Eric Le Tixerant sadelgjord

Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Jag kunde ha min ELT gjord om jag red utan fårskinnspad på childericen, men hade jag fårskinnspad så kanade sadeln sida till sida, dock ej framåt.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

KL

Gylle! Vad är det för hoppgjord du har som har resåren nertill? letar annan hoppgjord än vanlig magplatta. Har ELT med Amerigo dressyr sadel som funkar jättebra men tycker det blir för dyrt med lång ELT + inköp av platta till den.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Låter osannolikt, ELT är inte inte extremt mjuk, den fördelar trycket över en större yta, men mjuk njae, den är så mjuk eller hård man gör den till när man spänner.

Tja jag har ingen aning för jag har inte provat, men jag fick rekommendationer att inte använda ELT-gjorden till min childericsadel..
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Jag använder en ELT gjord, den funkade utmärkt även till en bomlös. Jag tvivlar på att den bomlösa har hårdare paneler än Childerik sadeln.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Det vet jag. Om du går tillbaka i denna tråd så ser du att jag skrivit om det. Får dra gjorden hårt och det är helt uppenbart att det är pga den extra mjuka panelen jag har på min sadel (det kunde jag ha eftersom jag inte väger så mkt, alla Childericar har inte per automatik så mjuka paneler). Har en äldre Childeric också som jag köpt begagnad, den är inte lika mjuk och där funkar gjorden bättre. Med en Amerigo tex så blir det plötsligt väldigt stadigt.

Problemet är att hästen har sadeltvång, sadelläget väldigt långt bak pga hög manke och stora bogblad och jag har hittils inte hittat någon annan gjord som han både accepterar och som inte drar fram sadeln.

Så det är lite moment 22..... :crazy: Varvar med Wintec Cair. Den nya ELT gjorden är lite stadigare men får som sagt se till att den sitter hårt.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Jo du det tror jag nog den har. Har du någonsin klämt på en Childeric med extra mjuka paneler?? Cair och bra ullstoppning känns som betong i förhållande.

Du har nog säkert också den extra mjuka panelen Cashmir.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Hade inte läst så långt bak, bara senaste sidorna men då förstår jag.. Inte kul med sadeltvång! Hur fungerar det med childerics egna sadelgjord? För mig är det "the one and only" numera, helt fantastisk ju! Fast hu så dyr..
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

*knapp*

Jag måste köpa en ny ELT-gjord och har 55 (normalt 65 i 'vanlig' jord)i den gråa till hästen.
Ska man alltså köpa en 60 i den svarta modellen eller ska man köra en 55:a i den också?
Jag har aldrig behövt dra mina ELT-gjordar särskilt hårt.

Här är bild på gjorden som jag har haft i fem år! Den är säkert mao rätt uttänjd.
sadelgjord_zpsa6e15859.jpg


Vad tror/tycker ni?
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Jag hade velat ha längre än den på bilden :)

Min lilla tjockis har 65 på sin tixerant, hade 65 på sin förra vanliga men den var alldeles för kort, upplever tixeranten som lagom iallafall.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Därför att en childeric har extremt mjuka paneler och en ELT-gjord är precis lika mjuk. Därför blir det "kaka på kaka" och sadeln äter sig framåt alternativt glider omkring. Det blir ingen stadga helt enkelt.

Jag har också fått den infon när jag köpte min Childeric och har gett bort min ELT-gjord. Det blev för instabilt ihop med sadeln.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

kl

Min sadel glider lite med ELT när jag sitter upp, men ligger helt still under ridningen. What to do? Är det lugnt? Ska jag dra den så hårt att den inte glider vid uppsittning får jag inte in en hand mellan häst och gjord, som jag fått höra att man ska kunna.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Puttar upp en gammal tråd istället för att göra en ny. Vad tror ni kära bukare, skulle en ELT-gjord kunna vara lösningen på vårt problem? Min häst är någon sorts blodhund i hästform - har en massa överflödigt skinn som mer än gärna hamnar i kläm när man spänner sadelgjorden! :crazy: Man får spänna gjorden ett hål i taget från båda sidorna för att minska på problemet. På bilden har jag inte gjort det för att visa hur det ser ut annars. Mycket stor skavrisk med andra ord! Ni med tixerant - tror ni att en sån gjord skulle kunna vara till nytta här eller är det bortkastade pengar? Andra förslag isåfall?

 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Hugger sista knappen.

Ni som har gjorden, tror ni det är någon idé att ha den på en häst som är extremt stövig? Med extremt menar jag så pass att tyglar, stövlar och sadelgjord blir vitt efter ett pass, dock endast vintertid. Kommer effekten på något sätt påverkas? Mår gjorden dåligt av att tvättas(sköljas) efter varje användning (1-2 ggr/vecka)?
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Det ska nog inte va några problem!
Jag använder min ca 5 gånger i veckan på oklippt, skitig häst. Smörjer med tvål och borstar av mittendelen med en hårdare borste efter varje användning (pedant) och den har hållt sig fin i 1,5 år :)
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

KL

Alltså har ju kommit på att min inte är klibbig på plattan längre, hur får jag fram detta igen? Tvål och vatten kanske? Har använts frekvent i snart 2,5 år
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Japp skura tex med en nagelborste med tvål och vatten. Tänk på att de tar en EVIGHET att torka i tyget om de blivit riktigt blöta trots att man hänger dem varmt inne, tryck ur så mkt vatten du kan mot en handduk. Just den biten med torktiden är skit med dessa gjordarna dels drar man sig för att verkligen skura dem för att man sen inte har en torr gjord på ett par dagar, har man sen som jag ett par hästar som svettas rejält och blöter ner dem så är de inte så trevliga för de andra att få på sig. Man skulle behövt ha en hel hög med sådana att byta med vilket ju de är lite för dyra för, fattar inte att de inte kunde haft ett vettigare tyg i dem som hade lite mer normal torktid.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Så har min också blivit. Jag har provat typ allt (även skrubbat med tvål och vatten) men den är fortfarande lika "torr".
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Jag brukar spola/skura min efter varje ridpass, i alla fall sommartid, men tycker den torkar hyffsat snabbt. Är alltid torr dagen efter.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Jag är lat och tar gärna två hål i gången om det går, men med min blodhundshäst har det inte funkat. Köpte iallafall en ELT, och tycker absolut det hjälpte en del (även om jag fortfarande får springa från sida till sida och spänna ett hål i taget ;) )! Och överlag verkar hästen trivas mycket bättre med den nya gjorden, herregud vilken förbättring det blev på galoppen!! :up:
 

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle behöva köpa en ny sadelgjord men det tar emot, fasiken vad dyra de är 😝 Vi har just nu en Eric le Tixerant (dressyr) gjord...
Svar
4
· Visningar
663
Senast: Oknytt
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 592
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 300
Senast: Vinur
·
Utrustning Jag har en islandshäst som är lite mer av sportmodellen, dvs byggd i uppförsbacke och inte så rund över ryggen. Han är tunn över bogarna...
2
Svar
22
· Visningar
3 872
Senast: CarEr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp