Erfarenheter av propavan

Jag fick lågdos av något läkemedel med amitriptylin, inte Saroten, när jag hade sömnrubbningar pga kaos i livet. Det hjälpte mig bra, minns inte om jag fick nån mer biverkning än muntorrhet. Jag brukar sällan få särskilt mycket biverkningar av läkemedel alls. Dock hade jag inte alls samma sömnbeteende som du, jag hade väldigt väldigt svårt att somna men när jag väl gjort det sov jag som en död. En kompis fick testa Propavan pga sömnproblem som jag tycker låter mer som dina, hen somnar fort men vaknar mitt i natten och kan inte somna om. Funkade sådär, å andra sidan tror jag inte hen äter det varje natt utan lite då och då.

Jag hoppas du får bra hjälp och sover bättre snart, det är skitjobbigt att inte få tillräckligt med sömn :heart

Amitriptylin och Saroten är samma sak då amitriptylin är den verksamma substansen i Saroten. :)
 
Jag fick lågdos av något läkemedel med amitriptylin, inte Saroten, när jag hade sömnrubbningar pga kaos i livet. Det hjälpte mig bra, minns inte om jag fick nån mer biverkning än muntorrhet. Jag brukar sällan få särskilt mycket biverkningar av läkemedel alls. Dock hade jag inte alls samma sömnbeteende som du, jag hade väldigt väldigt svårt att somna men när jag väl gjort det sov jag som en död. En kompis fick testa Propavan pga sömnproblem som jag tycker låter mer som dina, hen somnar fort men vaknar mitt i natten och kan inte somna om. Funkade sådär, å andra sidan tror jag inte hen äter det varje natt utan lite då och då.

Jag hoppas du får bra hjälp och sover bättre snart, det är skitjobbigt att inte få tillräckligt med sömn :heart
Nu har det gått över ett år sedan jag startade tråden.
Propavan funkade inte alls, men med amitriptylin i låg dos har jag numera kunnat sova bra i ett års tid! Vilken räddning alltså. Däremot har jag fortsatt huvudvärksproblematik och ska precis få börja med Ajovy-injektioner och ett annat triptanpreparat (Maxalt) mot pågående anfall då jag blir så däckad av nässprayen och tycker den är vidrig när den rinner ner i halsen. Fortsätter med botoxinjektioner under tiden.
Bettet är reglerat och klart, blev av med tandställningen i höstas. Pressar dock fortfarande tänder.
 
10-pack är receptfritt. Större förpackningar kräver recept.
Det har varit struligt ett tag för de har ändrat på godkännanden och produktnummer. Även tagit bort subventionen för de flesta som använder den.
Subventionen är borta eftersom den blivit läkemedelsklassad och ingen tillverkare har ansökt om att få den subventionerad för vuxna. Mycket märkligt enligt mig.
 
Ett vanligt tips om man får myrkrypningar (tänker på TS kittlande känsla) av sin sömnmedicin (använder Propavan samt Imovane) är att dela och/eller krossa tabletten innan man tar den. Har fått samma tips av läkare och sjuksköterskor flertalet gånger. :)
 
Ett vanligt tips om man får myrkrypningar (tänker på TS kittlande känsla) av sin sömnmedicin (använder Propavan samt Imovane) är att dela och/eller krossa tabletten innan man tar den. Har fått samma tips av läkare och sjuksköterskor flertalet gånger. :)
Vad intressant att det ska hjälpa!
 
Subventionen är borta eftersom den blivit läkemedelsklassad och ingen tillverkare har ansökt om att få den subventionerad för vuxna. Mycket märkligt enligt mig.
Den är ju dock inte särskilt dyr, betalade strax över 125 för 100 tabletter...
 
Har fått Propavan utskrivet för att jag sover oroligt och vaknar ofta. Har oftast inga problem att somna men sover endast bra de första 2-3 timmarna, sedan vaknar jag och behöver gå på toaletten och efter det sover jag aldrig lika bra igen.
Har nu tagit Propavan vid två tillfällen (utskrivet av min läkare). Ca 1,5 timmar innan sänggående. Jag känner att tabletten börjar verka efter ca en timme och somnar fort. Men sen vaknar jag fortfarande efter några timmar. Känner mig då extremt trött men har ändå svårt att somna om då jag plötsligt får som någon slags oro och kittlande känsla i kroppen som gör att jag inte kan slappna av och somna om trots att jag känner hur tröttheten liggen tungt över mig. Detta håller sedan på i några timmar, ett konstant vridande och vändande innan jag plötsligt kan slappna av, somnar om och då sover tungt igen.
Dagen efter är jag väldigt trött och känner mig som en zombie och vill helst bara sova.
Är det normalt? Kommer det att bli bättre med tiden eller är det bara så att medicinen kanske inte är något för mig?
Propavan är väl främst ett insomningsmedel? Fick Xanor när jag inte kunde sova ordentligt, men den är ju inte direkt ett förstahandsval, fick hallucinationer av det, och sen är det ju beroendeframkallande... Tog dock bara ibland just av den anledningen
 
Propavan är väl främst ett insomningsmedel? Fick Xanor när jag inte kunde sova ordentligt, men den är ju inte direkt ett förstahandsval, fick hallucinationer av det, och sen är det ju beroendeframkallande... Tog dock bara ibland just av den anledningen
Nej det ska det inte vara, i alla fall inte enligt läkaren jag fick det av. Jag fick det just för att jag inte hade några problem att somna utan att upprätthålla sömnen vilket propavan skulle hjälpa med. Plus att det inte är beroendeframkallande. Det funkade inte för mig, framförallt inte för att jag knappt var förmögen till att jobba dagen efter pga trötthet.
Amitriptylin har gjort susen för mig istället!
 
En liten ovetenskaplig men egen utvärdering:

Sömnpiller:
Propavan - myrkryp och pirr. Blir galen. Aldrig igen.
Theralen - sover som nockad, är tyvärr degig i huvet även hela fm dagen efter, men det som funkar bäst på mig.
Lergigan - sov gott men har aldrig haft egna på recept utan bara bytt till mig in the days of crisis :angel:

Insomning:
StilNoct - blir stenhög och hallucinerar.
Imovane - funkade som insomning back in the days men inte provat på 15 år.

Atarax tar jag om jag bara har lindrig oro. Men det söver mig så att säga inte, bara ser till att hjärnan inte skenar så jag kan somna på egen hand. Det enda jag vågar ta efter nattskift då man ska vara vaken efter nån timme.
 
Ni som fått myrkryp o liknande av Propavan- kom det direkt eller efter ett tags användande?

Jag fick recept i höstas och tar bara ibland pga blir rätt så seg dagen efter. Men annars fungerar de bra för mig. Men blir lite orolig att jag ska få myrkryp/pirr. 😱
 
Ni som fått myrkryp o liknande av Propavan- kom det direkt eller efter ett tags användande?

Jag fick recept i höstas och tar bara ibland pga blir rätt så seg dagen efter. Men annars fungerar de bra för mig. Men blir lite orolig att jag ska få myrkryp/pirr. 😱
Under den väldigt korta tiden jag provade så kände jag myrkrypningar direkt, och de jag har pratat med som haft samma problem har nog stött på dem ganska omgående. Så gissar att du nog slipper!
 
Ni som fått myrkryp o liknande av Propavan- kom det direkt eller efter ett tags användande?

Jag fick recept i höstas och tar bara ibland pga blir rätt så seg dagen efter. Men annars fungerar de bra för mig. Men blir lite orolig att jag ska få myrkryp/pirr. 😱
Det kom direkt. Eller alltså inte direkt efter att jag tagit tabletten utan när jag efter fyra timmars sömn vaknade mitt i natten och sedan inte kunde somna om pga en extremt olustig känsla i kroppen med bland annat vad jag skulle säga är myrkrypningar. Hände varje gång jag tog Propavan så jag slutade rätt omgående. Var också som en zombie nästa dag vilket inte fungerar om man ska jobba.
 
Ser att detta redan har tagits upp i tråden, men vill gärna bidra med min erfarenhet. Jag träffar många patienter med sömnproblem och att krossa Propavan före intag har ofta god effekt mot just myrkrypningar.
 
Har fått Propavan utskrivet för att jag sover oroligt och vaknar ofta. Har oftast inga problem att somna men sover endast bra de första 2-3 timmarna, sedan vaknar jag och behöver gå på toaletten och efter det sover jag aldrig lika bra igen.
Har nu tagit Propavan vid två tillfällen (utskrivet av min läkare). Ca 1,5 timmar innan sänggående. Jag känner att tabletten börjar verka efter ca en timme och somnar fort. Men sen vaknar jag fortfarande efter några timmar. Känner mig då extremt trött men har ändå svårt att somna om då jag plötsligt får som någon slags oro och kittlande känsla i kroppen som gör att jag inte kan slappna av och somna om trots att jag känner hur tröttheten liggen tungt över mig. Detta håller sedan på i några timmar, ett konstant vridande och vändande innan jag plötsligt kan slappna av, somnar om och då sover tungt igen.
Dagen efter är jag väldigt trött och känner mig som en zombie och vill helst bara sova.
Är det normalt? Kommer det att bli bättre med tiden eller är det bara så att medicinen kanske inte är något för mig?
Jag känner inte igen den oron du känner på natten, men jag kan bara ta en halv tablett för att klara dagen efter. Blir nästan bakfull av en hel.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 392
Senast: G-uldlock
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 930
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Nej ingen här kan såklart ställa en diagnos, jag vill mest bara ha pepp och lite på fötterna sas för att få vården att lyssna...
Svar
9
· Visningar
922
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 465
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp