erfarenhet o tips av sömnsvårigheter?

vtok

Trådstartare
ngn som har erfarenheter av sömnsvårigheter o om det finns ngt som kan vara ett effektivt sätt o lindra dom?

har mått dåligt psykiskt en lite längre tid nu o har gått på lite olika mediciner -- dom flesta med sömnsvårigheter som biverkning.

tar bara en medicin nu men har ff svårt o sova. är ofta trött men inte sömnig o när jag sover så vaknar jag flera ggr o drömmer så jobbiga drömmar -- drömmar med jättemkt stress eller jag är väldigt rädd eller ledsen. sover ytligt så drömmarna är kvar när jag vaknar o vet ngn stund inte vad som är dröm eller verklighet. så jobbigt.

har medicin för insomning o ett par st för ge dåsighet för mer djupare sömn -- men insomningstabletterna har jag ätit över 1 år nu -- o effekten är inte lika stor längre -- har ff recept på 1 tablett men får hela tiden öka dosen för ngn effekt.. dom andra medicinerna har jobbiga biverkningar bla trötthet som sitter i hela fm nästa dag så dom vill jag inte ta för ofta. sover kanske ngt bättre på dom men blir inte piggare!..

kliver alltid upp tidigt o försöker röra på mig ngt varje dag o har mkt minskat kaffedrickandet. aktiverar hjärnan på dagen o provat lyssna på ngt när jag ska sova eller ha det helt tyst. även sånthär ’noise’ men hjärnan är på högvarv o pga måendet i övrigt finns det eg inget jag kan tänka på för ’slappna av’ för alla tankar på typ allt är jobbiga på ngt sätt. koncentrera mig på ngt tex pod för slippa egna tankarna går ofta inte. det börjar bli så jobbigt o skulle så mkt vilja kunna sova en hel natt eller ffa vakna Utvilad.

finns det ngt mer som kan vara värt o testa?...
 
Jag sover dåligt sedan några år tillbaka. Vaknar jätteofta och har svårt att somna om. Ibland blir det bara 2-3 timmar per natt. Jag skulle vilja prova melatonin.
 
Jag fick gå på utredning hos en arbetsterapeut för mina sömnsvårigheter och det landade i ett kedjetäcke. Det har fungerat superbra i nästan 3 år - efter flera år av sömnsvårigheter fick jag äntligen vakna utvilad, men senaste månaderna har jag fått tillbaka det och täcket hjälper inte på samma sätt. Jag har liksom vant mig vid det och eventuellt skulle jag behöva ett ännu tyngre nu. Men det kan vara värt att testa. Har en kompis som oxå haft problem, men hon trivdes bättre med ett bolltäcke.
 
@SaraXX visst är det jobbigt! mest jobbigt tycker jag för det nu aldrig är känslan ’är så trött vill bara gå o lägga mig’ utan är jättespeedad o zombie samtidigt. drar mig för gå o lägga mig alls -- det är aldrig avslappnat o skönt o krypa ner i sängen -- bara jobbigt.

melatonin har jag läst ngt om ffa skrivs ut till lite äldre typ över 50?... är inte ens medelålders..

@starcraft har hört endel om såna täcken! men blir det inte varmt?... kan svettas mängder när jag vaknar på natten o det är Också jobbigt.. fast har bara runt täcke.
 
@starcraft har hört endel om såna täcken! men blir det inte varmt?... kan svettas mängder när jag vaknar på natten o det är Också jobbigt.. fast har bara runt täcke.

Jo de är ganska varma trots att de är tunna. Men jag är en fryslort. Har det på sommaren förutom när det var som allra varmast. På vintern har jag det + antingen fleecefilt eller ett duntäcke över. Mitt ex var sjukt varm av sig och använde nästan aldrig täcke i vanliga fall, men han sov ganska ofta under kedjetäcket ändå för han tyckte det var så avslappnande och skönt. Det bästa isf är om du kan få det på recept, för då kan du lämna tillbaka det utan problem om du inte trivs med det. De är ju väldigt dyra annars att köpa.
 
Jag har testat melatonin. Det hjälpte massor! När "sömnrutinen" var tillbaka klarade jag mig utan medicin och har sovit ordentligt i snart ett år.

Prata med vården om att få det utskrivet. Det finns ingen åldersgräns. Jag var 28 när jag fick det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 445
Senast: Hazel
·
  • Artikel
Dagbok Håller på att vänja in mig på ny medicin och mår sådär helt ärligt. Vet att det kan ta några veckor men det känns som jag har fått typ...
Svar
0
· Visningar
499
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 674
Senast: vtok
·
Kropp & Själ inatt fick jag sån plötslig attack. låg i sängen o skulle sova -- så blev jag så jätteillamående o konstig i kroppen.. började...
Svar
17
· Visningar
1 976
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp