Att aldrig få sova

Jag var med i en studie med internetbaserad terapi, och den hade så bra resultat att den numera används 'på riktigt'.
https://www.hanterakanslor.se/mardrommar

"Min" studie; https://www.svd.se/a/3b3fb472-adab-3aba-94ff-0ec20a8f3767/mardrommar-tranar-oss-att-kanna-igen-hot (finns flera artiklar att läsa, vet att det var lite av en grej då, så många skrev om det. Fick frågan att vara med i typ morgonsoffan själv 😅)

Tack för länkarna! De ska jag kolla upp.
 
Jag också men alla vill ju inte det. Är ju olagligt. Fast man blir knappast åtalad, tullen förverkar väl bara tabletterna om de råkar hitta dem.
Nej det är inte olagligt. inom EU får du köpa läkemedel för eget bruk. Finns några krav, de ska vara godkända i Sverige o försäljningslandet, inköpas på godkända apotek el motsvarande, vara för privatbruk, Max en årsförbrukning och om receptbelagt ska det finnas recept. Nu när det numera restnoteras så många olika läkemedel i Sverige så är det inte ovanligt att personer köper via nätet på utländska apotek med ett svenskt recept fullt lagligt.
 
Nej det är inte olagligt. inom EU får du köpa läkemedel för eget bruk. Finns några krav, de ska vara godkända i Sverige o försäljningslandet, inköpas på godkända apotek el motsvarande, vara för privatbruk, Max en årsförbrukning och om receptbelagt ska det finnas recept. Nu när det numera restnoteras så många olika läkemedel i Sverige så är det inte ovanligt att personer köper via nätet på utländska apotek med ett svenskt recept fullt lagligt.
Jag vet. Nu är det inte läkemedel i allmänhet jag tänkte på utan just melatonin.
Eftersom det klassas som ett kosttillskott i de flesta (alla?) andra EU-länder så hur får man då ett recept på det i t.ex. Spanien?
Skriver utländska läkare recept på ett receptfritt kosttillskott?

Är det ens möjligt att köpa melatonin med svenskt recept från ett utländskt apotek? Tror inte det. Eftersom det måste vara en produkt som är godkänt som läkemedel i Sverige, inte vilket melatoninmärke som helst.
 
Nä melatonin är inte receptbelagt. Det är fritt fram att köpa från annat EES-land. Själv köper jag det på apotek, eller onlineapotek.

https://www.tullverket.se/privat/pa...emedelpanatet.4.7df61c5915510cfe9e7108b1.html
Det är bara de små förpackningarna mot jetlag som är receptfria i Sverige.

Det står ju på den sidan du länkade att man får köpa från annat EU/EES-land om läkemedlet är:
  1. godkänt och receptfritt i Sverige eller, i fråga om receptbelagda läkemedel, har förskrivits av en behörig förskrivare inom EES.
Info från Läkemedelsverket: https://fragor.lakemedelsverket.se/org/lakemedelsverket/d/bestalla-melatonin-fran-utlandet-y2f7/

Det är alltså bara de melatoninprodukter som är godkända läkemedel i Sverige som man får köpa från annat EU/EES-land.
 
Det är bara de små förpackningarna mot jetlag som är receptfria i Sverige.

Det står ju på den sidan du länkade att man får köpa från annat EU/EES-land om läkemedlet är:
  1. godkänt och receptfritt i Sverige eller, i fråga om receptbelagda läkemedel, har förskrivits av en behörig förskrivare inom EES.
Info från Läkemedelsverket: https://fragor.lakemedelsverket.se/org/lakemedelsverket/d/bestalla-melatonin-fran-utlandet-y2f7/

Det är alltså bara de melatoninprodukter som är godkända läkemedel i Sverige som man får köpa från annat EU/EES-land.

Jag får nio träffar i olika styrkor om jag söker på melatonin och receptfritt

https://www.lakemedelsverket.se/sv/...elatonin&activeTab=1&medProdFormExpanded=true
 
Jag får nio träffar i olika styrkor om jag söker på melatonin och receptfritt

https://www.lakemedelsverket.se/sv/...elatonin&activeTab=1&medProdFormExpanded=true
Jag skrev ju att det bara är små förpackningar som är receptfria.
Om du är gullig och går in på varje produkts förpackningsinfo på den sidan du länkade så ser du att det bara är förpackningar med 10 tabletter och 30 ml som är receptfria.
Jag anser att det är ”små förpackningar”.
Avslutar diskussionen här.
 
Ja, men du kan ju ändå beställa den styrka du vill ha, och få det billigare än via apoteken i Sverige. Men det är inte särskilt dyrt här heller.

För mig så räcker det med en förpackning Melatan 3mg/10st per månad, iom att jag inte använder dom varje natt utan bara för att "komma igång" med sömnen igen. Kostar bara 89kr på ett större nätapotek. Dom har en 5mg/10st för 89kr också.

3 förpackningar så man har 5mg i 30 dagar är alltså 267kr.
 
kan säkert be min pappa ta med från tyskland. Vet inte om dom är billigare där.. Ni som beställer utomlands får gärna skriva vart ni beställer ifrån (i dm)
Jag tar också gärna tips om varifrån ni beställer. Melatonin hjälper mig jättebra när sömnen trasslar till sig fullständigt, men det är ju dyrt...
 
Ni som tar melatonin hur långt innan ni lägger er tar ni det? Jag har tagit det 1 timme innan jag ska sova för det är då jag tar andra mediciner, men google menar allt mellan 2 och 4(!) timmar innan?
 
Ni som tar melatonin hur långt innan ni lägger er tar ni det? Jag har tagit det 1 timme innan jag ska sova för det är då jag tar andra mediciner, men google menar allt mellan 2 och 4(!) timmar innan?
Jag brukar ta all min medicin (melatonin + lergigan + escitalopram) typ 2-3 timmar innan jag ska sova. Jag behöver börja bli lite trött innan jag går och lägger mig, annars drar hjärnan igång. Får allt på recept från VC.
 
Ni som tar melatonin hur långt innan ni lägger er tar ni det? Jag har tagit det 1 timme innan jag ska sova för det är då jag tar andra mediciner, men google menar allt mellan 2 och 4(!) timmar innan?
Direktverkande ska tas när man ska sova, den peakar ca 30 minuter efter att man tagit den och sen sjunker den snabbt.
Jag tar min time release när jag ska sova.
 
8:90 per tablett är dyrt.
De jag köper kostar ca 1:- per tablett. Eller lite mindre.
Melatonin är dyrt i Sverige. En läkare jag gick till en gång sa att ”det är ocker”.
 
Ni som tar melatonin hur långt innan ni lägger er tar ni det? Jag har tagit det 1 timme innan jag ska sova för det är då jag tar andra mediciner, men google menar allt mellan 2 och 4(!) timmar innan?

Jag tar max 30 minuter innan jag siktar på att somna. Dvs jag tar det efter att jag borstat tänderna, precis innan jag hoppar i sängen.
 
Ni som tar melatonin hur långt innan ni lägger er tar ni det? Jag har tagit det 1 timme innan jag ska sova för det är då jag tar andra mediciner, men google menar allt mellan 2 och 4(!) timmar innan?
Prova dig fram! Det är så enormt olika hur man reagerar. När jag fick melatonin första gången då i form av circadin fick jag veta att den skulle jag ta en timme innan. Jag började må illa efter ca 20 minuter också var den natten förstörd. Testade att ta den vid lite olika tidpunkter men kom aldrig överens med den utan gick över till vanligt melatonin. Jag tar den mellan 30-60 minuter innan jag lägger mig men ibland blir det två timmar om något oförutsett händer och jag inte kan lägga mig som tänkt. Det blir ingen jätteskillnad på sömnen för mig men kanske lite som ett extra sömntåg. Jag har dock inga problem med att fortsätta vara vaken. Den gör mig inte tröttare.
 
På onsdag ska jag träffa ännu en ny läkare och jag känner mig livrädd. När jag bytte vårdcentral va det för att detta stället hade en läkare som min mamma gillade, nu fick jag inte ens en tid hos den läkaren för han är inte där igen förrän efter sommaren så nu får jag igen en läkare jag har noll info om, sist gjorde det bara att jag blev av med mina smärtstillande och har förlorat så mycket livskvalitet sen dess. Jag orkar snart inte psykiskt längre
 
Läkaren idag va fantastisk, va inga problem att fortsätta på min imovane och jag fick tillbaka mina smärtstillande, jag grät lite av lättnad. Jag tog inte upp sömnproblemen, att få tillbaka mina smärtstillande va liksom prio ett.

Det känns som att melatoninen funkar litegrann, även när jag sovit skit som inatt (vaken varje timme minst) så känns det som att jag faktiskt sover därimellan innan har det mest känts som att jag halvsovit. Även de bättre nätterna är bättre än de va förut, har inte ökat utan kör 3mg så man kan ju prova att ta mer kanske
 
Apropå melantonin: Jag köpte en ask när jag var i USA tidigare i veckan men ser nu att de är på 10mg. Det verkar ju jättemycket med tanke på att ni andra i tråden pratar om 3 och 5mg. Bör jag vara orolig? Jag såg bara alternativ med 10 eller 12mg där jag var, så jag tog det lägsta av det jag kunde hitta så att säga.
 
Apropå melantonin: Jag köpte en ask när jag var i USA tidigare i veckan men ser nu att de är på 10mg. Det verkar ju jättemycket med tanke på att ni andra i tråden pratar om 3 och 5mg. Bör jag vara orolig? Jag såg bara alternativ med 10 eller 12mg där jag var, så jag tog det lägsta av det jag kunde hitta så att säga.

Det som händer med mig om jag tar 3mg när jag egentligen inte behöver det, är att jag börjar drömma under insomningen och det kan bli riktigt skumt 😅.

Går dom att knäcka? Isf hade jag provat en halva eller tredje/fjärdedel eller vad den nu knäcks av i.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 929
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 366
Senast: Linn-Nora
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 217
Senast: manda
·
Kropp & Själ Jag hoppas att någon har någon tanke eller själv har upplevt eller vet, har testat Citalopram själv osv. Jag har nu tagit Citalopram i...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 256
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp