Erfarenheter av att hyra ut bostadsrätt?

prinsessfeminist

Trådstartare
Har du erfarenhet av att ha hyrt ut din bostadsrätt? Jag undrar hur det fungerat, hur du/ni hittade er hyresgäst och hur det gick till med godkännande från föreningen.

Vi står i begrepp att antingen sälja en bostadsrätt som ligger i ett ganska attraktivt område i Göteborg, eller hyra ut den i ett år eller två.

Tittar man på blocket så finns mängder av människor som letar bostad, så det borde vara möjligt att hitta vettiga hyresgäster. Samtidigt känns det lite osäkert och kanske är det tryggast att sälja?

Hur tänkte du när du hyrde ut din bostadsrätt?
 
Min sambo hyrde ut sin lägenhet (i Malmö) när vi flyttade ihop. Allt gick jättebra fram tills de skulle flytta och inte städade efter sig så jag och sambon fick panikstäda kvällen innan försäljningsvisning (vi kom dit för att kolla läget bara så det var lagom kul att stå och skrubba bort matresten i kylen flera timmar senare...). Sambon drog av pengar från deras handpenning för städningen men ändå. Men som sagt, fram tills dess gick allt jättebra. De skötte betalningen osv osv.
 
Min sambo hyrde ut sin lägenhet i ett år medan han bodde hos mig. Vi svarade på en del av annonserna på blocket, och sedan mailade jag ut till kollegorna på jobbet om de kände någon som sökte bostad.

De personerna på blocket hade tyvärr orealistisk bild av vad det skulle kosta, helst ville de ha en tvåa innanför tullarna och betala max 5000 :grin: Sambons lägenhet låg i Abrahamsberg, en rätt poppis förort med nära till tunnelbanan, men det var inte tillräckligt centralt för många. Via kollegorna på jobbet fick vi tag i en man på 50 bast som tog den.

Vi fick tillbaka nycklarna i helgen och ska sälja lägenheten nu, tyvärr har det varit betydligt mer slitage än vad som är normalt så vi har fått spackla och måla om väggarna inför fotografering. Så mitt tips är att skriv ner allt i kontraktet, vad som får och inte får göras, även om det verkar självklart och vanligt sunt förnuft!

Vi utgick från Blockets kontrakt, men jag tycker gott man kan lägga till fler saker i det. Ta minst två månaders deposition. Fota också hela lägenheten så du kan bevisa skicket på lägenheten innan den hyrdes ut, fota även trapphuset upp till lägenheten ut i fall det blir skador vid in- och utflytt.

Sambon tog ut en hyra så han gick plus minus noll, dvs att det täckte lånen också. Nu har lägenhetspriserna gått upp det senaste året, så trots ytskicksrenovering kommer han tjäna på att ha hyrt ut den ett år istället för att sälja.
 
Jag hyrde ut min för många år sedan när jag gjorde en termin praktik utomlands, Hittade hyresgäst via kompisar. Jag hade inga problem med att få hyra ut eftersom det var en begränsad tid.

Hyresgästen betalade inte hyran när hon skulle. Jag fick skicka vykort från Nya Zeeland och påpeka att hon måste betala (det här var nästan 20 år sedan),och när jag kom hem var vissa saker trasiga utan att hyresgästen sagt något (minns att hon lyckades ha sänder min telefonsvarare, bara det säger hur länge sen det var ;)) Jag använde något hyreskontrakt som min juristmamma hittat. Där hade vi skrivit något om att ersätta sånt som gick sönder så det fick jag kräva av hyresgästen.
 
Föräldrarna råkade på en strulpelle. Söt och artig tjej som senare visade sig vara heroinist. Det tog flera månader att få ut henne och alla sex katter, sen nästan ett halvår innan allt var återställt. Det var kattpiss ända nere i betongplattan, så de fick borra upp. Alla skåp i golvnivå fick rivas ut för det var kattpiss och sånt där. De gick rejält på minus, eftersom det visade sig att tjejen hade massvis med skulder. De kommer nog aldrig att få tillbaka någon ersättning...

Nu har de bättre kontrakt (tillsvidare) och tar handpenning. Sen gör de kreditupplysning också... Hade de gjort det tidigare hade de sett att tjejen redan förstört en lägenhet tidigare. Hon var nitton år...
 
Jag har hyrt ut men minns banne mig inte hur det var så antagligen var det väl utan problem:confused:. Två tjejer som studerade och bodde inte så länge.
Värre var det när min son bodde ensam:mad:, MED kompisar så grannarna hade fått klaga på dem. Det fick jag reda på efteråt.
 
Tack allihop för tänkvärda svar! Det verkar onekligen vara lite av ett risktagande att hyra ut. Vi får fundera vidare och blir det uthyrning av, så lär vi vara noggranna med fotografering och kontraktsskrivande.

En av kollegorna på jobbet hyrde ut en trea i Göteborg under drygt ett år. Hon var såå nöjd eftersom hyresgästen varit en så rekorderlig och ansvarstagande person. Hon hade inte bara skött lägenheten, utan bidrog också till att den var riktigt fint städad när avtalet löpte ut.

Men vi får se. Det verkar lite vanskligt. Av era berättelser att döma, så har man uppenbarligen inte alltid sådan tur. :nailbiting:
 
Jag hade just ett samtal med en vän som har en granne som hyrt ut till några som nog trashat lägenheten nu. Ägaren skulle tjäna några sköna slantar till nästa år tänkte han. Jag undrar om han verkligen tagit några referenser öht. Polisen var där för vilken gång i ordningen okänt. Nu var det visst hot om mord så även grannarna blev oroliga. Balkongdörren har varit trasig sen i vintras, fast hg lovade att fixa det. Städning är nog det minst viktiga just nu.
Jag tycker styrelsen har varit lite väl flata då de vetat om det.
 
KL- till alla

Jaha, nu lade jag ut en annons på Blocket, och redan har vi fått inte mindre än 58 svar! Nog för att jag förstod att intresset skulle vara stort i rådande bostadsbrist, men ändå!

I alla fall, av dessa finns definitivt ett personer som enligt deras presentation av sig själva verkar seriösa.

Nu funderar vi som bäst på hur vi skall gå tillväga för att hitta rätt personer. Vad skall man tänka? Par eller ensamstående? Studenter eller någon mindre familj?

Referenser kan vara lurigt, men jag har en tanke om att man skall kunna be att få prata med personernas arbetsgivare. Sköter man jobbet så inbillar jag mig att man är lite noga med sitt liv i övrigt också?

Hur gör man för att få en kreditupplysning? kan vem som helst begära det? Eller gör hyresgästen det själv?
 
KL- till alla

Jaha, nu lade jag ut en annons på Blocket, och redan har vi fått inte mindre än 58 svar! Nog för att jag förstod att intresset skulle vara stort i rådande bostadsbrist, men ändå!

I alla fall, av dessa finns definitivt ett personer som enligt deras presentation av sig själva verkar seriösa.

Nu funderar vi som bäst på hur vi skall gå tillväga för att hitta rätt personer. Vad skall man tänka? Par eller ensamstående? Studenter eller någon mindre familj?

Referenser kan vara lurigt, men jag har en tanke om att man skall kunna be att få prata med personernas arbetsgivare. Sköter man jobbet så inbillar jag mig att man är lite noga med sitt liv i övrigt också?

Hur gör man för att få en kreditupplysning? kan vem som helst begära det? Eller gör hyresgästen det själv?
https://www.minuc.se/minUC/fragor--...m-som-helst-bestalla-en-kreditupplysning.html Verkar inte vara så svårt
 
Nu vet jag inte hur stor lägenheten är, men en mindre lägenhet hade jag hyrt ut till en som veckopendlar. Eller iallafall en som reser mycket i jobbet, som förhoppningsvis bara vill ha lugn och ro när hen väl är hemma.
Jag hade definitivt undvikt husdjur och barn. Hellre en nörd än en partypingla.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 082
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 606
Senast: kma
·
Hemmet Vi letar ny bostad. Bor i bostadsrätt nu och bor i en stor förening med över 500 lägenheter. Hade egentligen föresatt oss att absolut...
Svar
12
· Visningar
786
Senast: starcraft
·
  • Låst
Övr. Katt Hej! Jag har en fantastiskt vacker blandrashona (50% ragdoll och 50% scottish straight) med underbar personlighet som jag önskar para...
2
Svar
27
· Visningar
8 006
Senast: Poppy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp