Ergonomiskt rivjärn?

Bukefalos 30 år!

bettysmatte

Trådstartare
Min mamma tycker att vissa rörelser är besvärliga, bland annat upplever hon det jobbigt att riva på rivjärn. De har ett klassiskt rivjärn med handtag ovanpå. Jag hjälpte henne att riva ost idag och både det klena och obekväma handtaget, samt det faktum att rivjärnet gled runt på tallriken, gjorde till och med mig lite irriterad. Det kändes inte effektivt och man fick använda alldeles för mycket kraft för att hålla fast rivjärnet och riva. Själv har jag en rivjärn med behållare från IKEA. De har något liknande nu också såg jag. Det upplever jag mycket lättare att riva med. Men det finns kanske något ännu bättre och smidigare, eller?

Ett sådant kombinationsrivjärn med olika på varje sida? Tycker också de är ergonomiskt dåliga, har inte provat men tror de enkelsidiga med riktigt handtag är betydligt bättre, förr i tiden när man arbetade mer för hand såg de ut så.

1f7fec06-f5f8-4e69-958a-48fe7c85b281.jpeg

IMG_3645.webp

Jag använder ett sånt här runt, upplever att det står mycket stadigare än de traditionella.
Om jag bara ska riva lite över en omelett, eller paj eller nåt använder jag ibland rivhyveln (som osthyvel fast riv)

Jag har ett sådant klassiskt rivjärn. Har det på en böjbar skärbräda. https://www.ikea.com/se/sv/p/finfoerdela-boejbar-skaerbraeda-moerkgroen-graturkos-50613016/

Det står väldigt mycket bättre där än på en tallrik. Och hela rivningen fungerar effektivare. Jag har helt lagt ner mina tankar om behov att byta ut bökigt rivjärn.

Eventuellt spelar det roll att jag har det på ett bord som är aningens lägre än köksbänksstandard. Att få kraft lite uppifrån är bra både på handtaget och rivobjektet.

Bonus att jag spiller mindre utanför med denna metod, både vid själva rivningen och när jag pytsar ner det rivna i gryta/bunke.

Jag älskar min sån här! Min är iofs helt i metall och i det närmaste antik, men i övrigt likadan. 😁

Visa bifogad fil 188073
När min gammelmoster dog fick min mamma ta över hennes Moulinex rivjärn i orange plast och metallskivor som var i lite bättre skick än min mammas. Jag fick min mammas.

Jag skulle lätt ropa in ett Moulinex rivjärn på Tradera. Om man är rädd för bakterier, går de säkert att lägga i kokande vatten.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka