Bukefalos 28 år!

Erfarenheter av juvervancer?

Pia

Trådstartare
I lördags hittade jag en stor knöl vid juvren på min tik. Jag ringde vet direkt ock fick komma in och ta ett prov med en gång. I morse ringde han upp och berättade att det är en elakartad tumör och jag fick tid för operation redan i morgon.
Är det någon som har varit med om det här och vill dela med sig av sina erfarenheter? Jag får ju säkert svar på alla mina frågor i morgon, men ni vet ju hur det är, funderingarna och oron finns där redan nu.
 
Sv: Erfarenheter av juvervancer?

Min erfarenhet är väl att inte rota i dem för då sprider det sig snabbare, men vet inte om det är ett elakt rykte...? Säger vet att det ska tas bort så är dte säkert rätt.
 
Sv: Erfarenheter av juvervancer?

Min ena hund opererades i slutet av januari. Hon hade juvertumörer, två st.
Idag mår hon utmärkt.
Vad är det för funderingar du har?
 
Sv: Erfarenheter av juvervancer?

Hur jobbig konvalecensen blir för hunden går jag och funderar på.
Om det ofta kommer tillbaka är en annan fundering jag brottas med nu. Vet sa att det kan göra det. Om det återkommer är det då lönt att operera igen eller är det kört då?
 
Sv: Erfarenheter av juvervancer?

Hur jobbig konvalecensen blir för hunden går jag och funderar på.
Om det ofta kommer tillbaka är en annan fundering jag brottas med nu. Vet sa att det kan göra det. Om det återkommer är det då lönt att operera igen eller är det kört då?

Min tik är opererad för juvertumörer som också har kommit tillbaka. Jag har inte tvekat att operera henne för konvalecensen eftersom hon är en väldigt positiv, tålig och tillitsfull. Min förra hund (nu var det visserligen en hanhund) skulle jag inte alls ha resonerat så med eftersom han tyckte att det var ett oerhört trauma bara att åka till djursjukhuset för vaccinationerna.

Angående konvalecensen så läker det fort: Stygnen eller agrafferna tas efter ca. två veckor och då har det oftast läkt fint. Första dagarna efter operationen så har hunden ont med med fungerande smärtstillande så det ska inte orsaka hunden något fysiskt lidande. En gång har jag varit med om att den dos min hund fick inte var tillräcklig men då är det bara att höra av sig till djursjukhuset och be om dosändring. Med rätt smärtlindring så har inte hunden särskilt ont.

Kommer det tillbaka och är det lönt att operera igen? På min hund har det gjort det. Vi har haft tur att cancern har varit långsamväxande. Hennes cancer var väldigt utspridd så tillvida att hon hade tumörer i alla fyra "juversektionerna" så alla hennes juver har tagits bort i tre olika omgångar. Hon fick sedan en nybildning som vi inte har tagit bort av de skäl som lady_vip anger, utan den har sakta växt under åren. Hon skulle fylla 9 år när hon blev diagnostiserad med sina juvertumörer hon blir i år 15 år.

Om det är värt att operera igen eller inte om det kommer tillbaka tycker jag är en diskussion som man får ta i händelse att den situationen uppstår. Det beror, tycker jag, på hur hunden reagerade vid den förra operationen, var tumören sitter (sitter den nära ärrvävnad eller stora blodkärl har jag förstått att det är lättare att göra större skada än nytta), pass invasiv tumören är, samt hur gammal hunden är.
 
Sv: Erfarenheter av juvervancer?

För min tik gick det bra att hämta sig från operationen. Hon är en väldigt lugn tik som håller sig nöjd bara man håller henne sällskap och kliar lite på henne.

Hon fick gå med tratt och t-tröja (för att inte få dit smuts) i två veckor. Hon var inte överlycklig åt det, men accepterade det och jag tog av tratten när hon skulle ut för att rastas.
Sedan slapp hon tratt och tröja och var mycket pigg och glad.

Första dygnet efter operationen var hon väldigt seg, men efter 1½ dygn ville hon t.o.m. hoppa runt och busa med sin dotter (10 mån gammal).
Efter en vecka skulle tydligen stygnen plockas bort.. något som hon skötte själv genom att slita bort dem... (av olika anledningar blev det lite tokigt där)
Då slet hon ju även upp såret lite, vilket vi tejpade igen.. Det var inte lyckat eftersom det bildades lite var där. Vi tog bort tejpen, lät t-tröjan och tratten vara på och då läkte det helt okay av sig själv.
Under den tiden var hon på kenneln som hon då bodde på (hon flyttade hem till mig först 2 veckor efter operation) men när hon kom hem till mig och jag såg till att tvätta såret morgon och kväll så läkte såret ihop på bara någon dag och sedan märktes det ingenting av att hon hade opererats.

Ang om-operation kan jag bara citera Philosophia då hon skrev det mycket bra:
Om det är värt att operera igen eller inte om det kommer tillbaka tycker jag är en diskussion som man får ta i händelse att den situationen uppstår. Det beror, tycker jag, på hur hunden reagerade vid den förra operationen, var tumören sitter (sitter den nära ärrvävnad eller stora blodkärl har jag förstått att det är lättare att göra större skada än nytta), pass invasiv tumören är, samt hur gammal hunden är.

När det gäller min tik skulle jag vara tveksam till att operera igen. Hon har av olika anledningar operarats flera gånger (dock tagit det mycket bra varje gång) och levt ett ganska jobbigt liv. Jag vill inte härja med henne i onödan.

Skulle ungtiken få juvertumör när hon blir äldre så skulle jag utan tvekan operera bort och om hon tog det bra skulle jag även operera bort igen om det dök upp fler.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 240
Senast: ako
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 838
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 706
Hundhälsa Enligt hemgångsråden efter operationen idag ska Doris få smärtstillande och antiinflammatoriskt medicin som finns utskrivet på...
Svar
8
· Visningar
932
Senast: Daff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp