Eric Le Tixerant sadelgjord

Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Nej jag sitter väldigt stilla och snyggt och har alltid fått mkt beröm för det, det är väl en av mina styrkor. En av de få haha. :p

Ja det rör sig ordentligt uppe på min stora kille, så kan säkert vara en bidragande orsak. :) Men det är som sagt mest kombinationen Childeric+ELT som känns ostadig så tror det har att göra med sadeln också. Och kanske att jag har den gammla varianten som är mer elastisk.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

I så fall är den för lång? Den går inte att få slätt, har provat :p

Ja som jag skrev innan så är de en bra bit längre än tyget (vilket är en av sakerna de ändrat på de nya), man får helt enkelt lägga den plant och med ett veck så att den ligger dubbel ute vid sidorna alternativt knöla ihop den utanför gummiplattan där lär ju inte hästen märka den.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Mm precis, sadeln glider inte åt sidan, fram eller bak, men den rör sig hela tiden. På min så rör det sig upp och ner eftersom han rör sig så mkt över ryggen, inte så lyckat! Kan ibland reagera på att han känns spänd och inte riktigt vill gå fram, i 99% av fallen beror det på att gjorden blivit för lös. Drar åt några hål och så känns han fin igen.

Han är ju en sadeltvångshäst även om det är ett tag sedan han fått "anfall" nu och är därför extra känslig.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Jag skulle vilja ha längre än så, blir så trångt bakom armbågen annars, hade tagit minst 70 :)
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Jag hade inte tagit längre iom att hästen är fet nu, när den slimmat till sig och dessutom gjorden blivit lite uttänjd som alla resårgjordar blir så kommer du inte kunna spänna gjorden med tanke på att du inte har många hål kvar nu med 65 gjorden.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

kl
Beställde en ny ELT gjord eftersom min blivit för lång. Frågade om de hade den nya svarta i lager i rätt färg och stl, vilket de svarade ja på. Men gjorden jag fått hem är grå. :(

Ganska tråkigt eftersom jag kunde köpt den för 200 kr mindre i en annan affär, och jag ville ju ha den svarta. Ni som har jmf dem, hur mkt bättre är den svarta? Är det värt att skicka tillbaka denna och leta efter en svart någon annanstans?
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

kl

Jag orkar inte läsa tråden, så förlåt, men: Jag har 60 på vanlig gjord, låter 55 OK att testa på en ELT? Det brukar vara två hål kvar på den ena sidan och ett på den andra när jag drar 60-gjorden.
 
Senast ändrad:
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

kl

Jag orkar inte läsa tråden, så förlåt, men: Jag har 60 på vanlig gjord, låter 55 OK att testa på en ELT? Det brukar vara två hål kvar på den ena sidan och ett på den andra när jag drar 60-gjorden.

Det blir bra.

På Eldur är ELT gjorden 5cm kortare än vad jag brukar ha och Lina har samma som på alla andra gjordar.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Låter bra! Då hoppas jag den dyker upp nästa vecka, ser fram emot att se om det blir någon skillnad både vid sadling och ridning. Jag tycker inte att Anna reagerar mer på gjorden än någon annan häst, men samtidigt känns det som att en sur min är tillräckligt illa för att jag ska vilja göra proceduren mer behaglig.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Spännande :)

Eldur slutade göra sura miner med sina ELT gjordar :)
Lina däremot ger monsterblickar trots ELT gjordarna.
Men å andra sidan tror jag att frökens surande kan vara så djupt rotat att hon gör det även om sadeln och gjorden är bra..
Gissar att hon haft vanliga gjordar mer eller mindre bekväma i alla år.
Eldur däremot hann bara ha vanliga gjordar sitt första år som ridponny innan han fick sin första ELT gjord..
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

kl
Beställde en ny ELT gjord eftersom min blivit för lång. Frågade om de hade den nya svarta i lager i rätt färg och stl, vilket de svarade ja på. Men gjorden jag fått hem är grå. :(

Ganska tråkigt eftersom jag kunde köpt den för 200 kr mindre i en annan affär, och jag ville ju ha den svarta. Ni som har jmf dem, hur mkt bättre är den svarta? Är det värt att skicka tillbaka denna och leta efter en svart någon annanstans?

Det är klart att du ska skicka tillbaka den! Du ville ju ha den svarta och då ska du ju inte nöja dig med det du inte ville ha...
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

kl

Nu har jag fått min gjord och min häst blev mer förbannad när jag drog den än den vanliga.. :angel: Men det beror nog på att den blev i kortaste laget ändå, jag fick ta i för kung och fosterland när jag skulle dra första hålet och hon står och blåser upp sig.

Men alltså, min häst var galen när jag red i bemärkelsen att hon blev HET. Herrejävlar. Brukar klaga på framåtbjudningen hos henne men nu stack hon med mig i galoppen och bara pinnade på överlag, var dock lättare än vanligt att rida ihop. Kan väl vara hösten också, men hon var inte alls lika framåt så sent som igår. Har ni märkt skillnad på bjudningen hos era hästar?

Annars undrar jag om det gör något att man drar olika många hål på respektive sida? Det stod i den lilla informationsfoldern att den skulle dras jämnt, men då blir den antingen för lös eller för hård...
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Det är klart att man får ha gjorden i hål 2 på ena sidan och hål 3 på andra sidan.
Det dom menar är att man ska inte ha den i hål 1 resp hål 4 eller liknande. Vet många som drar sina vanliga gjordar så ojämnt.
En hoppgjord med platta ska man ju också försöka dra så jämnt som möjligt för att den inte ska ligga snett under magen.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Jo, jag tänkte väl mest om den var så pass känslig att det påverkade tänjningen, jag har ju hört vissa som menar att dn har lätt för att töja ut sig. Men då vet jag att det inte var något speciellt med det!
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

kl
Beställde en ny ELT gjord eftersom min blivit för lång. Frågade om de hade den nya svarta i lager i rätt färg och stl, vilket de svarade ja på. Men gjorden jag fått hem är grå. :(

Ganska tråkigt eftersom jag kunde köpt den för 200 kr mindre i en annan affär, och jag ville ju ha den svarta. Ni som har jmf dem, hur mkt bättre är den svarta? Är det värt att skicka tillbaka denna och leta efter en svart någon annanstans?

Rider inte du i en childeric? Både E och C sa till mig att ELT sadelgjorden är absolut bannlyst om man har en childeric?
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Varför bannlyst när man har childeric sadel? Nog för att den är dyr, men det är en helt normal sadel så ELT gjorden bör funka på ett ungefär lika bra/dåligt oavsett märke.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Därför att en childeric har extremt mjuka paneler och en ELT-gjord är precis lika mjuk. Därför blir det "kaka på kaka" och sadeln äter sig framåt alternativt glider omkring. Det blir ingen stadga helt enkelt.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Låter osannolikt, ELT är inte inte extremt mjuk, den fördelar trycket över en större yta, men mjuk njae, den är så mjuk eller hård man gör den till när man spänner.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle behöva köpa en ny sadelgjord men det tar emot, fasiken vad dyra de är 😝 Vi har just nu en Eric le Tixerant (dressyr) gjord...
Svar
4
· Visningar
665
Senast: Oknytt
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 594
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 300
Senast: Vinur
·
Utrustning Jag har en islandshäst som är lite mer av sportmodellen, dvs byggd i uppförsbacke och inte så rund över ryggen. Han är tunn över bogarna...
2
Svar
22
· Visningar
3 873
Senast: CarEr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp