Bukefalos 28 år!

Erfarenheter av ligghallar/vindskydd i byggsats

Rundbågehallar är godkända för hästar. Jag känner flera stora uppfödare som har sådana, sådana som absolut måste förpröva och ha alla tillstånd i ordning.
Fast ligghallar behöver inte förprövas längre, om de inte rymmer jättemånga hästar...
 
Fast ligghallar behöver inte förprövas längre, om de inte rymmer jättemånga hästar...
Nej, men de måste fortfarande uppfylla kraven för hållfasthet, storlek mm. TS: Båghallar i plåt brukar vara okej, men det är som sagt bara den delen som är över 2,20 (inkl. bädd) som räknas med i liggarean. Så man får ta en lite större storlek än man kanske tänkt från början.
 
Fast ligghallar behöver inte förprövas längre, om de inte rymmer jättemånga hästar...
Man behöver inte förpröva t.ex. ett tvåhästarsstall heller.

Men har man lite fler hästar, eller har andra djur som nöt eller får, så att man når upp till "rätt" antal djurenheter, så måste man förpröva ligghall nr 1 man bygger på gården, sedan kan man bygga flera ligghallar utan förprövning.

Personligen tycker jag att man alltid ska bygga djurstallar på ett sådant sätt, så att de skulle klara en förprövning om sådan måste göras. Förutom om det är en väldigt tillfällig lösning, i väntan på att bättre bygge blir klart.

Skulle man vilja utöka sin djurhållning, så är det bara dyrt och besvärligt att i efterhand rätta till diverse mått (t.ex. takhöjd, täta väggar upp till mankhöjd, tillräckligt stora dörröppningar) som har väldigt liten, om någon, marginalkostnad när man ändå bygger nytt.

Varför snåla 5 cm här och där, och spara 1000 kr, för att kanske få lägga 10.000-15.000 kr för att rätta till senare...

Jag vet många som förbannar sig själva för att man inte använde godkända mått från början. Takhöjd bak på ligghallar med pulpettak är en typisk sån där grej man snålar på.
 
Om jag inte missminner mig så finns det föreskrifter som säger att regelverket ska följas även om man inte behöver förpröva.

Sen lite off topic, var hittar du informationen om att det ska vara täta boxväggar upp till mankhöjd? Jag hittar ingen sådan information och vet att få, om några färdiga boxar följer det, så i mina öron låter det som en skröna, lik den som påstår att man inte får köra hästtransport med överlacken baktill öppen...
 
Om jag inte missminner mig så finns det föreskrifter som säger att regelverket ska följas även om man inte behöver förpröva.

Sen lite off topic, var hittar du informationen om att det ska vara täta boxväggar upp till mankhöjd? Jag hittar ingen sådan information och vet att få, om några färdiga boxar följer det, så i mina öron låter det som en skröna, lik den som påstår att man inte får köra hästtransport med överlacken baktill öppen...

Åtminstone länsstyrelsen i mitt län, anser att det ska vara så.

Nu hittar jag inte det stället (är bortrest och använder telefon, det gör det inte lättare att bläddra och söka precis), men det finns på samma ställe där står att stallväggen ska tåla en hästspark (...som jag heller inte hittar just nu).

Min egenbyggda ligghall har tät vägg nertill, och så glespanel längre upp för ventilationens skull. Dessutom har den en skjutport på baksidan, som är utanför hagen (praktiskt vid utgödsling och när man kör in halm).

När de kom för att besiktiga bygget, så skulle vi öka höjden på den täta väggen upp till max mankhöjd för rasen, samt se till att skjutporten, som hade glespanel, försågs med en tät skiva.
 
Åtminstone länsstyrelsen i mitt län, anser att det ska vara så.

Nu hittar jag inte det stället (är bortrest och använder telefon, det gör det inte lättare att bläddra och söka precis), men det finns på samma ställe där står att stallväggen ska tåla en hästspark (...som jag heller inte hittar just nu).

Min egenbyggda ligghall har tät vägg nertill, och så glespanel längre upp för ventilationens skull. Dessutom har den en skjutport på baksidan, som är utanför hagen (praktiskt vid utgödsling och när man kör in halm).

När de kom för att besiktiga bygget, så skulle vi öka höjden på den täta väggen upp till max mankhöjd för rasen, samt se till att skjutporten, som hade glespanel, försågs med en tät skiva.
I skriften föreskrifter för hästhållning står det så här:

Boxväggar och skiljeväggar mellan spiltor

10 §6 Boxväggar eller boxdörrar samt skiljeväggar mellan spiltor ska vara utformade så att hästarnas sociala behov tillgodoses. Dessa ska även vara utformade så att skaderisken minimeras.

Tillverkningsmaterial ska ha tillräcklig hållfasthet för att stå emot häst- sparkar.

Allmänna råd till 3 kap. 10 §

Boxväggar och skiljeväggar mellan spiltor bör vara utformade så att: 1. hästarna kan se och höra andra hästar,
2. hästarna kan ha fysisk kontakt med varandra,
3. hästar som visar aggression mot varandra inte skadar eller stör

varandra, samt
4. hästarna inte kan fastna med hov, huvud eller käke.

Andra punkten gäller inte om det är uppenbart olämpligt att hästarna har fysisk kontakt.
Det är ett problem att inspektörerna på länsstyrelserna gör så olika bedömningar.
 
I skriften föreskrifter för hästhållning står det så här:


Det är ett problem att inspektörerna på länsstyrelserna gör så olika bedömningar.
Man får titta på syftet med ligghall. Ligghallen ska ju inte enbart skydda mot nederbörd utan även mot vind. Utöver det ska den ge ett torrt liggunderlag åt hästarna. Av samma anledning bör ligghallens öppning riktas mot söder då nordanvinden ofta är värre än vinden från söder. Rekommendationen om tät vägg upp till mankhöjden har kommit från Jordbruksverket till länsstyrelserna. Jag har inte yttrandet i min hand just nu dock.
 

Liknande trådar

Anläggning Det kan eventuellt bli aktuellt att försöka ordna en enklare lösdrift på befintlig anläggning. Det skulle handla om att i en redan...
Svar
11
· Visningar
1 438
Senast: Unafraid
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 447
Senast: Juli0a
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 244
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 193
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp