Erfarenheter av sträckning/förmodad sträckning, tid tills bra etc?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag har ju varit förskonad från många av de 'små' skadorna/grejorna (på bekostnad av att jag fått de stora.. :crazy:). Tror jag under alla år haft en regelrätt sträckning, och då modell ORDENTLIG, dessutom kom den hand i hand med en tillhörande armbågsledsinflammation. Men med klara, tydliga symptom som var beständiga över tid.

Så, ni som har haft hästar som 'sträckt sig i hagen' eller där förmodad diagnos varit detta, hur har det yttrat sig, hur lång tid har det tagit tills det blivit bra/ni gått vidare?

Här kom från dag till annan en ganska ordentlig hälta på ena fram. Kändes inte mkt i skritt (uppsuttet) mer än att bromsen låg i, och kändes som jag (skitskumt) satt i nedförsbacke. I trav direkt från första steget ordentligt halt. Trodde först han trampat på en sten/trampat snett/nåt sånt, saktade av, skrittade, provade trava igen, samma sak. Dock innan jag hann sakta av så värmde det ur till viss del.

Halt i trav i hagen med den dagen och dagen efter, trampade inte riktigt igenom i kotan på det benet. Ingen värme, svullnad, ömhet, sår, puls etc. Galig ro men varit sen betessläpp, ingen förändring i galla.

Konsulterade vet som tyckte 'andas, inget att åka in för nu, så snabbt påkommen och som värmer ur så snabbt låter som sträckning. Kläm igenom från bogen och ner dagligen, håll koll, avvakta och skritta en vecka om han inte blir sämre, då ringer du igen'.

Den 'akuta' hältan la sig på några dagar, kvar fanns en liten markering i trav. Skrittades i en vecka, mot slutet av denna oförskämt fräsch och fin i hagen även i trav. Provade sen trava uppsuttet lite, och helt ren, liite försiktig i nedslaget med det benet i vissa lägen, t ex ökad/längd trav (som han bjöd på själv).

Red lite lightpass i alla gångarter ett par dagar och helt ren, provade ett 'ordentligt' pass, helt ren. Sen red jag som vanligt, var på hoppträning och helt ren (bad tränaren kika med, samt medföljande bekant, ingenting).

Efter det fanns/finns en liten, liten orenhet i trav. Syns inte i hagen, känns inget i skritt, syns inget vid longering. Men jag känner den uppsuttet. Inget i galopp (bara galopperat kort snutt när han bjöd på det). Springig och hängig dock, jobbar inte men rinner iväg. Blir varken sämre eller bättre av försiktig ridning (1 pass) eller vila (några dagar). Syns inget, hörs ingenting heller, men känns en liten, liten orenhet i trav, och så lite springig och hängig, dock 'bråkade' och krävde jag inte heller eftersom ngt inte är som det ska.

Ny kontakt med vet som kvarstår vid att det låter som en sträckning men tycker att det är ide att ge en kur NSAID för att mota olle i grind om lederna är lite ansträngda med, samt en vecka - tio dagar vila med skritt i snöre till, och så stor hage som han är lugn i (dvs gärna röra sig så mycket som möjligt i skritt). Fortfarande ingen värme/svullnad/ömhet/etc. Om inte helt okej efter det in för koll.

Känns som okej plan, även om jag ju pga tidigare erfarenheter gärna vill ha 'stora apparaten igång' direkt :devil:

Skos om på fredag, ifall det skulle vara nåt skit under sulan, men känns inte som en sån hälta. Men då kan jag kolla och utesluta det, ev skum hovböld etc. Ska försöka få ut equiatrikern med, så har jag gjort vad jag kan.

Men som sagt, aldrig eg haft en sträckning/liknande, så jag har ju lätt för att måla stora svarta fan på väggen *host*, så gärna hit med era erf. (Jag vet ju en sträckning kan bli en ledinfl t ex, mer ute efter hur tidslinjen och insatserna etc varit för er som haft sträckningar).

Det han är 'riden' när han har varit inte helt fräsch är lite, och i samråd med vet (då det varit av intresse att se om det värmde ur, förvärrades eller var oförändrat med lite mer rörelse t ex)
 
Sv: Erfarenheter av sträckning/förmodad sträckning, tid tills bra etc?

Har inte så mycket erf av sträckningar, och inte i bogen, men jag känner till en som hade det just i bogen och den hade hältor fram som kom och gick, faktiskt. Den blev inte bra av vet behandlingar, men av ET (HL) samt därefter liniment dagligen samt stretch enligt ett visst schema. Då blev den helt återställd såvitt jag vet.

Jag skulle ändå också kunna tro hoven eftersom det är ett fullblod:cool: Blödning som legat och blivit en diffus böld som kommer och går, det är inte ovanligt. Dock talar ju det faktum att du har sulor emot det.

Men det kan ju ha kommit något mellan hoven och sulan kanske.
 
Sv: Erfarenheter av sträckning/förmodad sträckning, tid tills bra etc?

Jo, det är lite mitt halmstrå, att det ska ligga skit mellan sula och hov. Sulorna är lite nötta med, så de buktar lite inåt (inget han störts minsta av innan). Mot det talar noll värme och puls, och att han inte är så himla plattfotad (dvs jag TROR han skulle gå fint utan sulor, men jag är lite anti ändra ett vinnande koncept och har inte sulat av, trots att jag brukar prata om att 'jag ska göra det, sen...')

Dock så vet jag ju sen fbldonnans hovböld (också sulor fram, platt som en pannkaka dock och mkt känslig för sultryck) att de kan vara rejält skumma och ge knepiga symptom om de ligger djupt. Men då borde det, tycker jag iaf, vara 'the other way round', dvs smygande hälta som ökar, inte tvärtom.


Men som sagt, skoning på fredag, så får man ju se då om det går att hitta ngt. Och jag jagar equiatrikern (som jag är rädd har semester, men..)

Har provat mjukt stretcha båda fram, ingen skillnad och ingen reaktion. Å andra sidan får jag ju ingen reaktion nånstans när jag klämmer heller, men det är inte det lilla jag sett (några sår etc) en 'pipig' häst heller.

Jag har överanalyserat det mesta, och det enda 'annat' som jag kan komma på som är annat är att han dragit lite mot vägkanten/gräskanten på grusväg. Otroligt svårt att 'värdera' då ett av hans paradknep är att dra åt en sida, och överdriva hjälpen för att han ska gå på mitten av vägen igen, till att vända helt om. (Lessnar otroligt fort, efter cirkus tre ggr, på en väg, och har inte så många rundor att välja på om jag inte går samma väg inledningsvis. Han travar ju glatt på asfalt om jag ber honom, och ingen ökad eller hörbar hälta där, så som sagt, svårvärderat..)

Den sträckningen jag hade missade jag akut-akutfasen på, men var å andra sidan en enormt tålig och opipig häst. Där märktes det att högergaloppen var av sämre kvalitet, och vid SKARP sväng (typ 90 grader) åt höger haltade han på hö fram. Inget rakt fram eller i övrigt. Dåv equiatrikern var ut, konstaterade att han sträckt sig rejält över bog/armbåga och lossade låsta muskler, och la till att hon inte var säker på att det inte satt i leden med, och blev han värre efter hennes besök (först tre dagar skrittvila), så vetkoll. Han blev halt rakt ut när muskelspänningarna han skyddade onda leden med togs bort. Och vet konfirmerade armbågsledsinfl en vecka senare. Behandlades och blev bra. Men det är enda sträckningserf jag har.

Jag har ju klämt och känt på alla muskler i hela framdelen, och får ingen reaktion och tycker inte han känns direkt spänd nånstans. Men jag är alldeles för dålig på muskler, så kan mycket väl missa, därför jag vill ha ut eq.
 
Sv: Erfarenheter av sträckning/förmodad sträckning, tid tills bra etc?

Jag har erfarenhet av sträckningar.

Min valack hade en rutin i att sträcka höger bak på hösten när det började bli lerigt och kladdigt i hagarna. Han gjorde det 2 år i rad, -05 och -06, och senaste året gjorde han det 2 ggr. Samma ställe, högt upp på insidan av låret.

Han blev skithalt, så halt att jag trodde benet var av första gången. Han gick på 3 ben, men ju mer han rörde sig ju bättre kunde han skritta, men dock ff halt. I trav var det så jag ville grina vad halt han var. Ingen reaktion nånstans när jag klämde, ingen värme, ingen puls, ingenting, bara hälta.

Veterinären tyckte att "det låter som en sträckning" och att jag skulle vänta en dag och ringa tillbaks.

Nästa dag var hästen helt hård vid insidan av låret och när jag gick en promenad med honom skrittade han mkt bättre. Ringde upp vet som nu var helt säker på att det var en sträckning. 3 dagar senare var han ohalt men jag tyckte fortfarande att han var hård på låret. Jag promenerade honom nån vecka sen var han som vanligt igen.

Andra och tredje gången sträckte han sig inte lika illa, han blev inte lika halt, dock såg man tydligt att han var halt och var hård på låret.

Förklaringen till detta hittade vi inte förrän -07, han hade ont i v bak och var därför väldigt trött i h bak eftersom han alltid tog i mer med det benet, så han gjorde allt för att spara v bak.
 
Sv: Erfarenheter av sträckning/förmodad sträckning, tid tills bra etc?

Min valack sträckte sig ganska ordentligt i bogen i hagen vid något tillfälle. Blev ganska mycket halt.
Minns inte säkert, men jag tror det tog ett par veckor tills han såg fräsch ut, sen gav jag honom ett par veckor till för säkerhetsskull.
Gick i hagen på lösdrift hela tiden.
 
Sv: Erfarenheter av sträckning/förmodad sträckning, tid tills bra etc?

vid en sträckning är det bra att låta dem vara ifred fullt ut, inte kontroll checka så mkt och framför allt inte rida för tidigt. Låt den gå och slå dank ett par veckor, sen kollar man av, och kan öka på lite försiktigt. just en sträckning är lätt att den går upp igen om man börjar för tidigt.
 
Sv: Erfarenheter av sträckning/förmodad sträckning, tid tills bra etc?

Skulle göra som du. i synnerhet när man inte vet exakt hur illa det är.

Skador som går upp igen är ofta svårläkta- eller hur Alex:devil:
 
Sv: Erfarenheter av sträckning/förmodad sträckning, tid tills bra etc?

vid en sträckning är det bra att låta dem vara ifred fullt ut, inte kontroll checka så mkt och framför allt inte rida för tidigt. Låt den gå och slå dank ett par veckor, sen kollar man av, och kan öka på lite försiktigt. just en sträckning är lätt att den går upp igen om man börjar för tidigt.

Jag har ju följt vets rekommendation. Jag antar att första budet var skritt just en vecka var för att just inte lämna det 'därhän' för länge om det var/är något annat?

Visst kliar det i fingrarna att checka, men jag har faktiskt låtit bli. När det kom, så jag longerade honom dag två för att se status (mest för jag ville se om han blev bättre eller sämre av att gå i stor hage). Då var han ju betydligt bättre än dag ett men fortfarande tydligt besvärad i trav, trampade inte igenom riktigt. Men där hade jag ju svaret att gå i stor hage och lalla runt, dvs rörelse, hjälpte. Sen skrittades han ju bara den påbjudna veckan. I slutet av den så började han trava i hagen igen (innan undvek han det), och var oförskämt fräsch. Skrittade 'tiden ut' och sen prova lite trav uppsuttet med, inga problem och helt fräsch. Red ett normalpass (han går varannan dag btw när han går just nu) med skritt, trav och galopp och helt fräsch. Så sen fick han vara med på hoppträningen som sagt, och helt fräsch.

Dock blev ju den antagligen för mycket. På ett sätt har jag dåligt samvete, på ett sätt känns det 'bra' att det upptäcktes att det inte var helt bra. Han blev ju inte halt sen hoppträningen dock, syns ingenting i hagen i någon gångart (inte longerat dock, inte känt jag haft anledning), och syns/hörs inget i trav utan är att det känns att han inte är helt ren hela tiden. Men ffa att han inte riktigt vill jobba (vilket han inte hade problem med de passen jag red och hoppträningen btw).

Så känns helt rätt med vets linje att ge honom en kur antiinflammatoriskt nu, för att mota olle i grind. Under den tiden ska han ju bara skritta i snöre och hagvilas, och jag har inte tänkt 'kolla' heller. Men har faktiskt inte tänkt ge honom någon 'extravecka' ledigt, då jag om han endera inte är helt bra efter det, eller om han är bra men blir 'knackig' igen direkt efter när han sätts igång blir likadan, vill kolla upp på klinik ordentligt. Så det inte är nåt annat/nåt mer. Skulle det bli aktuellt med klinikbesök och det visar ngt annat får man ju ta den konv, om sträckning är och förbli diagnosen, då däremot ställer jag nog av honom (dvs skrittar bara) i ett par veckor. Men just nu vill jag OM det är ngt annat/mer ha fatt i det innan det blir ngt större. Just för han dels är ganska opipig, och dels inte är purung.

Hade han blivit 'likadan' efter träningen, dvs man kan anta att han just slagit upp den, hade jag absolut kört på din linje, men just iom den här 'bara' lilla, lilla som enbart känns, så känns det som det - tyvärr - kan vara så att det som märks nu är lederna t ex.
 
Sv: Erfarenheter av sträckning/förmodad sträckning, tid tills bra etc?

Skulle göra som du. i synnerhet när man inte vet exakt hur illa det är.

Skador som går upp igen är ofta svårläkta- eller hur Alex:devil:

Ingen aning, förutom Blås knäskada, som hon ju slog upp i hagen. Eller vad tänkte du på? :devil:
 
Senast ändrad:
Sv: Erfarenheter av sträckning/förmodad sträckning, tid tills bra etc?

Din beskrivning låter exakt som vårt förlopp av en "sträckning" på vår fjording.

Vi hade ridit en runda på stranden o nästa dag var han synligt halt på vänster fram... med tanke på vi travat i vatten o sanden varit ng mjuk på vissa ställen så tänkte vi att han hade sträckt sig. han var halt till och från i 1v... ringde vet o hon sa de säkert var en sträckning....ordinerade lugna skritt turer o lättare träning. ena dagen var han helt fräsch, bjöd på små stockar o ville bara galoppera o jobba. en annan dag var han halt under ridning men inget synbart i hagen el för hand.. efter 2v med sporadiskt lugna skogsturer så var han fortf halt, men fortf bara vissa dagar. på 4de veckan så från ena dagen till nästa bytte han hält ben... blev halt på höger fram.:confused:
då ringde vi till vår klinik.... fick en tid och det visade sig att han hade hovledsinflammation på båda fram...fått sin andra behandling nu!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Erfarenheter av sträckning/förmodad sträckning, tid tills bra etc?

Jag håller inte med din veterinär om att man skrittar/rider en halt häst från början. snacka om att ev. göra det värre. endera ta in den på klinik direkt eller låt den vara.

självklart är det ju nu i dagsläget som du säger, att du får åka in med den om den inte blir bättre. nu är du ju inne på flera veckor. det jag säger är att låter man dem vara ifred ngn vecka ett par veckor från scratch så har man ett bättre utgångsläge att endera är det borta, eller så är det det inte, och då får man åka.

märklig veterinär som skriver ut smärtstillande/anti inflammatoriskt utan att utreda. det skulle aldrig mina veterinärer göra.
 
Sv: Erfarenheter av sträckning/förmodad sträckning, tid tills bra etc?

Jag är inne på andra veckan ja.

Dag 1 - ordentligt (ca 2 grader skulle jag tippa) halt i trav, värmde dock ordentligt ur på några steg (fler provades ju inte. Synbart halt i trav i hage och kort i skritten

Dag 2 - betydligt bättre, inget i skritt, ca 1 grad i trav (nåt varv long åt vardera hållet). Pratade med vet.

Dag 3 -5 ren i skritt både i hagen och i snöre. Ingen aning om trav

Dag 6 -7 ren i skritt, helt ren och urfräsch i trav i hagen.

Dag 8 - provat trava uppsuttet, ren utom när han bjöd på ökad/längd trav då man kände aningens tveksamhet på det benet nåt steg här och där (av kanske 10 steg), under en markering i grad (matte är en pipig fan)

Dag 9 - som vanligt i hagen, busade i både trav och galopp, helt ren.

Dag 10 - 'unghästhoppträning' helt ren, jobbade glatt

Dag 12 - motionspass, ren. Bus i hagen modell rejält (för ovanlighetens skull). Ren.

Dag 14 - motionspass. Hörs inget på hårt underlag, syns inget. Känns inget mer än ngt enstaka steg då han är försiktig/aningens liten markering. Dock springig och bromsig i trav. Bjöd på galopp som var ren (och svår att få hejd på..)

Dag 15 - pratade med vet

Dag 16 - idag

Redan från först samtalet med vet, när hon tyckte 'skritta en vecka' så frågade jag ju (som alltid vill ha en plan) att om han inte var bra efter en vecka, skulle jag komma in då. Men redan då tyckte hon att är han bra rid som vanligt, inte bra ring så sätter vi in NSAID då. Är han inte bra efter det, då får du komma in. Tyckte alltså inte det var ide att varken vänta 2 v innan åtgärd, eller att komma in efter en vecka. Utan ville redan då (sålänge det fortsatte peka på sträckning och han inte blev sämre givetvis) se en vecka vila (dvs skritt, rörelse befrämjar ju vid sträckning), och sen sätta in beh om inte bra. Och först efter det klinik.

Jag hade gärna dragit in honom från början, och även i nuläget (dvs innan NSAID), men jag tycker som sagt om att VETA :angel:

Jag antar att vet inte ville se längre skrittvila från början var för att tidigt kunna sätta in beh om det inte räckte.

Tilläggas ska kanske att han är klinikkollad månadsskiftet maj/juni, med böjprov och rörelseprov (hälsokoll), och equiatrikerkollad efter FT-kursen, dvs i mitten på juni. Vilket säkerligen vet har med i bedömningen (nu kan ju nästan vad som helst hänt efter det, både sträckning och ansträngda leder dock)

Och jag kommer följa vets råd, sen får man tycka det är rätt eller fel, men tråden kan få handla om det den ursprungligen är tänkt för.
 
Sv: Erfarenheter av sträckning/förmodad sträckning, tid tills bra etc?

Men vad vill du ha för svar? självklart tar det längre tid nu, eftersom det inte getts vila från början utan återkommit.

det är ett dumt råd från vet att skritta en halt häst uppsuttet, sen får du säga vad du vill. särskilt att börja trava den dag 3 och sen vara med på hoppträning.
hur kan den veterinären sitta och bedöma på telefon? och sen skriva ut smärtstillande på telefon? och beordrar uppsuttet arbete utifrån vad "det låter" som. Mycket märkligt.

går den i hage och rör sig, finns det över huvud taget ingen logik i att den dessutom, halt, ska ridas uppstuttet.

Ursäkta men jag blir så jävla irriterad på urbota dumhet. även från veterinärs sida i detta fallet vad det verkar. Finns det inget sunt förnuft nånstans.
 
Sv: Erfarenheter av sträckning/förmodad sträckning, tid tills bra etc?

Jag vill ha svar såsom ursprungsfrågan är ställd:

ni som har haft hästar som 'sträckt sig i hagen' eller där förmodad diagnos varit detta, hur har det yttrat sig, hur lång tid har det tagit tills det blivit bra/ni gått vidare?
 
Sv: Erfarenheter av sträckning/förmodad sträckning, tid tills bra etc?

Men vad vill du ha för svar? självklart tar det längre tid nu, eftersom det inte getts vila från början utan återkommit.

Han vilade (dvs bara skrittad, i snöre och sen uppsuttet på lång tygel med 45 kg matte på ryggen) i en vecka, dvs uppsuttet första gången dag *räkna* 6.


det är ett dumt råd från vet att skritta en halt häst uppsuttet, sen får du säga vad du vill. särskilt att börja trava den dag 3 och sen vara med på hoppträning.
´

Vem fan har sagt börja trava dag tre?
Dag 3 -5 ren i skritt både i hagen och i snöre. Ingen aning om trav

Dvs varken skrittad uppsuttet eller travad? Dag två är han travad i lina ca ett varv åt vardera hållet, sen inte travad uppsuttet alls förrän dag 8, förutom att han travade i hagen två korta snuttar (när jag kom för att ta in) dag 6 och 7 och då var ren.

Han är inte skrittad uppsuttet när han var halt, han gick i snöre tills dag 6. Vad är det du missförstått? Var ifrån har du fått rek att 'skritta halt häst uppsuttet' och att 'börja trava dag tre?'

går den i hage och rör sig, finns det över huvud taget ingen logik i att den dessutom, halt, ska ridas uppstuttet.

Som sagt, läs igen och prova igen? Så kanske det blir begripligare. Annars får du vara förbannad och frustrerad, men pga av du (återigen?) läst som fan läser bibeln?
 
Sv: Erfarenheter av sträckning/förmodad sträckning, tid tills bra etc?

Jag vill ha svar såsom ursprungsfrågan är ställd:

ni som har haft hästar som 'sträckt sig i hagen' eller där förmodad diagnos varit detta, hur har det yttrat sig, hur lång tid har det tagit tills det blivit bra/ni gått vidare?

SVAR:
2 veckor, om den fått vara IFRED.
 
Sv: Erfarenheter av sträckning/förmodad sträckning, tid tills bra etc?

Tack, har du lust att tala om hur det yttrade sig, i vilken takt det 'la' sig osv med?
 
Sv: Erfarenheter av sträckning/förmodad sträckning, tid tills bra etc?

samtliga jag haft genom åren med flera hästar: Inga svullnader och ingen värme att tala om. ganska kraftiga reaktioner första dagen/dagarna och sen övergående.
 
Sv: Erfarenheter av sträckning/förmodad sträckning, tid tills bra etc?

Okej, övergående (för ögat) inom vilken tid?

(Kanske ska tillägga att jag undrar över 'tidslinjen' inte är för att stressa att herrn blir frisk nu och nyss, utan för att avgöra när jag tycker att 'nej fan det här är nåt annat'. Det som är så klurigt just nu ju, att han inte är halt, och för ögat och örat ren, men inte hundra okej ändå iom att han senaste passet hade motorn igång och mer än gärna travade etc, och inte kändes oren där mer än enstaka steg, men bromsen i och springig. Dvs jag har väldigt lite att gå på mer än känslan. Skulle jag longera t ex och lägga in en film skulle den visa en helt ren häst, men nåt är inte helt okej. )
 
Sv: Erfarenheter av sträckning/förmodad sträckning, tid tills bra etc?

Jag håller inte med din veterinär om att man skrittar/rider en halt häst från början. snacka om att ev. göra det värre. endera ta in den på klinik direkt eller låt den vara.

Nja VET man att det är en sträckning så ska det inte läka med total vila utan med lite lätt arbete annars blir fibrerna inte lika starka i läkningen.

Det blir stumt och oelastiskt i de nya fibrerna om de inte hålls igång, men inte när skadan är helt akut samma dag, (vilken den inte är nu i alex fall)men ändå så snart det bara är möjligt. Den ska inte pressas mer än den klarar, dock.

Däremot bör man ju veta det då, dvs att det är en sträckning, så att det inte är något annat som kan förvärras istället av motion.:cool:


Alexandra:
Hoppträningen lät lite tidigt för mej också, dock, det där lätta arbetet vill jag minnas ska pågå i alla fall ett par (kanske t o m tre veckor) och sen långsamt öka på, (skulle jag göra alltså) Då ligger hoppträning en bit fram för mej i alla fall.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
406
Senast: Sirap
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
857
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
933
Senast: Crossline
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
968
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp