Erfarenheter av varannan veckas boende?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Erfarenheter av varannan veckas boende?

Hej,

jag och mitt ex bor också för långt från varandra för vv vecka boende. Barnet går i skolan också så det skulle aldrig fungera men vi har i åtta år delat upp det på VARDAG och LOVDAGAR.
Dottern bor hos mig alla skoldagar samt en del av sommarlovet och hos pappan alla andra lov, dvs; höstlov, sportlov, påsklov, jullov de flesta storhelger samt då halva sommarlovet. Ibland tar vi ledigt från skolan åt henne vissa fred och måndagar i samband med vanliga helger så hon kan vara där. Man kan ta upp till tio lediga dagar per år, tror jag det är. I och med detta så är hon nästan lika mycket hos bägge.

Fördelen är att det aldrig blir tjafsigt med skolan och fritidsintressen då jag har koll på allt sånt och hos pappan görs andra saker. Själv säger dottern att hon har det bästa av två världar; landet och ron hos mig och "aktion" och stan hos pappan. Vi trivs alla med det och har aldrig bråkat efter skiljsmässan, dessto mera före men det är en annan story....
 
Sv: Erfarenheter av varannan veckas boende?

Lånar min egen knapp för att komplettera;

När hon var mindre och behövde passning så ordnade pappan med en äldre dam i sitt hem alternativt barnets farmor när han jobbade. Hos mig hade vi vanlig kommunal barnomsorg. Någon stress hos henne har vi inte kunnat upptäcka varken då eller senare. Känndes bra då och gör nu att ha en lugn vardag på ett ställe och helger/lov som även i vanliga fall skiljer sig mot vardan på ett annat.
 
Sv: Erfarenheter av varannan veckas boende?

Jag tycker det låter som en jättebra kompromiss :bow:

Haken i mitt fall är att pappan oftast jobbar helger och lov men är ledig måndagar :crazy: Och att det nu när barnet är litet blir för långa intervall.

Funderar på syskonet. Vidar älskar sin lillebror :love: . Skulle det inte känns konstigt om de inte fick tid på loven utan bara kunde göra vardagssaker tillsammans om han nu var vardagsboende hos oss?

För kommande skolår är det ändå helt klart det bästa alternativet jag hört - förenar lika mkt tid med fasta rutiner för barnet.
 
Sv: Erfarenheter av varannan veckas boende?

jaca - hur gammal var er dotter när ni började "dela" och hade ni samma perioder från början?
 
Sv: Erfarenheter av varannan veckas boende?

Jag e uppväxt med båda föräldrarna, men tro mig! Det hade varit bättre om dom skiljt sig för massa år sedan..
Dom bråkar hela tiden, och deras äktenskap bygger på att dom vill att vi ska växa upp i en trygg familj.. Men hur tryggt e de när färäldrarna drar igång VÄRSTA bråket klockan 8 på morronen om vem som inte torkat bordet tillexempel..

Bra början på dagen? :s
Det efterföljs med skitsnack som försöker vinna barnen på nån av doms sidor..
Va fan ska man göra åt det?
 
Sv: Erfarenheter av varannan veckas boende?

I dagsläget måste DU tänka på DITT barn. Att han är en barnslig skitstövel för tillfället får inte hindra att du faktiskt sätter dig på tvären om det känns helt fel för Miranda. Är man inte överens måste man ju ta hjälp, och den hjälpen borde kunna stötta dina förslag. Delade veckor låter bättre i mina öron.

Jag märker effekter nu flera veckor efter jag åkte bort 4 nätter från en 3 åring, och då var han ändå hemma och jag kom hem och allt var som vanligt efter det.
 
Sv: Erfarenheter av varannan veckas boende?

Självklart är det inte bra att hålla ihop enbart för barnens skull, men när man nu sitter i situationen att man har barn tycker jag personligen att det är ett mycket stort skäl att försöka lite till. Inte bara säga jag är inte kär mer och gå sin väg som det är i vårt fall. Visst har vi näbbat en del ett tag men inte sååå mycket att jag anser att det är värt det pris en separation kostar.
 
Sv: Erfarenheter av varannan veckas boende?

Jag försöker verkligen, men just nu är vi lite oense om vi ska prata överhuvudtaget. Enligt honom får jag inte ta upp någonting som har med vår historia ihop att göra mer för han anser att jag ältar samma sak om och om igen. För mig känns det mer som att jag 9inte får prata om någonting annat än väder och vind och eventuell delning av saker. Han är liksom klar med resten ....

Det som är så synd är att han verkligen inte kan förstå att det inte bara är min fantasi. Att Miranda inte ville kramas när hon kom hem kommenterade han bara med att hon inte varit så kramig i helgen överhuvudtaget. Att hon inte släpper mig ur sikte ser han inte heller som en effekt av helgen utan bara som att oj, vad mammig hon är, bäst vi åker iväg lite till så hon vänjer sig att vara borta från dig..... *suck*

Hoppas verkligen jag får tag i familjerådgivningen idag. Just nu känns det som jag behöver lite stöd.
 
Sv: Erfarenheter av varannan veckas boende?

Så länge man inte kan prata så är man absolut INTE klar med vad man känner och behöver prata ännu mer. Släpp det inte! Inte förrän ni kan prata ordentligt är det utrett (eller på väg att bli). Och släpp inte iväg Miranda heller för den delen. Han säger ju redan att han inte är kär i dig längre, så vad har du att förlora på att säga ifrån?
 
Sv: Erfarenheter av varannan veckas boende?

Som om det är hans val OM du vill prata? Han väljer att gå, men han väljer INTE att slippa ifrån den konflikt det faktiskt är. OM han vill att du ska må bättre så måste han låta dig prata OCH svara på dina funderingar bara för att HAN är klar betyder inte det att du är klar och färdigtänkt ju.

Javan
 
Sv: Erfarenheter av varannan veckas boende?

Jag har ingen erfarenhet av växelvist boende, men måste berätta hur mina grannar förut löste det! De hade visserligen tonårsbarn, men de hade helt enkelt en lägenhet där barnen alltid bodde. Sedan var det föräldrarna som "flyttade" och bodde där en vecka i taget! Det måste vara skönt för barnen! Dock så kan jag tänka mig att det fungererar för väldigt få. Bara en sak jag kom att tänka på såhär när jag läste!

Hoppas att det löser sig för dig Pigelton!

/ Maris
 
Sv: Erfarenheter av varannan veckas boende?

Hej igen,

min erfarenhet av att dela lite på syskon (för det finns större syskon här) är att bråken blir färre, de längtar efter varandra och tar vara på tiden. Alltigenom positivt alltså. Har ju fyra barn totalt och de är mycket noga med sammanhållningen. Fördelen för mig gentemot din situation är att det skiljer mer i ålder så när lillasyster åker iväg kan jag göra nåt bara med den större syrran exempelvis.

Lilla dottern var bara ett år ca från början men då kom pappan hem till oss och bodde och jag passade på att hårdjobba under dessa perioder. De större barnen (som han inte är far till) tycker/tyckte mycket om honom då han kom med bus och lek o jag kunder rymma lite fältet. Var ju ensam då förstås. Efter vi "skaffade" nya partners åkte flickan hem till honom och då var hon nog bara tre år. Under de längsta perioderna, sommarlovet ex, åkte jag och hälsade på mitt i och passade på att göra stan. Hon har som sagt alltid verkat må bara bra och att bara träffa pappa nån gång ibland hade gjort mer skada än nytta för hon verkligen trivs med att vara där.
 
Sv: Erfarenheter av varannan veckas boende?

Kan han inte bo vardagsliv hos pappan då, eftersom han jobbar helger? Komma till dig alla lov istället?
 
Sv: Erfarenheter av varannan veckas boende?

Jo det kunde visst gå rent principiellt men jag har större möjlighet att finnas på vardagseftermiddagarna eftersom jag ändå jobbar mindre då pga det lilla syskonet.

Pappan jobbar långa dagar ons(ska bli tisdag efter flytten)-lördag och har ofta längre jobbresor dessutom. Så det har ju varit perfekt att han haft barnet sön-tis. Men annars är det lite sent att komma hem halv sju som tidigast (och ofta ha med sig jobbet hem) som förälder om man ska ha ett vardagsliv med en 3½-åring :(

Han har skaffat en egen butik och kan inte stänga och gå hem liksom, tvärtom blir det jättemycket extra jobb, mässor, marknadsföring etc etc.

Fast han kommer ju inte att kunna vara ledig när det är lov heller
:cry: Det är egentligen bara söndag-måndag han kan umgås med Vidar men det blir ju ogörligt att åka dit med honom för två dagar varje vecka :confused:
 
Sv: Erfarenheter av varannan veckas boende?

Kostnaderna för umgängesresorna fördelas mellan föräldrarna beroende på inkomst. Om du har större inkomst än din exman måste du alltså bidra med större del av resekostnaderna, oavsett om det var han som valde att flytta långt bort... :crazy:

Det var den informationen jag fick från socialen när det var aktuellt för mig för fem år sedan. Socialen kan hjälpa till att räkna ut allt detta, boka tid för samarbetssamtal.
 
Sv: Erfarenheter av varannan veckas boende?

Jag tror att det viktigaste är att föräldrarna är överens (och är lyhörda för barnets behov). Även om föräldrarna inte kan komma överens måste de köra en "gemensam linje" mot barnet. Annars kommer barnet i kläm och tar på sig skuldkänslor och dåliga samveten.

Detta hände mig. Mitt ex ville att dottern skulle bo hos honom, och pratade med henne om det jämt när de träffades (hon var 5-6 år). Hon fick dåligt samvete för att hon var "tvungen att bo hos mig" och tyckte synd om pappa som måste bo ensam.

Jag tog henne till en barnpsykolog och hon sa till exmannen att han måste sluta prata med henne på det viset, även fast han tyckte det. Det var viktigt att även han sa "det är bestämt så här" även fast han inte gillade det. Klaga fick han göra för sin mamma, han visste att han inte skulle få rätt i familjerätten.

Det är så synd om barnen när det blir så här. Flickan blev iallafall nöjd och glad när pappa slutade tjata.
 
Sv: Erfarenheter av varannan veckas boende?

Silverkedjan skrev:
För Vidar var en vecka för mycket när han var 3 år. Vi har delat varje vecka på två istället. Det funkar bra om man bor nära. Nu ska dock hans pappa flytta på heltid mer än 25 mil bort (utan vettiga allmänna kommunikationer dessutom) och då blir allt mycket besvärligare :crazy: Pappan jobbar dessutom mycket i slutet av veckorna inkl helg och resor så det har varit en dubbel poäng med att han har haft de första dagarna.

Men att hämta/lämna så ofta när varje resa blir >50 mil är både dyrt och slitsamt :crazy: Det kostar mer än en månadslön så det är omöjligt :( förutom att en hel dag för barnet går "bort" på att bara åka bil :o Dessutom har jag en liten bebis som helammas och som måste åka med i bilen vilket är pest för dygnsrytmen :cry:

Pigleton, förlåt om jag nappar din tråd men jag passar på att fråga mer i samma ämne:

Hur är praxis rent ekonomiskt? Ska båda föräldrarna dela lika på resorna oavsett vem som flyttar bort från barnets hemort?

Och kan man ha dagisplatser i två kommuner?

Hur gör man med växelvis boende när man bor så långt ifrån varandra :confused:


Min son är 5 år i år och vi har bott 24 mil från hans pappa i snart 3 år. I början ville hans pappa inte gå med på annat än att han bodde varannan vecka och gick på dagis på båda ställena. Det har man rätt till. Men det funkade inte för vår son, han blev förvirrad och otrygg så efter ca 8 månader "fick" jag boendet.

Nu är han hos sin pappa varannan vecka fredag eftermiddag till tisdakväll. Pappa har eget företag och kan ha sonen med. Vi kör halva vägen var och träffas på MC Donalds. Sitter där minst en timme och pratar, äter och umgås lite. Det har aldrig varit problem vid lämnandet och hämtandet. Han vill vara hos båda.

Vi betalar vår del av resan. Även om det totalknäcker min ekonomi :cry: . Men det är umgängesförälderns ansvar att hämta och lämna sitt barn. Om man bor längre än 10 mil från varandra skall boföräldern bidra med det den kan till resan. Jag är på tok för snäll för jag har INTE råd men det har han :mad: .

Här fick du lite svar på dina frågor Tim.

Mvh Åsa
 
Sv: Erfarenheter av varannan veckas boende?

För några år sedan är jag ganska säker på att det kom en regel om att den som flyttar bort (om bägge bor på samma ort) med barnet för står för resor men jag är inte säker på hur den fungerar... Någon mer uppdaterad Bukefalist som kan hjälpa till?

Javan
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2
Svar
23
· Visningar
815
Senast: Sedna
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 357
Senast: sjoberga
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 427
Senast: Ramona
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 188
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp