erfarenheter av långritt??

panzy

Trådstartare
Nån som har erfarenheter av långritt???

vill veta vad man ska tänka på osv... ta med allt sånt som man lätt glömmer bort!!

Hej!
Tänk på att ha med dig matsäck till dig själv (och hästen). Ha med mobil, ifall det skulle hända något och en grimma och grimskaft.
Mer kommer inte jag på men det finns såklart mer att tänka på! :)

dagsritter har vi redan klarat av, några gånger och det blir en ny nu i maj...

tänkte mest på flerdagarsritter...

Utan att ha någon som helst erfarenhet är det flrsta jag kommer att tänka på beredskap inför eventuella tappskor, antingen hovis som kan komma på stört eller någon tyå av boots.

/Jane

det har jag funderat mycket på då jag har en häst som tappar skorna med gämna mellanrum...

funderar på att be hovis lära mig att slå på tappskor själv... men vet ej om jag skull våga när det väl gäller, det är ju inte så smart att stå med en halt häst flera mil hemmifrån...

Det beror helt på hur ni lagt upp det. Vi var på gottland förra våren och då red vi dels några dagsritter (okej max ett par tre timmar men med matsäck) och utgick från samma hage varje gång. Det enda ovanliga vi behövde tänka på då var att stänga den tomma hagen innan vi red i väg, efter första dgsritten var det bara för mig att sadla på igen och för att driva ut fåren som rymmt in i hagen ;).

Resten av resan red vi mellan olika hagar där vi i förväg avtalat om att inkvartera hästarna och fixat så vi kunde få köpa hö (vilket hästarna inte åt, de gillade gräset bättre (början av maj). Själva sov vi i hyrd suga och på vandrarhem (två olika) och flyttade runt så att vi höll hyfsat kort avstånd till pållarnsa. Mest strul hade vi med logistiken (att ha rätt antal bilar på rätt plats), en tapp sko som tog ett par timmar att få åtgärdad, en bastu som inte ville igång, samt med ena hästen som inte var direkt lämolig för äventyret (fick vila en dag pga sträckning och blev så skraj så bena bokstavligen vek sig under hene när hon skulle äver en gångbro över en bäck.

Denna resa var minutiöst planerad och själva ridturerna var som helt vanliga utflykter med ridning på 1-2,5 mil och ridvägen redan bestämd (även om vi ändrade en del under vägen. Vi var borta 10 dagar (ink 1 vilodag och 2 resdagar) hade kanonväderhela tiden. Utrustningen vi hade med oss var den normala på campingsemester i stuga + kraftfoder åt pållarna och sadlar etc dessutom hade vi en som kunde slå på tappskor, alla hästarna var hyfsat nyskodda. Mat till första dagarna tog vi med oss resten köppte vi på plats.

Det viktigaste innan är väll att man har kollat upp vägarna innan. Att det funkar att rida på dem, att man FÅR rida på dem och att det finns tillgång till övernattning på en plats där hästarna kan gå. Man kanske bör prata med markägare om man ska övernatta någonstanns så att man inte blir ivägskickad.

Sen bör man ju ha med sig telefon såklart, mat(om man inte ordnar med det längs vägen), vatten(till ryttare och häst), hovkrats(och ev. borstar), första hjälpen(beror på hur petig man är men en del grejjer är bra att ha). Sen finns det ju tusen småsaker. Tex. Ficklampa om man övernattar ute på platser där det inte finns annat ljus(om det händer ngt och man behöver kolla efter skador eller liknande på hästar/ryttare).

Man kan bli hur petig som helst. :p

Tack för alla svar!
Det verkar inte vara något som jag inte har tänkt på...
Vi hade tänkt rida en bit på ridleden genom Halland, men har ändå tänkt kolla upp vägarna lite bättre innan...

Hej
hur har ni tänkt göra med hö/ bete?

Hur har ni tänkt göra med hästarna på natten/ vid vila?

Hur skall ni få med er all packning?

Har du tänkt på skoningen, hurdan terräng är det, behövs sulor?

se över sadel och träns, passar sadeln som den ska?

´Tänk på att det blir mycket promenerande.

Hur lång sträcka per dag/ hur högt tempo?

mvh/ Anita

och hur har ni tänkt att göra med kraftfodret, hur högt har du räknat, och vilket slags foder skall ni fodra med
skall ni fodra extra med olja
ha betfor?

många funderingar från en som planerar en 10 dagars tur i fjällen utan tillgång till det mesta.

mvh

Jag har varit ute på en 7-dagars ritt. Hästarna åt gräs. Tänk på att prova utrusningen ordentligt. På natten hade vi hästarna bundna i långa grimskaft som vi satte fast högt upp i ett träd. Vi hade en packhäst med, det var praktiskt.Han fick bära det mesta av packningen till oss sju damer. Mat till oss själva hade vi tagit med för mycket av. Köp längs vägen det är bättre. Vi sov ute en natt resten av nätterna vart vi inbjudna till olika mäniskor längs vägen. Ha en topografisk karta. Dom är perfekta, man kan se det mesta. Mitt bästa råd till dig är att ta det lungt och umgås med dina två och fyrbenta kompisar. Ta med en rejäl kniv. Kan användas till det mesta.
Lycka till.

eftersom vi ska rida på en ridled så ska vi bo hos de sk "höbönderna". så varken grovfoder eller hagar är ett problem (bara ekonomiskt för jag antar att de tar betalt)
vi ska iaf ha en packhäst, sen får vi se... om man går mycket själv så kan ju hästen bära lite extra...

kraftfodret är det största problemet just nu + ev. tappskor...
nån som har något tips på kraftfoder som man inte behöver så mycket av??

Bäst tycker jag är om man kör upp sina "nattgrejor" i förväg till höbonden med bil så blir det inte så mycket att kånka på. Då behövs inte så mycket under själva ritten mer än ex. mat, grimma, grimskaft, borste, hovkrats, regnkläder, solskydd och kamera och karta så klart.

Ha det så roligt!

Liknande trådar

Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
468
Senast: Jeps
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
818
Senast: Amk
·
Kropp & Själ Har ni testat Voxra? Jag ska prova den medicinen mot depression och ADHD, men jag hittar inte mycket om folks erfarenheter på nätet...
Svar
13
· Visningar
870
Senast: Krystalline
·
Utrustning Hej Har problem med kondens i taket på transporten. Tänkte att det kunde avhjälpas med en takventilation, liknande sådan som finns...
Svar
6
· Visningar
352
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka