Erfarenhet av problem med bukspotkörteln?

H

Hjalti

Den andra hunden på gården här, inte min Frida utan Loka togs till veterinär för 2 månader sedan då vi trodde hon hade fått skabb. Blev en hårlös större fläck på svansen, blev kal om magen, brösten, öronen och hade klåda. Vi bytte efter strongholdbehandlingen till nytt foder med bara en proteinkälla för att kolla om det hjälpte innan vi började tänka på att det skulle vara allergi. Distrikt vet "trodde" det va skabb utan att vare sig ta blodprov eller skap prov och satte henne på en dunderkur med stronghold som skulle ges var 14e dag i stället för en månads mellanrum. Då detta inte hjälpte så gick vi till en duktig privat veterinär som direkt sa att han nästan 100% kunde säga att det berodde på hennes bukspottkörtel, tog ett blodprov för analys och det visade sig att han hade rätt. Värdet skulle ligga runt 11,5 om jag inte minns fel och Lokas låg på 0,4.

Vi har nu i en veckas tid gett henne medicin som hon sedan får gå på resten av sitt liv men nu till frågan, är det någon som har erfarenhet av detta och hur lång tid tog det innan era hundar blev bra igen i hud och päls? Vi ska återkomma till vet snart igen men jag tycker att pälsen fortsätter att ramla av:(. Vi behandlar henne också med salva på magen då hon hade fått lite svamp av allt slickande och kliande, detta har blivit bättre men klådan finns fortfarande där. Tack alla hundkunniga:).
 
Sv: Erfarenhet av problem med bukspotkörteln?

Jag antar att du menar sköldkörteln och inte bukspottkörteln. ;)
Bukspottkörtelproblem ger inte hudproblem utan hunden får bekymmer med magen.

Om hunden sätts på rätt dos skörkörtelhormon(man får kolla med blodprov) så brukar det räta till sig ganska snabbt.
 
Sv: Erfarenhet av problem med sköldkörteln?

Ja tack för du rättade mig:). Ok hoppas det vänder och blir bättre, inget kul när pälsen blir glesare och glesare trots påbörjad medicinering, tar kanske ett tag innan allt rättat till sig.
 
Sv: Erfarenhet av problem med bukspotkörteln?

Mot svampen kan ni behandla med Malaseb schampo. Finns hos veterinären! Om nu inte salvan verkar hjälpa. Använder det schampot på min hund när han får svamp och det hjälper fort och bra. Man kan även köpa Malacetic Wipes, det är våtservetter som man torkar det svampinfekterade området med. Även de finns att köpa hos veterinär.

När det gäller sköldkörteln tar det ett tag innan allt återställs till det normala igen. Det är viktigt att kontrollera med blodprov regelbundet, så att man ser att T4-värdet ligger inom vad som är normalt. Gör det inte det måste man ändra dosen på thyroxintabletterna.
 
Sv: Erfarenhet av problem med bukspotkörteln?

När sköldkörteln producerar för lite hormon får man helt enkelt tillföra hormon i tablettform. Hormonnivåerna höjs direkt när man börjar medicinera, men man kan behöva korrigera dosen emellanåt. Därför är det nödvändigt att ta nya prover med jämna mellanrum.

När hunden har en underproduktion av sköldkörtelhormon fungerar inte "håromsättningen" som den ska. Det bildas inga nya hårstrån utan hårfollikeln har fastnat i telogen fas. Därför blir vissa hundar kala (får alopecier) och dassig päls. När man sedan börjar medicinera så går hårfolliklarna in i anagen fas och börjar bilda nya hårstrån. När dessa börjar skjuta fram inne i hårsäcken så fälls alla de gamla hårstråna och hunden kan bli ännu kalare under en period.

Om hunden har en infektion på magen som fortfarande kliar så fungerar inte salvan som den ska. Om det rör sig om jästvamp och ett större område hud så kan det krävas behandling med tabletter. Schamponering med Malaseb eller Malacetic tror jag också fungerar bättre än salva.

Man ska tänka på att hypotyreos (underproduktion av sköldkörtelhormon) i sig inte orsakar någon klåda. Sekundära infektioner kan förstås ge klåda, men samtidigt kan hudinfektioner av olika ursrung ge ett falskt lågt sköldkörtelhormonvärde...
 
Sv: Erfarenhet av problem med bukspotkörteln?

KL.

Tack ska ni ha. Hon behandlas nu med Leventa för att få upp värdet sen smörjs hon morgon och kväll med Fuciderm mot svampringarna som vi fick av vet, dom börjar gå tillbaka men hon får gå med tratt några timmar efter då hon vill slicka på magen.Märkligt då fuciderm inte verkar ta svamp enligt bruksanvisningen utan är bakteriedödande, det måste jag fråga på måndag varför jag fick den salvan. Vi ska ringa vet på måndag för att stämma av. Då kan det ju vara så att medicinen börjat verka och det visar sig i att hon tappar päls, jag tycker att pälsen börjar glesna och att hon blivit fulare i pälsen senaste veckan nämligen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Erfarenhet av problem med bukspotkörteln?

Jästsvamp visar sig inte som ringar. Det handlar nog snarare om en bakteriell infektion (staffar kan ge "rundlar" i huden). Eller ringorm - men då skulle det blossa upp ordentligt av Fuciderm. En utbredd bakteriell hudinfektion ska inte behandlas med salva.
 
Sv: Erfarenhet av problem med bukspotkörteln?

Det är inte riktigt ringar utan små sårskorpor som blivit av att hon kliat magen med baktassarna, vet sa att det kunde blivit svamp med då hon slickat på såren men nu får ha tratt. Magen är kal då hon tappat mycket päls, precis som svans och armbågar. Men det är bara 4 små sårskorpor som vi smörjer annars är huden fin bara glesare med päls mer än den brukar.
 

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 300
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 293
Senast: Ela
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 380
Hundhälsa Ja, här kommer en till tråd om prostataproblem. Är det någon här som har hört om om hanhundar som haft problem med prostatan, där den...
Svar
8
· Visningar
11 696
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp