Bukefalos 28 år!

Erfarenheter av kotledsvrickningar

Tillis

Trådstartare
Vad har ni för erfarenheter av vrickade kotleder?

Eventuella behandlingar?
Vilotid?
Boxvila eller hage?
Skrittmotion?
Hur lång tid har läkningen tagit?

Min pålle har vrickat kotleden för 5 veckor sedan. Behandlades direkt med inflammationshämmande i blodet och har stått på boxvila/sjukhage sedan dess. Svullnaden har gått ner så gott som helt, men lite lite finns kvar (tror att många skulle förbise den lilla svullnad som är – jag själv vet ju att den är där så jag känner den). Han är inte längre varm i kotan.
Frågan är nu om det bara är tid som gäller för att det ska läka helt. Eller ska man behandla om det tro...? :confused:
Anledningen till att jag hör mig för lite här, är att min veterinär är väldigt intresserad av att behandla så mycket som möjligt, men frågan är ju om det är det mest lämpliga i detta fall. Det kanske snarare är tiden som är det avgörande...
Kluven...
 
Min häst vrickade högra bakbenets kota.
Finadyne, sjukhage och motion.
Motionen bestod av longering, galopp i vänster varv där inte höger bak användes så mycket i två veckor.

Sen var hon frisk.
 
Hur vrickade han den? Sprang som en gnu och trampade fel? Eller är det en diagnos ni fått efter en hältutredning?

Min veterinär är väldigt noggrann vid diagnos kotledsinflammation (vilket en vrickning torde vara), kollar ledvätskans status, sköljer eventuellt ur, sprutar och sedan är det skrittmotion som gäller tillsammans med utevistelse i konvalcenthage. Känns allt OK sätter man igång försiktigt och åker därefter på återbesök. Är inte hästen frisk då får man nog ställa sig frågan VARFÖR den inte reagerat på behandlingen....
 
Min häst fick ingen kotledsinflammation utan trampade snett och vrickade kotan.

Trodde det var det trådskrivaren syftade på..
 
Har fått diagnosen kotledsinflammation/kotledsvrickning i Helsingborg. Men frågan är ju vad vrickningen har lett till. Är ledbandet uttänjt? Vad har det varit för medicinering tidigare? Hur rör sig hästen idag? Vad visar en böjning?
 
Spontant skulle jag säga vila och inte behandling. Om vrickningen läkt ut som den ska så finns det ju ingen inflammation och vad ska veterinären då behandla mot? :confused:
 
Vi blev jagade av en lös hund :mad: vilket medförde hysterisk häst som var mer i dikena än på grusvägen.
Dagen efter upptäckte jag den svullna kotan (inte mycket svullen utan mer rejält "gallig" över kotleden samt varm).
Veterinär tillkallades. Tyvärr kunde han inte se ngn direkt hälta innan böjprov, för hästen var totalt tokig när jag skulle springa med honom ("jag är minsann inte halt" :bump:)
Däremot reagerade han med 2 gradig hälta när han böjdes.
Därav fick han diagnosen "akut kotledsinflammation pga vrickning".
Hästen har ju i detta fall reagerat på behandlingen eftersom den är mycket mycket bättre. Frågan är väl om han reagerat tillräckligt bra och bara ska vila mer, eller om det måste till ytterligare behandlingar...
 
Nej. Men röntgenförändringar är jag skeptisk till att det kan vara. Ingen värme är ju kvar i benet, och svullnaden är oerhört liten - en mycket svag galliknande svullnad. Ingen hälta heller (fast böjd är han inte sedan han behandlades).
Ngt ledband kan ju vara uttänjt iofs, men ser man det på röntgen?
 
Vågar inte uttala mig om hur troligt det är, men med vila går påvisar ju även röntgenförändringar en bättring.

Jag hade nog gjort en utredning på klinik, för att försöka förhindra att vara på den säkra sidan.

Faktiskt har jag sett sprickor som inte varit mer än 1 grads hälta efter några veckor. Men långt ifrån att vara ridbar...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
969
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
946
Senast: Cattis_E
·
R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 337
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 178
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp