Preventivmedel

Aldrig hört. Läser på Fass, men där står inget heller. Undrar vad det var då?

jag kommer ihåg att när jag ville sätt in kopparspiral först gången sa en läkare att det var omöjligt om man inte fått barn innan. Barnmorskan bara skrattade åt det, det var inga som helst problem.
Jag försökte fundera vad det var hon sa och rent logiskt så tror jag det var så att några spiralvarianter har utformats för att passa personer som inte har fått barn tidigare. Mirena är äldst (?) och utformad för personer som fött barn (för ja, tidigare rekommenderades bara personer som fött barn att använda spiral, även om det inte gäller längre). I och med de olika utformningarna så upplevde min BM en ökning av spiraler som ramlade ut eftersom "fel" spiral användes på "fel" personer.

Obs! Inte hundra på att mina spekulationer utifrån vad jag typ minns vad BM sa stämmer, men när hon skrev ut Mirena och jag nämnde att jag tidigare hade haft Levosert så var det då hon nämnde det jag skrev.
 
Jag försökte fundera vad det var hon sa och rent logiskt så tror jag det var så att några spiralvarianter har utformats för att passa personer som inte har fått barn tidigare. Mirena är äldst (?) och utformad för personer som fött barn (för ja, tidigare rekommenderades bara personer som fött barn att använda spiral, även om det inte gäller längre). I och med de olika utformningarna så upplevde min BM en ökning av spiraler som ramlade ut eftersom "fel" spiral användes på "fel" personer.

Obs! Inte hundra på att mina spekulationer utifrån vad jag typ minns vad BM sa stämmer, men när hon skrev ut Mirena och jag nämnde att jag tidigare hade haft Levosert så var det då hon nämnde det jag skrev.
De är olika stora rent fysiskt. Alla har inte plats för Mirena, det kan göra ont om den blir för stor. De andra är mindre 😊
 
De är olika stora rent fysiskt. Alla har inte plats för Mirena, det kan göra ont om den blir för stor. De andra är mindre 😊
Jag har aldrig fött barn och har mirena (inne på min tredje mirena). Gjorde svinont att sätta in alla gånger men när den väl sitter känner man inte av den alls! Ingen mens! Ingen pms 👌
 
Jag ska plocka ur min hormonspiral (Mirena) på måndag. Jag har varit som ett åskmoln sen någon vecka efter att den sattes in, fruktansvärt lättretad och konstant irriterad. Dessutom småblödningar var och varannan vecka och nästan ingen sexlust.

Innan dess hade jag kopparspiral i flera år, säkert 7-8 år om inte ännu längre. Den gjorde inget till eller från på humöret, men jag blödde som en stucken gris i allt från 3 dagar till 3 veckor.

Ytterligare innan dess hade jag p-piller. Minns inte sort, men uj vilken ragata jag var då! Helt obstinat, gick knappt ha i möblerade rum (ok, jag överdriver, men jag tror ni fattar).

Innan dess, vad kan det vara, kanske 17 år sen, använde jag kondom. AJ säger jag bara! Tänk nässelutslag down town, helt galen klåda och kort sagt skitjobbigt.

Nu tänker jag, vad har jag för alternativ?
Latexfria kondomer blir lite väl dyrt i längden, till och med för mig. Jag gillar att ha sex, mycket och ofta. Men jag är också smålänning i själ och hjärta och vill helst komma undan så billigt som möjligt (;))

Våga testa p-piller igen? Det är ju bara att avbryta om det inte funkar i och för sig.
Sätta tillbaka kopparspiral? Inte jättelockande det heller.
Testa en annan hormonspiral? Jo kanske.

Hur hade ni gjort?
Testat de nya jättetunna kondomerna och se om de är latexfria.
 
För mig så har jag INGEN mens med hormonspiral. Men när jag precis bytt/satt in ny så har jag haft småblödnimgar i några veckor. Men när det går över så INGA blödningar öht. Med det vill jag säga att det är värt att vänta ut det hela! Har starkaste mirena!
För mig slutade aldrig småblödningar med mirena, höll ut i 1,5 år. Blev för jobbigt
 
Jag har aldrig fött barn och har mirena (inne på min tredje mirena). Gjorde svinont att sätta in alla gånger men när den väl sitter känner man inte av den alls! Ingen mens! Ingen pms 👌
Ja men man är ju olika stor på insidan sas. Den där rekommendationen om barnafödande har väl att göra med att man generellt har mer plats insidan om man varit gravid/fött barn?
Nuförtiden tror jag att de mer mäter hur stort utrymme man har istället för att gå på det där med barnafödande.

Jag har haft en spiral som jag känt av rätt ofta och det är fasen inte skönt..
 
Ja men man är ju olika stor på insidan sas. Den där rekommendationen om barnafödande har väl att göra med att man generellt har mer plats insidan om man varit gravid/fött barn?
Nuförtiden tror jag att de mer mäter hur stort utrymme man har istället för att gå på det där med barnafödande.

Jag har haft en spiral som jag känt av rätt ofta och det är fasen inte skönt..
Okej förstår! Inser att jag nog har haft rätt tur att mirena fungerar så klockrent! ☺️
 
Biverkningarna var ju mindre roliga.. nåja, inte måla fan på väggen det kan ju gå bra ändå.

Andra alternativet var p-stav men jag vet inte..
 
Fy fan. Har får byta underkläder och byxor fyra gånger idag, mensat igenom både menskopp och binda trots att jag bytt/tömt varannan timme..
För att uttrycka det milt: skitjobbigt.

Försökt googla men hittar ingenting om att det är normalt att blöda som en stucken gris när man sätter in minipiller.
 
Fy fan. Har får byta underkläder och byxor fyra gånger idag, mensat igenom både menskopp och binda trots att jag bytt/tömt varannan timme..
För att uttrycka det milt: skitjobbigt.

Försökt googla men hittar ingenting om att det är normalt att blöda som en stucken gris när man sätter in minipiller.
Så himla jobbigt!
Jag kan inget om minipiller men gjorde en snabb sökning och såg att det stod ganska mycket om rikliga blödningar här: https://www.internetmedicin.se/beha...gi-obstetrik/rikliga-menstruationsblodningar/

Såg också att det finns receptfri medicin man kan prova från apoteket.
 
Fy fan. Har får byta underkläder och byxor fyra gånger idag, mensat igenom både menskopp och binda trots att jag bytt/tömt varannan timme..
För att uttrycka det milt: skitjobbigt.

Försökt googla men hittar ingenting om att det är normalt att blöda som en stucken gris när man sätter in minipiller.
Jag har ätit dem eller annat likadant med nytt namn i snart 2 år. Hade rikliga blödningar innan jag började med dessa. Nu inget, kan ev komma någon pytte skvätt m blod någon gång ibland men inget som märks förutom när man varit på toa. Så skönt och haft turen och slippa mensen.
Kmr dock inte ihåg exakt hur de var i början 🙈
 
Så himla jobbigt!
Jag kan inget om minipiller men gjorde en snabb sökning och såg att det stod ganska mycket om rikliga blödningar här: https://www.internetmedicin.se/beha...gi-obstetrik/rikliga-menstruationsblodningar/

Såg också att det finns receptfri medicin man kan prova från apoteket.
Ja jo, om just blödningar hittar jag mycket info. Men om det skulle ha med pillren att göra hittar jag noll.

Jag hittade tranexamsyra men det verkar vara slut hos alla apotek i min närhet..
 
Jag har ätit dem eller annat likadant med nytt namn i snart 2 år. Hade rikliga blödningar innan jag började med dessa. Nu inget, kan ev komma någon pytte skvätt m blod någon gång ibland men inget som märks förutom när man varit på toa. Så skönt och haft turen och slippa mensen.
Kmr dock inte ihåg exakt hur de var i början 🙈
Ja, tanken var ju att det skulle bli mindre mens, inte mer.
 
Det kanske tar några cykler innan det börjar funka? Eller är det här mer mens än du normalt blöder utan preventivmedel?

Jag har ju haft nånting de senaste typ 20 åren. Med kopparspiral blödde jag mycket och sällan, men inte såhär. Med hormonspiralen var det lite, lite men hela tiden. Jag hoppas det är något tillfälligt, för det är minst sagt skitjobbigt.
 
Fy fan. Har får byta underkläder och byxor fyra gånger idag, mensat igenom både menskopp och binda trots att jag bytt/tömt varannan timme..
För att uttrycka det milt: skitjobbigt.

Försökt googla men hittar ingenting om att det är normalt att blöda som en stucken gris när man sätter in minipiller.
Har inte samma sort, men för mig försvann mensen på en gång. Tror mycket berodde att jag började med dem i slutet av föregående mens och sen reagerar säkerligen olika kroppar olika vid insättning, så ge det iaf en period till och är det samma blödningsmängd vid nästa mens, be om att få prova en annan sort.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har använt p-ring i ca 10 år, upptäckte dock för några månader sedan att man inte ska använda det efter 35 och jag har fyllt 40 i...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 007
Senast: snorp
·
Kropp & Själ jag har efter 9 års uppehåll från allt vad preventivmedel heter nu blivit övertalad av barnmorskan att börja käka mellanpiller (som de...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 991
Senast: Soffan74
·
Kropp & Själ Jag är inne på min tredje Mirena hormonspiral. De tidigare två har jag varit hur nöjd som helst med, men nu har det vänt. De första två...
2
Svar
25
· Visningar
19 273
Senast: corzette
·
Kropp & Själ Jag har börjat gå i tankarna att överge mina P-piller till förmån för ett hormonfritt alternativ, eftersom jag insett att jag helt...
Svar
3
· Visningar
4 699
Senast: WaterLily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp