Trädgård och odling 2026 del 2

Bukefalos 30 år!

sthu

Trådstartare
Dags för del två!

Det är någon som äter på min kål. Har inte undersökt vem ännu..
FB_IMG_1657451671488.webp

Är det inte de där sedvanliga äckel-maskarna?

(Och på ämnet kål... Har inte köpt kålnät än så det är väl bara en tidsfråga innan någon käkar upp min också...)
Maskar?
Menar du kålfjärilslarver? Det är det inte, förmodligen. Har fiberduk över. Tror det är nån jordloppa eller nåt..

Jag har satt mina purjolökar under kålnät eftersom jag har problem med lökminerarfluga, men när jag tittade till dem häromdagen så är flera små purjolöksplantor helt borta - "nedtuggade" jäms med jordytan. Men kålnätet är fortfarande helt och jag hittar ingen glipa?.... 🤔🤔🤔

Jag har satt mina purjolökar under kålnät eftersom jag har problem med lökminerarfluga, men när jag tittade till dem häromdagen så är flera små purjolöksplantor helt borta - "nedtuggade" jäms med jordytan. Men kålnätet är fortfarande helt och jag hittar ingen glipa?.... 🤔🤔🤔
Jag har inte täckt min lök ännu. Har vit, gul, röd, vår, sallad och purjolök. Som bäddat för att få lökmineralflugan.

Maskar?
Menar du kålfjärilslarver? Det är det inte, förmodligen. Har fiberduk över. Tror det är nån jordloppa eller nåt..
Ja, larver. Men du kom på vad jag menade ändå :) . Jahapp, det finns alltså fler som är ute efter ens kål... Tacksam gröda att odla.

Nu när jag läst här ovan funderar jag faktiskt på att strunta i nät ändå. Kör search and destroy om jag hittar ohyra på kålen. Har bara åtta plantor så det blir nog inte så betungande att se över dem en gång per dag. Hoppas jag..

Senast ändrad:
Jag har hittat massa småsniglar i min pallkrage. :wtf: Har snigelkant på, men grannen som står ett par centimeter bort har inte det och jag har dessutom enorma rabarber som hänger över kanten.

Tidigare har jag låtit dem vara för att det mest varit ett par snäckor som gott kan få äta det lilla de gör. Nu är jag rädd att det blir invasion av mördarsniglar om jag inte stoppar dem direkt. Är det fortfarande utströdd ferramol som är det mest effektiva?

Kommer inte ha möjlighet att hålla efter dem genom att plocka manuellt, och saker som är potentiellt giftiga för människor eller djur är uteslutet.

Ja, larver. Men du kom på vad jag menade ändå :) . Jahapp, det finns alltså fler som är ute efter ens kål... Tacksam gröda att odla.

Nu när jag läst här ovan funderar jag faktiskt på att strunta i nät ändå. Kör search and destroy om jag hittar ohyra på kålen. Har bara åtta plantor så det blir nog inte så betungande att se över dem en gång per dag. Hoppas jag..
Ja, jag funderar på att ta bort nätet faktiskt. Dels är plantorna så stora att de håller på att spränga nätet, dels verkar det ju komma ohyra ändå.

Aldrig får man ha sin kål i fred!

Och kanske en ännu mer relevant fråga, vad ska jag ha för växter? :rofl:

Finns det nån sommarblomma som går att så nu och ändå få lite blommor i år? Zon 4

Och kanske en ännu mer relevant fråga, vad ska jag ha för växter? :rofl:

Finns det nån sommarblomma som går att så nu och ändå få lite blommor i år? Zon 4

Jag ska precis så mer strandkrassing. Liten och oansenliga små blommor, men underbar doft. Det kanske inte är vad man vill fylla en hel rabatt med, men de brukar åtminstone blomma inom en månad ffa om man kan ha fiberduk över i början.

Krasse brukar också vara snabba upp!

Jag sådde även rödbetor som kantväxt idag, där det jag sått tidigare inte tagit sig. Får se hur det blir, men bättre än att bara ha ogräs där. :angel:

Pak choien har stocklöpt helt och hållet, så sen sår jag nog om snart. Tänker att det kan vara bra att komma förbi midsommar för att minska risken att det händer igen? :confused:

Hupp, då var jag tillbaka i trädgårdstråden igen 🤩 Har varit alldeles för mycket på jobbet för att ens hinna andas men igår läste jag ikapp i gamla tråden. Helt sjukt vad mycket det hinner skrivas på en månad 😘

Hos mig växer det på. Halva trädgården ska grävas upp så där görs det ingenting just nu. Har grävt upp plantor som ska räddas men i övrigt tittar jag bara på eländet och håller tummarna för att den blir uppgrävd snart så att vi kan sätta igång där.

Framsidan är ju typ klar. Men studsmattan har fått flytta dit tillfälligt =att klippa gräset är en utmaning, en odlingslåda är överfull av räddade plantor och det står krukor med flera räddade plantor lite varstans dvs det är ändå kaos här.

Trädgårdsskafferiet är långt ifrån där det borde vara. Jag skulle föryngra jorden i några av odlingslådorna och upptäckte att de var helt genomruttna. Så operation gräva ur och riva dem har nu genomförts. Fruktansvärt tungt. Nu ska det "bara" byggas nya så att mina tomater kan få flytta dit. Och sedan ska jag förhoppningsvis ha tid att rensa allt ogräs i gångarna 🙄

Tomaterna då. Ja, de har fått flytta ut i stora murarbaljor i medelhavsdelen så länge. Här var jag så himla nöjd för att den var klar och alldeles mysig men nu är den då fullbelamrad av murarbaljor 🙈 Och mitt inköp av ett stort fint fikonträd förra året klarade visst inte 8 minus och full storm så det trädet har semidött. Verkar komma lite blad längst ner på stammen så det får stå denna säsongen och så blir det ett beslut till hösten. Så surt med ett träd på 1,5m 😔

Stora trädäcket har jag inte orkat ta tag i. Grannens träd hänger ju över mer och mer för varje år och förstör både däcket och huset 🤬 och min ork för att skrubba bort alger har inte infunnit sig i år.

Lilla däcket däremot 😍 Här fick jag en vision i våras. Kändes också som ett lagom stort projekt. Så nu har jag flyttat dit en matta + lönnen från stora däcket. Kruka om mina strutbräken samt planterat några fler. Lite dahlior, ett gräs och igår flyttade funkian dit. Så nu är det nästan helt färdigt här. Någon liten belysning och en väggdekoration på andra väggen bara, efter att vi målat om huset (det har blekts). Tror det kommer bli toppen när det fått växa till sig lite 🤩

20260612_160821.webp

Senast ändrad:
Hupp, då var jag tillbaka i trädgårdstråden igen 🤩 Har varit alldeles för mycket på jobbet för att ens hinna andas men igår läste jag ikapp i gamla tråden. Helt sjukt vad mycket det hinner skrivas på en månad 😘

Hos mig växer det på. Halva trädgården ska grävas upp så där görs det ingenting just nu. Har grävt upp plantor som ska räddas men i övrigt tittar jag bara på eländet och håller tummarna för att den blir uppgrävd snart så att vi kan sätta igång där.

Framsidan är ju typ klar. Men studsmattan har fått flytta dit tillfälligt =att klippa gräset är en utmaning, en odlingslåda är överfull av räddade plantor och det står krukor med flera räddade plantor lite varstans dvs det är ändå kaos här.

Trädgårdsskafferiet är långt ifrån där det borde vara. Jag skulle föryngra jorden i några av odlingslådorna och upptäckte att de var helt genomruttna. Så operation gräva ur och riva dem har nu genomförts. Fruktansvärt tungt. Nu ska det "bara" byggas nya så att mina tomater kan få flytta dit. Och sedan ska jag förhoppningsvis ha tid att rensa allt ogräs i gångarna 🙄

Tomaterna då. Ja, de har fått flytta ut i stora murarbaljor i medelhavsdelen så länge. Här var jag så himla nöjd för att den var klar och alldeles mysig men nu är den då fullbelamrad av murarbaljor 🙈 Och mitt inköp av ett stort fint fikonträd förra året klarade visst inte 8 minus och full storm så det trädet har semidött. Verkar komma lite blad längst ner på stammen så det får stå denna säsongen och så blir det ett beslut till hösten. Så surt med ett träd på 1,5m 😔

Stora trädäcket har jag inte orkat ta tag i. Grannens träd hänger ju över mer och mer för varje år och förstör både däcket och huset 🤬 och min ork för att skrubba bort alger har inte infunnit sig i år.

Lilla däcket däremot 😍 Här fick jag en vision i våras. Kändes också som ett lagom stort projekt. Så nu har jag flyttat dit en matta + lönnen från stora däcket. Kruka om mina strutbräken samt planterat några fler. Lite dahlior, ett gräs och igår flyttade funkian dit. Så nu är det nästan helt färdigt här. Någon liten belysning och en väggdekoration. På andra väggen bara. Efter att vi målat om huset (det har blekts). Tror det kommer bli toppen när det fått växa till sig lite 🤩

Visa bifogad fil 186559
Annan vinkel.
2 dahlior är direktplanterade i kruka. Nu är jag lite orolig att jag gjort fel och dödat dem 😱
20260612_160831.webp

Blåbärstry. De börjar mogna och ger ganska mycket bär ändå för att vara helt nyetablerade buskar. Men, jag har ett litet skadedjur som mumsar i sig alla bär innan jag ens hunnit smaka på dem :down:

Skadedjuret i fråga är tvåbent och 2 år gammal, och älskar frukt och bär och grönsaker. Extra mycket om han plockar dem själv. Jag vände ryggen till i en halv minut och han hade typ länsat den ena busken.

Lilla däcket däremot 😍 Här fick jag en vision i våras. Kändes också som ett lagom stort projekt. Så nu har jag flyttat dit en matta + lönnen från stora däcket. Kruka om mina strutbräken samt planterat några fler. Lite dahlior, ett gräs och igår flyttade funkian dit. Så nu är det nästan helt färdigt här. Någon liten belysning och en väggdekoration på andra väggen bara, efter att vi målat om huset (det har blekts). Tror det kommer bli toppen när det fått växa till sig lite 🤩

Visa bifogad fil 186559
Tappa inte hoppet om fikonträdet! Jag har ett som står på friland (zon 1-2). Vi har ganska så många minusgrader här på vintrarna och det klarar sig alltid. Problemet är dock att det bara hinner komma färdiga fikon på de tvååriga grenarna. Tack och lov klarade sig en gren i år och där växer det redan fikon! Skulle säga att tillväxten från noll är typ 1,5 meter på grenar som börjar växa på sommaren/våren så även om det ser stendött ut så lever det. (Är lite liknande vindruvor faktiskt.)

Min vän trädgårdsmästaren kom på besök med mina kungsljus (southern charm i aprikosa toner) och ett pluggbrätte solrosor, både höga och låga, röda och gula. Nu har jag typ trettio solrosor runt om i trädgården. Rabatten vid ytterdörren med stockros och kungsljus fick en rejäl laddning gödsel, det allra sista som fanns kvar på gödselstan som håller på att tömmas. Vänner alltså! :heart

En rabatt som anlades förrförra och förra året (bara kartong, gödsel och laddad biokol ovanpå gräsmattan) har en läkemalva i sig som är minst 120 cm. En självsådd som står i gräsmattan är 25 cm hög. Svarthallonet i samma rabatt har också exploderat i blomknoppar. Hoppas på bra skörd!

Tomater på friland i zon 2-3 i juni? Jovisst. Dom har ju stått i växthus fram till 3dje veckan i maj och sen i fiberduk två veckor till men ändå! Brandywine Pink. Det är fler i samma storlek på flera plantor så inte bara slumpen.

Bifogade filer

• 20260613_143405.webp
    20260613_143405.webp
    203,4 KB · Visningar: 32

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Helt knäckt
  • Svensk politik 9

Barn