Att aldrig få sova

Apropå melantonin: Jag köpte en ask när jag var i USA tidigare i veckan men ser nu att de är på 10mg. Det verkar ju jättemycket med tanke på att ni andra i tråden pratar om 3 och 5mg. Bör jag vara orolig? Jag såg bara alternativ med 10 eller 12mg där jag var, så jag tog det lägsta av det jag kunde hitta så att säga.
Ingen aning om huruvida det kan vara fel för dig. Men jag går på 10 mg Melatonin per natt. Dock är mina på 5 mg och jag delar totaldosen på 2 tillfällen iom att jag vaknar inom några timmar efter insomning. Jag har också fått 12 mg förut. Allt utskrivet av läkare som inte ser dosen som jätteextrem.
 
Det som händer med mig om jag tar 3mg när jag egentligen inte behöver det, är att jag börjar drömma under insomningen och det kan bli riktigt skumt 😅.

Går dom att knäcka? Isf hade jag provat en halva eller tredje/fjärdedel eller vad den nu knäcks av i.

Ingen aning om huruvida det kan vara fel för dig. Men jag går på 10 mg Melatonin per natt. Dock är mina på 5 mg och jag delar totaldosen på 2 tillfällen iom att jag vaknar inom några timmar efter insomning. Jag har också fått 12 mg förut. Allt utskrivet av läkare som inte ser dosen som jätteextrem.
Tack för input! Ska kanske försöka att dela en tablett och börja med det då, så får vi se hur kroppen reagerar. 10mg verkade som sagt vara den vanligaste dosen där jag var, så det borde ju inte vara några konstigheter egentligen, men jag tar det säkra före det osäkra såhär i början :)
 
Tack för input! Ska kanske försöka att dela en tablett och börja med det då, så får vi se hur kroppen reagerar. 10mg verkade som sagt vara den vanligaste dosen där jag var, så det borde ju inte vara några konstigheter egentligen, men jag tar det säkra före det osäkra såhär i början :)
Det är ju inte farligt så men kan vara onödigt. Risken för biverkningar ökar ju med ökad dos. Jag har melatonin som förebyggande för hortonshuvudvärk och jag har testat högre doser men över 5 mg får jag som baksmälla dagen efter. På 5 mg får jag inga biverkningar alls.
Det är så individuellt hur man reagerar men personligen hade jag delat den i tre. Jag hade inte velat börja på så hög dos.
 
Det är ju inte farligt så men kan vara onödigt. Risken för biverkningar ökar ju med ökad dos. Jag har melatonin som förebyggande för hortonshuvudvärk och jag har testat högre doser men över 5 mg får jag som baksmälla dagen efter. På 5 mg får jag inga biverkningar alls.
Det är så individuellt hur man reagerar men personligen hade jag delat den i tre. Jag hade inte velat börja på så hög dos.
Nej, det känns lite onödigt att gå rakt på en dos som är mer än tre gånger så stor som många andra verkar få utskrivet även om det som sagt inte är farligt som så. Jag lyckades dela en tablett i två igår, så jag tog 5mg innan jag gick och la mig. Tyvärr märkte jag ingen skillnad alls utan låg vaken i tre timmar efter att jag gått och lagt mig :down: Min dygnsrytm är dock lite ur balans just nu av andra anledningar (resa och jetlag), så jag kanske ska vänta lite och prova ett par gånger till innan jag dömer ut melantonin som hjälpmedel helt.
 
Säg till om du vill att jag ska bryta ut diskussionen om melantonin @Hazel, jag fick lite dåligt samvete nu för att ha kapat din tråd med min egen fråga!
 
Säg till om du vill att jag ska bryta ut diskussionen om melantonin @Hazel, jag fick lite dåligt samvete nu för att ha kapat din tråd med min egen fråga!

Mig gör det inget :) det kan va kvar

Inatt sov jag sådär bra (för att vara jag igen) somnar strax efter 11 och vaknar inte förrän 3.30 typ. Detta hände i princip aldrig innan melatonin, det är bisarrt hur mycket det gör på mitt mående. Pigg är jag ju inte, det ingår ju liksom i diagnosen men psykiskt är det en gigantisk skillnad. Lite som att kunna se världen i färg igen
 
Ingen aning om huruvida det kan vara fel för dig. Men jag går på 10 mg Melatonin per natt. Dock är mina på 5 mg och jag delar totaldosen på 2 tillfällen iom att jag vaknar inom några timmar efter insomning. Jag har också fått 12 mg förut. Allt utskrivet av läkare som inte ser dosen som jätteextrem.
Tar du tablett nr 2 när du vaknar till eller hur gör du? :)
 
Apropå melantonin: Jag köpte en ask när jag var i USA tidigare i veckan men ser nu att de är på 10mg. Det verkar ju jättemycket med tanke på att ni andra i tråden pratar om 3 och 5mg. Bör jag vara orolig? Jag såg bara alternativ med 10 eller 12mg där jag var, så jag tog det lägsta av det jag kunde hitta så att säga.
De som finns att köpa receptfritt här är på 1 mg.
 
Mig gör det inget :) det kan va kvar

Inatt sov jag sådär bra (för att vara jag igen) somnar strax efter 11 och vaknar inte förrän 3.30 typ. Detta hände i princip aldrig innan melatonin, det är bisarrt hur mycket det gör på mitt mående. Pigg är jag ju inte, det ingår ju liksom i diagnosen men psykiskt är det en gigantisk skillnad. Lite som att kunna se världen i färg igen
Skönt att du hittat nåt som hjälper!
Jag har också ME och sover i perioder jättedåligt. Somnar "aldrig" och vaknar alldeles för tidigt.
Nu har jag ätit L-tryptofan till kvällen i nån månad, tar ett gram ett par timmar innan jag ska somna. Å som jag sover! 🙏 Som bäst sover jag på morgonen när väckarklockan ringer och på helgerna kan jag sova till sju/nästan åtta ibland. Det hände aldrig förut. Vaknade ofta runt 4 och sen var det liksom bara att vänta ut tiden.
Tryptofan är ett protein som kroppen använder för att tillverka melatonin och serotonin. 😊 Så det bidrar både till sömn och lugn och ro.
 
Apropå melantonin: Jag köpte en ask när jag var i USA tidigare i veckan men ser nu att de är på 10mg. Det verkar ju jättemycket med tanke på att ni andra i tråden pratar om 3 och 5mg. Bör jag vara orolig? Jag såg bara alternativ med 10 eller 12mg där jag var, så jag tog det lägsta av det jag kunde hitta så att säga.
Orolig behöver du nog inte vara. Den rekommenderade dosen för barn över 4 år med sömnsvårigheter är 1-5 mg. Nu vet jag inte hur stor du är, men jag tror nog att du väger betydligt mer än en 4-åring.
 
Kapar väl min egen tråd typ men orkar inte starta en ny

När jag va hos den nya läkaren så ville hon att jag skulle boka en ny tid hos henne 2 veckor senare för uppföljing och diskutera smärtstillande vi satt in igen. Idag gjorde jag således det

Fick veta att läkaren nu är borta pga akut sjukdomsfall i familjen och dom vet inte om hon ens kommer tillbaka. Sjuksköterskan påstår också att det inte ens finns nån anteckning från mitt besök. Så en annan läkare ska ringa upp mig den 4e, jag känner bara att jag orkar inte mer. Jag har haft en vecka med faktisk livskvalitet nu och nu ska jag in i den här jävla härvan igen? En ny läkare, inga anteckningar, inte ens ett besök utan jag ska försöka förklara över telefon att jag behöver den här medicinen.

Har gråtit hela eftermiddagen, tar dom medicinen igen vet jag faktiskt inte om jag orkar med livet mer
 
Kapar väl min egen tråd typ men orkar inte starta en ny

När jag va hos den nya läkaren så ville hon att jag skulle boka en ny tid hos henne 2 veckor senare för uppföljing och diskutera smärtstillande vi satt in igen. Idag gjorde jag således det

Fick veta att läkaren nu är borta pga akut sjukdomsfall i familjen och dom vet inte om hon ens kommer tillbaka. Sjuksköterskan påstår också att det inte ens finns nån anteckning från mitt besök. Så en annan läkare ska ringa upp mig den 4e, jag känner bara att jag orkar inte mer. Jag har haft en vecka med faktisk livskvalitet nu och nu ska jag in i den här jävla härvan igen? En ny läkare, inga anteckningar, inte ens ett besök utan jag ska försöka förklara över telefon att jag behöver den här medicinen.

Har gråtit hela eftermiddagen, tar dom medicinen igen vet jag faktiskt inte om jag orkar med livet mer
Det här tycker jag att du ska vara väldigt tydlig med.

Det har kommit nya riktlinjer nu för kronisk smärta och de ska alla vårdinrättningar i Sverige följa. https://www.bragee.se/nya-riktlinjer-for-langvarig-smarta (länkar till riktlinjerna i pdf form finns längst ner.) I de nya riktlinjerna står det bland annat "Målet för vården skall bland annat vara ökad livskvalitet". Att då ta bort det som gör att man ens orkar fortsätta andas är inte okej längre. Det har det såklart aldrig varit men nu finns det något att stödja sig på och ställa krav utifrån. Det här är rättigheter du, jag och alla andra drabbade faktiskt har och det är ett jättesteg framåt i smärtvården. Tidigare har det varit otäckt godtyckligt men nu finns det något att hänvisa till.

Om du har ork och möjlighet kan det vara en idé att skicka länken till vårdcentralen och be dem vidarebefordra det till läkaren du ska prata med. Jag vet ju hur det är, man orkar inte stå på sig men nu har någon annan faktiskt gjort det åt oss och det går inte att köra över nationella riktlinjer för då kommer IVO och tar dem i örat. Det ska du komma ihåg. Du har rätten på din sida här. Börjar de tjafsa så var tydlig med att du utgår ifrån att de följer de nationella riktlinjer som finns. Bara det att du som patient vet vad du har rätt att kräva brukar förändra endel.

Önskar dig verkligen all lycka till :heart
 
Har gråtit hela eftermiddagen, tar dom medicinen igen vet jag faktiskt inte om jag orkar med livet mer
Men ge inte upp nu och ta inte ut någon skit i förskott. Den förra läkaren satte ju tillbaka din smärtlindring, det är inget som säger att nästa läkare kommer att ta bort den.

Och det är väl bra att det inte finns en anteckning? Då är det ju ingen som vet om du inget säger. Det är få läkare som har tid att gå igenom och analysera någons medicinlista innan samtal/besök. Och har läkaren det så kommer den att fråga dig varför du har medicinen och då är det ju bara att förklara att man har värk och vad värken beror på.
 
Kapar väl min egen tråd typ men orkar inte starta en ny

När jag va hos den nya läkaren så ville hon att jag skulle boka en ny tid hos henne 2 veckor senare för uppföljing och diskutera smärtstillande vi satt in igen. Idag gjorde jag således det

Fick veta att läkaren nu är borta pga akut sjukdomsfall i familjen och dom vet inte om hon ens kommer tillbaka. Sjuksköterskan påstår också att det inte ens finns nån anteckning från mitt besök. Så en annan läkare ska ringa upp mig den 4e, jag känner bara att jag orkar inte mer. Jag har haft en vecka med faktisk livskvalitet nu och nu ska jag in i den här jävla härvan igen? En ny läkare, inga anteckningar, inte ens ett besök utan jag ska försöka förklara över telefon att jag behöver den här medicinen.

Har gråtit hela eftermiddagen, tar dom medicinen igen vet jag faktiskt inte om jag orkar med livet mer
Lugn och fin! :heart

Du pratade vad jag förstår med en sjuksköterska? Du var hos en läkare förra gången och de är skyldiga att skriva anteckningar i journalen. Om det inte är så att de har Taligenkänning så dikterar läkaren så att en sekreterare skriver det i journalen. Är det två veckor sedan du var dit och det inte var något akut på besöket så kan diktatet ligga på lågt prio, generellt brukar man säga att de ska skrivas ut inom en vecka, men verkligheten är som bekant inte alls så. Det finns med största sannolikhet ett diktat liggandes med all information som läkaren har dikterat från ditt tidigare besök, inför nästa besök så antingen får en sekreterare i uppgift att skriva ut det eller så får nästa läkare lyssna igenom det för att veta vad det handlar om.

Vad jag har förstått från där jag jobbade hade inte sjuksköterskor tillgång till diktatlistan. De använder ju inte den, det gör läkare och sekreterare.

Det kommer att ordna sig! :heart
 
Vet inte om jag platsar i tråden... jag kan sova. Sorry om det är fe tråd

Men jag kan inte somna. Har jag väl somnat kan jag vakna hur m¨ånga gånger som helst och somna om direkt (går på toa flera gånger varje natt )

Träffade njurläkaren igår och fick recept på Zopiklon 5 mg.

Läser bipacksedeln och det verkar inte vara en insomningstablett utan snarare för sömnlöshet? Försökte diskutera melatonin men läkaren sa att et inte var så goda resultat på det?

Så alla sömnexperter här - har ni testat Zopiklon och hur funkade det?
 
Vet inte om jag platsar i tråden... jag kan sova. Sorry om det är fe tråd

Men jag kan inte somna. Har jag väl somnat kan jag vakna hur m¨ånga gånger som helst och somna om direkt (går på toa flera gånger varje natt )

Träffade njurläkaren igår och fick recept på Zopiklon 5 mg.

Läser bipacksedeln och det verkar inte vara en insomningstablett utan snarare för sömnlöshet? Försökte diskutera melatonin men läkaren sa att et inte var så goda resultat på det?

Så alla sömnexperter här - har ni testat Zopiklon och hur funkade det?
Det är för insomning också.
Jag har käkat det.

Fass; Zopiklon Pilum är ett sömnmedel för behandling av olika former av sömnbesvär t.ex. svårigheter att somna, för tidigt uppvaknande eller många nattliga uppvaknanden hos vuxna. Zopiklon Pilum används vid tillfälliga och kortvariga sömnbesvär samt under begränsad tid vid kroniska sömnbesvär hos vuxna.
 
Det är för insomning också.
Jag har käkat det.

Fass; Zopiklon Pilum är ett sömnmedel för behandling av olika former av sömnbesvär t.ex. svårigheter att somna, för tidigt uppvaknande eller många nattliga uppvaknanden hos vuxna. Zopiklon Pilum används vid tillfälliga och kortvariga sömnbesvär samt under begränsad tid vid kroniska sömnbesvär hos vuxna.
Just detta är lite oroande.
Jag behöver vakna flera gånger. Har ödem och ödem tömmer sig under natten när man ligger ner.
Så jag vaknar - extremt kissnödig - går på toa, lägger mig i den varma sköna sängen igen och somnar på några sekunder.

Ska testa och se om det funkar men är skeptisk.

Läkaren var också väldigt tydlig med att det är farligt att vänja in sig på dem. De är dessutom inte möjliga att dela.
Jag har använt oxascand (som skrevs ut mot häftig hjärtklappning) och sovit gott på en halv tablett de gånger jag behövt den. Dock är jag lite dimmig när jag vaknar och det tar ett tag innan jag känner mig skärpt igen.
 
Just detta är lite oroande.
Jag behöver vakna flera gånger. Har ödem och ödem tömmer sig under natten när man ligger ner.
Så jag vaknar - extremt kissnödig - går på toa, lägger mig i den varma sköna sängen igen och somnar på några sekunder.

Ska testa och se om det funkar men är skeptisk.

Läkaren var också väldigt tydlig med att det är farligt att vänja in sig på dem. De är dessutom inte möjliga att dela.
Jag har använt oxascand (som skrevs ut mot häftig hjärtklappning) och sovit gott på en halv tablett de gånger jag behövt den. Dock är jag lite dimmig när jag vaknar och det tar ett tag innan jag känner mig skärpt igen.
Hmm jag har nog vaknat om jag varit väldigt kissenödig..

Tror biverkningarna inte varit så många, jag tar en tablett, somnar efter 30 minuter, sover 6 h (22-04 typ), sen sover jag lite halvbra resten men den värsta "dimman" brukar hinna lägga sig.

Kanske någon hjälp iaf?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 928
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 366
Senast: Linn-Nora
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 215
Senast: manda
·
Kropp & Själ Jag hoppas att någon har någon tanke eller själv har upplevt eller vet, har testat Citalopram själv osv. Jag har nu tagit Citalopram i...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 250
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp