Eric Le Tixerant sadelgjord

Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

knapplån

jag hade en ELT gjord men köpte i samma veva även en Wintec Cair gjord och jag måste säga att wintecen kändes mkt bättre. Sadeln blev mer stabil av wintecen. Jag märkte ingen större skillnad på hästen med ELT gjorden heller. Han gillade bägge gjordarna men som sagt, jag upplevde sadeln med stabil med wintec gjorden. (om det några som funderar på ELT gjorden pga det tänkte jag)
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

så, idag har jag provat igen och spänt gjorden hårdare. kan man spänna FÖR hårt? tänkte i och med att den är så pass elastisk...

2012-08-19_181456_50313a23ddf2b33716005c5a.jpg


2012-08-19_181634_50313a20ddf2b3371d005cc4.jpg


2012-08-19_181554_50313a25e087c30802005ae6.jpg


2012-08-19_181852_50313a22e087c307ff005c02.jpg


vad tror ni om längden på gjorden? det känns faktiskt som 70 blir för lång... när han blir av med lite mage :p

(lite OT men ser sadeln ut att lite med sittpunkten rätt? jag tycker det men för att bara klargöra att jag inte ser i syne :p )
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

När jag sökte info om gjorden innan jag köpte den så stod det på många ställen att en ELT gjord inte fick spännas för hårt, då tappade den sin funktion. Hurvida det stämmer låter jag vara osagt dock.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Men om man inte spänner hårt så glider ju sadeln omkring, och guppar upp och ner när hästen rör sig. Min häst vägrar gå om sadeln rör sig och blir jättespänd. Att det drar och rycker i gjorden pga att den blir slak är riktigt illa för en häst med sadeltvång, blir som att hela tiden spänna åt gjorden.

Jag har också en Wintec Cair och har samma erfarenhet. Den är i princip inte elastisk alls och sadeln känns mer stabil. Men som jag tror jag skrivit tidigare i den här tråden, så är det bara med Childeric sadlar jag upplever att ELT gjorden gör så allt rör på sig om jag inte drar åt den så hårt jag kan, Amerigo tex upplevdes inte så. Troligtvis har det att göra med vilken typ/densitet sadelns stoppning är gjord av.

Har som sagt den gammla grå modellen, ingen erfarenhet av den nya. Brukar ha den när jag rider ut.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Hade det varit den gamla modellen hade jag lätt sagt att du skulle ha en kortare, men eftersom jag inte testat den nya modellen (med svart resår) så vågar jag inte svara på hur längden ska vara. Om det är så att den nya är mindre elastisk så funkar det säkert bra med 65cm oxå :)
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Han accepterade bägge gjordarna och hade inga problem med att jag ibland drog åt ELT gjorden. (jag red med den lös spänt några ggr men spände den hårt sen då jag va rädd för att sadeln skulle glida runt eller ngt) och han reagerade inte värre för att den va lösare spänt. Men gjorden töjer sig väldigt om man spänner den för mkt. Njaee...är inte riktigt helt nöjd med ELT gjorden, inte för det priset dom säljs för.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Halvt KL

Jag tror dock inte alla hästar rör sig så pass mycket att sadeln guppar. Att sadeln rör sig kan ha så många olika skäl.

Bla hur mkt rörelser hästen har. Men också passform på sadeln och hur ryttaren sitter och hur mkt tryck ryttaren har i tygeln.

Nu har ju du en jätte och en arab. Båda torde kunna röra sig rätt mkt genom kroppen. Jag har ju inte sett dig rida live. Men jag tror inte du sitter särskilt illa. Så i ditt fall kan det ju vara hästarna, förmodligen så.

Men i många andras fall tror jag inte man behöver blådra gjorden.
Jag rider oftast med min gjord rätt lös. Givetvis ska man ju passa sig för glapp. Men på de flesta hästar jag rider(vilka är en del iom mitt jobb) har jag gjorden. Och på de flesta ligger sadeln still även med lös gjord. Man får dock sitta upp fort och hålla balansen så man inte belastar i stigbygeln bara om man sitter upp från backen.
Det är väl min yngling som sadeln rör sig på och lättar av bak i trav och galopp(och schabraken kan åka bakåt även om sadeln ligger still. Men jag tror faktiskt, tyvärr, liiite det beror på sadeln med. Dock är det den enda som inte rör sig i sidled på honom. Så på honom får jag dra lite hårdare.
Han har en Amerigo, ullstoppad som du vet.
Även en annan storgångad baluns rör sig sadeln på. Han har en Eqipue med latexpaneler. Sadeln låg dock still förr. Så vi misstänker att den satt sig eller han ändrat sig någon månad eller två efter inköp. Piss..

Men med det sagt: Man kan gott testa rida utan att dra så hårt.

Jag glömde sport-BH en dag och skulle sitsträna på gångartshäst i trav iklädd BH utan stöd. Nej tack! Jag lindade alltså mig själv med elastisk linda(hade en ny hästlinda). Jag drog lite för hårt och orkade inte avbryta och linda om. Fyyyy helvetes för att jobba sig flåsig när bröstkorgen är ens så lite låst. Vilken klaustrofobi tom för mig som är av det tuffa slaget.
Efter det blev jag ännu mer medveten om hur glad jag är att jag inte drar hårt i gjordar.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Hakar på det halva knapplånet.

Jag drar inte min gjord hårt, sadlen ligger där den ska utan problem, däremot så måste jag fästa shabrak/vojlock väl annars glider den men det gäller med alla sadlar och sitta upp är inga problem. Jag antar att min balans är hyfsad och jag sitter rakt över hästen o sadlen, åtminstone klarar jag mig helt okej barbacka och då åker man av om man sitter snett och inga sadlar har glidit åt siden med mig någon gång.

Jag är nöjd med elt - gjorden, men jag har varit nöjd med det mesta så jag är inte direkt kinkig.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Helt OT: Är du från Småland? Jag bara måste fråga. Har vänner från Kalmar som säger skriver sadlen och äver säger det. Jag säger ju sadeln och skriver sadeln. Är lite intresserad av det där. Vi brukar skoja om sadelen/sadlen, cykelen/cykeln, nyckelen/nyckeln. Gärna allt i samma mening. ;)

On topic:

Jag är petig! ;)

Har provat Wintec-gjorden med. Och någon annan som jag faktiskt glömt namnet på just nu. Vet att de säljer den på Mustang för 2000 typ. Men namnet är bortfluget. Av dem tycker jag nog den är bättre. Jag vill ha elasticitet! Det är ju runt bröstkorgen gjorden sitter. Läder tänjer sig inte bra nog för att man ska kunna andas obehindrat. Det gör väl inte så tjock resår heller å andra sidan. Men det känns iaf för mig betydligt bättre.
På ELT och den andra som jag glömt namn på är ju resår. Den andra har resår i båda sidor, inte över hela gjorden som ELT. Jag tycker den var lite oformlig. Och gillar tanken med helresår och bröstplattan.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Det beror ju helt på vilken häst du har den på, jag har också ett par hästar som man knappt behöver sadelgjord på, bra sadelläge där sadeln ligger still. Sen har jag då de som saknar sadelläge modell helt rund över rygger och väääldigt rörliga gummihästar inte en chans att rida dessa med lös gjord, speciellt sadeltvångs hästar hatar när sadeln rör sig det är typ det värsta som kan hända för en sådan att en sadel kommer på kas.
Elt gjorden skall spännas precis som alla andra gjordar, funktionen med den är gummiplattan som tar bort trycket från bröstbenet, inte att den skall dingla under magen på hästen då kan du lika gärna låta bli att spänna en vanlig gjord.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Tror hela södra delen av sverige använder de orden så nog inget specifikt just för småland.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Dialekten kommer ännu längre söderifrån.

On topic,

Jag har tidigare totalt dissat alla gjordar med resår men på ELT tycker jag den är okej. Vet inte om den var värd sitt pris. Hästen är dock mer petig än mig näst det gäller utrustning så det var hon som valde sadeln (OT se jag kan stava) med förra sadeln med vanlig billig neoprengjord tror jag, gick hon åt sidan när jag kom med sadeln men nu står hon helt still. Nu tror jag det mer beror på sadel än gjord.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Tack för info! Sånt viktigt jag tänker på. ;)
Ibland har man oviktiga hangups man inte kan släppa förrän man fått svar på. Jag iaf..:p
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Jag var hos mina dressyrträna på bootcamp under veckan som gick. Där hade många, många ekipage sån gjort, ELT. Snudd på alla nästan, spec de lite mer utbildade ekipagen.
Och det är inte enbart för att det är någon trend. Utan för att man märkt att hästarna får lite, lite mer frihet i rörelserna med den. Även om de inte direkt haft problem per say innan.
Så upplever jag det iaf. Och tydligen många med mig. Många sadelutprovare gillar gjorden med har jag märkt.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Bäst går hästen utan sadel, det är åtminstone billigt :), eller så känner jag bättre när det blir fel.

Så länge hästen trivs med sadel och gjord så får hon behålla den, det var ett lyft när vi fick kombinationen. Och personligen skulle jag föredra något typ ELT om jag var tvungen att ha en att spänna fast en sadel på mig själv.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Jag tror det är väldigt mkt det faktum att resåren sitter där den gör som gör att hästarna gillar den, jag har en annan hoppgjord som har lite samma tänk dock med vanlig läderplatta mitt på men med resåren direkt efter denna platta istället för uppe på sidorna och hästarna älskar den gjorden, faktiskt tycker nästan de flesta bättre om den än elt har ett par som inte riktigt gillar gummiplattan på elt men tycker jättebra om den andra, så gissar att hemligheten ligger i att resåren skall vara där nere så att det blir lättare för dem att utvidga bröstkorgen.
Bara att hoppas att fler gjordtillverkar hakar på och skickar ner resåren på sidorna istället för uppe i änden.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Kl

Är det många som märker skillnad på hästarnas gångarter osv? Jag har både en dressyrgjord och hoppgjord ELT och märker ingen skillnad på mina två hästar om jag har den på eller inte?! Mina gjordar börjar dessutom bli mer ledsna med korvig i stoppningen runt "gummiplattan", så funderar på att börja titta mig runt på andra gjordar...
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Kl

Mina gjordar börjar dessutom bli mer ledsna med korvig i stoppningen runt "gummiplattan", så funderar på att börja titta mig runt på andra gjordar...

Där är ingen stoppning invändigt i det elastiska, det är säkerhetsgjorden du känner så har den lagt sig korvigt är det bara att fibbla runt den tills den ligger plant igen, är som sagt väldigt mkt längre än tyget så händer att den korvar ihop sig min gjorde likadant på hoppgjorden, nu fick jag en skada på tyget så var inne och rotade runt med fingret för att rätta till den. Är en helt vanligt terrylengjord.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Där är ingen stoppning invändigt i det elastiska, det är säkerhetsgjorden du känner så har den lagt sig korvigt är det bara att fibbla runt den tills den ligger plant igen, är som sagt väldigt mkt längre än tyget så händer att den korvar ihop sig min gjorde likadant på hoppgjorden, nu fick jag en skada på tyget så var inne och rotade runt med fingret för att rätta till den. Är en helt vanligt terrylengjord.

I så fall är den för lång? Den går inte att få slätt, har provat :p
 

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle behöva köpa en ny sadelgjord men det tar emot, fasiken vad dyra de är 😝 Vi har just nu en Eric le Tixerant (dressyr) gjord...
Svar
4
· Visningar
682
Senast: Oknytt
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 845
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 308
Senast: Vinur
·
Utrustning Jag har en islandshäst som är lite mer av sportmodellen, dvs byggd i uppförsbacke och inte så rund över ryggen. Han är tunn över bogarna...
2
Svar
22
· Visningar
3 886
Senast: CarEr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp