Erfarenheter av olika spiralvarianter?

Jag kan uppdatera med att jag satte in en Kyleena för en månad sedan. Hittills helt ok nöjd, inga smärtor, mellanblött i princip hela denna cykel men det är ju förväntat. Aknen blev lite sämre men nu börjar huden bli riktigt fin igen. Så skönt att slippa ta piller varje dag :)
 
Satte in Mirena i september då mina p-piller (Cilest) som funkat klockrent i många år slutade tillverkas och alla andra piller jag testat har varit förskräckliga. Efter nästan fyra års h-e med oregelbundna blödningar, mellanblödningar och tokblödningar där jag vissa dagar knappt vågade lämna huset då jag blödde igenom tampong+binda på ngn timme, samt blödningar som varade i, som längst dryga två månader i sträck, gav jag upp och lät bm sätta in en Mirena. Har varit emot det för bara tanken på ett främmande föremål i kroppen ger mig rysningar…
Men det har ju gått sådär… mensvärken är värre än nånsin och cykeln verkar kortats till mellan 21 och 24 dagar samt att jag blöder ibland i tre veckor. Det enda positiva är att jag inte blöder så rikligt, med undantag för ngn enstaka dag varje månad. Men poängen med preventivmedel för min del är ju smärtlindring och det händer ju inte här…
Dessutom är äl smärtorna också elaka.
Var hos gyn i veckan och hon sa att man inte får äl med Mirena… Ähum, min kropp har inte läst bruksanvisningen 😁
Fick höra att jag skulle hålla ut, det blir bättre om ett år.
Har två myom på livmodern som kan bidra till eländet men enligt gyn skulle då Mirena vara det bästa alternativet.
Så jobbigt! Hoppas det lättar snart!
 
Jag har hunnit få min första mens sedan bytet till mirena. Eller ”mens” får jag väl säga. Blödde väldigt lite med kyleena och nu kom det väl typ en droppe eller så. Väldigt nöjd, hoppas det innebär att den sen försvinner helt!
 
Så bra o hitta tråd om detta, och höra andras erfarenheter 😊, Tack!
Jag fick en Mirena insatt idag, efter att ha använt kopparspiral i flertalet år.
Har alltid varit lite rädd för hormoner av olika skäl, men nu orkade inte jag med alla dessa mellanblödningar som jag upplevde att jag mer o mer fick med kopparspiralen (som annars har fungerat klockrent för mig).
Men så efter rådgivning och god information bestämde jag mig för att ändå testa Hormonspiral.

Hoppas såklart på bra resultat med Mirenan. :-) och de vore ju dunder om man slapp blödningar. 🥳
 
Är det någon här som har testat olika spiralvarianter och kan hjälpa till med ngn slags jämförelse?
Gäller hormonspiral och då specifikt lilla (Jaydess, 3 år) vs stora (Mirena, 5 år).

Jag har haft Jaydess i snart 3 år, den ska bytas/tas ut senast i november. Efter diskussion med min gynekolog väljer jag mellan:
- Fortsätta med en likadan
- Sätta in Mirena
- Övergå till p-piller

Jag är generellt nöjd med Jaydess. Jag uppskattar säkerheten, är ganska fri från biverkningar och det är bra att jag slipper komma ihåg piller osv.
Dock har jag inte blivit ägglossningsfri och jag har en del cykliska besvär kopplade till mina egna hormoner som jag gärna skulle bli av med. Kan bli rätt illamående inför mens osv.
Jag upplever också regelbundna småkramper i livmodern som är väldigt likt mensvärk men som kan dyka upp lite när som. Min gynekolog är inte säker men tror att det är en reaktion på spiralen.

Om jag byter gör jag det för att få bli ägglossningsfri, och också då mensfri.
Jag oroar mig för att jag skulle få mer kramper/smärtor med Mirena. Den är väl större rent fysiskt?

Byter jag till p-piller kan jag enligt gynekolog testa dem medans spiralen fortfarande sitter i, men jag drar mig lite för att behöva hålla reda på piller varje dag osv.

Så. Långt inlägg. Någon med erfarenhet av de olika spiralerna? Skillnad på effekt? Smärtskillnad?

Önskar just erfarenhet av båda från samma person om möjligt eftersom det kan vara så individuellt..

Några andra metoder/val än dessa är inte aktuellt för mig :)
Haft båda, mirena först och blev sen (pga ålder?) rek. Jaydess. Hade dem i 5 år vardera. (Jaydess lite längre pga glömde bort att det gått 5 år)
Märkte någon skillnad alls. Ingen ägglossning med någon av dem. Inte ont alls av någon, förutom vid insättningen då.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska plocka ur min hormonspiral (Mirena) på måndag. Jag har varit som ett åskmoln sen någon vecka efter att den sattes in...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 506
Senast: ExtraW
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 134
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Kan vi prata lite om hormoner som preventivmedel? Jag vet att det har varit uppe här tidigare och jag har läst och sett att det finns...
Svar
9
· Visningar
6 484
Senast: lisa412
·
Kropp & Själ Hej, allvetande buke! Har börjat fundera på att byta preventivmedel från p-piller till antingen koppar- eller hormonspiral. Dels för...
2
Svar
26
· Visningar
4 263
Senast: Sara75
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp