Erfarenhet av Pagemaker

Leoni

Trådstartare
Måste fråga ang dataprogrammet Pagemaker. är det något en vanlig, halvdassig datapulare kan lära sig använda hyfsat fort på egenhand?

Leoni- vars enkla lilla personaltidning plötsligt bara växte

Sv: Erfarenhet av Pagemaker

Adobe Pagemaker är gaaaaaammalt... Adobe InDesign är mycket bättre och stabilare.

Men det är som med Photoshop. Det finns funktioner till allt, så skall det bli bra får det ta gott om tid.

Pagemaker är ju sådär kul (fast inte speciellt svårt), jobbade med det för ca 10 år sedan... Nu jobbar jag i QuarkXpress, tror det är lättare att lära sig än InDesign.

LucyPearl skrev:
Pagemaker är ju sådär kul (fast inte speciellt svårt), jobbade med det för ca 10 år sedan... Nu jobbar jag i QuarkXpress, tror det är lättare att lära sig än InDesign.

Jag tycker åtminstone Quarken är roligare. Lärde mig PageMaker och InDesign först så det är lite svårt att säga nåt om vilket som är enklast, det är ju tre väldigt lika program - kan du ett kan du i princip alla. och jag tror att man kan sitta och klura sig till grunderna, så gjorde iallafall jag, utan att hela tiden läsa i inst.bok, bara man inte är feg för att prova sig fram... Spara ofta bara :D

InDesignen är jag rent ut sagt galen på men det är för att vi har så många bra kortkommando och typografimallar i Quarken på jobet :D som jag hela tiden jämför med :smirk:

Är PageMaker billigare än InDesign? Annars ska du nog satsa på ID. eller Quark, emn jag är osäker om den går att få tag i till PC... :crazy:

De flesta layoutprogram fungerar ju ungefär likadant. Pagemaker, Indesign och Quark bygger ju på samma princip. Men: Pagemaker är som sagt stenålder. Quark är DYRT!! En Q-licens kostar i runda slängar 20.000 kr.

Satsa på Indesign. Indesign fungerar ju dessutom väldigt bra med de andra adobe-programmen som man måste hålla sig med. Det går att lära sig med hjälp av manualen. Sätt igång och experimentera bara.

Och ett tips för inbitna Quark-användare (som mig själv) men som tvingats över till Indesign. Man kan byta de kortkommandon som Adobe valt. Gå in på Redigera/Kortkommandon och byt från standard till Quark 4.0.

och vad kosta Adobe Indesign.
Är inte såå billig den heller ;)

Hermelin skrev:
Gå in på Redigera/Kortkommandon och byt från standard till Quark 4.0.

Så du menar att quarkens kortkommando finns i InDesignen?? Men jag har ju inget äpple på mitt pc-tangentbord, hur går detta ihop, eller missförstod jag?

Men om det stämmer så :bow: :bow:

Om jag minns rätt (det är flera år sen jag jobba med mac) så är äpplet utbytt mot Alt på pc-tangentbordet.
Jag har också mest jobbat med Quark i mac, bara lite i pc. Nu är jag nödd och tvungen att använda InDesign i PC. Man får ju använda de verktyg som arbetet har...

Och Laban - det är riktigt. InDesign är inte heller billigt även om det är många tusen billigare än Quark. Men om man behöver riktiga verktyg så får det väl kosta lite.

Hermelin skrev:
Och Laban - det är riktigt. InDesign är inte heller billigt även om det är många tusen billigare än Quark. Men om man behöver riktiga verktyg så får det väl kosta lite.

Stämmer men frågan är om en privatperson verkligen behöver just sådana program :)

Det är ju vi privatpersoner som aka ha dom värsta programmen, är man på jobbet duger vad som helst för man är ju bara där för löningen. :angel:

Laban skrev:
Stämmer men frågan är om en privatperson verkligen behöver just sådana program :)

Jo, men jag fick uppfattningen att om man gör en personaltidning så gör man inte det som privatperson. Men jag kan ha missuppfattat, det är inte ett dugg ovanligt.
Men jag jobbar ju med sånt här och är van vid att ha de mer avancerade programmen. Och jag har samma uppsättning i min hemdator eftersom jag ofta jobbar hemma.

Jo man vet ju inte.

Fst låter endå lite för stort om det bara är till en personaltidning men det är säker bara så som jag tycker :)

Det beror kanske på hur många som ingår i 'personalen'. Hos oss är vi 2 500 personer som vill läsa tidningen. På mitt förra jobb var vi 4 500 läsare och flera anställda för att göra den.
Så en personaltidning kan nog vara allt från ett kopierat A4-blad till en ganska så flashig tidskrift. Sen får ju varje företag självt avgöra hur stora resurser de vill lägga på sin personaltidning och vilka verktyg de kan behöva. Vi lägger ner ett par hundra tusen varje år.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 700
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 946
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
11 240
Senast: Svartkatt
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var... 2 3
Svar
47
· Visningar
8 444
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka