: karpaltunnelsyndrom?

Låter som karpaltunnelsyndrom hade varit bättre :(
Hoppas de hittar något som kan fixas lätt!
 
Sv: karpaltunnelsyndrom?

Att det skulle komma från nacken är uteslutet efter magnetröntgen i fredags, nu är remiss istället skickad till neurologen.

Tokhyllar läkaren jag träffade i torsdags, när han ringde igår bad han nästan om ursäkt för att han inte kunde hjälpa mig ;) han remitterande mig till växjö där han känner neurologerna.
Som sagt var, bemötandet betyder så mycket och speciellt när man är så slut ocv uppgiven som jag är, och hans bemötande var helt underbart. Enkel, trevlig och väldigt sympatisk med en vilja att se till att något händer med min utredning.
Som han själv sa, att eftersom det inte finns något jag kan göra med min kniv måste jag tyvärr skicka vidare dig. Fasen med, jag ville ju veta vad detta berodde på!

Nu är det bara att vänta på en tid hos neurologen (1-2) månader :crazy:, jag är skitorolig.
reumatologen ringde också idag och berättade att jag har D-vitamin brist, det skulle ev kun a förklara en del av mina bekymmer men just domningar har jag inte hittat något samband med.

vitaminbrist är ganska banalt jämfört med vad jag fruktar för, olika otäcka neurologi sjukdomar.
 
Sv: karpaltunnelsyndrom?

Ja vitaminbrist är ju enkelt i jämförelse :) Det är ju rätt vanligt med d vitaminbrist när man har fibro som jag har för mig du hade?
Jobbigt med väntan, man hittar tänka och googla lite för mycket, skönt att det blev snabb röntgen iaf och låter som en kanonläkare :)
 
Sv: karpaltunnelsyndrom?

Jo jag har fibro sedan tidigare, fast aldrig hört talas om att D vitaminbrist är vanligt hos oss.

hoppas såklart att en stor del av värken kan bero på detta, domningarna är jag tveksam till. Jag har iaf inte hittat någon sida där det stor med som symtom.

Mår skit just nu, oron och sömnbristen gör mig till ett vrak :(
 
Sv: karpaltunnelsyndrom?

Ovissheten fortsätter. Ett neurologbesök i fredags gav absolut ingenting ( förutom att jag nu vet när hans arm somnade en gång för länge sedan, och hur han upplevde det) han berättade väldigt ingående om hur bra bilder man kan få med slätröntgen, tyvärr glömde han undersöka varför jag är svagare i vänster ben, vilket jag tyckte var mer relevant.
Det enda besöket gav var en remiss till magnetröntgen av skulder / nyckelbensregionen för stt se om något kläms åt där. Någon gång i jan el feb :crazy:
Vänster hand sticker och domnar mest hela tiden nu, har även spridit sig till underarmen.

Om någon vecka ska jag till reumatologen igen, lämnade blodprov till det besöket häromdagen och efter vad jag kan tyda på provtagningsunderlaget har iaf inte han uteslutit någon muskelåkomma. ( min systet har en ärftlig sådan )

Är orolig då jag bara blir sämre hela tiden. På måndag måste jag ringa Halmstad och höra om vad som händer med min remiss.
 

Liknande trådar

T
Övr. Barn Har läst nånstans att det är relativt vanligt med karpaltunnelsyndrom när man är gravid. Jag är bara i vecka 17 men känner redan av...
Svar
18
· Visningar
5 167
Senast: twinstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp